338 online
Sporthoj.com & SMC arbetar ihop för ökad trafiksökerhet

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 31 till 56 av 56
    Fighterbyggare softis83s avatar
    Reg.datum
    Jan 2008
    Hoj
    CBR600F fighter stunt
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av charbel Visa inlägg
    Ber om ursäkt att jag va så otydlig. vad jag mena va att enligt vad jag fått info om så skal man inte använda fotbromsen när man gör lågfarts provet. Men om man nu måste så e det ok vid något tillfälle det bedömer ju uppkörningsledaren. men om du gör det vid flera tillfällen för att rädda dina situationer så tror jag nog du blir kuggad i allafall. tanken med lågfarts provet e väl att man ska visa att man kan köra i låg fart o anända sig av gas o koppling? rätta mig om jag har fel. Tror inte att man skulle klarar det om man tex använde bromsen vid varge kon tex för att man känner att det går lite för fort.
    Du har missuppfattat vad jag skrev.
    Rädda varje kon med bromsen har jag aldrig skrivit.
    Man räddar ett nedlägg med gasen och sen bromsar man ner farten.
    När jag fick köra lågfart i skolan var jag skolad till att köra riktigt sakta med men jag har sätt andra på uppkörningar som kört rätt fort och ändå inte kuggat.
    Hur som skall du va bra på lågfar så lär du kunna hantera alla reglars på hojen samtidigt enligt mig.
    Sen får andra ha andra åsikter om det som får stå för dom.
    Huvudsaken är att det är kontrollerat av föraren.

122 Db med Db-killer. Jikes Nikels avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Nintale 600. Qvarna 500CR
    Fick göra om min lågfartsdel eftersom jag låg med bromsen på hela tiden, så då körde jag en vända utan att använda varesig broms eller gas utan rullade runt med lite lätt driv på tomgången.
    Då var han nöjd

Förstår dock inte anledningen till varför det ska vara så

Medlem zaitoons avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Hoj
    honda cbr600rr 2008
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av softis83 Visa inlägg
    Du har missuppfattat vad jag skrev.
    Rädda varje kon med bromsen har jag aldrig skrivit.
    Man räddar ett nedlägg med gasen och sen bromsar man ner farten.
    När jag fick köra lågfart i skolan var jag skolad till att köra riktigt sakta med men jag har sätt andra på uppkörningar som kört rätt fort och ändå inte kuggat.
    Hur som skall du va bra på lågfar så lär du kunna hantera alla reglars på hojen samtidigt enligt mig.
    Sen får andra ha andra åsikter om det som får stå för dom.
    Huvudsaken är att det är kontrollerat av föraren.
    jo jag såg sen att jag missuppfattat dig med:P sry men jag tror endå att det du menar med o rädda situtionen med bromsen går bra nån gång i uppkörningen, Men om man gör det vid flera tillfällen så tror jag fortfarande du kuggar. Ser uppkörningsledaren att du e duktig på att köra så brukar dom släppa lite på en sån grej men ser dom med en gång att du behöver övningsköra mer o gör sånna tabbar mer än en gång då tror jag nog att du kuggar i allafall. Nu e inte jag nån uppkörningsledare men det e vad jag tror

Medlem zaitoons avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Hoj
    honda cbr600rr 2008
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av Nikel Visa inlägg
    Fick göra om min lågfartsdel eftersom jag låg med bromsen på hela tiden, så då körde jag en vända utan att använda varesig broms eller gas utan rullade runt med lite lätt driv på tomgången.
    Då var han nöjd

Förstår dock inte anledningen till varför det ska vara så
    tror att det e för att dom vill att man ska kunna reglera hastighet med koppling o gas bara tex för sånna situtioner som man får när man e ute o kör. tex innan rondeller rödljus om det rullar på o man inte behöver stanna om du e med på hur jag tänker.

professionell sjörövare Sordids avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Hoj
    KTM 690 SMC -10
    Garage
    Visa garage
    meningen med lågfarten är att du ska ha kontroll på hojen och kunna reglera farten med hjälp av gasen och kopplingen. behöver man använda bakbromsen går det för fort enligt mig. dock när jag gjorde lågfartsbanan så sa han kontrollanten till mig halvvägs att jag kunde öka farten han tyckte det gick för sakta =)
    -Livet är för kort för att dansa med tjocka brudar-

Ktm 690 SMC 2010
    Yamaha R1 2008 - SÅLD
    Yamaha R1 2003 - SÅLD

Reg.datum
    Dec 2007
    Hoj
    KTM 690 SMC -10
    Garage
    Visa garage
    så du anser att det är fel att använda bromsen om du kör lågfat och hojen börjar trilla när du krypkryper i en jävligt skarp sväng runt en kon och du räddar med gas för att inte trilla och sen vill få ner farten igen.
    För mig så är det kontroll att kunna rädda hojen med gas och sen bromsa ner farten igen?

Fattar inte vad du menar med att det är rätt att bara köra med kopplingen på krypköning
    dock är det ännu mer kontroll att kunna rädda det med rätt mängd gas så det inte går för fort och du måste bromsa

Edit: men så kontrollerad behöver man inte va på uppkörningen. man blir säkert godkänd endå
    Senast redigerat av Sordid den 2012-05-17 klockan 09:01.

Ktm 690 SMC 2010
    Yamaha R1 2008 - SÅLD
    Yamaha R1 2003 - SÅLD

Reg.datum
    Jan 2008
    Hoj
    CBR600F fighter stunt
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av Sordid Visa inlägg
    dock är det ännu mer kontroll att kunna rädda det med rätt mängd gas så det inte går för fort och du måste bromsa

Edit: men så kontrollerad behöver man inte va på uppkörningen. man blir säkert godkänd endå
    Där har du en poäng.
    Men jag vart skolad med broms på körskolan i lågfart, dock var det några år sen.

Känns som det vart en väldigt löjlig debatt nu om lågfart.
    Alla gör som dom vill och alla har möt olika spelregler och man får anpassa sig till de spelregler som råder där man skall ta kort.

Anledningen till att jag öppna truten var för det lät så fel för mig att inte kunna använda bromsen när man vill dra fram en hoj under 4km/h eller vad som nu klassas som lågfart
    Jag bodde i Norge och fick norska sheriffen på mig för stuntträning på ett hjul och fick lägga ner det, började roa mig med att träna balans i lågfart och lek på parkeringar.
    Inte det roligaste men dög som tidsfördriv och då brukades bromsarna flitigt ihop med gas och koppling

Hä ä bar å åk Rullens avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Hoj
    Harley Sportster
    Garage
    Visa garage
    Jag hade lektion i måndags och då kom detta upp. Instruktören sa att det är helt ok att använda bakbromsen vid lågfart för att ta ned farten. Detta kallas att aktivt arbeta med balansen och är helk ok. Vad som inte är ok är att ligga an med bromsen konstant för att reglera farten.

Vidare är det helt ok att komma upp i fart tillfälligt för att återfå balansen, speciellt när du svänger.

Kontrollanten på körprovet kommer inte att kugga dig på petitesser utan kommer istället att göra en samlad bedömning på hur du balanserar hojen. Jag har hört talas om personer som fått godkänt på lågfarten trots fotnedslag.

Har min uppkörning den 29/5 så vi sitter i samma båt =) Lycka till!
    Hojar är som brudar - Jag vill testa alla farliga

Rap sheet:

1988 Suzuki RM 80 (1992-1994)
    1990 Suzuki RG 125 (1994-1995)
    2007 Yamaha FZ6-N S2 (2012-2013)
    2003 Suzuki SV1000S (2013-2013)
    2011 KTM 690 SMC (2013-2014)
    2014 HD Iron 883 (2014-nuvarande)

Medlem _JR_s avatar
    Reg.datum
    Mar 2010
    Hoj
    Honda Hornet 600 -99
    Känns skönt att ha kortet fixat, så att man kan sätta ner foten och bromsa hur mycket man vill. Jag förstår inte varför de lägger så mycket vikt vid detta. Det är ju knappast trafikfarligt att sätta ner foten ibland under krypkörning.
    One on't cross beams gone owt askew on treddle.

Medlem Sarrows avatar
    Reg.datum
    Feb 2012
    Hoj
    Honda Hornet 600 FA -11
    Citat Ursprungligen postat av Rullen Visa inlägg
    Jag hade lektion i måndags och då kom detta upp. Instruktören sa att det är helt ok att använda bakbromsen vid lågfart för att ta ned farten. Detta kallas att aktivt arbeta med balansen och är helk ok. Vad som inte är ok är att ligga an med bromsen konstant för att reglera farten.

Vidare är det helt ok att komma upp i fart tillfälligt för att återfå balansen, speciellt när du svänger.

Kontrollanten på körprovet kommer inte att kugga dig på petitesser utan kommer istället att göra en samlad bedömning på hur du balanserar hojen. Jag har hört talas om personer som fått godkänt på lågfarten trots fotnedslag.

Har min uppkörning den 29/5 så vi sitter i samma båt =) Lycka till!
    Kör också upp den 29/5 i Avesta.

Medlem Sarrows avatar
    Reg.datum
    Feb 2012
    Hoj
    Honda Hornet 600 FA -11
    Tycker det funkar rätt bra att dra in koppling och varva till lite då blir gyro effekten i motorn att den vill räta på sig. Alla sätt är bra utom dom dåliga :P

Reg.datum
    Dec 2007
    Hoj
    KTM 690 SMC -10
    Garage
    Visa garage
    Där har du en poäng.
    Men jag vart skolad med broms på körskolan i lågfart, dock var det några år sen.

Känns som det vart en väldigt löjlig debatt nu om lågfart.
    Alla gör som dom vill och alla har möt olika spelregler och man får anpassa sig till de spelregler som råder där man skall ta kort.

Anledningen till att jag öppna truten var för det lät så fel för mig att inte kunna använda bromsen när man vill dra fram en hoj under 4km/h eller vad som nu klassas som lågfart
    Jag bodde i Norge och fick norska sheriffen på mig för stuntträning på ett hjul och fick lägga ner det, började roa mig med att träna balans i lågfart och lek på parkeringar.
    Inte det roligaste men dög som tidsfördriv och då brukades bromsarna flitigt ihop med gas och koppling
    absolut jag håller med dig förövrigt

Ktm 690 SMC 2010
    Yamaha R1 2008 - SÅLD
    Yamaha R1 2003 - SÅLD

obotligt nyfiken Labans avatar
    Reg.datum
    Jul 2004
    Hoj
    CBX600
    Citat Ursprungligen postat av sjukihuve Visa inlägg
    Jag använde bakbromsen, största myten om att man inte får använda bakbromsen, hur fan ska man annars stanna till lite om det går för snabbt?
    Handbroms? Är det ingen som har det på sin hoj eftersom det inte nämns någonstans?

Landsherre nextpeanuts avatar
    Reg.datum
    Feb 2011
    Hoj
    CBR F4I Stunt
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av Sarrow Visa inlägg
    Var och körde en lektion på körskolan idag och han sa att man ej fick andvända bakbromsen på uppkörningen, då blir man kuggad !!! Vem ska man tro på ?? Ni som kört upp hur gjorde ni ?
    Jag tog kort för 6 månader sedan, och bakbromsen får användas! Men farten ska ju regleras med kopplingen och gasen, man får alltså inte gasa på som fan sen bromsa ner etc...

Hä ä bar å åk Rullens avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Hoj
    Harley Sportster
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av Sarrow Visa inlägg
    Kör också upp den 29/5 i Avesta.
    Lätt att vi fixar skiten =) Har du nött manöverproven mycket eller?
    Hojar är som brudar - Jag vill testa alla farliga

Rap sheet:

1988 Suzuki RM 80 (1992-1994)
    1990 Suzuki RG 125 (1994-1995)
    2007 Yamaha FZ6-N S2 (2012-2013)
    2003 Suzuki SV1000S (2013-2013)
    2011 KTM 690 SMC (2013-2014)
    2014 HD Iron 883 (2014-nuvarande)

Även kallad Tompa Tomptens avatar
    Reg.datum
    Aug 2005
    Hoj
    FZ1N -07
    Garage
    Visa garage
    Ja, om inte kontrollanten har en otroligt pissig dag, så borde han släppa småsaker. Min kontrollant måste ha haft en toppendag, för han släppte en hel del. Motorstopp med fotnedsättning i lågfarten, fick ner en kona i högfarten, och det första han sa när vi åkte ur i trafiken var: "Hörrö, det är bara 50 här!" Men han var hygglig, och bedömde helheten, så kortet blev mitt.

Mvh Tompten

hellreuthängängäddhäng Kapten Kaoss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Hoj
    SvartYlandeGatslyna®
    Citat Ursprungligen postat av Laban Visa inlägg
    Handbroms? Är det ingen som har det på sin hoj eftersom det inte nämns någonstans?
    Det får ju ganska otrevliga konsekvenser att slå till den i låg fart med fullt styrutslag.
    Har jag hört...
    Senast redigerat av Kapten Kaos den 2012-05-17 klockan 15:27.
    ..unsuccessfullycopingwiththeconsequences
    createdintheuseofadrugthatisextremelypotent...

Citat Ursprungligen postat av Alatalo Visa inlägg
    Det är uppenbart att den siste idioten inte är född än, men detta har inget med R1 att göra...

Medlem Sarrows avatar
    Reg.datum
    Feb 2012
    Hoj
    Honda Hornet 600 FA -11
    Lätt att vi fixar skiten =) Har du nött manöverproven mycket eller?
    Har nött lågfarten ett par dagar nu, högfarten och bromsningen har jag gjort en gång på körskola och han tyckte det behövdes finslipas lite bara så i helgen blir det att nöta på högfarten och bromsningen

122 Db med Db-killer. Jikes Nikels avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Nintale 600. Qvarna 500CR
    Citat Ursprungligen postat av charbel Visa inlägg
    tror att det e för att dom vill att man ska kunna reglera hastighet med koppling o gas bara tex för sånna situtioner som man får när man e ute o kör. tex innan rondeller rödljus om det rullar på o man inte behöver stanna om du e med på hur jag tänker.
    Mjo visst.
    Men varför skulle man inte använda fotbromsen då?
    Då kan man ju lika gärna ta bort den

Reg.datum
    Jan 2008
    Hoj
    CBR600F fighter stunt
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av Kapten Kaos Visa inlägg
    Det får ju ganska otrevliga konsekvenser att slå till den i låg fart med fullt styrutslag.
    Har jag hört...
    Hahaha jag skulle va tyst men kan inte låta bli att undra vem som använder bromsen på fullt styrutslag i lågfart?
    Då får man fan skylla sig själv om man slickar asfalt sen

hellreuthängängäddhäng Kapten Kaoss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Hoj
    SvartYlandeGatslyna®
    Hahaha jag skulle va tyst men kan inte låta bli att undra vem som använder bromsen på fullt styrutslag i lågfart?
    Då får man fan skylla sig själv om man slickar asfalt sen
    Noobs? Vilka tydligen läser den här tråden...
    ..unsuccessfullycopingwiththeconsequences
    createdintheuseofadrugthatisextremelypotent...

Citat Ursprungligen postat av Alatalo Visa inlägg
    Det är uppenbart att den siste idioten inte är född än, men detta har inget med R1 att göra...

Medlem AlexRooss avatar
    Reg.datum
    Mar 2012
    Hoj
    1993, Honda CBR 600F
    Garage
    Visa garage
    men vad är den optimala hastigheten som kontrollanten vill ha?

Även kallad Tompa Tomptens avatar
    Reg.datum
    Aug 2005
    Hoj
    FZ1N -07
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av AlexRoos Visa inlägg
    men vad är den optimala hastigheten som kontrollanten vill ha?
    Min körskolelärare sa att gåfart är lagom. Och det är ju faktiskt ganska fort, om man tänker efter. Väldigt många, inklusive mig själv, försöker att köra snigelfart, när man i själva verket kan hålla en lite högre fart, och samtidigt få en mer kontrollerad krypkörning. Det värsta är inte själva balansen, utan att köra banan på rätt sätt. Ta ut svängarna på rätt ställe osv, så att man hamnar rätt vid nästa kona, samt att man hamnar rätt inför vändningen. Fel position kan försvåra det ganska markant.

Jag fick väldigt många bra tips av min lärare. Ta ut svängen rejält innan första konan, utnyttja hela banbredden, så blir det enklare inför nästa. Sen vid sista konan innan vändningen går du ut så brett du kan, så tidigt som möjligt.

Och en sak till, när du leder cykeln i början av övningen, och backar till "startpositionen", parkera cykeln så nära det bakre och yttre strecket som möjligt, så blir första svängen lättare.

Och så gäller det att nöta.

Med vänlig hälsning, Tompten

Medlem Marcozzts avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Hoj
    Suzuki GSX750ES -83
    Jag körde lågfart med min tzr, vilken har rätt stor svängradie. Blev då tvungen att ligga med fullt styrutslag i princip varje sväng för att hålla mig någorlunda mellan sträcken. Då fick man såklart gasa ibland för att inte vurpa och sedan bromsa ned igen, vilket var okej på båda uppkörningarna!

obotligt nyfiken Labans avatar
    Reg.datum
    Jul 2004
    Hoj
    CBX600
    Citat Ursprungligen postat av Kapten Kaos Visa inlägg
    Noobs? Vilka tydligen läser den här tråden...
    Frågan för tråden var "Är det sant att man får trycka till på fotbromsen emellanåt på lågfartsbanan ?" Fullt styrutslag var inte med i den ekvationen. Inte heller att man skulle tvärnita.

Ska man krypköra går det utmärkt att använda handbromsen för att mjukt justera hastigheten. Finns ingen anledning att "slå till" handbromsen på "fullt styrutslag". Precis som man inte bör ge full gas vid lågfartskörning...

Gas och koppling är dock det som i huvudsak ska reglera hastigheten. Precis som vid vanlig landsvägskörning.

no guts, no glory. die dulci frueres avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Hoj
    Honda NC750XD -14 , CB1000RA-12
    om man får eller int får använda bakbromsen är stor skillnad runt i landet , vissa förarprövare underkänner minsta lilla man trycker och hävdar att man ska "bara" använda gas och koppling , en del förarprövare nästan uppmanar eleverna att använda bakbromsen för att få bättre balans , det står i föreskrifterna för provet att farten ska styras med gas och koppling men sunt förnuft säger att man använder bakbromsen om den behövs , oftast använder man kopplingen för mycket innan man bromsar så då är det ju kopplingens fel att det gick för fort

farten ska vara jämn gångfart , de är mer petiga på att farten är jämn än att den är låg , i kilometer så är mellan 3 och 5km/h bra , under 3 blir det för svårt och över 5 så är det ju farten som håller balansen och det är fel

såg en kille på bananpiren som tränade krypkörning och han körde i typ 1-2 km/h och jag frågade varför han körde så sakta , han trodde att det skulle vara så , stackaren , sen visade jag hur "fort" han kunde köra och då blev han glad "men då är det ju lätt"

blicken lagom långt fram,jämn hastighet,planera svängarna,glöm för Guds skull int att ha kul oxå

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Besökte du mässan Intermot i Köln 1-5 Oktober?
Ja
Nej

[ Visa resultat ]
Garaget
2010 BMW S1000RR av J.Lunkan

2009 Aprilia RSV1000R av J.Lunkan

2008 KTM 990SM av J.Lunkan

Bloggar
999R:en av Toyman

1 kvar... av Toyman

Vara orolig...? av Toyman