Fotbromsen vid lågfart

Sarrow

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2012
Ort
Arvslindan
Hoj
Honda Hornet 600 FA -11
Är det sant att man får trycka till på fotbromsen emellanåt på lågfartsbanan ?
 

Lindev

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2012
Ort
Lund
Hoj
CB1000R
Ja, men du ska övervägande reglera farten med kopplingen. Trycka till bakbromsen hjälper dig att "stötta upp" hojen.
 

Sarrow

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2012
Ort
Arvslindan
Hoj
Honda Hornet 600 FA -11
Tack :) Är hemma och nöter på en asfalts bit uppe i skogen !! en och halv vecka kvar så det är bara att nöta på.
 

Sarrow

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2012
Ort
Arvslindan
Hoj
Honda Hornet 600 FA -11
Var och körde en lektion på körskolan idag och han sa att man ej fick andvända bakbromsen på uppkörningen, då blir man kuggad !!! Vem ska man tro på ?? Ni som kört upp hur gjorde ni ?
 

wilhelmo

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Versys 650, -07. Suzuki VX800, Husqvarna modell 24 -47
Jag tror inte man blir kuggad om man använder bakbromsen "nån gång", är rätt säker på att ja gjorde det vid nåt tillfälle på min uppkörning och var även vad min lärare sa vill jag minnas.
Det man däremot INTE ska göra är att ligga och peta på bakbromsen hela tiden, utan syftet är att reglera med gas och koppling, men om du vid nåt tillfälle slinter med kopplingen så bör det inte vara någon fara att kort peta på bromsen.

Mvh
 

Lindev

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2012
Ort
Lund
Hoj
CB1000R
Var och körde en lektion på körskolan idag och han sa att man ej fick andvända bakbromsen på uppkörningen, då blir man kuggad !!! Vem ska man tro på ?? Ni som kört upp hur gjorde ni ?

Jag körde upp förra veckan på onsdagen och när jag kände att jag fick lite för hög fart eller började tippa tryckte jag till bakbromsen och det såg instruktören helt klart. Fick även beröm för att jag "redde" ut det snyggt. Du ska ju inte ligga och reglera farten med den utan det ska kopplingen göra men känner du att oj nu går det snabbt kan ett litet tryck på den fixa det. Det fick jag höra utav min körskolelärare.
 

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Kristianstad?
Hoj
Crescent citybike
Man ska helst inte använda den, men man blir inte kuggad, lär dig köra utan så slipper du tänka på det.
 

Sarrow

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2012
Ort
Arvslindan
Hoj
Honda Hornet 600 FA -11
Tack :) Då fick vi lite klarhet i det. Hur fäster ni blicken när ni kör lågfarten, På en fast punkt åt det håll ni svänger eller har ni hela tiden rörlig blick ??
 

Rauken79

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Ort
Visby
Hoj
Kawasaki Z1000 -09 och Kawasaki 250 -14
Tack :) Då fick vi lite klarhet i det. Hur fäster ni blicken när ni kör lågfarten, På en fast punkt åt det håll ni svänger eller har ni hela tiden rörlig blick ??

Upp med blicken och rör på huvudet. Du kommer dit du ser...
 

J3lv4n

R.I.P #58
Gick med
18 May 2011
Ort
Öst
Hoj
Daytona 675 -10 & Ktm 525 -03
Använd sunt förnuft och behåll lugnet så kommer det gå kalas!

Lycka till och jag håller tummarna för dig!! :banana
 

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Ort
i garaget
Hoj
Slagskeppet
Gör som Rauken79 säger. Upp med skallen och blicken!
Tittar du i diket när du kör på vägen i sommar kommer du hamna i diket. (Tro mig, Apex är inte i diket, många har letat) :fakta

Jag fick skäll när jag för några år sedan använde fotbromsen på konbanan. Som tidigare nämnt, kopplingen ska användas.

Skitlöjligt med tanke på att det är lättare att använda fotbromsen. (Vilket du gör om du har dålig balans i skogen på en Enduro tex) Regler är regler, skapade av de som inte förstår verkligheten för dem som lever i den. :fyllisar
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Inte använda hela tiden men lågfarten ska ju gå långsamt så får du lite för hög fart är det helt OK att du bromsar ner farten.

Som tillägg var dom iaf här i stan VÄLDIGT noga med att man ska använda fotbromsen ute på vägen sen.
Även om den knappt gör någon skillnad så ska den tryckas ner tillsammas med handbromsen varje gång.
 

jojride

Medlem
Gick med
18 Apr 2012
Ort
Björklinge
Hoj
Yamaha TDM 850 91:a
Banan i Uppsala lutar lite så där är det inge konstigt om man behöver den ngn gång men som tidigare sagts i tråden det är kopllingen som skall reglera farten!
 

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Ort
Falun
Hoj
CBR600F fighter stunt
Är det nått jag nött mycket och törs säga jag är bra på så är det lågfart och jag använder bakbromsen när jag kör, dock använder jag även frambromsen med för att utnyttja dämparen om jag skall stanna och stå helt still.

Men man räddar inte upp hojen med bakbromsen utan det gör du med gas, och varför du väljer bakbromsen för att bromsa ner hastigheten är för att hojen inte niger då.
Du blir alltså inte kuggad om du använder bromsen.
Lycka till
 
Last edited:

Whiskey

Medlem
Gick med
23 Mar 2011
Ort
Västerhaninge
Hoj
Brittisk Trepip, Österikiskt äventyrsmonster
Jag blev uppmuntrad till att använda (bak)bromsen om det gick för fort, gjorde det säker 4-5ggr på uppkörningen för både A1 och A och han sa inget om det. Detta var senast i höstas.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Kör man upp i Dec-Feb så är det väl ok.

Frambroms sliter man Mars till Nov, bakbroms när det är is eller snö.
 

bigwanna

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Upplands väsby
Hoj
2001 Suzuki GSXr 1000
Som Lindev skrev, när det var dax för mig att köra upp så hade jag enbart övat med att ha koppling i samma dragläge hela tiden och reglerade med handbromsen, sen när jag väl stod där på den stora dan så frågade jag bara av ren nyfikenhet och fick svaret att nej enbart koppling ska du reglera hastigheten med!

Hade provat med bara koppling dagen innan och de sket sig fullständigt! Haha

Men det gick bra så nu har men ytterligare några siffror på körkortet!
 

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Ort
Falun
Hoj
CBR600F fighter stunt
Men du kommer aldrig kunna köra krypkörning kontrollerat om du inte får använda gas och broms som hjälpmedel till kopplingen, i alla fall inte dom där konbanorna som ändå är rätt trånga om man inte har ultimata hojen för dom.

Grej är att man skall krypköra kontrollerat och sen spelar det väll ingen roll hur man gör
 
Nyheter
Indian Riders Fest 2024

Återupplev glansdagarna und...

KTM presenterar specialversionen RC 8C

KTM har presenterat 2024 år...

Däck i massor

I nästa nummer av Bike hand...

Tre nya däck från Michelin.

Allt om MC beger sig till J...

Ingen MC-Mässan 2025

23YM CL500 Styrelsen för...

Start2Ride arrangeras 2024

Sveriges största provkörnin...

Första vårtecknet (?)

Ett av det första vårteckne...

Bike på hembesök: Örebro MC Service

Fredrik Persson poserar fra...

Sneak Peak på nya Husqvarna 801 Svartpilen!

Snart är det dags för Husqv...

Start2Ride är tillbaka 2024

Sveriges största provkörnin...

Top