Byte av hojdäck i Stockholm?

Rockmorsan

Inte som andra
Gick med
28 Aug 2011
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Alltså jag har pyspunka på framdäcket och bakdäcket är på vissa ställen nere vid markeringarna för byte. Så jag hade lite tidsbrist o ringde första bästa jag hittade. Bara att boka tiden tog mig nästan 20 minuter för han var ensam och det kom in folk och ringde hela tiden och jag blev bortkopplad, okej, jag satt inte i sjön så det var ändå okej då han hade trevligt sätt. De jobbade med bridgestone och efter jag bokat så insåg jag att det är såna däck jag har och jag har inte varit helt nöjd med dom utan ville gå på Michelin eller Dunlop och jag insåg att de låg längre bort än jag trodde först. Fick rådet att avboka om jag inte kände att det var rätt... sagt o gjort, avbokade tiden för byte (var däck som fanns hemma o inte behövde beställas).

Sen letade jag upp de däck jag vill ha på nätet. På sidan fanns så man kunde boka på en bytesfirma o beställa däcken dit. Jag ringde o frågade den som låg närmast eftersom just deras verkstad inte låg i listan vid beställningen men fanns som samarbetsparnter, om "hur fungerar det här med byte om jag vill byta hos er". Jag var absolut inte otrevlig men möttes av en lång mer eller mindre utskällning för kunder som beställt däck dit tidigare men aldrig hämtat (vilket i sig är konstigt för man får betala för däcken direkt vid beställningen o betalar bytet sen på verkstan). Jag försöker ursäkta alla andra tidigare kunder och förklara att det väl inte är mitt fel, jag ville bara förstå hur det funkar att byta däck då det är första gången för mig och försökte avsluta samtalet. Killen fortsätter sitt orerande över hur besvärliga vi kunder är och ber mig ringa en annan verkstad i samma kedja för de kunde bara byta på lösa däck inte ta emot hela hojen utan jag skulle beställa däcken hem till mig och ta loss däcken från hojen själv för de hade ingen lyft. Han frågade inte ens om jag har centralstöd vilket ändå borde underlätta... men men.

Nu till sak. Nu har jag försökt men börjar bli lite sur över att firmor inte verkar vilja ha en kund och bemötandet är allt annat än trevligt. Jag blir ju faan rädd för att åka dit om man är så bitchig på telefon, vad får jag på plats? En örfil? Skämt å sido, jag behöver hjälp med tips på en BRA firma som inte är otrevlig, inte dryga, vill hjälpa till och vill ha en kund. Nu dras luften ut och jag vet inte om det bara räcker med att byta själva ytterdäcket så jag behöver ju nån som fattar vad som behövs också för att det ska bli bra. Men jag orkar inte med en brutal biff som tar ut sin frustration på mig som grönt fruntimmer.

Gärna söder om Stockholm, bor i Enskede. Vill köra dit med hojen och få allt fixat, kan inte köra så långt då däcket beter sig äckligt då luften läcker som sagt. Jag vill vänta under tiden man byter. Jag vill inte bli utskälld... Dunlop Roadsmart eller Michelin Pilot Road 3 hade jag tänkt mig. Om det behövs kan jag beställa däcken hem till mig men då blir det ju besvärligt att ta sig till bytesplatsen.

Tips?
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Wheeler Dealer kanske? Han har flyttat till Hammarby Sjöstad precis vid Audi/Volkswagen.
Han tar inte av hjulen från hojen själv men har tydligen någon i närheten som kan fixa det. Ring och kolla! :tummenupp

Edit: han är lite på sitt eget sätt, men hur schysst som helst! :yoparty

http://www.wheeler-dealer.se/
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Byt här, du måste!
Återkom sedan med ett utlåtande och hans autograf!

http://www.youtube.com/watch?v=XqFJYVgDBtQ
"- Så praktiskt, då kan du ha den hemma i badrummet också?"
"- Av skattetekniska skäl kan jag inte gå in på den frågan."




Jahaja, tvåa på bollen igen...
 
Last edited:

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
+1 på Wheeler Dealer. Låter ingen annan byta däck på mina hojar. Se bara till att du har gott om tid..
 

RRRRR

Medlem
Gick med
14 Aug 2005
Ort
Södertälje
Hoj
Honda CBR1000RR
Hej
Jag har ju inte lämnart in hojen/ hjulen för nya däck på femton år. Fixar det själv.
Men jag tror att generellt så vill inte gummiverkstäder skruva av mc-hjul, risk att göra fel eller välta hojen. De vill att du kommer in med lösa hjul, enkelt om man har hojen i garage och en bil att ta hjulen i. Jag brukade ta med verktyg och stöd på hojen och åka till verkstan (ofta Rickmanagenten, mycke däck att välja på, fina hojar att kolla på under tiden)(våga vägra bil) och skruva av hjulen. Men det var nog bara jag som gjorde så.
En mc-butik, till exempel Ava som du ju redan är kund hos, måste ju kunna fixa hela jobbet, och borde ha däck hemma eller ta hem på 1-2 dagar. Men de har nog mycket att göra nu, och verkstan är väl bara öppen må-fr 7-16 eller nåt. Åka in på lördag, lämna hojen, hämta på tisdag kanske? Åk dit och prata med dem. Men detta är ju också det dyraste alternativet. PM:a om du vill ha hjälp med stöd eller verktyg. Eller du kanske redan har löst det?
/R
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
De absolut smidigaste däckbytena jag gjort har faktiskt varit på däckshopen i haninge. Kollat öppettiderna, åkt dit någon halvmulen dag utan att boka tid, lämpliga dunlopdäck har alltid funnits på lager, lyssnat på en massa galna historier under någon timme medan det skruvats med hoj och däck, betalat ett rättvist pris för däck och arbete, åkt ut och kört hoj.

Utöver det har jag fått bra hjälp när jag kommit med fälgar och däck löst till vianor globen (runt hörnet vid OK-macken) där man fixade det medan jag väntade trots att jag inte bokat tid. Priset var 200:-/hjul när jag sade att jag köpt däcken från hojdäck.se.

Wheeler dealer hjälpte mig för bara några veckor sedan. Också 200:-/hjul, lämnade på eftermiddagen och hämtade dagen efter. Fick en lektion i hur fälgar tillverkas och balanseras. Och eftersom bakfälgen jag köpt som extrafälg för slicks/banåka tydligen redan var balanserad separat utan däck av tidigare ägare så fick jag tillbaka den med de befintliga vikterna markerade med texten "OBS! ta ej bort dessa..." :)
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Jag gillar inte att krångla till det och tjafsa så jag åker till Ducati Sthlm, AVA eller Mcvaruhuset. Det tar någon dag att få hem däck, de gör bytet medan man väntar (om man åker dit när man bokat) och gör allt rätt. Beställa på nätet ? Ta av hjul ? Åka med det där jävla hjulet till verkstad ? Åka med jävla hjulet tbx ? Skruva på hjulet ? Det verkar vara krångligt att äga en hoj....jag kör till verkstad, får däcket bytt och sen åker jag därifrån.
 

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Vaxholm
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Jag gillar inte att krångla till det och tjafsa så jag åker till Ducati Sthlm, AVA eller Mcvaruhuset. Det tar någon dag att få hem däck, de gör bytet medan man väntar (om man åker dit när man bokat) och gör allt rätt. Beställa på nätet ? Ta av hjul ? Åka med det där jävla hjulet till verkstad ? Åka med jävla hjulet tbx ? Skruva på hjulet ? Det verkar vara krångligt att äga en hoj....jag kör till verkstad, får däcket bytt och sen åker jag därifrån.

Att du inte anställer en egen däckmontör...det borde vara det smidigaste alternativet för dig.:tummenupp
 

Rockmorsan

Inte som andra
Gick med
28 Aug 2011
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Efter mycket om och men har jag nu bokat däcksbyte i veckan på Däckshopen Haninge, Michelin Pilot Road 3 ska're bli... nu är det bara att hoppas att däcket håller trycket tillräckligt så jag kommer dit också utan bärgning :crash

Tack för tipsen :tummenupp
 
Gick med
12 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZRX1109R blingracer, Honda SP-2 och Ducati 900 Monster vinterhoj
Bil & MC på Kungsholmen är bra att ha och göra med och 100 procent märkesoberoende. Fixar lösa hjul, hjul på hoj, tar hem de däck du vill eller monterar de däck du har med dig utan krångel eller sura miner.
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Jag gillar inte att krångla till det och tjafsa så jag åker till Ducati Sthlm, AVA eller Mcvaruhuset. Det tar någon dag att få hem däck, de gör bytet medan man väntar (om man åker dit när man bokat) och gör allt rätt. Beställa på nätet ? Ta av hjul ? Åka med det där jävla hjulet till verkstad ? Åka med jävla hjulet tbx ? Skruva på hjulet ? Det verkar vara krångligt att äga en hoj....jag kör till verkstad, får däcket bytt och sen åker jag därifrån.

Det är en penga fråga för de flesta av oss ..Kör dit hojen på Ava och låt dem beställa däck och kränga på det .. visst smidigt hehe det kostar vad ? Säkert det dubbla mot vad det kan kosta ..
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Jag gillar inte att krångla till det och tjafsa så jag åker till Ducati Sthlm, AVA eller Mcvaruhuset. Det tar någon dag att få hem däck, de gör bytet medan man väntar (om man åker dit när man bokat) och gör allt rätt. Beställa på nätet ? Ta av hjul ? Åka med det där jävla hjulet till verkstad ? Åka med jävla hjulet tbx ? Skruva på hjulet ? Det verkar vara krångligt att äga en hoj....jag kör till verkstad, får däcket bytt och sen åker jag därifrån.

Ja, jag kände verkligen hur krångligt det va att ta 10 minuter för att skruva av hjulen och kasta in dom på Däckspecialen i Västberga idag och få ett bra pris och bra bemötande. Helt obokat så hämtar jag ut dom imorgon igen. Slipper man dessutom ta en - två timmar av arbetsdagen för att byta däck. Skulle det dessutom regna den dagen man tänkt byta så slipper man bli blöt.
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Det är en penga fråga för de flesta av oss ..Kör dit hojen på Ava och låt dem beställa däck och kränga på det .. visst smidigt hehe det kostar vad ? Säkert det dubbla mot vad det kan kosta ..

Kostar 350 kr för bakhjul. Räkna på den tid det tar att skruva av hjulet, köra till verkstad, sedan köra tbx, montera osv. Jag har 3 hojar så det blir en slant för mig, å andra sidan kör jag inte bana längre så däckbyten sker inte så ofta egentligen. Det är som med oljebyten på bilen...jag bytte själv EN gång och så visade det sig att det hade varit billigare att få det gjort på verkstan...och då räknade jag inte på tiden jag slaktade på och nerskitade händer, kläder och allmänt bök.
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Ja, jag kände verkligen hur krångligt det va att ta 10 minuter för att skruva av hjulen och kasta in dom på Däckspecialen i Västberga idag och få ett bra pris och bra bemötande. Helt obokat så hämtar jag ut dom imorgon igen. Slipper man dessutom ta en - två timmar av arbetsdagen för att byta däck. Skulle det dessutom regna den dagen man tänkt byta så slipper man bli blöt.

Jag sätter mig, tar espresso...öppnar datorn och jobbar OCH debiterar timmarna:tummenupp ...skulle det regna skiter jag i att byta den dagen. Jag vet ärligt talat inte ens hur man tar av hjulet på min SF..de andra har jag sett på film hur man gör...
 

_lurken_

Jag har åka fort som fan license ^^
Gick med
20 Feb 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Gsxr 1000 k3
Däckshopen Haninge utan tvekan. Jobbade där "typ" hela 2011, Patrik är bra, men ibland kan det vara lite mycket folk så med lite otur får du vänta en stund men det brukar lösa sig ganska fort. Jävligt bra däck och bra service.
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Kostar 350 kr för bakhjul. Räkna på den tid det tar att skruva av hjulet, köra till verkstad, sedan köra tbx, montera osv. Jag har 3 hojar så det blir en slant för mig, å andra sidan kör jag inte bana längre så däckbyten sker inte så ofta egentligen. Det är som med oljebyten på bilen...jag bytte själv EN gång och så visade det sig att det hade varit billigare att få det gjort på verkstan...och då räknade jag inte på tiden jag slaktade på och nerskitade händer, kläder och allmänt bök.

Jo , dock så syftade jag på priset för däcket/n + montering ..

Kompisen min gjorde som du .. skickade in sin ducce för däckbyte hos ava fram och bak .. jag såg notan för det :3freak:gnissla:3freak:död

däckshopen är en annan femma där blir man inte rånad ialf :)
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top