MC batteri - Låg vikt - Vad/vart införskaffa?

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Ptjae det finns ju ändå en del vikt att spara, kanske inget prio på nuvarande skorv men kan va bra att veta iaf. Vilka spec är minimum för att det ska fungera som ett "vanligt" batteri, alltså inge racetänk med starthjälp eller så.

De här verkar trevliga men lite halvknixigt med åf inom EU:

http://www.fullspectrumpower.com/products_pulse.html

Några andra bra tillverkare som levererar starka/lätta batterier på ca 1kg?
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag har ett Shorai i min hoj, sparade 5.5 kg på det, väger strax under 1 kg.
Billigare än HD-originalbatteriet dessutom
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Richo här på forumet tipsade mig om detta batteri http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__14070__ZIPPY_Flightmax_4200mAh_4S1P_30C_LiFePo4_Pack.html monterat det på hojen och det funkar kanon :)

Hrm nja jag undrar jag vad handläggaren från fb säger när bara skorstenen är kvar ;) Har han kopplat någon snilleladdare till det där annars verkar det farligt. Rekommenderas att dom förvaras i brandsäkra påsar eller lådor vill jag minnas från RC-tiden.

http://www.youtube.com/watch?v=-DcpANRFrI4&feature=youtube_gdata_player
 

Linool

Azzazzin
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Åhus
Hoj
675 -06, R1 -15
Banhoj.com har nån variant med olika celler beroende på kubik och antal cylindrar.
 

hayabusaking

Medlem
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Silentmountain
Hoj
Ducati 1154 med massa trams, ZX12R med Marklund Turbo :)
Tjenare har själv köpt Shorai av http://www.nfracing.se/start.htm till min ducati 1198 och är mycket nöjd. från 5 kg till 700 gram :) och mycket effektivt, har en vän som köpte ett föra våren till sin Honda 1000 rr 08 som också har ett mycket litet batteri orginal och är mycket nöjd med den extra bosten som dom ger samt låga vikten.
Lycka till
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Kolla Tre65.se och Ultrabatt Racing.. Ska tydligen va både MYCKET lättare och starkare än ett vanligt batteri, helt vätskefritt och så också vilket är tacksamt om olyckan är framme.
 

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Jag har också ett Shorai som jag köpt från www.nfracing.se, körde förra säsongen med det och är väldigt nöjd. Jag köpte också den "speciella" laddaren för detta batteri. Har inte fått ut hojen i år än efter massa moddar denna vinter, men jag ser inga problem med batteriet efter vintern. Bra killar att göra affärer med.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Måste man köpa en särskild laddare från Shorai för underhållsladdning eller kan man använda en CTEK laddare? Nu är jag själv inte i behov av ett nytt batteri, men såg att man sparar lite drygt 3 kg i vikt jämfört med original den dagen man ska köpa nytt. Sedan undrar jag verkligen om ett Shorai batteri håller 20 år det vill säga dubbla livslängden jämfört med mitt Yausa originalbatteri som är inne på sitt 10 år vid det här laget och fungerar fortfarande perfekt.

lång livslängd, normalt minst dubbelt mot ett blybatteri

Från www.nfracing.se om Shorai
 

hayabusaking

Medlem
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Silentmountain
Hoj
Ducati 1154 med massa trams, ZX12R med Marklund Turbo :)
Hello du kan inte använda en C-tek laddare eller andra sk : interligenta laddare till shorai batterier, du kan använda en gammal laddare som ej laddar mer än 14V men bäst är att köpa den shorai laddare som rekomenderas.
/ Mvh Björne:tummenupp


Måste man köpa en särskild laddare från Shorai för underhållsladdning eller kan man använda en CTEK laddare? Nu är jag själv inte i behov av ett nytt batteri, men såg att man sparar lite drygt 3 kg i vikt jämfört med original den dagen man ska köpa nytt. Sedan undrar jag verkligen om ett Shorai batteri håller 20 år det vill säga dubbla livslängden jämfört med mitt Yausa originalbatteri som är inne på sitt 10 år vid det här laget och fungerar fortfarande perfekt.

Från www.nfracing.se om Shorai
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Hrm nja jag undrar jag vad handläggaren från fb säger när bara skorstenen är kvar ;) Har han kopplat någon snilleladdare till det där annars verkar det farligt. Rekommenderas att dom förvaras i brandsäkra påsar eller lådor vill jag minnas från RC-tiden.

Är ju en viss skillnad på LiPo och LiFePo4 :fakta
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Hrm nja jag undrar jag vad handläggaren från fb säger när bara skorstenen är kvar ;) Har han kopplat någon snilleladdare till det där annars verkar det farligt. Rekommenderas att dom förvaras i brandsäkra påsar eller lådor vill jag minnas från RC-tiden.

läs på... sitter samma typ av celler i det där packet bully messade om som i shorai batterierna. skillnaden är att du inte får en fancy låda till och massa black magic och att du inte blir fattig på kuppen och det väger mindre.
Dvs LiFe. Inte LIPO.
Sedan har dem blivit stabilare med åren dessutom.

Men Shorai är väl vanligast och ligger i en fin skyddad låda så det är väl ett säkert kort om du inte vill koma billigare undan.
 
Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Måste man köpa en särskild laddare från Shorai för underhållsladdning eller kan man använda en CTEK laddare? Nu är jag själv inte i behov av ett nytt batteri, men såg att man sparar lite drygt 3 kg i vikt jämfört med original den dagen man ska köpa nytt. Sedan undrar jag verkligen om ett Shorai batteri håller 20 år det vill säga dubbla livslängden jämfört med mitt Yausa originalbatteri som är inne på sitt 10 år vid det här laget och fungerar fortfarande perfekt.



Från www.nfracing.se om Shorai

Underhålsladdning är knappt nödvändigt då du inte har självurladdning på li. Det är om du har tjuvström eller larm på hojen men då är det nästan bättre att koppla ur batteriet för långförvaring. Dvs kablarna...

Som sagt. Inte för smart laddare. Inte för hög laddSPÄNNING... Men helst en laddare som stabiliserar cellerna individuellt om man skall vara noggran. Eller så stabiliserar du själv ett par ggr om året med hjälp av en blinkerslampa eller liknande och multimeter. Det går att köpa billigare på länken bully slängde in med men kanske du får meckla till en egen kontakt för att passa in i shorai just...

Eftersom applikationen mc är rätt ny med LiFe är ålder svår att utröna. Jag skulle tro att en blyack generellt håller bättre om man utgår från att man underhåller vardera batteri optimalt.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Måste man köpa en särskild laddare från Shorai för underhållsladdning eller kan man använda en CTEK laddare? Nu är jag själv inte i behov av ett nytt batteri, men såg att man sparar lite drygt 3 kg i vikt jämfört med original den dagen man ska köpa nytt. Sedan undrar jag verkligen om ett Shorai batteri håller 20 år det vill säga dubbla livslängden jämfört med mitt Yausa originalbatteri som är inne på sitt 10 år vid det här laget och fungerar fortfarande perfekt.



Från www.nfracing.se om Shorai

LiFePo batterier har inte funnits så länge men att de skulle hålla 20 år är inte särledes troligt. De har ju väldigt låg självurladdning så de är inte lika känsliga för klåpare som inte underhållsladdar på vintern men lever ditt originalbatteri 10 år lär du inte tillhöra dem. Alla batterier dör av mycket vibrationer, de vibrerar sönder och drabbas av intern kortis. Kör man Shorai i högvibrerande applikationer läs storstånka i offroadrace så dör Shorai i ungefär samma takt som Yuasa.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Är ju en viss skillnad på LiPo och LiFePo4 :fakta

Viss skillnad ja, klarar urladdning och antal laddningscykler bättre men ej tänkta för MC eller dess förbrukning.



läs på... sitter samma typ av celler i det där packet bully messade om som i shorai batterierna. skillnaden är att du inte får en fancy låda till och massa black magic och att du inte blir fattig på kuppen och det väger mindre.
Dvs LiFe. Inte LIPO.
Sedan har dem blivit stabilare med åren dessutom.
Men Shorai är väl vanligast och ligger i en fin skyddad låda så det är väl ett säkert kort om du inte vill koma billigare undan.

Ska ju dock skilja en del mellan dem = ämnade för olika ändamål.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Viss skillnad ja, klarar urladdning och antal laddningscykler bättre men ej tänkta för MC eller dess förbrukning.

Ska ju dock skilja en del mellan dem = ämnade för olika ändamål.

Sitter prismatiska lifepo4 i bägge. Skillnad eller ej. Ändamål eller ej. Bägge fungerar bra.
Återkom med fakta om du har någon.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Haft länge/fungerar bra? Tips på någon åf?

Funkar bra i min hoj iaf, inne på andra säsongen nu. Köpte mitt batteri av en Ebay-butik som heter Bohemian racing någonting.
Men det var för två år sedan. Sedan dess har dock Lasse "PTB59", en av medlemmarna här på SH, blivit återförsäljare, se hans nick http://www.sporthoj.com/forum/member.php?50787-ptb59.
Så när jag för ett år sedan köpte till Shorais egna laddare köpte jag den av honom.
Den laddaren balanserar dels cellerna, dels kan den (via laddning eller urladdning) försätta batteriet i en "store mode" i vilken batteriet endast är uppladdat till 60%. Den använder jag innan tex vinteuppehållet. Shorais LiFePo-celler åldras enligt Shorai långsammast vid 60% uppladdning. Laddare var inte så dyr.

Rätt skönt för mig att ha en laddare så att jag kan återställa laddning efter tex ett kompprov, eller efter att ha kört upp oljetrycket på startern, eller efter att ha haft tänding och sonder påslagen vid tex omprogrammering av ECU eller programmering av Innovate-loggern.

Men som normal hojägare kan man ju vänta med att köpa laddaren tills man vet om man gillar batterietypen.
Man får inte använda sk "smarta" laddare (som tex CTEK) med aut desulfaterings-mode på Shorai LiFePo, det ska vara en gammal "dum" laddare. Men bäst är säkert Shorais egna laddare.
 
Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Sitter prismatiska lifepo4 i bägge. Skillnad eller ej. Ändamål eller ej. Bägge fungerar bra.
Återkom med fakta om du har någon.

Det ena är gjort för leksaker, den andra för andra leksaker =0) Ska hålla utkik i Filmer/Media när första brasan kommer upp :tummenupp

Funkar bra i min hoj iaf, inne på andra säsongen nu.

Tackar för utförligt svar! Ska se vilket av alternativen som blir smidigast.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top