Mappning/PowerCommander

rasmussen

Guest
Jag har en liten fråga om det här ämnet. När man läser vissa installationsbeskrivningar utav slipon så står det ibland att ommappning/pc inte behövs om Db-killersna får sitta kvar. Stämmer det? Det vore guld värt för min del som har 30mil till närmsta KTM-mek. Isf kan jag vänta med det tills hojen ska in på stor service.

Ett exempel är Wings http://www.wings.si/ver3/slikarije/Installation.pdf

wings.si skrev:
WINGS silencers (with dB-killers fitted) are designed to operate without the need to remap
the EFI. If your KTM is a model fitted with a carburettor you should lift the needle(s) one
notch. If you have a model fitted with an EFI system and you want to increase
performance or you want to remove the dB-killers you should use a Power Commander
box, or remap the EFI using the KTM-Akrapovic map for non-catalyst bolt-on silencers.
 
Last edited:

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX
Skriver Wings så så stämmer det säkert.

Ett annat alternativ som jag kan rekommendera är att du köper dig en egen OBD2 kabel och använder dig av programvaran TuneECU för att mappa om hojen själv, det är väldigt enkelt och kabeln du behöver är billigare än vad din KTM handlare tar för mappningen.

TuneECu är gratis programvara ( http://www.tuneecu.com/TuneECU_En/index.html )

Hittade en färdig kabel på eBay.uk ( http://www.ebay.co.uk/itm/KTM-TuneE...71?pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item3375ee78d7 )

Kan guida dig hur mappningen går till med om du skulle behöva hjälp :)
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
"Resist the temptation to fiddle before you know what you are doing" :fakta
 

rasmussen

Guest
Härligt =) Kikat en del på TuneEcu innan och det som har fått mig att ändra mig är när man ser hur många olika mappar det finns. Finns det någon kombo av mapp och slipon som passar extra bra ihop? Förutom acra då..

Har du använt TuneEcu själv? Du får gärna förklara hur man ska göra. Tror jag har kläm på det men det är väl lika bra att dubbelkolla allt, både en och fyra gånger.
 

rasmussen

Guest
Skriver Wings så så stämmer det säkert.

Ett annat alternativ som jag kan rekommendera är att du köper dig en egen OBD2 kabel och använder dig av programvaran TuneECU för att mappa om hojen själv, det är väldigt enkelt och kabeln du behöver är billigare än vad din KTM handlare tar för mappningen.

TuneECu är gratis programvara ( http://www.tuneecu.com/TuneECU_En/index.html )

Hittade en färdig kabel på eBay.uk ( http://www.ebay.co.uk/itm/KTM-TuneE...71?pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item3375ee78d7 )

Kan guida dig hur mappningen går till med om du skulle behöva hjälp :)

Ja, det är lika bra! Hur vet man vilken mapp man ska använda? Fick ner någon .rar med en massa .hex men det stod bara en massa med siffror/bokstäver före.

Fick hem sladden idag iaf! Sjukt snabb leverans, beställde i fredags :)
 

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX
Härligt =) Kikat en del på TuneEcu innan och det som har fått mig att ändra mig är när man ser hur många olika mappar det finns. Finns det någon kombo av mapp och slipon som passar extra bra ihop? Förutom acra då..

Har du använt TuneEcu själv? Du får gärna förklara hur man ska göra. Tror jag har kläm på det men det är väl lika bra att dubbelkolla allt, både en och fyra gånger.

Tjena, ledsen för sent svar men här kommer en snabb guide. Mappningen du ska ha för slip-on är "KTM 990 SuperDuke 07-08 model years with Evolution Titanium exhaust" ligger under KTM 990 Super Duke 07 - 08 model years.

Sen innan du pluggar in kontakten, se till att ladda ner senaste verisionen av TuneECU, ladda även ner drivers för sladden (finns under downloads på tuneecu.com)

Hojen då, dra ur säkringen för hel/halv ljus för att spara ström då tändningen måste vara påslagen när du kör programmet. Koppla in en laddare på batteriet och gärna en laddare till datorn, kan bli väldigt tråkigt om batterier tar slut under en nerladdning..

Kontakten du kopplar in sladden med gissar jag sitter under dynan, gör det på min 990 SMR iaf.

Sen är det bara plugga in grejjerna och starta programmet, slå på tändning, en grön lampa ska blinka nere till höger när allt är ok och anslutet. Gör så att du tar ECU -> Read Map först för att läsa av mappningen som hojen går på nu och spara sedan ner denna innan du öppnar Akra-mappningen, se till så att EPC är urbockat under Devices (epc är effekt spärren som ligger på de första växlarna) Ta sedan download under ECU så laddas mappningen du har öppen in i hojens ECU. När detta är klart så kan du ta ECU och Disconnect, sedan slå av tändningen och dra ur kabeln.

Viktigt sen är att göra en 15 minuters TPS reset (throttle position sensor) Detta gör du genom att helt enkelt starta hojen utan att röra gasen sedan låta sen stå på tomgång 15 min utan att röra gasen.

Lycka till!
 
Last edited:

rasmussen

Guest
Tjena, ledsen för sent svar men här kommer en snabb guide. Mappningen du ska ha för slip-on är "KTM 990 SuperDuke 07-08 model years with Evolution Titanium exhaust" ligger under KTM 990 Super Duke 07 - 08 model years.

Sen innan du pluggar in kontakten, se till att ladda ner senaste verisionen av TuneECU, ladda även ner drivers för sladden (finns under downloads på tuneecu.com)

Hojen då, dra ur säkringen för hel/halv ljus för att spara ström då tändningen måste vara påslagen när du kör programmet. Koppla in en laddare på batteriet och gärna en laddare till datorn, kan bli väldigt tråkigt om batterier tar slut under en nerladdning..

Kontakten du kopplar in sladden med gissar jag sitter under dynan, gör det på min 990 SMR iaf.

Sen är det bara plugga in grejjerna och starta programmet, slå på tändning, en grön lampa ska blinka nere till höger när allt är ok och anslutet. Gör så att du tar ECU -> Read Map först för att läsa av mappningen som hojen går på nu och spara sedan ner denna innan du öppnar Akra-mappningen, se till så att EPC är urbockat under Devices (epc är effekt spärren som ligger på de första växlarna) Ta sedan download under ECU så laddas mappningen du har öppen in i hojens ECU. När detta är klart så kan du ta ECU och Disconnect, sedan slå av tändningen och dra ur kabeln.

Viktigt sen är att göra en 15 minuters TPS reset (throttle position sensor) Detta gör du genom att helt enkelt starta hojen utan att röra gasen sedan låta sen stå på tomgång 15 min utan att röra gasen.

Lycka till!

Tackar! Jag hade förstått det hela rätt :tummenupp "Råkade" precis beställa ett Yoshimura från eBay :) Återkommer om det uppstår komplikationer, men det tror jag inte :fyllisar
 
Last edited:

rasmussen

Guest
TuneEcu funkar klockrent! Inga problem att koppla upp och föra över. Tack för guiden! =)
 

CarlXVII

Medlem
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Garaget
Hoj
R1, YZ450, Bol d´or 900
Trådbump!

Är det någon som kan dela med sig av erfarenheter av TuneECU i allmänhet, och mappen "KTM 990 SuperDuke 07-08 model years with Evolution Titanium exhaust" i synnerhet?

Har läst att flera tycker att "Akrapovic-mappen" är för fet. Någon som vet hur denna skiljer sig mot mappen ovan?

Jag har bara slip-on. Ingen luftfilter mod.
 

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Trådbump!

Är det någon som kan dela med sig av erfarenheter av TuneECU i allmänhet, och mappen "KTM 990 SuperDuke 07-08 model years with Evolution Titanium exhaust" i synnerhet?

Har läst att flera tycker att "Akrapovic-mappen" är för fet. Någon som vet hur denna skiljer sig mot mappen ovan?

Jag har bara slip-on. Ingen luftfilter mod.

Problemet är just att det är många som "tycker"

När det gäller hälsan på maskinen gäller det att veta,inte tro. Kan man inte läsa lambda värdet och/eller avgastemp samt inte vet "vilka grejor" som skall justeras, bör man lämna det till ett proffs, som helt troligt är DYRT!

Men garanterat billigare än ett Ras ...
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top