Suzuki SFV 650 Gladius-tråden

tronicman

Ny medlem
Gick med
22 May 2012
Ort
Huskvarna
Hoj
Suzuki Gladius
Hej Hittar ingen tråd för just denna hoj så jag startar en.

Har också två frågor som jag inleder med!

Jag inväntar min Suzuki Gladius och tänkte byta regghållare, men i denna ofantligt stora plastsvans som sitter som orginal finns även lås för sadeln, Om jag byter regghållare hur kommer jag sen att kunna öppna upp utrymmet för sadeln? Jag vill gärna ha en helt rensad bak. Funderar på:

http://www.24mx.se/mc/p|4511/nummer...0-gladius-2010/17013/nummerplatshallare/k320/

Jag är också sugen på ett high up slipon, vad finns det för för- respektive nackdelar med highup jämfört med standard? Jag kommer till 99 % åka själv på hojen.

Hälsningar Fredrik
 

T-Fork

Medlem
Gick med
20 May 2007
Ort
Uppsala
Hoj
Honda CRF450 2004
Tja, på min R&G hållare så flyttade man på låset till undersidan av tailen. Men den placeringen är inte den smartaste då det sprutar upp smuts mot låset oavsett om väglaget är torrt eller ej, så har du möjlighet att sätta det nån annanstans så gör det.
Gällande din fråga om pipor får nån annan svara på.
/Henke
 
Last edited:

tronicman

Ny medlem
Gick med
22 May 2012
Ort
Huskvarna
Hoj
Suzuki Gladius
Okej!

Flyger det upp märkbart mer skit utan regghållaren? Den där svansen borde ju fungera som skitfångare också?
 

jeppe1990

Ny medlem
Gick med
11 Dec 2011
Ort
Växjö
Hoj
-16 Aprilia Tuono 1100 Factory
För mig så känns det ganska så logiskt att det stänker mer skit om man tar bort lappen, då den som sagt fungerar som "skitfångare".
 

Hudik-Lars

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2012
Ort
Hudiksvall
Hoj
2014, Suzuki Gladius 650
Tråden är död, så jag återupplivar den med hopp om bra tips

Vill ha tag på en Pakethållare eller hållare för att kunna ha en topbox
Nån som har nå tips?

Gäller Gladius -14
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Tråden är död, så jag återupplivar den med hopp om bra tips

Vill ha tag på en Pakethållare eller hållare för att kunna ha en topbox
Nån som har nå tips?

Gäller Gladius -14

Snubblade på den via "Visa Nya Inlägg" men topbox....fråga efter något som har med topbox att göra, här?
Hur tänkte du nu? Sporthoj != topbox:tungan
 

Hudik-Lars

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2012
Ort
Hudiksvall
Hoj
2014, Suzuki Gladius 650
ska till norge och tänkte skaffa topbox till det

frågar här för att det finns inget annat vettigt forum för mc-frågor
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
ska till norge och tänkte skaffa topbox till det

frågar här för att det finns inget annat vettigt forum för mc-frågor

Skaffa en mjuk väska/packrulle och spänn fast bakom dig på/runt sadeln i stället.
Om du/ni inte skall åka 2 förstås. Kriega t.ex har finfina grejor. Inte direkt gratis men bra.
Det blir lättare att återställa efteråt. Kolla GIVI annars om du prompt skall ha topbox/pakethållare.
Kolla även här på www.louis.de de har sannolikt nåt...som gör det du vill. Och de är snabba på att leverera.
Visst ja, om du till äventyrs beställer ngt därifrån så passa på att beställa en Kettenmax för kedjerengöring.
Den tar kedjerengöring till en ny snabbare och framförallt renare -både för dig och för hojen- nivå. Rekommenderas!
 

Mathor

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2014
Ort
Stenkullen
Hoj
KTM 990 SMR - 10
Hej. Köpte en gladius för några veckor sen och måste säga att jag gillar verkligen hojen. Dock så är inte jag riktigt överens med sadeln. Vet att det finns en del aftermarket sadlar där ute till gladius men svårt att hitta vettiga recensioner. Någon som har bytt sadel på sin gladius och kan dela med sig av sina erfarenheter?
 

Max404

Twinner Sinner
Gick med
17 Jan 2015
Ort
Sverige
Hoj
Suzuki SFV650A Gladius
Tråkigt med en mer eller mindre död tråd.

Hej. Köpte en gladius för några veckor sen och måste säga att jag gillar verkligen hojen. Dock så är inte jag riktigt överens med sadeln. Vet att det finns en del aftermarket sadlar där ute till gladius men svårt att hitta vettiga recensioner. Någon som har bytt sadel på sin gladius och kan dela med sig av sina erfarenheter?

Jag tog min sadel till en sadelmakare som ordnade till det riktigt bra och det kostade bara 450 kr för material och arbete. Suzukis originalsadel (komfort) kostar 2,500 kr och komforten på den är långt efter min. Mitt råd är därför, bege dig till en sadelmakare.
 

Mathor

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2014
Ort
Stenkullen
Hoj
KTM 990 SMR - 10
Det var billigt. Jag gick till en sadelmakare här i gbg och dom gav mig ett pris på runt 4000. Tyckte det var sjukt dyrt på biter ihop istället ;) Har du lust att dela med dig av namnet på din sadelmakare?
 

Mathor

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2014
Ort
Stenkullen
Hoj
KTM 990 SMR - 10
Satte på en R&G tail tidy på min gladius idag och måste säga att det blev väldigt snyggt. Bakdelen som är original är i lite största laget så det var gott att bli av med den.

Så om någon är sugen på att göra samma sak kan jag verkligen rekommendera det. Köpte min från solomotoparts för ynka 160 dollars, exklusive frakt. Tull och moms missades av någon anledning :)
 

Max404

Twinner Sinner
Gick med
17 Jan 2015
Ort
Sverige
Hoj
Suzuki SFV650A Gladius
Det var billigt. Jag gick till en sadelmakare här i gbg och dom gav mig ett pris på runt 4000. Tyckte det var sjukt dyrt på biter ihop istället ;) Har du lust att dela med dig av namnet på din sadelmakare?

Tror inte du vill åka 155 mil enkel väg för att stoppa om sadeln. ;)

Satte på en R&G tail tidy på min gladius idag och måste säga att det blev väldigt snyggt. Bakdelen som är original är i lite största laget så det var gott att bli av med den.

Så om någon är sugen på att göra samma sak kan jag verkligen rekommendera det. Köpte min från solomotoparts för ynka 160 dollars, exklusive frakt. Tull och moms missades av någon anledning :)

$160 är 1343 kr + fraktavgift. Du har alltså betalt mer än 200-300 kr mer än vad den kostar att köpa här i Sverige.

Tips: Vill du köpa billigt så köp från tyska webbutiker. Du slipper då alltid tull och moms.
 

Mathor

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2014
Ort
Stenkullen
Hoj
KTM 990 SMR - 10
$160 är 1343 kr + fraktavgift. Du har alltså betalt mer än 200-300 kr mer än vad den kostar att köpa här i Sverige.
.

Skicka gärna en länk till vart jag finner R&G tail tidy så billigt i Sverige. Letade ihjäl mig utan att hitta någon som passar sfv650
 

Max404

Twinner Sinner
Gick med
17 Jan 2015
Ort
Sverige
Hoj
Suzuki SFV650A Gladius
Skicka gärna en länk till vart jag finner R&G tail tidy så billigt i Sverige. Letade ihjäl mig utan att hitta någon som passar sfv650

Men vad ska du med priserna till? Du hade ju redan köpt en. :rolleyes:

Vill du köpa den billigt så finns det på Ebay.co.uk för £40 + £15.96 för frakten (726 kr inkl frakt). Ingen tull eller moms eftersom det är inom EU. Som hittat med andra ord.
 

Zumo

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2015
Ort
Svea rike
Hoj
Suzuki Gladius -15
Någon här som har erfarenheter av Scorpion? Ger enligt deras bänkning 5.8 hk och drar av 8 kg i vikt. Kostar 6,000 kr om man beställer från England.

Snyggt är det i varje fall.

phBnxDh.jpg


Och gött låter det ju också.


Edit: Har nu haft Scorpion-systemet ett tag och det levererar verkligen på alla plan. Vilket ljud! Rekommenderas verkligen om ni vill synas och höras.
 
Last edited:

RobbanGBG

Medlem
Gick med
26 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
-53, Matchless G80S; -13 Suzuki Gladius
Tja! Ska ta körkort i år och tänker införskaffa en inte allt för tråkig hoj att övningsköra på. Efter att tankarna har snurrat runt bland olika hoj idéer värre än en hel bikupa med arga bin så har jag sansat mig och det verkar landa på en bättre begagnad fd körskole Gladius.

Vad tycker ni Glada Gladius förare (ursäkta den dåliga vitsen men, jag bor faktiskt i Göteborg...) om en Gladius som övningskörningshoj? Har hittat ett par lämpliga kandidater här på Johans MC i stan:

VIT Suzuki SFV650A ABS Gladius -12

BLÅ Suzuki SFV650A Gladius ABS -12

Den vita verkar ju ha bättre däck och färre mil, men saknar den piffigt blå färgen som nästa köpare kanske gillar... Jag tycker den vita verkar vara ett bättre köp (och sen gun metal grey, eller svart plasti-dip på alla vita detaljer...). Vad tycker ni experter?

Kanske vill Johans ge en "första snön" - rabatt nu när de har två inne och vi fått lite puder på backen i Götet :brynad

Annars undrar jag som absolut nybörjare när bästa tiden på året att köpa hoj är? Är det nu, eller skall man vänta lite till fler bättre begagnade Gladiusar ER6'or och liknade kommer ut på marknaden, eller kanske till MC mässan här i Gbg iaf?
 

Zumo

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2015
Ort
Svea rike
Hoj
Suzuki Gladius -15
Har kört hoj i många år och Gladius är enligt mig den bästa hoj jag kört och ägt, och då har jag ägt en hel del hojar. Har aldrig haft en hoj med så mycket körglädje som med Gladiusen.

Har ägt tre stycken, en ny 2009, ny 2013 och den jag äger nu, en ny 2015 och den kommer jag har kvar fram till att den nya nakna 650:n kommer.

Det har aldrig varit några problem med hojarna. Bara går och går så länge man sköter servicen. Och att åka långt fungerar utan problem, har varit nere i Italien och Schweiziska alperna och snurrat och sedan tillbaka igen. Det var nemas problemas.

Så för att svara på din fråga, ja, den duger som övningskörningshoj... och så mycket mer.
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top