Stora cykeltråden

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Många av oss här på forumet lever för att så ofta som möjligt tillbringa tid på två hjul, jag är en av dom.

Dock ska det sägas att mitt intresse för tvåhjulingar inte är begränsat till enbart motorcyklar, utan jag finner även enorm glädje av att plocka fram cykeln och ge mig ut i skogen.

Tyvärr så har inte tiden funnits de senaste två åren, men imorse gjorde jag slag i saken och beställde äntligen en ny skogshoj igen!

Valet föll efter en del velande på Vitus Nucleus 2012:

67797.jpg


Det här är tråden för oss som inte ser cykla som ett ont måste, utan som ett givande fritidsintresse! :tummenupp
 

tkdrille

Guest
Sedär, jag är ute nästan varje dag och tar mig runt på en trek 6300.
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Har gått över till 29" hjul sen 2007 - aldrig mer 26"! :)
 

Bifogat

  • DSCN2352.jpg
    DSCN2352.jpg
    237 KB · Visningar: 278
  • DSCN2362.jpg
    DSCN2362.jpg
    274.4 KB · Visningar: 281

tkdrille

Guest
Är de så stor skillnad på 29 och 26?

Näste år ska jag minsann köpa fulldänpad med. Märker att de är rätt så styvt på visa områden man är och leker runt
 

tkdrille

Guest
Mölle.jpgCykelbil.jpg

Första bilden från kullaberg, rätt tungt att trampa runt i de olika höjderna. Sen andra bilden vid finjasjön.
Fick nästan ångest när jag köpte cykeln då jag ej har dragkrok, och ville inte lägga tusenlappar för att få med cykeln. Så biltema (skäms lite) hade denna hållaren, funkar jättebra hittils =)
 

tkdrille

Guest
). Så man märker så pass stor skillnad när man trampar på så mycket de går?
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Skoj att tråden faktiskt funkade! :)

Jag håller med Brute, det verkar vara väldigt mycket cykel för slantarna, speciellt om man köper med insikten att man behöver uppgradera vissa bitar vartefter!

29" ser riktigt trevligt ut, men jag håller mig nog till mina 26" ett tag till :tummenupp
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag ska förklara skillnaden med bilder.
Så 29" är alltså för posörer som bryr sig mer om krom och fin lack än att verkligen ta sig runt i terrängen? :va



Efter mycket velande köpte jag själv till sist en Scott Scale 70 av årets modell häromsistens. Den var nedsatt till drygt 7500kr på Cykelmagneten. Då gjorde jag iofs också missen med att inte tänka på att det inte medföljde några pedaler. Så när jag höll på och slängde ihop den och gjorde upp planer för premiärturen och det inte är några med i lådan slog mitt misstag mig. Såklart på kvällen efter att stans cykelaffärer var stängda sedan länge. :näsblod
 

grillchirre

Bryt mönstret...
Gick med
15 Jan 2008
Ort
Där du inte bor
Hoj
SV1000S -06
Är ingen fullfjädrad cykeldåre, därav val av cykel. Använder den mest som en slags motionsform :p
Har dock inte blivit någon tur i år, men det blir snart ändring på det.

siebike.JPG
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
cykeltråden är alltid kul :)
eftersom jag som barn/ungdom inte hade råd till moppe/mc började jag med cykel istället.
drömde om elitsatsing men stöden av mina föräldrar fanns inte riktig och så saknade jag alltid tid och ekonomie för att kommer långt.
i mitten av 90tal vart det mest xc racing samt en del duathlon som gällde. finansiering kom via cykelbud pengar jag jobbade för. efter ett tag blev det eget företag med ngr vänner ihop, och då fanns det ingen tid för tävlandet längre.
sen flyttade jag till sverige och började med långdistans som tävlingsform och även i som resor med UL packning på lvg cykeln.
milen har det blivit massvis med åren. typ 45000mil skulle jag tror. för typ tre år sedan tappade jag dock lusten på cykeln totalt och har nu för bara nån vecka sedan äntligen börjart med att rulla igen.

cyklar och material har det såklart varit väldigt mkt igenom åren. nu på senaste är det dock mest lättviktscyklar som gäller där mycket är hemmabyggd av mig och vänner.
nuvarande cykeln ligger på 4,2kilo, den ska dock ner till typ 3,7kilo när tiden och ork finns för alla nya delar jag redan har i huvudet.

lite dåliga bilder (har bara en sketen mobilkamera)
 

Bifogat

  • 1.jpg
    1.jpg
    157.6 KB · Visningar: 280
  • 2.jpg
    2.jpg
    262 KB · Visningar: 296

Lövet1

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2005
Ort
...
Hoj
...
När brorsan snodde min siba cykel snodde ja farsans trasiga och fixade till, den har stått orörd har inte cyklat på tre år. Men de kanske hade vart roligare om man hade en riktig cykel.
 

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Gävle
Hoj
GSR 750 -12
Visst hojar man utför :) Varvar Gesunda med Järvsö och försöker hitta till Åre minst en gång om året. dh.jpg

Lite info för den nyfikne..
Lapierre DH 920 Nico Vouilloz edition.

Gaffel: BOS Idylle RaRe
Bakdämpare: BOS Stoy
Bromsar: Formula The One
Reglage: Sram X0
Sun Ringle Jumping Flea nav med MTX 31 fälg bak och EQ 29 fram
Funn styrstam med titanskruvar både i directmount och klämma
Funn styre 750 mm
WTB Silverado sadel med titanräls
Shimano XTR vevparti
E.Thirteen kedjestyrare
Point One Podium pedaler
Shimano ultegra kasett
Sram hollowpin kedja
Thomson sadelstolpe
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
cyklar och material har det såklart varit väldigt mkt igenom åren. nu på senaste är det dock mest lättviktscyklar som gäller där mycket är hemmabyggd av mig och vänner.
nuvarande cykeln ligger på 4,2kilo, den ska dock ner till typ 3,7kilo när tiden och ork finns för alla nya delar jag redan har i huvudet.
Hur kommer det sig att man börjar med en sån extrem jakt på vikt? Är det av ren nyfikenhet att se exakt hur lätt en cykel kan bli och ändå vara funktionell, eller är det lite tävling mot kompisarna eller?
 

John_Doe

Also known as Hool
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen :´(
Hur kommer det sig att man börjar med en sån extrem jakt på vikt? Är det av ren nyfikenhet att se exakt hur lätt en cykel kan bli och ändå vara funktionell, eller är det lite tävling mot kompisarna eller?

På landsväg är det en minimigräns för att få tävla. 6.8kg.. Det vart lite för lätt där ett tag.. Cyklarna kollapsade under åkarna.. En roadie ser inte så jävlig ut men det är muskler för att användas.. Inte skivstångskosmetika =)

MTB är också viktnördar men det är mest för att slippa släpa på dödvikt. Det händer dock att folk sitter och filar sönder ramar och gafflar mm för att få ned vikten. Warranty void if removed typ =)

Men det blir som allt annars. Har du en 20 fots båtajävel så måste Börje köpa en 22 fots båtajävel :D Som ett exempel typ.
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
Nja ditt svar visa din okunskap ;)

6,8kg gränsen gäller bara de tävlingar där uci bestämmer. Många mindre tävlingar,triathlon och typ all form av långdistans är inte med i de reglerna. Vill säger sånt som intresserar mig...
Att man går mot det extrema har flera anledningar.
Visst är det mkt roligt att "tävlar" vem som få till den lättaste MEN hållbara cykeln.
Men sen är det en helt annan upplevelse att cyklar på en lätt hoj.
Cykeln svarar på ett annat sätt,bli mera ett med kroppen och i vissa sammanhang känns det mera "svävande"
Det går inte riktig beskriva utan att upplevas. Det roliga är också att varje gång man få bort mera vikt få man hela "ohhh" upplevelsen igen. Och en 5kg cykel beter sig annorlunda än en 4kg och ju längre man kommer med ju mer känner man av de små vikterna.
Viktig i det hela är att man få till en helhet av cykeln. Tar man bort mkt vikt på nån del men inte jobba med de andra delarna få man snabbt in en slags obalans i uppförandet.

Roligt i det hela är också att skapa sina egna delar. Visst kan man slänga upp typ 150000kr för att köpa delar till en sub4kg cykel... Eller så gör man som vänner till mig och jag också och börjar bygger om samt bygger eget. Det handlar alltså inte om att som ovan beskrivna dumdristiga filandet. Har räknas det,provas det och byggs det på ett vettigt sätt.
Cykeln jag visade har inte haft ett enda ovanligt fel eller brott de senaste 5000mil och används rätt hård faktiskt.
För att jag ska behålla denna hållbarhet kan jag inte går under 3700g typ. Detta med dagens kunskap,idéer och räknad på min körstil/vikt och användnings sätt.

Det finns de som har skapad lättare cyklar. Rekordet för lvg är vid knapp över 2,7kg. Skulle inte funkar för mig men för ägaren funkade det fint.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Sjukt trevligt att cykla! Jag rullar omkring på en nyinköpt Kona Kahuna 29, samt en par år gammal Cannondale R1000 Caad8 när det ska nötas landsväg.

IMG_0378.jpg
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top