214 online
Sporthoj.com & SMC arbetar ihop för ökad trafiksökerhet

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 31 till 53 av 53
    Dakotapilot!
    Reg.datum
    May 2008
    Hoj
    SUPERDUKE 990 -06
    Citat Ursprungligen postat av Steffo_b Visa inlägg
    Det är väl lite så dom testar ryggskydden. Dom ger ryggskyddet smällar på olika ställen och ser hur stor kraft som tränger igenom. Nu vet jag inte riktigt hur noga dom kollar hur kraften sprids över ryggskyddet men dom kollar i alla fall hur mycket smällen dämpas. Om den genomträngande kraften är tillräckligt låg så blir skyddet godkänt för klass 1 eller 2 beroende på hur bra det klarade jobbet.

Ja okok
    Jag har inte ifrågasatt om mjuka ryggskydd funkar, utan snarare hur, och har fått ett gäng svar på det. Tackar! =)

När ni säger att mjuka skydd funkar "tempur madrass style" så kommer jag osökt att tänka på de där dom brukar leka med på Discovery, majsmjöl och vatten är det dom blandar va?

Man kanske får blanda ihop lite i en påse å se hur det står sig i ett labb test! Trist när det går hål på påsen dock..

Hä ä bar å åk Rullens avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Hoj
    Harley Sportster
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av WEST Visa inlägg
    Varför tror 99% av alla ryggskydd är hård som sälj?
    Synar det påståendet. Jag tror att de flesta som säjs idag är av mjuk typ.
    Hojar är som brudar - Jag vill testa alla farliga

Rap sheet:

1988 Suzuki RM 80 (1992-1994)
    1990 Suzuki RG 125 (1994-1995)
    2007 Yamaha FZ6-N S2 (2012-2013)
    2003 Suzuki SV1000S (2013-2013)
    2011 KTM 690 SMC (2013-2014)
    2014 HD Iron 883 (2014-nuvarande)

BTG 8:42 SGMs avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Hoj
    Gixxer 750 K9
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av Madmore Visa inlägg
    Vilket snack.
    Något som är mjukt kommer alltid att fördela en smäll sämre.
    Det behövs inga armeringjärn osv för att det skulle vara bättre, stenar, stubbar, stolpar, bilar mm.
    Ryggen kan inte lika lätt bli böjd/vikt med ett hårt skydd, det behövs inte allt för mycket tankeverksamhet för att lista ut det.

Kolla även på vad de som tävlar åker med, de har de bästa som går att få för pengar och inte är det sittunderlag...
    ...men då förutsätter man att plastbitarna gör någon skillnad i närkontakt med den där stenen (det tror inte jag, har spräckt några plastbitar i enduroskogen med i sammanhanget rätt klent krockvåld).
    Inte heller kommer ett gäng ledade plastbitar att skydda mot att man lindas runt en stolpe.

Personligen tror jag att sprida kraften är mer intressant, vilket Halvarssons "Track" (mfl) gör bra.
    Nürburgring - Die Grüne Hölle - Paradiset ...vad väntar du på?

Panga?

Fullmåttad sällan måttfull... Claessons avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Hoj
    SMT & CBR 600 RR
    Garage
    Visa garage
    Jag har ett Knox, det känns iaf. som en 25mm plywood-skiva.

Medlem Steffo_bs avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Hoj
    2006, Honda VFR 800FA
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av Kazagger Visa inlägg
    En annan sida av diskussionen:
    Jag har ett (mjukt) i jackan. Då sitter det alltid där även om jag bara kör till affären efter en liter mjölk. Hade jag haft ett separat som enda alternativ hade jag nog slarvat. Men det kanske bara är jag..?
    //Fredrik
    Det är ju en sak som kan vara värd att betänka. För en del i alla fall. Nu är det väl inte alla som använder sin hoj till något annat än nöjesturer där man absolut inte handlar något som man inte kan äta upp genast men jag gör ju som du. Jag drar till affären ibland efter en liter mjölk och då kan det ju vara smidigt att slippa hålla på med ett separat ryggskydd.

Det där att ryggskyddet kan flytta sig så mycket tror jag är överdrivet. I alla fall om man har en jacka som är av någorlunda rätt storlek. I alla fall min MC jacka sitter rätt fixerad i och med att jag trär igenom armarna. Ska ryggskyddet flytta på sig så måste även mina armar och axlar flytta på sig och om dom gör det i alltför stor grad utan att ryggen följer med så har jag vissa problem oavsett om det hänger ett ryggskydd någonstans där.
    The man, the myth, the concept.

Medlem Steffo_bs avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Hoj
    2006, Honda VFR 800FA
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av Madmore Visa inlägg
    Vilket snack.
    Något som är mjukt kommer alltid att fördela en smäll sämre.
    Det behövs inga armeringjärn osv för att det skulle vara bättre, stenar, stubbar, stolpar, bilar mm.
    Ryggen kan inte lika lätt bli böjd/vikt med ett hårt skydd, det behövs inte allt för mycket tankeverksamhet för att lista ut det.

Kolla även på vad de som tävlar åker med, de har de bästa som går att få för pengar och inte är det sittunderlag...
    Nja. Jag är rätt så övertygad om att plasten på ryggskyddet har en enormt begränsad effekt vad gäller risken att böja ryggen bakåt.
    Testa. Ta förslagsvis ett Dainese ryggskydd och prova att böja det bakåt. Känn efter hur mycket kraft du behöver för att böja det till ett U. Tag sedan en kompis. Lägg honom på mage och testa att trycka hans huvud mot hans rumpa och jämför hur mycket kraft som behövs.

Ryggskyddets effekt på hur lätt man böjer ryggen bakåt är av ungefär samma betydelse som om man försökte staga upp ölandsbron med blompinnar.

Bannad
    Reg.datum
    Jul 2008
    Hoj
    GIXER 1000
    Är det någon som överhuvud taget läst vad Level 1 & 2 står för dvs. vad ryggskydden är godkända för att skydda, ni kommer att bli förvånade. Jag trodde i min enfald att det var ryggraden, men det var fel.

WWW.MAJESTO.SE CoRuSs avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
    Garage
    Visa garage
    Senast redigerat av CoRuS den 2012-05-23 klockan 15:58.

Reg.datum
    Apr 2012
    Hoj
    Harley Sportster
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av CoRuS Visa inlägg
    Intressant -helt klart, informativt -tveksamt. Först och främst säger rapporten väldigt lite om exakt vad ryggskydden är avsedda att skydda. Mjukdelar, ja, men vilka? Sen trist att rapporten är en aning daterad, mitt skydd fanns t.ex. inte med bland testade produkter trots att det a) inte är nytt b) är väldigt populärt.

Bra länk dock! Tack!

Rap sheet:

10. 2012-05-23, 17:20

Medlem philleees avatar
    Reg.datum
    Apr 2007
    Hoj
    crescent
    Garage
    Visa garage
    För mig är det ganska självklart att ett ryggskydd med hårdare skal skyddar och fördelar kraften bättre en mjukt.

Placera en 1cm skummgummidyna på ryggen. Placera en sedan en hårdare plastskiva på 3mm över o klappa till med basebolls trä.
    Efter du gjort det så tar du bort plastskivan o lägger på ytterligare 3mm skummgummi så du har samma tjocklek som tidigare men endast med skummgummi material...klappa till igen lika hårt.

Känns ganska självklart vilket som borde göra ondast...eller?

Medlem philleees avatar
    Reg.datum
    Apr 2007
    Hoj
    crescent
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av on/offroad Visa inlägg
    Är det någon som överhuvud taget läst vad Level 1 & 2 står för dvs. vad ryggskydden är godkända för att skydda, ni kommer att bli förvånade. Jag trodde i min enfald att det var ryggraden, men det var fel.
    Ok..o du kände det var dumt att dela med dig vad det egentligen betyder?

Medlem JohanJesuss avatar
    Reg.datum
    Jan 2008
    Hoj
    Kawasaki zx-6r 2005
    När ni skriver mjuka skydd, syftar ni då på skumplast ala sittunderlag eller mer gel-liknande? Jag har ett touringställ som har gelskydd som blir skithårda när man "stressar" dem lite.

Gelskydden funkar säkert skitbra på vissa ställen, typ höfter och armbågar, men på ryggen vill man väl ha något hårt som även stadgar upp ryggen så den inte kan böjas.

Reg.datum
    Apr 2012
    Hoj
    Harley Sportster
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av JohanJesus Visa inlägg
    När ni skriver mjuka skydd, syftar ni då på skumplast ala sittunderlag eller mer gel-liknande?
    Jag syftar på mjuka skydd av "bikake-modell", alltså moderna skydd som inte är gjorda av ABS-plast.

Rap sheet:

Reg.datum
    Apr 2012
    Hoj
    Harley Sportster
    Garage
    Visa garage
    Nu är ju inte dom "mjuka" skydden gjorda av skumgummi, snarare av ett adaptivt, dynamiskt material som vid kraftigt våld styvnar och blir stelare.

Rap sheet:

Medlem philleees avatar
    Reg.datum
    Apr 2007
    Hoj
    crescent
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av Rullen Visa inlägg
    Nu är ju inte dom "mjuka" skydden gjorda av skumgummi, snarare av ett adaptivt, dynamiskt material som vid kraftigt våld styvnar och blir stelare.
    Oavsett är det osannolikt de blir lika hårda o styva som de ryggskydd med plast på utsidan.

Bannad
    Reg.datum
    Jul 2008
    Hoj
    GIXER 1000
    Citat Ursprungligen postat av philleee Visa inlägg
    Ok..o du kände det var dumt att dela med dig vad det egentligen betyder?
    Behövde aldrig det, då det kom en länk i inlägget efter.

Medlem JohanJesuss avatar
    Reg.datum
    Jan 2008
    Hoj
    Kawasaki zx-6r 2005
    Oavsett är det osannolikt de blir lika hårda o styva som de ryggskydd med plast på utsidan.
    Knappast osannolikt.

Bannad
    Reg.datum
    Jul 2008
    Hoj
    GIXER 1000
    Ryggskydd - en fundering

När ryggskydden klassas är det ett kriterium som gäller, genomslagkraften, man lägger skyddet i en maskin som slår fem gånger på förutbestämda punkter & mäter hur mycket av slagkraften på 50 J skyddet släpper igenom. Man mäter max & medel genomslagskraft.
    För level 1 gäller: 18 kN medel & 24kN max. För level 2 gäller: 9kN medel & 12kN max.

50 Joule [J] = 0,05 Kilonewtonmeter [kNm]¸ 1 Joule [J] = 0,001 Kilonewtonmeter [kNm]
    1 Joule = 1 Nm,

Tillverkarna lär sig var de ska förstärka skydden för att klara klassningen, ibland den hårda vägen, det var ett lågprisföretag (jag ej vill nämna vid namn) dom missade en slagpunkt & hade bara mjuk stoppning där & blev givetvis sämst ( i ett test en tidning hade). De byggde dock om skyddet under samma säsong, för att klara level 2, och lyckades givetvis.

Den standard mätningen bygger på är:
    "För MC-ryggskydden finns en europeisk säkerhetsstandard EN 1621-2:2003 som i svensk upplaga heter SS-EN 1621-2:2004"

En intressant aspekt i klassningen av ryggskydd är att de endast ska skydda ryggen mot mjukdelsskador & inte som jag trodde skelett skador främst då på ryggraden!

Något som vore intressant att testa är hur bra ryggskyddet sitter kvar, där det ska sitta vid en rejäl vurpa. Låt säga att jag plöjer rätt in i skogen i 100 km/h., far runt som i en torktumlare innan jag stannar med ryggen först, rätt in i en tall. Låt säga att jag kör i ett säckigt Gore Tex ställ, vilket merparten av oss gör till vardags av bekvämlighet & praktiska skäl *. Fråga var sitter ryggskyddet då, efter vurpan? Samma fråga gäller även armbågs, axel, höft & knäskydden

Hur sitter ryggskyddet fäst på kroppen ? Du har ett midjebälte med enkel/dubbel kardborre knäppning & smala slappa elastiska hängslen dvs. det sitter hyfsat i midjan men löst vid skuldrorna. Det finns varianter med gren sele & bröstplatta som fäster i ryggskyddet, där det senare inger mest förtroende. Crosskydden är överlag bättre på att skydda då varje enskilt skydd fixeras separat (armbåg & knäskydd) eller i varandra som bröst, axel & ryggskyddet. De kan även fixeras i en sk. skyddsväst & skyddsbyxa .Sen tillkommer nackskydd.
    När det gäller crosskydd är det SVEMO som driver utvecklingen vid tävling & träning - nu jobbar de med ett projekt för att förbättra skyddet av överkroppen bröst, mage & nacke. De övervakar även bansäkerheten.
    För det vanliga ryggskyddet - förtroende ingivande - Nej. Lättanvänt - Ja.

Nu kan man givetvis kontra med att ett tajt skinnställ håller skydden på plats samt är tåligare, mot slitage om man t.ex. tolkar efter en hoj sittande med röven direkt på asfalten hållande i ett rep. Problemet är bara att ett skinnställ inte är användar vänligt för mig det tar mig15-20 ( beroende på match vikt) minuter att komma i det, var efter jag är dyngsur av svett. Men tajt sitter det. Är det under 15 grader fryser jag & är det över 20 grader svettas jag istället. Men är trots det ett effektivt skydd.
    Ska jag bara ut på en repa blir det textilstället av ren lättja. *

Skinnställen är gjorda för att klara av nötning på asfalt.
    Vid en kollision /avåkning på landsväg, hur mycket glidande av stället mot asfalten är troligt. Då avåkning & kollision med annat fordon eller in i bushen är vanligast.

Ryggskydd som endast garanterar skydd mot mjukdelsskador.

Sammantaget ger det mig intrycket av att de skydd vi använder på landsväg är utformade/anpassade för roadracing banor med de skydds anordningar som finns på dessa banor. Vid en omkullkörning på bana glider du över banan över en gräsplätt för att fångas upp av ett mjukt fartstopp/sarg som omgärdar banan.

Ska man minska riskerna för frakturer eller inre blödningar/krosskador vid kollision med bil eller plöjning rakt ut i skogen är full cross skyddsutrustning ink. Leatt Brace nackskydd & knähöga cross stövlar att föredra.

Det näst bästa är ett tajt ventilerat race skinnställ som de facto håller skydden på plats.

Ett utsatt parti av kroppen som ofta orsakar dödsskador är bröstkorgen. När det gäller döds men framförallt otäcka förlamningar är nackskador överrepresenterade.
    Så för att skydda sig kan man använda bröstplatta & nackskydd.

Men frågan är om man orkar ta på sig alla skydd för att vara säker?

Källor
    SMC Vanligaste skadorna utan dödlig utgång http://svmc.se/upload/SMC%20centralt...%A4rmklipp.PNG

SMC läs folder: Skyddskläder för motorcyklister, Hjälmar för motorcyklister http://svmc.se/smc/Information-och-f...Cs-trycksaker/

SVEMO http://www.svemo.se/sv/Grenar/Motocr...erhetsgruppen/

Konsumentverket Rapport 2011:16, Marknadskontroll av ryggskydd http://www.konsumentverket.se/Global...0ryggskydd.pdf

Fotnot *
    Ett textilställ har fördelen att vara ventilerat (mer än standard skinnstället), Ha rymliga fickor, är mycket lättare mm.
    Senast redigerat av on/offroad den 2012-05-23 klockan 23:13.

Moderator WESTs avatar
    Reg.datum
    Apr 2006
    Hoj
    Yamaha R1 09 / Husaberg FE 450 05
    Blogg
    Visa blogg
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av Rullen Visa inlägg
    Synar det påståendet. Jag tror att de flesta som säjs idag är av mjuk typ.
    Gör det

Jag tycker det konstigt att tråden överhuvudtaget pågår för vem vill ha ett mjukt ryggskydd för att det skulle vara bäst.

En poll vore kanske bra.
    Senast redigerat av WEST den 2012-05-23 klockan 20:30.

Medlem Steffo_bs avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Hoj
    2006, Honda VFR 800FA
    Garage
    Visa garage
    För mig är det ganska självklart att ett ryggskydd med hårdare skal skyddar och fördelar kraften bättre en mjukt.

Placera en 1cm skummgummidyna på ryggen. Placera en sedan en hårdare plastskiva på 3mm över o klappa till med basebolls trä.
    Efter du gjort det så tar du bort plastskivan o lägger på ytterligare 3mm skummgummi så du har samma tjocklek som tidigare men endast med skummgummi material...klappa till igen lika hårt.

Känns ganska självklart vilket som borde göra ondast...eller?
    Fast den där jämförelsen är inte relevant om du inte brukar ha ryggskydd av skumgummi.
    Jag brukar inte ha det och jag har aldrig sett ett ryggskydd med skumgummi som enda stötupptagande material.

Dom med hårt skal har normalt sett ett plashölje och sedan ett stötupptagande material under. Ofta någon variant av skumplast eller bikakestruktur av alu.
    Dom mjuka skydden använder sig istället av viskoelastiska material som är mjuka vid låg belastning men vid hårdare belastning typ smällar så hakar molekylerna i varandra och materialet blir hårt.

För att göra en jämförelse mellan hårda och mjuka ryggskydd måste du göra en jämförelse mellan hårda och mjuka ryggskydd. Du kan inte jämföra valfria hårda och mjuka material.
    Då kan du ju lika gärna lägga ett laget mums-mums på ryggen och sedan klappa till med ett basebollträ. Dom är ju också mjuka men har mycket litet gemensamt med ett ryggskydd.
    Eller så kan du jämföra ett metertjockt lager med skumgummi och ett metertjockt lager stål (som ju är hårt)
    Där kommer ett basebollträ inte att kännas genom skumgummit. Med en meter stål på ryggen så behöver man inte slå alls eftersom personen redan är mosad.

Medlem phnoms avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Hoj
    -10 Daytona 675
    Citat Ursprungligen postat av JohanJesus Visa inlägg
    men på ryggen vill man väl ha något hårt som även stadgar upp ryggen så den inte kan böjas.
    När jag gick risk1 frågades det här om, enligt killen som undervisade så är ryggskydden inte designade för att skydda ryggen mot bryt bakåt. Visst det hjälper säkert men den primära uppgiften är att skydda kotorna, alltså att slag riktade mot kotorna ska tas upp och kraften fördelas ut över hela ryggen.

Dakotapilot!
    Reg.datum
    May 2008
    Hoj
    SUPERDUKE 990 -06
    Citat Ursprungligen postat av Steffo_b Visa inlägg
    Dom mjuka skydden använder sig istället av viskoelastiska material som är mjuka vid låg belastning men vid hårdare belastning typ smällar så hakar molekylerna i varandra och materialet blir hårt.
    Som jag skrev tidigare kan det jämföras lite med en Tempur madrass, eller om man så vill den där majsmjöl å vatten blandningen dom älskar att göra på discovery? =)

Om du trycker ner handen mjukt kommer du lätt ner. Om du slår kommer det ta stopp.

Reg.datum
    Apr 2012
    Hoj
    Harley Sportster
    Garage
    Visa garage
    Har dragit igång en poll nu, ska bli intressant att se vad folk kör med =)

Rap sheet:

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar