Ta mc kort denna säsong! Stressigt?

dappe

Ny medlem
Gick med
30 May 2012
Ort
Helsingborg
Hoj
gsxr sjuufemti
Hej hallå igen!! Ville bara säga att jag precis klarat uppkörning för tung begr. fiiiifan vad gott det känns med kort i handen!! Hade en härlig person att köra upp med, och var hur fint väder som helst fast inte smhi visade detta.
Gick superbra på lågfart samt högfart även bromsning 70 men bromsning 90 låste jag framhjulet väldigt lite, tjöt lagom :tungan
Sedan när jag var ute i trafiken så missade jag en väjningsplikt, dock missade han att jag missade den så att säga. Körde även snabbt in på en bussgata då bussen dolde skyltarna och jag körde lite för nära den, vände och svängde in på lämplig väg.:crash

Trots mina missar så klarade jag körningen då han ansåg att detta var missar som berodde på nervositet blandannat.

Tack som fan för alla svar, nu är bara utrustning och mc som saknas :banana:banana:banana


----------------------------------------------------------------------


Hej hallå! Nyss fyllda tjugo, likaså mitt B kort.
Innan ni dömmer mig så vill jag bara säga att jag har sökt på internet och är inte nöjd med svaren jag fått så då frågar jag ju här, det är ju här man kan få svaret man söker! Dessutom vet jag att det är "omöjligt" att svara på en sån här fråga men eftersom det är sista året för oss "yngre" att kunna ta kortet innan man fyllt 24 så är man ju så satans nervös! :tungan

Till fråga: Hinner jag ta kortet denna säsongen? Är det väldigt stressigt? :3freak
Jag har köpt ett sånthär paket på körskolan där allt ingår och 10 dubbellektioner för att vara på säkra sidan, jag har kört två lektioner hittills och det verkar gå bra förutom att jag är väldigt ovan på hojen, en GPZ 500 om jag inte missminner mig. (stel som fan)
Själv har man kört moped sedan man var 12 och har bensin och motorer i blodet.

Vill ju ha raka svar, så jag förhoppningsvis kan lugna mig lite. Har bokat risk 2a den 22e.
Hörde något ifrån läraren att dom hade tre städer där dom körde upp på, Helsingborg, Halmstad och Malmö så tider bör ju gå att hitta? :eek: Jag har frågat dom men dom säger att jag måste skriva upp först innan dom kan kolla tider åt mig.

Mvh
Anton, en orolig nybörjare :hihi
 
Last edited:

Rags

Thinnest boy in fatcamp
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Uppsala
Hoj
Suzuki sv650 -08
jag hade inte haft moppe och aldrig kört mc förut, tog 7 lektioner och hade sedan kortet, så du hinner absolut ta det i år! inga problem alls :)
 

dappe

Ny medlem
Gick med
30 May 2012
Ort
Helsingborg
Hoj
gsxr sjuufemti
jag hade inte haft moppe och aldrig kört mc förut, tog 7 lektioner och hade sedan kortet, så du hinner absolut ta det i år! inga problem alls :)

Puh! :banana Låter tryggt att höra, jag gör verkligen mitt bästa! Du vet inte om det är lämpligt att köra så ofta man kan eller lite mer sällan (2ggr/vecka?) för att smälta kunskaperna eller är det helt från person till person?
 

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Ort
Ukraina och ibland Borås eller GBG
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
Dumma frågor får dumma svar :)))) Vill du så hinner du ta kortet i år. Vill du inte så kommer du inte få det.

Lägg ner mycket tid på teorin så du kan boka uppkörning snart.

Det hänger på dig hur mycket tid du lägger ner och hur bra du är på att köra.
 

dappe

Ny medlem
Gick med
30 May 2012
Ort
Helsingborg
Hoj
gsxr sjuufemti
Dumma frågor får dumma svar :)))) Vill du så hinner du ta kortet i år. Vill du inte så kommer du inte få det.

Lägg ner mycket tid på teorin så du kan boka uppkörning snart.

Det hänger på dig hur mycket tid du lägger ner och hur bra du är på att köra.

Absolut! Mor min har alltid sagt att det inte finns några dumma frågor :7peta
Nej, det är endast som jag är nervös för att INTE hinna i år.
Jag gör allt för att hinna och teorin läser jag på varje dag.
Tack för svaren!
 

kakafoni

Fahrer des Herzog aus Mattighofen
Gick med
13 Apr 2010
Ort
Söder om Hallandsåsen
Hoj
Superduke
Har du redan börjat ska det inte vara några som helst problem att ta kortet bara du ger dig fan på det. Skulle något skita sig så går det ju att ordna nya uppkörningstider. Här i södra Sverige kan de ha uppkörningar ända in i oktober om det vill sig väl med vädergudarna. :)

Slappna du av Anton, det kommer gå vägen. Jag skulle dock satsa på att göra så mycket som möjligt så snabbt som möjligt. Det här med att dra ut på det och köra en lektion varannan vecka hjälper inte mycket anser jag. Bättre att kasta sig in i det hela till 100% så man lägger fokus där man vill ha det.

Lycka till!
 

Coolz1000

Snart är det vår igen!
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -99
Absolut! Mor min har alltid sagt att det inte finns några dumma frågor :7peta
Nej, det är endast som jag är nervös för att INTE hinna i år.
Jag gör allt för att hinna och teorin läser jag på varje dag.
Tack för svaren!

Gör datortest på trafikskolan, då kommer man in i deras tänk så blir frågorna på provet lättare att tolka sen. Just körkortsfrågor har en tendens att vara krångliga så att även om man kan svaret så kan det bli fel, men du hade ju B-kort så du vet väl vad jag menar :)
 

M155E

Sukkabreeewd
Gick med
26 Feb 2010
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer 750 K8 - "Misse edition"
Är nog inga problem alls att du ska hinna lära dig och bli klar för uppkörning. Men det brukar kunna vara brist på tider så boka upp så mkt du kan så tidigt som möjligt. Bättre att avboka om du inte är redo än att behöva vänta i 2 månader på en tid.. Då menar jag teori, risk 2, uppkörning etc så snart du kan.
 

sockan

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Västervik
Hoj
Kawasaki zxr 400
Jag tog det på 7 lektioner á 55 min, började på vårkanten och hade det den 27 augusti förra året. Det vill säga att jag också gick i skolan samtidigt och började inte med kortet på riktigt fören i mitten av juni! Teorin klarade jag utan att plugga, naturare som man är så kommer man ju ihåg allt från året innan då bilkörkortet klarades av ;) Lycka till grabben!
 

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
jag hade inte haft moppe och aldrig kört mc förut, tog 7 lektioner och hade sedan kortet, så du hinner absolut ta det i år! inga problem alls :)

Vilket år var det? Låter som du skarvar lite om du tagit det de senaste 10 åren. De som aldrig suttit på en hoj förut brukar behöva mycket träning för att klara låg & högfartsbanan. Sen tillkommer förmågan att kör i trafik. Men du kanske var en naturbegåvning. Dom enda jag vet som rusade igenom utbildningen var de som uppgraderar kortet från lätt MC (125cc) till A kort.
 

M155E

Sukkabreeewd
Gick med
26 Feb 2010
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer 750 K8 - "Misse edition"
Nee det är väl olika hur mkt träning som behövs? Tog kortet 2010, aldrig kört hoj/moppe innan...fick köra 30 min på en parkering sen ut i trafiken och köra tillbaka till körskolan genom stadstrafik med körläraren som skjuts dessutom.
Var förvånad själv att han släppte ut mig i trafiken så snabbt men hans motiveringa var "Du har väl B-kort så kör!". Gick utmärkt och min upplevelse var att han gjorde allt för att mitt kk skulle gå så snabbt och smidigt som möjligt och inte alls att han försökte "lura" på mig onödiga lektioner som man ibland kan höra om.

Lågfarten fick man väl träna lite på men det gick ganska smidigt det med och anser mig nog inte vara mer snabblärd än andra. Kommer dock inte ihåg hur många lektioner jag tog med körde 100% skola och inget privat...
Började köra runt Maj har jag för mig och hade kortet någon gång i Juli, blev lite utdraget pga väntetider med riskutb, teorin etc.

Men alla är vi olika, vissa behöver 1 lektion och vissa behöver 30! Huvudsaken man tar den tid man behöver och gärna bokar allt snarast så tiderna finns, är man inte redo så bokar man om :)
 
Last edited:

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Brorsan började ta sitt körkort i år. Och hade det innan mitten av maj, trots att han jobbade flera veckor borta då han inte kunde köra något.

Så det GÅR ta körkort snabbt.
 

Rags

Thinnest boy in fatcamp
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Uppsala
Hoj
Suzuki sv650 -08
Vilket år var det? Låter som du skarvar lite om du tagit det de senaste 10 åren. De som aldrig suttit på en hoj förut brukar behöva mycket träning för att klara låg & högfartsbanan. Sen tillkommer förmågan att kör i trafik. Men du kanske var en naturbegåvning. Dom enda jag vet som rusade igenom utbildningen var de som uppgraderar kortet från lätt MC (125cc) till A kort.

Det var förrförra året, har haft B-kort 3år innan och kör mkt bil så trafiken var ju inga problem. Så 7 lektioner för att lära mig hantera mc tillräckligt för att klara risk2an och uppkörningen. Första lektionen började jag på en parkering för att lära mig starta och stanna, efter en halvtimme hoppade min lärare upp bakpå hojen och jag körde in i stadstrafik i uppsala. så gick väl ganska fort fram men även om TS behöver fler lektioner så är det inga problem att hinna i år :)
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
vi köpte en moped först 2007som jag knappt vågade köra med (harig som fan) sen tog maken mckort 2008 så moppen försvann och jag fick liksom inget att prova med så början av maj 2009 klarade jag teorin för mc och körde sen privat med en kompis. Vi körde en heeel del och 7 juli 2009 hade jag lappen.

Jag trodde ALDRIG jag skulle klara det så lätt! min "plan" var att klara teorin i maj och köra upp i september om det inte skulle funka så kunde ajg kanske hinna köra upp i oktober och i värsta fall så skulle jag hinna köra upp året där på i maj.
men alla andra såg långt före mig att jag skulle fixa kortet tidigare :)
kan säga att typ 10 dagar innan uppkörning så gick allt fel mer än vanligt på konbanan och jag trodde jag var totalt torsk! men så en vecka innan uppkörning föll allting på plats :)

Så det går om man sätter den sidan till :yoparty
 

kwasten

helgas house of pain
Gick med
16 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
BMW R Nine T Racer
när jag tog mitt kort för 10 år sen började jag så snart körskolan öppnade för säsongen och körde 5 lektioner i trafik samt några på banan, läste teoriboken från pärm till pärm 2 gånger. Satt som en smäck och i juni hade jag mitt kort.
Då har jag kört en hel del moppe, samt haft b-körkort länge. Så med tillräckligt mycket träning, förståelse och fokus kan du klara det och tom hinna åka lite innan säsongen är över.
 

Rags

Thinnest boy in fatcamp
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Uppsala
Hoj
Suzuki sv650 -08
VA! sitter körläraren bakpå????

Iom att jag inte ville starta första lektionen mitt i centrala uppsala i ett garage så kunde vi inte ha med oss två hojar på första lektionen. Jag åkte bakpå när han körde till en parkering en liten bit bort. Vanligtvis kör man på en egen hoj!
 

falken

Ska bli snabbare än Einar!
Gick med
29 Dec 2006
Ort
Hudiksvall
Hoj
Yamaha R1 -08
2-3 månader har jag för mig att mitt kort tog :) Detta var -06 19 år gammal.
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Jag började i juli tror jag o hann få kortet innan säsongen va slut.
Teorin va ju bara o boka in direkt så man hade den gjord, sen körde jag 4 lektioner sen fick de va nog tyckte läraren o skicka iväg mig på uppkörning.
 

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Ort
Malmö
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Jag började köra i April, gått segt. Kör dock bara privat, uppkörning om ca 1 vecka. Trafikskola går väl snabbare, fick ju matcha in när jag hade tid och handledaren :p
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top