Icon Variant?

street_sm

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2012
Ort
Kalmar
Hoj
CB400N -82
får bli en M, helt klart.. alltid haft L innan så två storlekar känns osäkert å gå ner! beställer ikväll! :yoparty
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Va arg jag blir! :mad: Här går man och köper en hjälm för 4,4k och inte nog med att frakten tar 2 veckor när 2-4dagar utlovades, helvettet är trasigt när man öppnar paketet plus att den inte ens är likt hjälmen på bilden, den skulle vara matt grå men den är blank svart.

Tyckte inte visiret satt som det skulle och när jag monterar om det så går mekanismen helt sönder. :tummenner

Blir väl en sömnlös natt, men imorgon ska jag fan me skälla ut dom och kräva att få nya grejer på momangen!
 

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Ort
Haninge
Hoj
Nada
Va arg jag blir! :mad: Här går man och köper en hjälm för 4,4k och inte nog med att frakten tar 2 veckor när 2-4dagar utlovades, helvettet är trasigt när man öppnar paketet plus att den inte ens är likt hjälmen på bilden, den skulle vara matt grå men den är blank svart.

Tyckte inte visiret satt som det skulle och när jag monterar om det så går mekanismen helt sönder. :tummenner

Blir väl en sömnlös natt, men imorgon ska jag fan me skälla ut dom och kräva att få nya grejer på momangen!
Lämna tillbaka skiten å be om stålarna tebaka, sen beställer du en sån jag har istl. Grymt bra passform å väger ingenting.http://www.duells.se/katalog/catalogue.aspx?nid=564976#params:nid=564980&t=Info
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Ort
Haninge
Hoj
Nada
1100g låter jäkligt lätt för en sån hjälm. Min gamla AGV AX-7 (traditionell crosshjälm) väger 1295g +/-50, och den tyckte jag var lätt när jag köpte den plus att den då saknar visir. :tummenupp
Som sagt väger väldigt lite för att vara den här typ av hjälm.Klockren :tummenupp
 

oso_08streets

STOCKHOLM STREETS
Gick med
13 Nov 2011
Ort
sthlm streets
Hoj
Zx6r
Tjabba tjena hallå

Mitt betyg på hjälmen, ifrån en annan tråd. Har använt hjälmen sen någon gång i mars och står fortfarande fast vid mina påståenden nedan.

"Är ruskigt nöjd med hjälmen. Pga skärmen förväntade jag mig osmidighet vid högre hastigheter men tycker mig inte ha det mer ansträngt vid vridning av huvudet än med min gamla caberg. Nu har jag väl förvisso inte vart över 150km/h ännu.
Har inte lyckats imma insidan heller, nära till omöjligt men säkert möjligt. Jag hade på mig den med stängt visir inomhus ett bra tag och det vart endast varm.
Spännet är av hög kvalité och det går lätt som en plätt att knäppa på/av när man lärt sig hur spännet skall dras igenom de två byglar som finns.

Ett tips om man vill ha visiret öppet någon millimeter när man kör på sommaren är att dra åt lite extra på skruvarna som håller visiret på plats, då funkar detta utan att visiret fälls ner av fartvind.

Hjälmen är väldigt lätt och skonsam för axlarna men håller ändå borta ljudet extremt bra. Har bara "ljuderfarenhet" från min gamla caberg men gisses vilken skillnad.
Ventilationen har jag inte riktigt en uppfattning om än. Får vänta tills det blir lite varmare.Maj uppdatering: Ventilationen är GRYM!

Den enda nackdelen är att den är liiiiite stor i volym. Men alla fördelar + utseendet väger upp det utan tvekan. Det vore skrattretande att störa sig på det med tanke på vilken grym kruka detta är!"
Kan tillägga att mäter man sitt huvud med ett måttband och går efter storleksbeskrivning med dem måtten så ska det passa. Om du inte har någon extrem huvudform.
Har petat en hel del på spegelvisiret än så länge utan att få någon repa eller dylikt.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i

Rullen

Hä ä bar å åk
Gick med
26 Apr 2012
Ort
Sveriges Hawaii
Hoj
Ingen alls =(
Jag kan bara instämma i lovsången. Hjälmen är klockren; snygg, tyst, lätt (nåja) och fruktansvärt bekväm!:tummenupp
 

street_sm

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2012
Ort
Kalmar
Hoj
CB400N -82
Nu vill man ha hem sin egen och se om ni har rätt i vad ni säger :tummenupp dock utan hoj 2 veckor till så något test av hjälm blir det inte tills dess :gnissla
 

street_sm

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2012
Ort
Kalmar
Hoj
CB400N -82
:yoparty
 

Bifogat

  • bild.jpg
    bild.jpg
    238.7 KB · Visningar: 116
  • bild.jpg
    bild.jpg
    239.4 KB · Visningar: 95
Last edited:

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Rekommenderar inte att handla från 4Speed, jag har haft det rätt bökigt med dem. Först tog ju frakten 2 veckor sedan var inte färgen den samma som på bilden och den satt uselt. Jag skickade tillbaka den måndagen den 14maj och några stålar på kontot har jag inte sätt röken av ännu, men jag ger dem veckan ut sen blir jag inte så glad. :gnissla

Angående storlekarna så är dom extremt stora, inte extremt små som killen på 4Speed sa till mig. Jag har 54,5cm i omkrets (alltså S), men jag kunde få upp hela handen emellan pannan och hjälmen. Hade nog behövt en XXXS.
 
Last edited:

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Ort
Haninge
Hoj
Nada
Rekommenderar inte att handla från 4Speed, jag har haft det rätt bökigt med dem. Först tog ju frakten 2 veckor sedan var inte färgen den samma som på bilden och den satt uselt. Jag skickade tillbaka den måndagen den 14maj och några stålar på kontot har jag inte sätt röken av ännu, men jag ger dem veckan ut sen blir jag inte så glad. :gnissla

Angående storlekarna så är dom extremt stora, inte extremt små som killen på 4Speed sa till mig. Jag har 54,5cm i omkrets (alltså S), men jag kunde få upp hela handen emellan pannan och hjälmen. Hade nog behövt en XXXS.
Kanske du väljer en AGV istl då:hihi Tråkigt ialf.
 

Rullen

Hä ä bar å åk
Gick med
26 Apr 2012
Ort
Sveriges Hawaii
Hoj
Ingen alls =(
Jag har redan i denna tråd skrivit att dom är små i storlekarna. Jag rekommenderar att gå ner MINST en storlek vid köp av Variant. Jag har 58 cm runt skallen (M) och köpte en S som sitter perfekt.
 

Ceara

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2012
Ort
Oxelösund
Hoj
Aprilia Tuono v4r aprc abs -14
Jag har redan i denna tråd skrivit att dom är små i storlekarna. Jag rekommenderar att gå ner MINST en storlek vid köp av Variant. Jag har 58 cm runt skallen (M) och köpte en S som sitter perfekt.

Har en AGV k3 Medium och den sitter perfekt, min Variant Medium är mer tightare än K3:an.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Min tanke var att grabbarna som säljer hjälmarna borde ha koll på detta men uppenbarligen inte. Kommentaren jag fick när jag skulle testa en hjälm var: "Har du haft XS innan så borde M sitta fint!" ...eller inte!

Från det ena till det femte, jag fick stålarna idag, även för visiret vars förpackning jag hade kvaddat totalt. Kanske var en kompensation för att det tog sån jävla tid.
 
Last edited:

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Jag tackar alla som skrivit att dom är stora i storleken. Jag fick hem min Variant idag och jag köpte en storlek mindre än normalt och jäklar vad fint den sitter. Extremt skön stoppning och den känns bra.

Ska provköra den i helgen sen om det slutar regna nångång:p
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top