Ta mc kort denna säsong! Stressigt?

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Alltså, är jag den enda som märker det här, eller är jag den enda som missar något, men han har nyss fyllt 20, och gränsen för tung MC utan restriktioner höjs från 21 till 24. :va

Är det så att du tänker ta begränsat kort och kunna uppgradera till tungt när du fyller 23? För du kan ju inte gå på tungt obegränsat direkt om du inte hinner fylla 21 i år...
 
Last edited:

dappe

Ny medlem
Gick med
30 May 2012
Ort
Helsingborg
Hoj
gsxr sjuufemti
Alltså, är jag den enda som märker det här, eller är jag den enda som missar något, men han har nyss fyllt 20, och gränsen för tung MC utan restriktioner höjs från 21 till 24. :va

Är det så att du tänker ta begränsat kort och kunna uppgradera till tungt när du fyller 23? För du kan ju inte gå på tungt obegränsat direkt om du inte hinner fylla 21 i år...
Jag tar kortet tungt begränsad som har åldersgräns 18 år och har inga planer på att uppgradera just nu, sålänge jag får kortet innan denna säsongen är slut. Får ändå obegränsad om två år om jag tar kortet nu.
Planerna är att köra en 25kw ostrypt :hihi

Tack så jätte mycket för alla svar hittills! Har precis varit borta på körskolan och bokat in lite fler tider, den enda nackdelen men just den skolan är väl att den senaste tiden att köra är 15.40 och blir svårt att passa in med tiderna jag jobbar!
Är två gånger/vecka okaj att köra eller ska jag försöka satsa på lite mer?

Mvh
Anton
Åter igen tack! :krama
 
Last edited:

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Vilket år var det? Låter som du skarvar lite om du tagit det de senaste 10 åren. De som aldrig suttit på en hoj förut brukar behöva mycket träning för att klara låg & högfartsbanan. Sen tillkommer förmågan att kör i trafik. Men du kanske var en naturbegåvning. Dom enda jag vet som rusade igenom utbildningen var de som uppgraderar kortet från lätt MC (125cc) till A kort.

:va
Jag uppgraderade nyligen mitt kort från A1, det är bara en ny uppkörning, vilken utbildning är det du syftar på...?

Skickat via Tapatalk 2
 

dappe

Ny medlem
Gick med
30 May 2012
Ort
Helsingborg
Hoj
gsxr sjuufemti
Fan va gott, var bara tvungen att säga att man har bokat Risk 1 11/6, Risk 2 25/6 samt uppskrivning 28/6.
Nu blir det plugga fram till dess så man är säker på detta skitet. :fakta
Hade även en körning idag som gick galant, vi snackade dock mycket skit så missade en avfart annars gick de bra:tungan
 

MrWahlstrom

Medlem
Gick med
11 Dec 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Honda Africa Twin -99
Enligt körskolan jag kör på, så är Risk 2:an ngt man gör i senare delen av sin utbildning. Så har du den inbokad och klarar den så är det bara ta någon mer lektion sen så lär du klara en uppkörning som jag har förstått det. Jag började iår, från att inte kört tvåhjuligt på säkert 10 år och har uppkörningen bokad nu inom väldigt kort. Så nog går de! Lyssna på lärarna, och njut när du åker och saker och ting kommer gå tokbra! Ses på vägarna i sommar! :)
 

dappe

Ny medlem
Gick med
30 May 2012
Ort
Helsingborg
Hoj
gsxr sjuufemti
Enligt körskolan jag kör på, så är Risk 2:an ngt man gör i senare delen av sin utbildning. Så har du den inbokad och klarar den så är det bara ta någon mer lektion sen så lär du klara en uppkörning som jag har förstått det. Jag började iår, från att inte kört tvåhjuligt på säkert 10 år och har uppkörningen bokad nu inom väldigt kort. Så nog går de! Lyssna på lärarna, och njut när du åker och saker och ting kommer gå tokbra! Ses på vägarna i sommar! :)

Alright! Lycka till med kortet och njuta lovar jag att göra, speciellt när kortet är i handen :banana
 

Tommy.exe

Guest
Vilket år var det? Låter som du skarvar lite om du tagit det de senaste 10 åren. De som aldrig suttit på en hoj förut brukar behöva mycket träning för att klara låg & högfartsbanan. Sen tillkommer förmågan att kör i trafik. Men du kanske var en naturbegåvning. Dom enda jag vet som rusade igenom utbildningen var de som uppgraderar kortet från lätt MC (125cc) till A kort.

Jag tog kortet 07 innan riskutbildningarna, men 7 lektioner låter inte orimligt på något vis.
Jag tog 9-10 lektioner på totalt 3v sen körde jag upp. Jag hade inte behövt så många faktiskt, om jag ska vara helt ärlig, och övningskörde inget privat utöver detta.

Jag försöker inte låta som en världsmästare, för det är jag inte, men för att klara de simpla kriterier som är uppsatta, för att du ska få lov att börja öva på egen hand. Ja, då behöver man inte vara världsmästare heller, knappt ens normalbegåvad.

Behöver man 30-40 lektioner och flera år på sig att ta kortet så kanske man ska se sig om efter en annan hobby.
Jag är tex skitdålig på lindans, och akrobatik, så jag håller mig i största möjliga utsträckning ifrån detta.

Nu har jag totalt jinxat mig och kör väl av vägen om 10min :hej

TS- Lycka till med kortet :tummenupp
 

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
Högfartsbanan tog jag direkt men lågfartsbanan gick trögare. En bidragande faktor var att jag tyckte att lågfartsbanan var trams. Jag frågade läraren när jag skulle ha nytta av färdigheterna från lågfarts delen svarade han troligen aldrig men nu har vägverket bestämt att den ingår så det är bara gilla läget. Jag brände ett par lektioner där jag i ren irritation välte varenda kon. Sen insåg jag att han hade rätt, det var gilla läget som gällde & då gick det bättre.
 

carlK

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2011
Ort
jönköping
Hoj
letar
Högfartsbanan tog jag direkt men lågfartsbanan gick trögare. En bidragande faktor var att jag tyckte att lågfartsbanan var trams. Jag frågade läraren när jag skulle ha nytta av färdigheterna från lågfarts delen svarade han troligen aldrig men nu har vägverket bestämt att den ingår så det är bara gilla läget. Jag brände ett par lektioner där jag i ren irritation välte varenda kon. Sen insåg jag att han hade rätt, det var gilla läget som gällde & då gick det bättre.

Handlar ju om att man ska behärska motorcykeln, har du inte kontroll på hojen i låg fart så har du de inte i hög heller. Kan man inte krypköra utan att sätta ner fötterna så har man inte kontroll på obäket;)
 

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
Handlar ju om att man ska behärska motorcykeln, har du inte kontroll på hojen i låg fart så har du de inte i hög heller. Kan man inte krypköra utan att sätta ner fötterna så har man inte kontroll på obäket;)

Jag tyckte hela momentet var meningslöst & inget jag hittills haft någon nytta av. En uppfattning jag delade med min körskoleläraren. Som garage vändningen t.ex. när nyttjade du den kunskapen senast?
 

sjobas

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Boden
Hoj
gsx-r1000 k3
jag å brorsan tog det ifjol, läste boken 1-2ggr, gjorde riskerna, sen gjorde vi provet samma dag och båda klarade det, sen 25e maj gjorde vi uppkörningen samma dag och båda klarade det, och det utan en enda körlektion, så man kan komma billigt undan. Vi hade bara vart och övat lite på låg och högfarten :yoparty
 

carlK

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2011
Ort
jönköping
Hoj
letar
Jag tyckte hela momentet var meningslöst & inget jag hittills haft någon nytta av. En uppfattning jag delade med min körskoleläraren. Som garage vändningen t.ex. när nyttjade du den kunskapen senast?
de handlar fortfarande inte om att man har nytta av just den manövern. Men du ska visa att du behärskar motorcykeln, va är de som är svårt att förstå?

Samma som backa runt gathörn med bil, inget jag har använt men de är samma sak. Du ska visa att du kan slicka bilen runt gathörnet, veta va du har bilen så att du inte är ute på e4an och backar:p
 
Last edited:

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
de handlar fortfarande inte om att man har nytta av just den manövern. Men du ska visa att du behärskar motorcykeln, va är de som är svårt att förstå?

Samma som backa runt gathörn med bil, inget jag har använt men de är samma sak. Du ska visa att du kan slicka bilen runt gathörnet, veta va du har bilen så att du inte är ute på e4an och backar:p

Om du brytt dig om att läsa hela tråden, så ser du att jag gjorde lågfartsbanan när jag tvingades lära mig gilla läget & göra det som krävs. Det handlar inte om att förstå nyttan av vägverkets alla idiotiska påfund; det finns ingen. Men du tydligen köpt vägverkets förklaring med hull & hår.
 

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
jag å brorsan tog det ifjol, läste boken 1-2ggr, gjorde riskerna, sen gjorde vi provet samma dag och båda klarade det, sen 25e maj gjorde vi uppkörningen samma dag och båda klarade det, och det utan en enda körlektion, så man kan komma billigt undan. Vi hade bara vart och övat lite på låg och högfarten :yoparty

Gud vad duktiga ni var :Bugar:Bugar, får jag bjuda på lite godis :krama. Boden har ni rödljus, korsningar & rondeller där? Eller är det bara brassa kostigen fram & åter, muta uppkörnings mannen med en flaska hembränt :confused::va. Att sedan alla är släkt med varandra p.g.a. inavel/tidelag försämrar inte utfallet av uppkörningen :zpy:zpy. Kört hårt grabbar, ni är norrländska förebilder:yoparty:banana:tuttar:krama.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
4 på bana och 1 på väg, inget körkort sen tidigare!
Fast sanningen är att jag har kört cross tidigare och övade som fan med min egen hoj på parkeringsplats. Ca 2 månader behövde jag för att känna mig helt säker.

För er som inte gjort teoriprovet kan jag rekommendera att göra frågor på gratisteori.se
 

Baldec

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2012
Ort
Solna
Hoj
BMW F800ST -12
Jag tog precis mitt kort den 1:a Juni. Hade första körlektionen på valborg. Så att ta kortet snabbt är absolut möjligt. Det som jag ser är största problemet med att ta kortet är inte att få in nog med lektioner hos körskolan. Utan att få undan formalian för att kunna boka uppkörningen.
Så som det fungerar i dagsläget så får man inte göra teorin förrän man har gjort risk1 och risk2. Och man får inte boka uppkörningen om man inte har klarat teorin.
Jag tog 4 lektioner innan jag bokade risk2:an, vilket var bland det dummaste jag gjort. Den bör du boka så fort som möjligt så att du kan göra risk2:an ungefär i fas med att du gjort dina inbromsningar från 90, vilket borde vara 2:a eller 3:e lektionen beroende på hur upplägget är på din skola.
Kötiden för uppkörning i Stockholm just nu är ganska så lång. Den första tid jag fick var i början av Juli, lyckades dock hitta en avbokad tid till den 1:a Juni istället. Se till att inte boka uppkörningen via skolan, för då kan du inte boka om själv utan är beroende av att de ringer och bokar och kollar av tiderna. Som privatist så kan du logga in på nätet och kolla och boka om på 45s. Körskolan måste ringa in och sitta i telefonkö i 20-40 minuter varje gång som de ska kolla.
Allt som allt så blev det 10 lektioner för mig, dubbellektioner alltså, 1 i trafik och 9 på bana.
Och till din uppkörning se till att ha köpt en egen hjälm, en med dubbelglas... Jag körde upp i hällregn med skolans hjälm som hade singelglas... Imma är bara förnamnet, fick köra med visiret öppet en bit för att kunna se något alls. Inte det skönaste på motorväg och i hällregn.
Lycka till nu och i manöverbanan, se till att inte släppa på gasen något alls förrän du passerat 3:e kon efter undanmanövern :)
 

dappe

Ny medlem
Gick med
30 May 2012
Ort
Helsingborg
Hoj
gsxr sjuufemti
Hej hallå igen!! Ville bara säga att jag precis klarat uppkörning för tung begr. fiiiifan vad gott det känns med kort i handen!! Hade en härlig person att köra upp med, och var hur fint väder som helst fast inte smhi visade detta.
Gick superbra på lågfart samt högfart även bromsning 70 men bromsning 90 låste jag framhjulet väldigt lite, tjöt lagom :tungan
Sedan när jag var ute i trafiken så missade jag en väjningsplikt, dock missade han att jag missade den så att säga. Körde även snabbt in på en bussgata då bussen dolde skyltarna och jag körde lite för nära den, vände och svängde in på lämplig väg.:crash

Trots mina missar så klarade jag körningen då han ansåg att detta var missar som berodde på nervositet blandannat.

Tack som fan för alla svar, nu är bara utrustning och mc som saknas :banana:banana:banana
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top