Suzuki SV 650 supertwin eller iaf en banhoj

JakobL

BsC.Min.Eng
Gick med
1 Apr 2008
Ort
Vallentuna
Hoj
SVR 650 R, RMZ 250 -10 enduro, RMZ 450 -11
En lång historia.......Det började på race tråden ang en billig tävlingsserie.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?244964-Billig-standardracing-serie/page10

I England tävlar man med mini twins och super twin.
Det började med att en tjej ville prova min gixxer k8 på Gotland ring ifjol, fine sa jag men då vill jag låna din SV 650. Mina kompisar himlade med ögonen. Men jag stod på mig.
Ett år senare har jag nu införskaffat en inlöst SV 650-03 som jag tänker bygga om till en trevlig banhoj.IMG_1400.jpg
börja plocka lite antar jag.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Trevligt!

Tävlade med en sådan i SportProduktion (rip)

Gsxr 1000 03 bakdämpare passar, finns billigt på skroten. Framändan fick vi inte göra mycket med, finns fjädrar att köpa men du märker nog ingen större skillnad. Tror de tar zx6r framände om jag minns rätt. Finns en som passar rakt av iaf. (Kanske gsxr 750 av äldre modell också)

Regga dig på minitwin forumet i .uk, finns massor med delar till dem.


Lycka till!
 
Last edited:

JakobL

BsC.Min.Eng
Gick med
1 Apr 2008
Ort
Vallentuna
Hoj
SVR 650 R, RMZ 250 -10 enduro, RMZ 450 -11
Konstateras kan att man fyller snabbt en flyttkartong med saker som man inte längre behöver
IMG_1403.jpg

Gaffeln är faktiskt helt kass ingen dämpning alls.
Tack Mackan för att du inte försäkrar din gixxer 1000 K9 och att du lånar ut den till en tomte som slår över och skrotar den i diket. Men tack för framgaffeln.IMG_1408.jpg
 

JakobL

BsC.Min.Eng
Gick med
1 Apr 2008
Ort
Vallentuna
Hoj
SVR 650 R, RMZ 250 -10 enduro, RMZ 450 -11
Med värsting gaffel och värsting bromsok så måste man ha värsting pump.
IMG_1409.jpg
Tänk bara om jag hade ett par bromsskivor till en gixxer K8 :(
Varför är bromsskivor så dyra? Varför törs man inte köpa billiga i Thailand från ebay?
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
En smidig, körglad twin borde ju ge minst lika mycket ban-upplevelse som en supersupersport som utmanar föraren hela tiden. Köp en större hjälm så du får plats med leendet!
 

JakobL

BsC.Min.Eng
Gick med
1 Apr 2008
Ort
Vallentuna
Hoj
SVR 650 R, RMZ 250 -10 enduro, RMZ 450 -11
db_20101003_481.jpgdb_20101003_171.jpg
Nu harjag beställt kåpor från AMS-motorsports i England.
Då hela bakdelen är ett stycke kolfiber, så slapp jag bekymra mig om att införskaffa en bakram:banana

Föresten jag börjar få ont i mina knän. Vart hittar man en prisvärd hojlyft?
 

drovy

Ps. guess what
Gick med
30 Jan 2005
Ort
Ludvika
Hoj
Honda CBR600RR, Suzuki SV650-06, Yamaha R6-08
Hej! Håller på med en liknande förvandling jag med, fast har tänkt att ha den som lite lagom gathoj istället.
SV6502.jpg
Kul lite maskin :)
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Med värsting gaffel och värsting bromsok så måste man ha värsting pump.
View attachment 363817
Tänk bara om jag hade ett par bromsskivor till en gixxer K8 :(
Varför är bromsskivor så dyra? Varför törs man inte köpa billiga i Thailand från ebay?


Jag köpte kina ifrån ebay till min lill-räser och är helnöjd. (dock bara kört en dag på gåsen) Men ändå fruktansvärt bra bett mot gamla trötta slitna original för knappt nå pengar alls.
Sånna här http://www.ebay.co.uk/itm/SUZUKI-RGV250-RGV-250-FRONT-BRAKE-DISCS-91-95-W-/140770736669?pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item20c696fa1d

dom har nog till de flesta cyklar.
 

JakobL

BsC.Min.Eng
Gick med
1 Apr 2008
Ort
Vallentuna
Hoj
SVR 650 R, RMZ 250 -10 enduro, RMZ 450 -11
Ännu inget mekbord men efter lite pill så har jag fått en gsxr 1000 k8 stötdämpare på plats.
Jag vet inte om det funnits något smartare sätt att få dit den.
Den är kortare än orginal. Men för att höja cykeln så borde stötdämparen varit 340 mm lång mellan ögonen. Nu blidde det snarare 350 mm. Vilket är 20 mm mer än orginal. Detta borde höja rumpan på hojen med cirka 40 mm?!
IMG_1430.jpg
IMG_1431.jpg
Att den för stunden tar i batteriboxen gör inte så mycket. Den ska ändå bort vad det lider.
IMG_1434.jpg
Men den borde blivit högre. Mindes att jag läst att hundbenen i länkaget ska vara av stål. Mina är i aluminium!! det står 35 F på dom och är 30 mm längre än orginal.....
Så det blir till att bygga nya i rätt längd.
IMG_1432.jpg
 

JakobL

BsC.Min.Eng
Gick med
1 Apr 2008
Ort
Vallentuna
Hoj
SVR 650 R, RMZ 250 -10 enduro, RMZ 450 -11
Jag kanske ska visa hur det gick sen....IMG_1481.jpgIMG_1482.jpgIMG_1483.jpg
Skruvade dit 520 drivpaket. Lucas Wave skivor. Och min styrdämpare från endurohojen.
 
Last edited:

Areschoug

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
2009,Triumph Street Triple
Sorry för orelaterad fråga men vad innebär k1-k9 när ni snackar om gsxr?
Mvh
Puckot :huvet
 

mattsster

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
KTM DUKE 690 2010
Hur gick det med projektet? Är sjukt sugen på en Mini eller Supertwin!

Hör av dig till mig om du tröttnat!
 

JakobL

BsC.Min.Eng
Gick med
1 Apr 2008
Ort
Vallentuna
Hoj
SVR 650 R, RMZ 250 -10 enduro, RMZ 450 -11
10 månader och har inte loggat in på SH. Jag borde ju skämmas.
Så det blev en del åkning förra säsongen. Inte så mycket som jag önskat men men.
Jag fick aldrig bakfjädringen att fungera så nu blir det en ny från FJJ Racing och han ska även se över gaffeln.
IMG_1700.jpgIMG_1696.jpg

I övrigt måste jag säga att det är en fantastisk cykel. Förutom toppfarten kanske. Men det lider jag bara av på Anderstorp och Mantorp. Men för mig är det suveränt att kunna bromsa sent ha en hög kurvhastighet och hålla full gas genom svängen. Så det lär dröja innan jag tröttnar :)
 

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
Härligt att se fler som gillar SVns lätthanterliga chassie och effekt! Billigt och sjukt roligt! Slänger upp en bild från förra årets körning på Gotland Ring. Tyvärr något begränsad av fotpinnar och annat junk som hela tiden ville ta i asfalten.

10159_10201021483972049_1758315770_n.jpg

Tack Firefish (Eisbaer) för bilden
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Hej Allesammans! jag var på Gotland ring nu i helgen och smiskade runt med min RS250 Aprilia, och jag fick lite sköna funderingar på om det inte skulle vara möjligt att hänga i en SV650 motor i den ramen,, vore skoj o testa att bygga iaf :banana
har någon av er lite uppgifter på vad den 650 motorn väger o eventuella barnsjukdomar på den,
spontant så tror jag att det kan bli ett jäkligt skoj bygge att köra bana med :tummenupp
 
Last edited:

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Ort
Linköping
Hoj
2001 Aprilia Falco, 2004 Aprilia RSV Factory
Köpte en ny sv650 när de kom. Tills jag köpte min Falco var det klart den roligaste hojen jag haft. Körde drygt 1000 mil under ett par år innan jag sålde den. Kan ärligt säga att jag fortfarande ångrar mig lite. Billig i drift, oerhört lätthanterlig och ärligt talat räckte effekten till även om man alltid vill ha mer. Lätthanterligheten uppvägde mer än väl för effekten. Så som jag kastade den hojen in i kurvorna med full broms har jag aldrig varit i närheten av med någon annan hoj. Problem med motorn? Jag hade aldrig någon som helst glitch med någonting. Den är inte speciellt hårt trimmad så jag tror inte du behöver vara orolig.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top