Icon Variant?

Rullen

Hä ä bar å åk
Gick med
26 Apr 2012
Ort
Sveriges Hawaii
Hoj
Ingen alls =(
Tja

Jag är i köpartagen och har fastnat för Icons modell från 2010, Variant. Någon som har erfarenheter kring denna? :confused:

2010-Icon-Variant-Helmet.jpg
 
Last edited:

Lindev

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2012
Ort
Lund
Hoj
CB1000R
Har en kompis som kör med denna hjälmen. Har fått uppfattningen om att den ska vara himla skön. Kan se om jag kan få han att skriva ett par rader här angående ljudnivå, komfort och liknande.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Intressant! Har kikat på denna hjälm själv jag med. Osäker dock på turbulens vid högre farter?
Frän är den iaf!
 

Rullen

Hä ä bar å åk
Gick med
26 Apr 2012
Ort
Sveriges Hawaii
Hoj
Ingen alls =(
Fan vad kul att höra att många tycker som jag, den är stenhård ju! Har dragit iväg en beställning nu i alla fall. Kunde inte hålla mig. 4speed.se blev det tillslut då jag tycker att prisskillnaden är för liten för att beställa utomlands. Mattsvart med spegelvisir. Recension kommer direKct när jag kört första rundan!
 

Ceara

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2012
Ort
Oxelösund
Hoj
Aprilia Tuono v4r aprc abs -14
Beställde en variant construct från gooffroad här om dagen :tuttar Luft motståndet från skärmen ska inte kännas förns du närmar dig 180+. (vad jag har hört).
 

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Har en sådan själv och är rätt nöjd. Jämför jag med min ARAI rx7 så är den inte lika tyst och skön. Men denna kostar iofs halva priset. Köpte min innan dom höjde priset i sverige (2700kr för rubatone) och det är väl vad man får. Tro inte på det med "vindtunnel" osv osv den kommer att greppa vinden om du tycker om att köra fort. Detta är alltså en "urban fighter" hjälm och inte en banköra hjälm. Den är alltså anpassad för motarder/nakna hojjar med förare som inte tycker det är så jävla roligt att köra i 250 på allmän väg.

Men den är väldigt skön att ha på och det är en STOR hjälm i massa så att säga. Storlekarna är väldigt underliga så jag förespråkar att ni testar först. 4speed.se i trollhättan samt gooffroad.se har dessa. Jag köpte min på 4speed (innan dom höjde priset).

Glömde att tillägga att den är den klart snyggaste på marknaden!
 

Rullen

Hä ä bar å åk
Gick med
26 Apr 2012
Ort
Sveriges Hawaii
Hoj
Ingen alls =(
Har en sådan själv och är rätt nöjd. Jämför jag med min ARAI rx7 så är den inte lika tyst och skön. Men denna kostar iofs halva priset. Köpte min innan dom höjde priset i sverige (2700kr för rubatone) och det är väl vad man får. Tro inte på det med "vindtunnel" osv osv den kommer att greppa vinden om du tycker om att köra fort. Detta är alltså en "urban fighter" hjälm och inte en banköra hjälm. Den är alltså anpassad för motarder/nakna hojjar med förare som inte tycker det är så jävla roligt att köra i 250 på allmän väg.

Men den är väldigt skön att ha på och det är en STOR hjälm i massa så att säga. Storlekarna är väldigt underliga så jag förespråkar att ni testar först. 4speed.se i trollhättan samt gooffroad.se har dessa. Jag köpte min på 4speed (innan dom höjde priset).

Glömde att tillägga att den är den klart snyggaste på marknaden!

Ahhh, men då passar den nog mig ganska bra. Jag kör sällan toksnabbt. Beställde en small då jag hört att dom har en tendens att vara stora i storlekarna. :tummenupp
 

Welinder

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2012
Ort
Kävlinge
Hoj
KTM 690 SMC-R -13,KTM 620 SC -99
Har en kompis som kör med denna hjälmen. Har fått uppfattningen om att den ska vara himla skön. Kan se om jag kan få han att skriva ett par rader här angående ljudnivå, komfort och liknande.

Tjena, har som linde skrev en icon variant speedmetal med spegelvisir för att vara exakt :tungan har dock inte haft den speciellt länge men kan ändå skriva vad ja tycker :)

Positivt: Grymt snygg, komforten är kanon i mitt tycke, mjukt och behaglig insida, ljudnivån är som vilken shoie eller arai-hjälm, man blir liksom inte döv men samtidigt hör man vad som händer. God ventilation i hela hjälmen.
"Anti-fog" funkar perfekt så länge man kör, stannar man så e de klart de blir lite immigt men försvinner snabbt.
Visiret är hyfssat lätt att byta, så länge du har de lilla verktyget du får med, eller en plattmejsel. (behövde dock fila lite på mitt spegelvisir innan de passade perfekt i fästena, men absolut ingen avancerad mod :crash Den är också relativt billig om man jämför med tex shoie med samma modell (ca 2000kr billigare).

Negativt: Inte speciellt mkt att säga här utom att den har ganska rejäl vindfång... blåser de mkt eller om man håller högre hastigheter (100+km/h) så blir de jobbigt efter ett tag. Har dock mindre vindfång än en vanlig crosshjälm, men klart mer än en vanlig integral. så ja... insidan känns som men integral, men utsidan ebter sej mer som en crosshjälm.
En annan "negativ" sak ja kan säga är att solskärmen och vingen på hjälmen är tillverkad i ganska tunn och hård plast så att de ska gå sönder när man trillar och rullar på huvet, vilket är bra! MEN skulle man nu tappa den eller den kasar av styret ner i asfalten så skulle de kunna paja hela skiten :gnissla fast å andra sidan kan man köpa en ny skärm/vinge och bara byta ut, så hela hjälmen blir inte "fucked" om detta händer tur e :fyllisar

de va väll de mesta ja kan komma på just nu... fler frågor så bara skriv! over and out! :musik
 

street_sm

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2012
Ort
Kalmar
Hoj
CB400N -82
Ni som säger att de är stora i storlekarna får gärna utveckla.. Hur mycket större? Enligt storlekslistorna så är Iconen i storlek L(G) 59.3-59.7 cm. Vanligen sägs väl L vara 59-60?
 

Welinder

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2012
Ort
Kävlinge
Hoj
KTM 690 SMC-R -13,KTM 620 SC -99
Märkte inte att de va stora... har haft M i alla mina tidigare hjälmar och har de även i min icon, sitter lika bra!
 

Rullen

Hä ä bar å åk
Gick med
26 Apr 2012
Ort
Sveriges Hawaii
Hoj
Ingen alls =(
Märkte inte att de va stora... har haft M i alla mina tidigare hjälmar och har de även i min icon, sitter lika bra!

Ahhh, intressant. Jag har hört att dom ska vara lite större än snittet så jag drog till med en storlek mindre. Har du koll på om hjälmen tillverkas i flera skalstorlekar? Eller trycker Icon bara in olika tjockt "foder". :confused:
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jag skulle få hem min Variant idag, men den tycks utebli, kommer väl imorgon. Angående storlekarna tyckte jag den var något liten, jag har SX i min Lazer-hjälm men jag hade S i denna (var uppe i trollhättan och testade).
 

Rullen

Hä ä bar å åk
Gick med
26 Apr 2012
Ort
Sveriges Hawaii
Hoj
Ingen alls =(
Fan, beräknad leverans från Göteborg upp till Luleå var satt till nu på fredag igår när jag kollade. Nu har den tydligen blivit försenad... Hoppas som fan att den kommer på mån eller tis i alla fall. Det är skönt att handla online, men jag HATAR att vänta...
 

Rullen

Hä ä bar å åk
Gick med
26 Apr 2012
Ort
Sveriges Hawaii
Hoj
Ingen alls =(
Jag skulle få hem min Variant idag, men den tycks utebli, kommer väl imorgon. Angående storlekarna tyckte jag den var något liten, jag har SX i min Lazer-hjälm men jag hade S i denna (var uppe i trollhättan och testade).

Fan nu blir jag nervös att den är för liten. Köpte en Bandit innan (stort misstag) i medium och den var enorm. :dummer

Upplever du hjälmen som stor (alltså själva yttervolymen)?
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Fan nu blir jag nervös att den är för liten. Köpte en Bandit innan (stort misstag) i medium och den var enorm. :dummer

Upplever du hjälmen som stor (alltså själva yttervolymen)?
Frågan är hur folk definierar stor/liten, jag tycker alltså att den var liten i förhållande till storleken.

Yttervolymen? skalet alltså? -Nej, inget märkvärdigt.

Tänk på att en hjälm ska sitta som en kondom på penisen, tajt.
 
Last edited:

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Fan, beräknad leverans från Göteborg upp till Luleå var satt till nu på fredag igår när jag kollade. Nu har den tydligen blivit försenad... Hoppas som fan att den kommer på mån eller tis i alla fall. Det är skönt att handla online, men jag HATAR att vänta...
Jag köpte min förra fredagen och den har inte kommit än. Dom hade väldigt få Variant-hjälmar i lager i trollhättan så det kan nog dröja. Icon har väl nått europalager som dom skickar ifrån.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top