Soppaläckage RD500

B.A.D.D

Blå rökare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Jönsköping
Hoj
Yamaha RD500
Tjenare allihopa... Har precis köpt min dröm hoj.. en Hamajaa RD500 '84... Körde hem den lugnt å fint i 12 igår... och tänkte ta en lite tur idag.. och såg till min stora förvåning att den läcker soppa såå in i helvete när den är igång... Såg att jag fipplat över soppa kranen till "PRI" läget igår i tro om att det va "OFF" men det fanns ju inget sånnt läge såg man idag... :huvet Någon kunnig som vet vad som kan ha hänt?? Och hur jag åtgärdar felet smidigast...

Har fundering på att dränera fuggarna och se om flottörerna lr någon flottör har hängt sig...
 

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Standardförfarande på RD500:eek:r som stått ett tag. Flottörerna hänger sig.

Oftast hjälper det att knacka på den flödande förgasaren för att flottören skall lossna och göra sitt jobb igen.
Vet inte hur många gånger jag slagit med baksidan av en skruvmejsel på luftburken av denna anledning..

Återkommer problemet är det dags att se över flottörhöjden. Har inte sifforna i huvudet, men det som står i verkstadsmanualen har reviderats med någon milimeter.
 

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Som sagt, knacka lite på förgasarna
 

B.A.D.D

Blå rökare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Jönsköping
Hoj
Yamaha RD500
Plockade isär den fuggen som läckte... flottören hade hängt sig... Gott att hela operatioenen tog 1h .. hehe hyffsat lätt mekat... iaf förgasar mek... Tack för svar!
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Om inte flottörerna tätar helt så byt tätningen mellan ventilsätet och förgasarhuset
innan du byter flottörventiler, bra mycket billigare och funkar oftast. (en 10:a istället för några hundra/fugge(har för mig 600/st. på yamaha...))

Lossa och ta ur flottörventilen, byt O-ringen och sätt tillbaka allt igen.

Kör hårt! :)
 

Göran

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Nynäshamn
Hoj
CB1000R, BSA 650 -67.
PRI betyder att den alltid är på. Kranen ska stå på ON. Då öppnar den med hjälp av undertrycket som skapas när motorn startar. Dvs den är stängd när motorn står still.
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top