Hårt vs mjukt ryggskydd

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Är det någon som överhuvud taget läst vad Level 1 & 2 står för dvs. vad ryggskydden är godkända för att skydda, ni kommer att bli förvånade. Jag trodde i min enfald att det var ryggraden, men det var fel.

Ok..o du kände det var dumt att dela med dig vad det egentligen betyder?
 

JohanJesus

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2008
Ort
Los Angeles
Hoj
Kawasaki zx-6r 2005
När ni skriver mjuka skydd, syftar ni då på skumplast ala sittunderlag eller mer gel-liknande? Jag har ett touringställ som har gelskydd som blir skithårda när man "stressar" dem lite.

Gelskydden funkar säkert skitbra på vissa ställen, typ höfter och armbågar, men på ryggen vill man väl ha något hårt som även stadgar upp ryggen så den inte kan böjas.
 

Rullen

Hä ä bar å åk
Gick med
26 Apr 2012
Ort
Sveriges Hawaii
Hoj
Ingen alls =(
Nu är ju inte dom "mjuka" skydden gjorda av skumgummi, snarare av ett adaptivt, dynamiskt material som vid kraftigt våld styvnar och blir stelare.
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Nu är ju inte dom "mjuka" skydden gjorda av skumgummi, snarare av ett adaptivt, dynamiskt material som vid kraftigt våld styvnar och blir stelare.

Oavsett är det osannolikt de blir lika hårda o styva som de ryggskydd med plast på utsidan.
 

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
Ryggskydd - en fundering

När ryggskydden klassas är det ett kriterium som gäller, genomslagkraften, man lägger skyddet i en maskin som slår fem gånger på förutbestämda punkter & mäter hur mycket av slagkraften på 50 J skyddet släpper igenom. Man mäter max & medel genomslagskraft.
För level 1 gäller: 18 kN medel & 24kN max. För level 2 gäller: 9kN medel & 12kN max.

50 Joule [J] = 0,05 Kilonewtonmeter [kNm]¸ 1 Joule [J] = 0,001 Kilonewtonmeter [kNm]
1 Joule = 1 Nm,

Tillverkarna lär sig var de ska förstärka skydden för att klara klassningen, ibland den hårda vägen, det var ett lågprisföretag (jag ej vill nämna vid namn) dom missade en slagpunkt & hade bara mjuk stoppning där & blev givetvis sämst ( i ett test en tidning hade). De byggde dock om skyddet under samma säsong, för att klara level 2, och lyckades givetvis.

Den standard mätningen bygger på är:
"För MC-ryggskydden finns en europeisk säkerhetsstandard EN 1621-2:2003 som i svensk upplaga heter SS-EN 1621-2:2004"

En intressant aspekt i klassningen av ryggskydd är att de endast ska skydda ryggen mot mjukdelsskador & inte som jag trodde skelett skador främst då på ryggraden!

Något som vore intressant att testa är hur bra ryggskyddet sitter kvar, där det ska sitta vid en rejäl vurpa. Låt säga att jag plöjer rätt in i skogen i 100 km/h., far runt som i en torktumlare innan jag stannar med ryggen först, rätt in i en tall. Låt säga att jag kör i ett säckigt Gore Tex ställ, vilket merparten av oss gör till vardags av bekvämlighet & praktiska skäl *. Fråga var sitter ryggskyddet då, efter vurpan? Samma fråga gäller även armbågs, axel, höft & knäskydden

Hur sitter ryggskyddet fäst på kroppen ? Du har ett midjebälte med enkel/dubbel kardborre knäppning & smala slappa elastiska hängslen dvs. det sitter hyfsat i midjan men löst vid skuldrorna. Det finns varianter med gren sele & bröstplatta som fäster i ryggskyddet, där det senare inger mest förtroende. Crosskydden är överlag bättre på att skydda då varje enskilt skydd fixeras separat (armbåg & knäskydd) eller i varandra som bröst, axel & ryggskyddet. De kan även fixeras i en sk. skyddsväst & skyddsbyxa .Sen tillkommer nackskydd.
När det gäller crosskydd är det SVEMO som driver utvecklingen vid tävling & träning - nu jobbar de med ett projekt för att förbättra skyddet av överkroppen bröst, mage & nacke. De övervakar även bansäkerheten.
För det vanliga ryggskyddet - förtroende ingivande - Nej. Lättanvänt - Ja.

Nu kan man givetvis kontra med att ett tajt skinnställ håller skydden på plats samt är tåligare, mot slitage om man t.ex. tolkar efter en hoj sittande med röven direkt på asfalten hållande i ett rep. Problemet är bara att ett skinnställ inte är användar vänligt för mig det tar mig15-20 ( beroende på match vikt) minuter att komma i det, var efter jag är dyngsur av svett. Men tajt sitter det. Är det under 15 grader fryser jag & är det över 20 grader svettas jag istället. Men är trots det ett effektivt skydd.
Ska jag bara ut på en repa blir det textilstället av ren lättja. *

Skinnställen är gjorda för att klara av nötning på asfalt.
Vid en kollision /avåkning på landsväg, hur mycket glidande av stället mot asfalten är troligt. Då avåkning & kollision med annat fordon eller in i bushen är vanligast.

Ryggskydd som endast garanterar skydd mot mjukdelsskador.


Sammantaget ger det mig intrycket av att de skydd vi använder på landsväg är utformade/anpassade för roadracing banor med de skydds anordningar som finns på dessa banor. Vid en omkullkörning på bana glider du över banan över en gräsplätt för att fångas upp av ett mjukt fartstopp/sarg som omgärdar banan.

Ska man minska riskerna för frakturer eller inre blödningar/krosskador vid kollision med bil eller plöjning rakt ut i skogen är full cross skyddsutrustning ink. Leatt Brace nackskydd & knähöga cross stövlar att föredra.

Det näst bästa är ett tajt ventilerat race skinnställ som de facto håller skydden på plats.

Ett utsatt parti av kroppen som ofta orsakar dödsskador är bröstkorgen. När det gäller döds men framförallt otäcka förlamningar är nackskador överrepresenterade.
Så för att skydda sig kan man använda bröstplatta & nackskydd.

Men frågan är om man orkar ta på sig alla skydd för att vara säker?


Källor
SMC Vanligaste skadorna utan dödlig utgång http://svmc.se/upload/SMC%20centralt/Dokument/skyddsutrustning/Sk%C3%A4rmklipp.PNG

SMC läs folder: Skyddskläder för motorcyklister, Hjälmar för motorcyklister http://svmc.se/smc/Information-och-fakta-/SMCs-trycksaker/

SVEMO http://www.svemo.se/sv/Grenar/Motocross/Sakerhetsgruppen/

Konsumentverket Rapport 2011:16, Marknadskontroll av ryggskydd http://www.konsumentverket.se/Global...0ryggskydd.pdf

Fotnot *
Ett textilställ har fördelen att vara ventilerat (mer än standard skinnstället), Ha rymliga fickor, är mycket lättare mm.
 
Last edited:

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Synar det påståendet. Jag tror att de flesta som säjs idag är av mjuk typ.

Gör det :va

Jag tycker det konstigt att tråden överhuvudtaget pågår för vem vill ha ett mjukt ryggskydd för att det skulle vara bäst.

En poll vore kanske bra.
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
För mig är det ganska självklart att ett ryggskydd med hårdare skal skyddar och fördelar kraften bättre en mjukt.

Placera en 1cm skummgummidyna på ryggen. Placera en sedan en hårdare plastskiva på 3mm över o klappa till med basebolls trä.
Efter du gjort det så tar du bort plastskivan o lägger på ytterligare 3mm skummgummi så du har samma tjocklek som tidigare men endast med skummgummi material...klappa till igen lika hårt.

Känns ganska självklart vilket som borde göra ondast...eller?

Fast den där jämförelsen är inte relevant om du inte brukar ha ryggskydd av skumgummi.
Jag brukar inte ha det och jag har aldrig sett ett ryggskydd med skumgummi som enda stötupptagande material.

Dom med hårt skal har normalt sett ett plashölje och sedan ett stötupptagande material under. Ofta någon variant av skumplast eller bikakestruktur av alu.
Dom mjuka skydden använder sig istället av viskoelastiska material som är mjuka vid låg belastning men vid hårdare belastning typ smällar så hakar molekylerna i varandra och materialet blir hårt.

För att göra en jämförelse mellan hårda och mjuka ryggskydd måste du göra en jämförelse mellan hårda och mjuka ryggskydd. Du kan inte jämföra valfria hårda och mjuka material.
Då kan du ju lika gärna lägga ett laget mums-mums på ryggen och sedan klappa till med ett basebollträ. Dom är ju också mjuka men har mycket litet gemensamt med ett ryggskydd.
Eller så kan du jämföra ett metertjockt lager med skumgummi och ett metertjockt lager stål (som ju är hårt)
Där kommer ett basebollträ inte att kännas genom skumgummit. Med en meter stål på ryggen så behöver man inte slå alls eftersom personen redan är mosad.
 

phnom

Medlem
Gick med
12 Apr 2012
Ort
Stockholm
Hoj
-96 TRX 850 | -18 1290 Super Adventure R
men på ryggen vill man väl ha något hårt som även stadgar upp ryggen så den inte kan böjas.

När jag gick risk1 frågades det här om, enligt killen som undervisade så är ryggskydden inte designade för att skydda ryggen mot bryt bakåt. Visst det hjälper säkert men den primära uppgiften är att skydda kotorna, alltså att slag riktade mot kotorna ska tas upp och kraften fördelas ut över hela ryggen.
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Dom mjuka skydden använder sig istället av viskoelastiska material som är mjuka vid låg belastning men vid hårdare belastning typ smällar så hakar molekylerna i varandra och materialet blir hårt.

Som jag skrev tidigare kan det jämföras lite med en Tempur madrass, eller om man så vill den där majsmjöl å vatten blandningen dom älskar att göra på discovery? =)

Om du trycker ner handen mjukt kommer du lätt ner. Om du slår kommer det ta stopp.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top