Yamaha XT 550 -83 startar ej varm

YamahaXT

Ny medlem
Gick med
4 May 2012
Ort
Linköping
Hoj
1983 Yamaha XT 550
Hej,

Jag har en Yamaha XT från 83 som alltid startar snällt när den är kall. När jag tog fram den i år startade den på första kicken efter vintern!

När den är varm är den däremot omöjlig att starta. Får man tjuvstopp är det bara att vänta en kvart och sen startar den snällt igen. Om man stänger av den kontrollerat, typ för att tanka, kan det hända att den startar direkt igen, men det är inte varje gång det går och då är det bara att vänta...

När den är igång går den som en klocka, bra drag i hela registret, inga misständningar alls.

Är det någon som känner igen problemet och har någon lösning?

Mvh Mats
 

Holmgren

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja tack..
Hej Mats.

Har precis köpt mig ett gammalt projekt. Yamaha tx750 från 1973, satt och läste på lite om hojen på nätet.
Hittade någon som hade samma problem på tx750. Tyvärr så kan jag inte på rak arm säga vad det va som va felet,

Men dom beskrev precis det du berättar om samt hur man skulle åtgärda felet.

Ska se om jag kan hitta det igen. Kommer ta lite tid garanterat för har sökt en del på google.

//Björn
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Tjena Mats!

Äntligen stöter man på någon som förstår att vårda det Japanska trumbromsarvet för eftervärlden!
Har du ägt din länge, och hur använder du din? Kör du den på riktigt (grusväg med köttiga uppställ), eller blir det pendling från A till B? Har den gått långt?

Jag har en likadan, röd i fint skick utan bucklor och skavsår, 24xx mil. Tyvärr har ljuddämparen rostat, ett vanligt fel på dem. Hade en 550 som första tunga hoj -89-90 och nu har jag köpt en igen, enbart av nostalgiska skäl eftersom jag inte kan köra själv längre.
Besiktningen på fredag blir problemfri, hoppas jag!

Just det ja, du hade problem, så var det ju...
Har ingen aning, sorry för all OT!


Men du kan ju kolla ventilspelet så ingen ligger på, då blir det svårstartat.
 
Last edited:

YamahaXT

Ny medlem
Gick med
4 May 2012
Ort
Linköping
Hoj
1983 Yamaha XT 550
BJörn, hoppas du hittar nåt. Jag har googlat en hel del också, men inte lyckats gräva fram något vettigt. Var inne på Beviks i Linköping och frågade, och har aldrig blivit sämre bemött. Fick bara svaret "Nej" på min utförliga beskrivning, inte mer än så...

/Mats
 

YamahaXT

Ny medlem
Gick med
4 May 2012
Ort
Linköping
Hoj
1983 Yamaha XT 550
Laidback,

Jag använder den mest till och från jobbet, men tar gärna en grus-omväge på hemvägen. Kör inte så mycket på ställ som jag skulle vilja, är nog lite feg. Min är också röd och har aldrig varit något problem att besiktiga. Den har gått ca 3400 (jag har haft den i 3 år). Min ljudddämpare var också lite som knäckebröd, men en bra kompis svetsade i ordning den, så nu är den som ny.

Tyvärr har jag fått diskbråck, så jag kommer att sälja av den inom kort. Det funkar inte att kicka längre. Har skaffat mig en XT600E -99 som ersättning.

Min ska besiktigas innan 31/5, men det kommer nog inte bli av pga ryggen...

/Mats
 

RZ350

Medlem
Gick med
9 May 2012
Ort
Borås
Hoj
Yamaha RD 350 ypvs. Husqvarna WR 360. WR 125. Suzuki gsx750f
Troligtvis är det något med tändningen. Prova att byta CDI box. Mät upp tändspolen och statorn.
 

YamahaXT

Ny medlem
Gick med
4 May 2012
Ort
Linköping
Hoj
1983 Yamaha XT 550
Har hört någon annan prata om CDI boxen också. Det tråkiga är bara att en sån kostar en bra slant och att ingen kan säga vad det är i CDI boxen som skulle göra att den inte fungerar när motorn är varm och avstängd. Den funkar ju perfekt när motorn är varm och igång...

Om jag ska mäta på tändspolen och statorn, ska jag göra det när de är varma eller när de är kalla?

/Mats
 

RZ350

Medlem
Gick med
9 May 2012
Ort
Borås
Hoj
Yamaha RD 350 ypvs. Husqvarna WR 360. WR 125. Suzuki gsx750f
Electrexworld har en cdi för ca 900kr. Har själv handlat där och det har varit smidigt. CD 4501 heter den till din hoj. Värt att köpa och prova och se om det blir bättre. Mät statorn och spolen både kalla och varma. Gärna efter den precis har stannat för dig då kanske det går att hitta felet. //Sonny
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Vore de min cykel skulle ja kolla över ventilspelet omdelbums iaf... För litet spel brukar ge detta symptom å struntar man i de e risken stor att man bränner ventilerna...
 

YamahaXT

Ny medlem
Gick med
4 May 2012
Ort
Linköping
Hoj
1983 Yamaha XT 550
Hej igen, nu har jag slängt iväg 1381 kr på en CDI box.... Samma problem som innan.

Men, jag har felsökt lite mer och kommit fram till att det är något med bränsletillförseln. Om man ger lite varv innan man stänger av den varm (så att all soppa inte förbränns) så startar den fint igen, men om man bara stänger av den på tomgång så är den omöjlig att starta innan den blivit kall.

Det går fint att kyla ner den lite snabbara mha vatten och så fort den blivit kall startar den igen.

Ytterligare tips om vart felet kan ligga?

/Mats
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Snabb nedkylning med vatten är ingen höjdare. Det kan leda till allsköns olika sortsers problem med metallutmattning m.m.

Som tidigare nämnts i tråden: Kolla upp ventilspelet. För litet ventilspel kan ge exakt de symptom du beskrivit.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ventilerna på den där är väl inte shimsade, de sitter dubbla muttrar som håller dem på rätt plats, typ.
Bara öppna, mäta och skruva fast i rätt position. Hur enkelt som helst.
Trippelkolla bara att du mäter rätt.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Ok, ventiljustering nästa...

Ja, ibland är det skönt med enkel teknik!!

På våra reliker sitter det ju "inspektionsluckor" för varje ventil, man behöver alltså inte ens lyfta ventilkåpan vid kontroll!

Jag satt förresten och letade efter eftermarknads-ljuddämpare, och snubblade över den här firman: http://www.japmcdismantlers.co.nz/index.html ... som har mufflers till våra hojar Är i valet och kvalet...
 

YamahaXT

Ny medlem
Gick med
4 May 2012
Ort
Linköping
Hoj
1983 Yamaha XT 550
HELT OTROLIGT!!!!!
Justerade ventilerna idag. Spelet på insugssidan var alldeles för litet. Passade på att spänna vajern till dekompressionsventilen oxå (den verkar inte ha fungerat alls märker jag nu i efterhand). Nu startar den hur enkelt som helst även när den är varm, och kicken är lika lätt som på min gamla zundapp Mamba!!! Jag behöver alltså inte hoppa upp när jag kickar längre utan det är bara att trampa till. det fungerar till och med med min diskbråckiga rygg. jag hade alltså inte behövt byta till en 600E, fast den är faktiskt ganska bra den med.
Tack för hjälpen. Case closed.

/Mats :banana:banana:banana
 

Liljedahlarn

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2014
Ort
nybo
Hoj
xt 660 x 2011 xt 550 1982
Tja

vart kan man hitta vad de ska vara för spel på insugsidan å så vidare då jag har samma problem ser dig mats
 

supervision

Ny medlem
Gick med
27 May 2007
Ort
STD
Hoj
Fzs ,XT
Hej!någon som har koll på Xt 600-89,den är svårartad när den är varm får vänta en bra stund innan det går att få liv i den.den går perfekt när den väl startar,jämn tomgång etc.Har kollat ventilspel nytt tändstift,ingen tjuvluft vid insugsgummin.knepigt fel.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Prova att ställa in luftskruven rätt. Ställ den så att du få så hög tomgång som möjligt och sänk sedan tomgången o.s.v.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top