Stulen Yamaha R1 -2005 XAD312

Lolle

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2012
Ort
Höör
Hoj
Cbr 1000 - 2010
I går 120625 stals en Yamaha R1 2005 silver/blå från Hurva strax utanför Eslöv av en icke så seriös spekulant.:mad: Vid provkörningen så återvände han aldrig och är efter detta försvunnen med hojen.

Om någon ser eller hör något som kanske kan leda till att hojen återfinns, så vore jag väldigt tacksam. Enligt försäkringsbolaget är detta inte stöld, det är egenmäktigt förfarande och inte ersättningsbart enligt dem.

Han är strax under 30 år skulle jag gissa, ca 1,85 lång, blont snaggat hår i övrigt normal kroppsbyggnad. Sa att han var från Helsingborg och skulle tillsammans med sin tjej och dotter komma och titta på hojen. Efter att de kom till oss så avvek tjejen med bilen de färdades i för att hon skulle åka och köpa mat till barnet och under tiden skulle han kolla igenom hojen.

Detta förfarande är inte nytt, jag hittade en tråd om detta på forumet. Eftersom bilen försvann och sedemera även killen på hojen, så var allt uppgjort från början

Vill därmed varna för att låta någon köra iväg med en hoj för att provköra under dessa former, det finns inget kvar att ha som säkerhet eller något som kan spåras när väl bilen har kört iväg.

Min e-post: lars.johansson@cmt.se 0709-111290
 

Bifogat

  • DSC00651 mellan.jpg
    DSC00651 mellan.jpg
    210.4 KB · Visningar: 356

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Ort
i garaget
Hoj
Slagskeppet
Lätt att vinna VM i efterkloksamhet men till alla andra:

1. ID på personen som ska provköra, fota detta tillsammans med ett bankkort som styrker att det är rätt person.
2. Pengar/ värdehandling i handen
3. Overkill: GPS-sändare i hojen, informera INTE provköraren om detta. ger dig nöjet att få göra såhär i efterhand: :smasha
 

COSMOZ 08

Sporthojsnörd
Gick med
23 Apr 2003
Ort
08 City
Hoj
KTM 990 SMT
Fyfan vad äckliga en del människor kan vara , hoppas du får tbx din hoj & vilka idioterna var
 

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
Att sälja en hoj är alltid en risk, vad kan man göra för att minimera risken:

Ta alltid korrekta kontaktuppgifter vid första kontakten dvs. namn, telefonnummer & adress som går att kolla upp, inga hemliga kontantkorts tel. nummer. Fråga hur han tänker betala uppger han via bank eller bankväxel försök att få konto numret, du kan bara kolla om kontot finns men polisen kan spåra ägaren av kontot. Redan här droppar de flesta bedragare av. Men då de kan använda sig av en målvakt som adress finns risken kvar.

När ni träffas be om körkortet & kolla så att uppgifterna stämmer med de han givit & att bilden är lik spekulanten. OBS behåll körkortet under provkörningen, trots protester om att han måste ha det om polisen stoppar honom. Upplys honom om att återvända med polisen så löser ni det då.

Kommer han i bil eller MC ta reg. numret. Slutligen ta en bild av honom med hänvisning till att det finns så många tjyvar, inte han förstås men av princip & för säkerhets skull. Du måste hålla stenhårt på dina krav då dessa gynnare är mästare på att manipulera & trixa. Börjar han tjafsa så avbryt direkt affären.

Det är en balansgång, du vill å ena sidan få hojen såld & inte skrämma bort seriösa spekulanter med nitiska säkerhets krav men å andra sidan undvika att bli blåst.

Att komma med fru & barn ger ett seriöst intryck, men där ser man... Problemet är att tjyvar kan se hur normal & vara hur trevliga som helst. De mest framgångsrika är de man genast tycker verkar trevliga.

Att det sedan klassas som egenmäktigt förfarande & ej ersätts av försäkringsbolaget gör det dubbelt surt. Hur tycker försäkringsbolaget att du skulle ha agerat?

Hoppas det löser sig.
 

Dubstep

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2011
Ort
Stockholm
Hoj
XTZ 660 Tenere -92
Shit vad lågt... Men lätt att vara efterklok.

Hur tog personen kontakt med dig? Mail? Telefonnummer? Har du något namn eller liknande?
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Fyfan vad tråkigt! Hoppas du får tillbaka hojen i det skicket den var i... Det finns verkligen ingen gräns hur låg människor kan sjunka :(
 

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Ort
Sandviken
Hoj
24 växlad Trek
Därför lämnar man inte ut sitt telenr i annoser. Man ber dom maila sitt nr å man ringer upp. Å lämnar dom ett oregistrerat nummer så ringer man inte upp dom helt enkelt. Redan där kan man sålla bort ett gäng oseriösa spekulanter. Sen det minsta man lär göra är ju å titta på körkortet å se så han har behörighet iaf.
 
Last edited:

Barris

Nordenpaketet!
Gick med
30 Sep 2006
Ort
Landskrona
Hoj
Kvaddad S1000rr och en Brapp brapp
Lite soppa i tanken och så låter man en polare köra efter eller så åker man med på bönepallen.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
skicka ett pm med lite mer info till mig, så skall jag se vad jag kan få fram

Mobilnummer
Hemnummer (om finnes)
Bil, färg, märke, årsmodell registreringsnummer mm
utseende på kille + tjej (specifikt om det fanns tattueringar)
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Det som förvånar mig är vilka risker folk tar för att komma över ett relativt sett billigt föremål...

Hoppas du återfår den och tjuvfamiljen får det liv dem förtjänar.
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Man kanske skulle börja topsa eventuella köpare, de flesta finns säkerligen redan i belastningsregistret.

Tråkigt med hojen, hoppas din retta kommer till rätta!
 

Lolle

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2012
Ort
Höör
Hoj
Cbr 1000 - 2010
Kom tyvärr lite sent så att bilen hade redan hunnit lämna huset. Min grabb var hemma och noterade endast att det var en silverfärgad liten kombi typ Opel eller Mazda. Har även mobilnummer som han ringde från och det är 0727-018620 och det är naturligtvis ett ospårbart kontantkort
 

Lolle

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2012
Ort
Höör
Hoj
Cbr 1000 - 2010
skicka ett pm med lite mer info till mig, så skall jag se vad jag kan få fram

Mobilnummer
Hemnummer (om finnes)
Bil, färg, märke, årsmodell registreringsnummer mm
utseende på kille + tjej (specifikt om det fanns tattueringar)

Det mobilsvar som han ringde från var 0727-018620 och bilen de färdades i var en silverfärgad liten kombi typ Opel eller Mazda. Var tyvärr inte uppmärksam då denna händelse inte fanns på kartan. Det drabbar bara andra . . . :huvet
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
vem var hemma & tog emot dessa personer då ?

någon har ju sett dom.. kommer grabben inte ihåg något ?
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Kan väl inte vara några problem med att hitta denna person.För du vill väl inte påstå att du lät vederbörande köra iväg på hojen utan att vare sig behålla körkort eller någon form av id kort !?.Bara det att kvinnan som var med skulle åka och köpa mat till barnet skulle ju få samtliga varningsklockor att börja ringa.

Hoppas naturligtvis att du hittar vederbörande drägg med tillhörande subba.
 

Lolle

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2012
Ort
Höör
Hoj
Cbr 1000 - 2010
Nej tyvärr, bilen parkerades vid infarten och denna ligger ca 40m från där grabben befann sig så han såg inget reg.nr
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top