Hårt vs mjukt ryggskydd

Rullen

Hä ä bar å åk
Gick med
26 Apr 2012
Ort
Sveriges Hawaii
Hoj
Ingen alls =(
Jag har precis bytt ryggskydd från en äldre modell av märket UFO till ett Halvarsson som man stoppar in i skinnstället. Mitt gamla hade hängslen och midjebälte.

Det första som slår mig är hur mycket smidigare mitt nya, mjuka skydd är. Det tar mindre plats och efter ett litet tag glömde jag att jag hade det på mig till skillnad från mitt gamla som gjorde mig stel som en pinne.

Nu till min fråga; kan det verkligen vara lika säkert med en mjuk, slekig, platt skiva som med en stenhård platta av hårdplast? Båda är klass 2, men det verkar inte säga mycket.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det ryggskyddet gör är att fördela kraften från grovt trubbigt våld över en större yta, hur det gör det finns det uppenbarligen olika tekniker för. Jag har genom åren haft halvhårda skydd, med nån slags bikake-skikt i sig som ska ta upp smällarna, och det har funkat.

Men som Goshow skrev, ett löst skydd sitter ju fast på dig, och riskerar inte att glida omkring som ett löst i jackan, dvs skyddar det bättre.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Saker och ting utvecklas ofta för att nå bra testresultat. Hur det funkar i verkligheten....Exempel Toyota Prius har ett testresultat i bränsleförbrukning av 0,39L/mil. När jag hyrde en Prius en helg, körde ca 50 mil så blev förbrukning 0,69L/mil, 77% högre än testresultatet.
Av nån lustig anledning har alla MC-hjälmar ett hårt skal. Men ryggskydden finns nu mjuka utan hårt skal.
Min slutsats är att i ryggskyddstestet finns inget test där man undersöker hur ett "vasst" föremål tränger genom ryggskyddet.
Men nått sådant test, genomträngningstest finns antagligen för hjälmar.
Annars kan vi se fram mot mjuka hjälmar som är mycket bekvämare än dagens hjälmar.
De allra flesta ryggskydd köps antagligen till alpin skidåkning i Europa och USA. I varje fall fick jag den tanken när jag såg utbudet i några sportaffärer under vintern. Ett av ryggskydden med ett hårt skal av en rad kolfiberplattor ytterst framhöll att skyddet lätt böjdes när man böjde sig framåt. Men kolfiberplattorna var konstruerade för att förhindra böjning bakåt av ryggen. Vilket skulle ge extra skydd mot att bryta av ryggen bakåt.
http://www.radron.se/tester/bil-fritid--familj/ryggskydd/
Jag gillar skarpt mitt Biltema L2. Inbillar mig att plattorna hindrar tex en vass gren att tränga in i ryggen.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Personlig-utrustning/Skydd/Ryggskydd-L2-82568/
Det skyddar ju mycket mer än ryggraden. En vän har ett äldre ryggskydd i sin jacka: En ca 1dm bred och 5dm lång och ca 5 mm tjock plastskena som sitter precis över ryggraden och inget mer.
 
Last edited:

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Är det Converter L2 du köpt? Det verkar ju vara samma konstruktion och material som Halvarsson Track, som fick bäst i test för ett par år sedan, bortsett från att Track har midjebälte och axelremmar. Så skyddsfunktionen i själva skyddet är säkert ok, men som redan pekats ut är ju frågan om stället är tight nog för att hålla skyddet på plats där det ska vara.

Jag har Halvarsson Track och jag tycker det ger en bättre trygghetskänsla när man känner på det än många hårdplastskydd, som t ex mitt gamla UFO. Just hårdheten i skydden ger jag inte mycket för, det är ju hur det fördelar ut kraften som räknas.
 

marcell

Sporthojsnörd
Gick med
24 Apr 2008
Ort
--
Hoj
--
Jag har ett mjukt gummiliknande skydd från Scott som kostade bortåt 1700:- .. Hur skönt som helst under skinnstället. Fick typ sämst i test nyligen i MC-folket. Kändes sådär.
 

FP

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2009
Ort
Halmstad
Hoj
CRF250
Behövs ett Mythbusters med inriktning på MC...

Finns för många hitte-på-teorier om vad som är bäst osv osv. Man vill ju kunna basera sina köp på vetenskaplig fakta mer än vad som skrivs i trådarna här.
 

COSMOZ 08

Sporthojsnörd
Gick med
23 Apr 2003
Ort
08 City
Hoj
KTM 990 SMT
Köpte nya RUKKA kläder med deras D30 system som är mjukt men vid eventuell olycka ändra sig & hårdna till & fördela kraften på en större yta .

RUKKA D3O AIR SYSTEM

Patented, CE approved and breathable protector

D30 Air is a patented protective material that combines enhanced chemistry with product engineering to produce high performance shock absorption and impact protection solutions.
A brand New D3O Air material has been developed especially for the Rukka protectors. This New material has some unique characteristics that provide enhanced versatile and flexible protection.

THE BENEFITS OF D3O Air:
- High performance shock absorbtion
- Trusted protection
- Maximum flexibility
- Extremely comfortable
- Tested accoding to CE-standards
- Meet the EU standard prEN 1621-1 2010 and
prEN 1621-2 2010


How D3O Air works

The material contains intelligent molecules that flow freely when moving but on shock lock together to absorb impact energy, instantly returning to their flexible state.
D3O Air does not go hard when hit, the molecules lock together to absorb and spread the force, significantly reducing the effect of impact.
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Hur fördelar den mjuk platta ut kraften som egentligen?

Ens logik i huvet säger ju att ett hårt skydd så , petar du på ett ställe kommer det påverka hela "skalet"(eller just den plattan iaf). Känns psom nå vis som om man petar på ett mjukt skydd så påverkas främst stället du petar på, sen sprids det nån dm kanske åt varje håll?

Om vi säger du strular på grusväg eller dyligt, och landar med ryggen på en låt säga, 2dm stor sten. I huvet vill man ju få det å va bättre att ha en plywood skiva imellan än ett gäng sittunderlag?

Nu funkar det nog bättre än hur jag tänker, men aldrig fattat riktigt hur dom hära tunna tyg plattorna ska skydda? Alltså hur det funkar?
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Hur fördelar den mjuk platta ut kraften som egentligen?

Ens logik i huvet säger ju att ett hårt skydd så , petar du på ett ställe kommer det påverka hela "skalet"(eller just den plattan iaf). Känns psom nå vis som om man petar på ett mjukt skydd så påverkas främst stället du petar på, sen sprids det nån dm kanske åt varje håll?

Om vi säger du strular på grusväg eller dyligt, och landar med ryggen på en låt säga, 2dm stor sten. I huvet vill man ju få det å va bättre att ha en plywood skiva imellan än ett gäng sittunderlag?

Nu funkar det nog bättre än hur jag tänker, men aldrig fattat riktigt hur dom hära tunna tyg plattorna ska skydda? Alltså hur det funkar?
Vira en bit av ett sittundelag runt knogarna och slå in i en tegelvägg.Ta sedan en bit plywood o tejpa fast över knogarna och slå in i samma vägg
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Hur fördelar den mjuk platta ut kraften som egentligen?

Ens logik i huvet säger ju att ett hårt skydd så , petar du på ett ställe kommer det påverka hela "skalet"(eller just den plattan iaf). Känns psom nå vis som om man petar på ett mjukt skydd så påverkas främst stället du petar på, sen sprids det nån dm kanske åt varje håll?

Om vi säger du strular på grusväg eller dyligt, och landar med ryggen på en låt säga, 2dm stor sten. I huvet vill man ju få det å va bättre att ha en plywood skiva imellan än ett gäng sittunderlag?

Nu funkar det nog bättre än hur jag tänker, men aldrig fattat riktigt hur dom hära tunna tyg plattorna ska skydda? Alltså hur det funkar?

Nu kan jag ju inte uttala mig om att det alltid är på samma sätt.
Men jag misstänker att dom flesta lite mjukare skydd använder sig av material som är flexibla normalt sett men vid smällar så blir materialet hårt. Lite på samma sätt som en tempurmadrass. Smäller man till den så känns den väldigt fast och det blir inte så stort avtryck men om man lägger på ett lätt tryck så är det inga problem att trycka ner handen ganska djupt i madrassen.
Då blir det bekvämt vid vanlig användning men ger ändå skydd vid en smäll.

Och det är ju alltid en fråga om avvägningar mellan komfort/användbarhet och säkerhet.
Det säkraste vore ju om man bakade in motorcyklisten i en jättestor kokong av kolfiberarmerad plast med massor av stoppning. Då skulle man klara nästan hur hårda smällar som helst. Men det skulle inte gå att komma på hojen. I andra änden av spektrat så har man en tunn kroppstrumpa som blir väldigt smidig men ger ett högst begränsat skydd.
Alla skydd vi idag har är ju en kompromiss mellan dessa. Man vill göra skydden så smidiga som möjligt men fortfarande ge ett tillräckligt skydd för att ge föraren en rimlig chans att klara en marksyning utan allvarliga skador.

Huvudet är ju känsligt men samtidigt relativt lätt att skydda. Man kan sätta ett hårt skal fyllt med mjuk stoppning på huvudet och få ett bra skydd utan att inskränka allt för mycket på rörlighet då huvudet ju har en fast form. (Dvs inte är böjligt)
Ryggen är bra mycket svårare då den också är relativt känslig men samtidigt är beroende av att man ska kunna böja den för att inte bli enormt stel. Den böjs dessutom efter hela sin längd vilket ger ett behov av att skyddsutrustningen ska vara flexibel så att den följer ryggen även om du böjer dig lite, exempelvis när du kryper ihop.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Hårt ryggskydd från Lidl testat i 90 km/h i framlängesvolt,, inga spräckta kotor här inte.:tummenupp

Glöm mjuka skydd.
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Vira en bit av ett sittundelag runt knogarna och slå in i en tegelvägg.Ta sedan en bit plywood o tejpa fast över knogarna och slå in i samma vägg

Nu var det ju inte en platt yta mot platt yta kollision jag tänkte men ok.

Om jag kontrar då med myntet:
Tejpa fast en bit plywood över knogarna och slå in i en skarp/vass yta, en spik för att göra det enkelt t.ex.
Ta sedan och vira en bit av ett sittunderlag runt knogarna och slå in i samma spik.
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Nu kan jag ju inte uttala mig om..bla bla bla massa bra text.

Ja det låter ju logiskt att dom funkar så=)

Jo det blir ju ett problem då du vill ha ett rörligt skydd som samtidigt är "hårt". Bästa vore väl helt enkelt en tjock "madrass" och ett plattsystem som det vi har idag. Då är man ju skyddad emot lite allt möjligt. Dock kommer man säkert köra å h-vete bara för att man är smidig som en stelopererad elefant.

Vore kul med test just de där om man landar t.ex. på en sten i ett dike eller liknande=) För när det gäller att bara drutta ner i asfalten är det nog samma lika vad du har på dig. (Förutsatt att du inte böjs åt alla möjliga håll.)
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Nu var det ju inte en platt yta mot platt yta kollision jag tänkte men ok.

Om jag kontrar då med myntet:
Tejpa fast en bit plywood över knogarna och slå in i en skarp/vass yta, en spik för att göra det enkelt t.ex.
Ta sedan och vira en bit av ett sittunderlag runt knogarna och slå in i samma spik.
Jo mot vassa föremål så är kanske hårdplast bättre men om man kastas av motorcykeln mot t.ex ett armeringsjärn så tror jag järnet tränger igenom hårdplast med.Nackdelen med mjuka ryggskydd tycker jag att de blir så varma
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Jo mot vassa föremål så är kanske hårdplast bättre men om man kastas av motorcykeln mot t.ex ett armeringsjärn så tror jag järnet tränger igenom hårdplast med.Nackdelen med mjuka ryggskydd tycker jag att de blir så varma

Armeringsjärn var kör du hoj?:va

Varför tror 99% av alla ryggskydd är hård som sälj?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top