Hårt vs mjukt ryggskydd

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Alla ryggskydd är bättre än inget ryggskydd.
Inget ryggskydd kan garantera att man inte skadar sig.
Kör försiktigt och håll er på hjulen i stället för att testa vilket ryggskydd som är bäst.
/Stefan
 

merciless

Mr. Slow
Gick med
16 Sep 2004
Ort
I Upplands urskog vid en sjö
Hoj
CBR 900 RR "projekt", XT 660R, RM 250
Nu är det i och för sig ett antal år sen, men Bike publicerade ett seriöst test av ryggskydd. Halvarsons mjuka ryggskydd låg i topp vill jag minnas, inte helt säker men jag tror till och med det var bäst i test...
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ja det låter ju logiskt att dom funkar så=)

Jo det blir ju ett problem då du vill ha ett rörligt skydd som samtidigt är "hårt". Bästa vore väl helt enkelt en tjock "madrass" och ett plattsystem som det vi har idag. Då är man ju skyddad emot lite allt möjligt. Dock kommer man säkert köra å h-vete bara för att man är smidig som en stelopererad elefant.

Vore kul med test just de där om man landar t.ex. på en sten i ett dike eller liknande=) För när det gäller att bara drutta ner i asfalten är det nog samma lika vad du har på dig. (Förutsatt att du inte böjs åt alla möjliga håll.)

Det är väl lite så dom testar ryggskydden. Dom ger ryggskyddet smällar på olika ställen och ser hur stor kraft som tränger igenom. Nu vet jag inte riktigt hur noga dom kollar hur kraften sprids över ryggskyddet men dom kollar i alla fall hur mycket smällen dämpas. Om den genomträngande kraften är tillräckligt låg så blir skyddet godkänt för klass 1 eller 2 beroende på hur bra det klarade jobbet.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Armeringsjärn var kör du hoj?:va

Varför tror 99% av alla ryggskydd är hård som sälj?
Har man max otur så. Folk dumpar en massa skrot och sopor ute i dikena .Men det har ju gjorts tester som visar att vissa hårda är sämre än vissa mjuka bikakeskydd.Man får ju hoppas de vet hur man gör testerna
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Armeringsjärn var kör du hoj?:va

Varför tror 99% av alla ryggskydd är hård som sälj?

Jag tror att en stor anledning till att majoriteten av ryggskydden som säljs är hårda beror på att gemene man är övertygad om att ett hårt yttre lager alltid är bättre.
Hur det ligger till i praktiken är en annan fråga.
Halvarsons track är ju ganska mjukt och uppvisar ändå väldigt bra resultat. Bättre än många skydd med hårt ytterhölje.

Mängden spetsiga föremål runt våra vägar är ju ganska begränsad. Däremot är det gott om stolpar, pelare, träd, stenar och annat som gör att det kan ta stopp rätt fort. Dessutom tror jag att plasten (som ju faktiskt är ganska mjuk) på dom hårda ryggskydden ger ett ytterst begränsat skydd när det börjar bli frågan om att bli spetsad.

Det är ju också en fråga vad skyddet faktiskt ska skydda mot. Vi vill ju troligen att det ska skydda ryggraden att få smällar så att kotorna krossas eller spräcks. Det gör även mjuka skydd.
Vill vi att det ska kunna förhindra att vi blir spetsade om vi glider i 90 knyck med ryggen före mot en spetsad påle? Nja. Kanske inte. För det skulle innebära att vi kommer att vikas baklänges över pålen och därmed är ryggen av vilket är ganska allvarligt och något som inte går att reparera. Om man däremot blir spetsad så kanske ryggen inte går av utan man får skador på mjukdelar vilket i många fall går att reparera alternativt läker.

Ryggskyddet är till för att skydda ryggen från dom värsta smällarna från stenar, trotoarkanter, stolpar mm som finns efter vägarna. Dom är inte anpassade för att skydda från att bli spetsad då detta är en i sammanhanget osannolik företeelse. Det hårda skalet har till uppgift att sprida kraften lite så att det mjukare underliggande stötupptagande materialet kan göra sitt jobb bättre. Ett mjukt skydd använder sig istället av viskoelastiska material som hårdnar vid smällar och därigenom sprider kraften självt. Då behövs inte det hårda skalet.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nu var det ju inte en platt yta mot platt yta kollision jag tänkte men ok.

Om jag kontrar då med myntet:
Tejpa fast en bit plywood över knogarna och slå in i en skarp/vass yta, en spik för att göra det enkelt t.ex.
Ta sedan och vira en bit av ett sittunderlag runt knogarna och slå in i samma spik.

Om vi istället vänder på det. Sätt på dig ett ryggskydd som har hårt ytterskal. Kasta dig sedan baklänges på en 4 tums spik och se om den tränger igenom. Skalet på ryggskyddet har till uppgift att sprida kraften i en smäll från exempelvis en sten så att det mjuka stötupptagande materialet kan göra sitt jobb bättre. Det ger ett väldigt dåligt skydd för vassa föremål då detta inte är syftet med ytterhöljet.
Den plasten dom använder är alldeles för mjuk för det. Dessutom skulle man då inte kunna ha lufthål i höljet då detta försämrar konstruktionen avsevärt i just det avseendet.
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
En annan sida av diskussionen:
Jag har ett (mjukt) i jackan. Då sitter det alltid där även om jag bara kör till affären efter en liter mjölk. Hade jag haft ett separat som enda alternativ hade jag nog slarvat. Men det kanske bara är jag..?
//Fredrik
 

Madmore

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2011
Ort
Uppsalaish
Hoj
Honda CBR1000RR -07(Gata), Honda CBR1000RR -08 (Bana)
Vilket snack.
Något som är mjukt kommer alltid att fördela en smäll sämre.
Det behövs inga armeringjärn osv för att det skulle vara bättre, stenar, stubbar, stolpar, bilar mm.
Ryggen kan inte lika lätt bli böjd/vikt med ett hårt skydd, det behövs inte allt för mycket tankeverksamhet för att lista ut det.

Kolla även på vad de som tävlar åker med, de har de bästa som går att få för pengar och inte är det sittunderlag... :tungan
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Det är väl lite så dom testar ryggskydden. Dom ger ryggskyddet smällar på olika ställen och ser hur stor kraft som tränger igenom. Nu vet jag inte riktigt hur noga dom kollar hur kraften sprids över ryggskyddet men dom kollar i alla fall hur mycket smällen dämpas. Om den genomträngande kraften är tillräckligt låg så blir skyddet godkänt för klass 1 eller 2 beroende på hur bra det klarade jobbet.


Ja okok:)
Jag har inte ifrågasatt om mjuka ryggskydd funkar, utan snarare hur, och har fått ett gäng svar på det. Tackar! =)

När ni säger att mjuka skydd funkar "tempur madrass style" så kommer jag osökt att tänka på de där dom brukar leka med på Discovery, majsmjöl och vatten är det dom blandar va?

Man kanske får blanda ihop lite i en påse å se hur det står sig i ett labb test! Trist när det går hål på påsen dock..
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Vilket snack.
Något som är mjukt kommer alltid att fördela en smäll sämre.
Det behövs inga armeringjärn osv för att det skulle vara bättre, stenar, stubbar, stolpar, bilar mm.
Ryggen kan inte lika lätt bli böjd/vikt med ett hårt skydd, det behövs inte allt för mycket tankeverksamhet för att lista ut det.

Kolla även på vad de som tävlar åker med, de har de bästa som går att få för pengar och inte är det sittunderlag... :tungan

...men då förutsätter man att plastbitarna gör någon skillnad i närkontakt med den där stenen (det tror inte jag, har spräckt några plastbitar i enduroskogen med i sammanhanget rätt klent krockvåld).
Inte heller kommer ett gäng ledade plastbitar att skydda mot att man lindas runt en stolpe.

Personligen tror jag att sprida kraften är mer intressant, vilket Halvarssons "Track" (mfl) gör bra.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
En annan sida av diskussionen:
Jag har ett (mjukt) i jackan. Då sitter det alltid där även om jag bara kör till affären efter en liter mjölk. Hade jag haft ett separat som enda alternativ hade jag nog slarvat. Men det kanske bara är jag..?
//Fredrik

Det är ju en sak som kan vara värd att betänka. För en del i alla fall. Nu är det väl inte alla som använder sin hoj till något annat än nöjesturer där man absolut inte handlar något som man inte kan äta upp genast men jag gör ju som du. Jag drar till affären ibland efter en liter mjölk och då kan det ju vara smidigt att slippa hålla på med ett separat ryggskydd.

Det där att ryggskyddet kan flytta sig så mycket tror jag är överdrivet. I alla fall om man har en jacka som är av någorlunda rätt storlek. I alla fall min MC jacka sitter rätt fixerad i och med att jag trär igenom armarna. Ska ryggskyddet flytta på sig så måste även mina armar och axlar flytta på sig och om dom gör det i alltför stor grad utan att ryggen följer med så har jag vissa problem oavsett om det hänger ett ryggskydd någonstans där.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Vilket snack.
Något som är mjukt kommer alltid att fördela en smäll sämre.
Det behövs inga armeringjärn osv för att det skulle vara bättre, stenar, stubbar, stolpar, bilar mm.
Ryggen kan inte lika lätt bli böjd/vikt med ett hårt skydd, det behövs inte allt för mycket tankeverksamhet för att lista ut det.

Kolla även på vad de som tävlar åker med, de har de bästa som går att få för pengar och inte är det sittunderlag... :tungan

Nja. Jag är rätt så övertygad om att plasten på ryggskyddet har en enormt begränsad effekt vad gäller risken att böja ryggen bakåt.
Testa. Ta förslagsvis ett Dainese ryggskydd och prova att böja det bakåt. Känn efter hur mycket kraft du behöver för att böja det till ett U. Tag sedan en kompis. Lägg honom på mage och testa att trycka hans huvud mot hans rumpa och jämför hur mycket kraft som behövs.

Ryggskyddets effekt på hur lätt man böjer ryggen bakåt är av ungefär samma betydelse som om man försökte staga upp ölandsbron med blompinnar.
 

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
Är det någon som överhuvud taget läst vad Level 1 & 2 står för dvs. vad ryggskydden är godkända för att skydda, ni kommer att bli förvånade. Jag trodde i min enfald att det var ryggraden, men det var fel.
 

Rullen

Hä ä bar å åk
Gick med
26 Apr 2012
Ort
Sveriges Hawaii
Hoj
Ingen alls =(

Intressant -helt klart, informativt -tveksamt. Först och främst säger rapporten väldigt lite om exakt vad ryggskydden är avsedda att skydda. Mjukdelar, ja, men vilka? Sen trist att rapporten är en aning daterad, mitt skydd fanns t.ex. inte med bland testade produkter trots att det a) inte är nytt b) är väldigt populärt.

Bra länk dock! Tack!
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
För mig är det ganska självklart att ett ryggskydd med hårdare skal skyddar och fördelar kraften bättre en mjukt.

Placera en 1cm skummgummidyna på ryggen. Placera en sedan en hårdare plastskiva på 3mm över o klappa till med basebolls trä.
Efter du gjort det så tar du bort plastskivan o lägger på ytterligare 3mm skummgummi så du har samma tjocklek som tidigare men endast med skummgummi material...klappa till igen lika hårt.

Känns ganska självklart vilket som borde göra ondast...eller?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top