469 online
Sporthoj.com & SMC arbetar ihop för ökad trafiksökerhet

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 31 till 42 av 42
    Bannad
    Reg.datum
    Jul 2008
    Hoj
    GIXER 1000
    Citat Ursprungligen postat av carlK Visa inlägg
    Handlar ju om att man ska behärska motorcykeln, har du inte kontroll på hojen i låg fart så har du de inte i hög heller. Kan man inte krypköra utan att sätta ner fötterna så har man inte kontroll på obäket
    Jag tyckte hela momentet var meningslöst & inget jag hittills haft någon nytta av. En uppfattning jag delade med min körskoleläraren. Som garage vändningen t.ex. när nyttjade du den kunskapen senast?

Bannad
    Reg.datum
    Jul 2008
    Hoj
    GIXER 1000
    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    Oro skapar osäkerhet som resulterar i misstag som leder till tvivel och slutar i misslyckande.Alltså ska du sluta oroa dig och fokusera på ditt mål med mc körkort istället.
    Snarare irritation över trams.

Medlem sjobass avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Hoj
    gsx-r1000 k3
    Garage
    Visa garage
    jag å brorsan tog det ifjol, läste boken 1-2ggr, gjorde riskerna, sen gjorde vi provet samma dag och båda klarade det, sen 25e maj gjorde vi uppkörningen samma dag och båda klarade det, och det utan en enda körlektion, så man kan komma billigt undan. Vi hade bara vart och övat lite på låg och högfarten

Medlem
    Reg.datum
    Mar 2011
    Hoj
    letar
    Citat Ursprungligen postat av on/offroad Visa inlägg
    Jag tyckte hela momentet var meningslöst & inget jag hittills haft någon nytta av. En uppfattning jag delade med min körskoleläraren. Som garage vändningen t.ex. när nyttjade du den kunskapen senast?
    de handlar fortfarande inte om att man har nytta av just den manövern. Men du ska visa att du behärskar motorcykeln, va är de som är svårt att förstå?

Samma som backa runt gathörn med bil, inget jag har använt men de är samma sak. Du ska visa att du kan slicka bilen runt gathörnet, veta va du har bilen så att du inte är ute på e4an och backar:p
    Senast redigerat av carlK den 2012-06-09 klockan 08:54.

Bannad
    Reg.datum
    Jul 2008
    Hoj
    GIXER 1000
    Citat Ursprungligen postat av carlK Visa inlägg
    de handlar fortfarande inte om att man har nytta av just den manövern. Men du ska visa att du behärskar motorcykeln, va är de som är svårt att förstå?

Samma som backa runt gathörn med bil, inget jag har använt men de är samma sak. Du ska visa att du kan slicka bilen runt gathörnet, veta va du har bilen så att du inte är ute på e4an och backar:p
    Om du brytt dig om att läsa hela tråden, så ser du att jag gjorde lågfartsbanan när jag tvingades lära mig gilla läget & göra det som krävs. Det handlar inte om att förstå nyttan av vägverkets alla idiotiska påfund; det finns ingen. Men du tydligen köpt vägverkets förklaring med hull & hår.

Bannad
    Reg.datum
    Jul 2008
    Hoj
    GIXER 1000
    Citat Ursprungligen postat av sjobas Visa inlägg
    jag å brorsan tog det ifjol, läste boken 1-2ggr, gjorde riskerna, sen gjorde vi provet samma dag och båda klarade det, sen 25e maj gjorde vi uppkörningen samma dag och båda klarade det, och det utan en enda körlektion, så man kan komma billigt undan. Vi hade bara vart och övat lite på låg och högfarten
    Gud vad duktiga ni var , får jag bjuda på lite godis . Boden har ni rödljus, korsningar & rondeller där? Eller är det bara brassa kostigen fram & åter, muta uppkörnings mannen med en flaska hembränt . Att sedan alla är släkt med varandra p.g.a. inavel/tidelag försämrar inte utfallet av uppkörningen . Kört hårt grabbar, ni är norrländska förebilder.

7. 2012-06-09, 10:26

ass is ass Bennyfaxs avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Hoj
    Cykel ;-(
    4 på bana och 1 på väg, inget körkort sen tidigare!
    Fast sanningen är att jag har kört cross tidigare och övade som fan med min egen hoj på parkeringsplats. Ca 2 månader behövde jag för att känna mig helt säker.

För er som inte gjort teoriprovet kan jag rekommendera att göra frågor på gratisteori.se

Medlem
    Reg.datum
    Jun 2012
    Hoj
    BMW F800ST -12
    Jag tog precis mitt kort den 1:a Juni. Hade första körlektionen på valborg. Så att ta kortet snabbt är absolut möjligt. Det som jag ser är största problemet med att ta kortet är inte att få in nog med lektioner hos körskolan. Utan att få undan formalian för att kunna boka uppkörningen.
    Så som det fungerar i dagsläget så får man inte göra teorin förrän man har gjort risk1 och risk2. Och man får inte boka uppkörningen om man inte har klarat teorin.
    Jag tog 4 lektioner innan jag bokade risk2:an, vilket var bland det dummaste jag gjort. Den bör du boka så fort som möjligt så att du kan göra risk2:an ungefär i fas med att du gjort dina inbromsningar från 90, vilket borde vara 2:a eller 3:e lektionen beroende på hur upplägget är på din skola.
    Kötiden för uppkörning i Stockholm just nu är ganska så lång. Den första tid jag fick var i början av Juli, lyckades dock hitta en avbokad tid till den 1:a Juni istället. Se till att inte boka uppkörningen via skolan, för då kan du inte boka om själv utan är beroende av att de ringer och bokar och kollar av tiderna. Som privatist så kan du logga in på nätet och kolla och boka om på 45s. Körskolan måste ringa in och sitta i telefonkö i 20-40 minuter varje gång som de ska kolla.
    Allt som allt så blev det 10 lektioner för mig, dubbellektioner alltså, 1 i trafik och 9 på bana.
    Och till din uppkörning se till att ha köpt en egen hjälm, en med dubbelglas... Jag körde upp i hällregn med skolans hjälm som hade singelglas... Imma är bara förnamnet, fick köra med visiret öppet en bit för att kunna se något alls. Inte det skönaste på motorväg och i hällregn.
    Lycka till nu och i manöverbanan, se till att inte släppa på gasen något alls förrän du passerat 3:e kon efter undanmanövern

Medlem
    Reg.datum
    May 2012
    Hoj
    gsxr sjuufemti
    Hej hallå igen!! Ville bara säga att jag precis klarat uppkörning för tung begr. fiiiifan vad gott det känns med kort i handen!! Hade en härlig person att köra upp med, och var hur fint väder som helst fast inte smhi visade detta.
    Gick superbra på lågfart samt högfart även bromsning 70 men bromsning 90 låste jag framhjulet väldigt lite, tjöt lagom
    Sedan när jag var ute i trafiken så missade jag en väjningsplikt, dock missade han att jag missade den så att säga. Körde även snabbt in på en bussgata då bussen dolde skyltarna och jag körde lite för nära den, vände och svängde in på lämplig väg.

Trots mina missar så klarade jag körningen då han ansåg att detta var missar som berodde på nervositet blandannat.

Tack som fan för alla svar, nu är bara utrustning och mc som saknas

Bannad
    Reg.datum
    Mar 2007
    Hoj
    KTM 625 -06
    Garage
    Visa garage
    Stort grattis!

Banknarkare Ulvhamnes avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Hoj
    Z1000SX -11 && RD 350 -85 && R6 -02
    Blogg
    Visa blogg
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av dappe Visa inlägg
    Hej hallå igen!! Ville bara säga att jag precis klarat uppkörning för tung begr. fiiiifan vad gott det känns med kort i handen!! Hade en härlig person att köra upp med, och var hur fint väder som helst fast inte smhi visade detta.
    Gick superbra på lågfart samt högfart även bromsning 70 men bromsning 90 låste jag framhjulet väldigt lite, tjöt lagom
    Sedan när jag var ute i trafiken så missade jag en väjningsplikt, dock missade han att jag missade den så att säga. Körde även snabbt in på en bussgata då bussen dolde skyltarna och jag körde lite för nära den, vände och svängde in på lämplig väg.

Trots mina missar så klarade jag körningen då han ansåg att detta var missar som berodde på nervositet blandannat.

Tack som fan för alla svar, nu är bara utrustning och mc som saknas
    Utrustning och MC går fort.
    Vi ses på vägarna.

Medlem Incognitos avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Hoj
    Speed Triple -06
    Blogg
    Visa blogg
    Garage
    Visa garage