Snabbstyrd?

MaxLaverda

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2012
Ort
Herrljunga
Hoj
1994 Laverda 650 sport
hur beter sig en hoj om man sänker den i fram genom att låta framgafflarna skuvas up genom gaffelkronan ca: 2cm?
Tack
 

DrT

Drömmande tänkare....
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Höglandets djupa skogar
Hoj
SF 750 -72,900 Darmah -82, skurhink blåfemtio -92, TRX 850 -97, TT600-94, Ett par Mzór...och numera Desmoquattro Touring Millenie-edition. XL 1000 Varadero 2004 brukis
Gaffelvinklen blir brantare, försprånget minskar samtidigt som tyngdpunkten förskjuts något framåt - nedåt. Givet att detta är den enda förändringen kommer den att bli mer snabbstyrd - man går åt det livligare mera "nervösa" hållet.

Hur du kommer at uppleva förändringen på just din hoj är väldigt svårt att säga utan att ha någon egen erfarenhet av just den maskinen men det är en relativt enkel operation så det är enkelt att prova sig fram.

Är det en Laverda 650 som skall justeras ?
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Du minskar även avståndet på hjulbasen så svängpunkten flyttas in under hojen lite.
Det kan kännas knepigt beroende på hur van du är med hojen sedan förut och vad det är för modell.

Jag sänkte min krona 6 mm vilket mer än väl förändrade karaktären :tummenupp
 

DrT

Drömmande tänkare....
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Höglandets djupa skogar
Hoj
SF 750 -72,900 Darmah -82, skurhink blåfemtio -92, TRX 850 -97, TT600-94, Ett par Mzór...och numera Desmoquattro Touring Millenie-edition. XL 1000 Varadero 2004 brukis
Själv justerade jag tillbaka känslan i hojens chassie när jag experimenterade med en högre profil på framdäcket. Gaffeln sköts upp 18mm i kronorna.
 

MaxLaverda

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2012
Ort
Herrljunga
Hoj
1994 Laverda 650 sport
Okej tack. A jag har en laverda 650s (högst troligt den enda i sverige) som jag har åtgärdat alla originalbrister på, och så mappa jag om den nyligen, den är snabbstyrd för sin ålder men sävig jämfört med en ny jappsare. Rekommenderar ni justeringen att skuva up gafflarna?
 

DrT

Drömmande tänkare....
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Höglandets djupa skogar
Hoj
SF 750 -72,900 Darmah -82, skurhink blåfemtio -92, TRX 850 -97, TT600-94, Ett par Mzór...och numera Desmoquattro Touring Millenie-edition. XL 1000 Varadero 2004 brukis
Nu är ju detta aningen oftopic men...
Det är en intressant maskin - var själv en gång ( börjar bli länge sedan nu..) på väg att köpa en 750 Formula men det blev aldrig så.
Vore kul att hör alite mer din maskin - vad för brister du åtgärdat och hur ? hur är den att köra och lite bilder skulle kunna förgylla de flesta dagar.....

Själv är jag i färd med att sammla på mig delar till min gamla SF 750 från - 72 - har tankar på att den borde skruvas ihop vilken vinter som hellst nu snart....
 

MaxLaverda

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2012
Ort
Herrljunga
Hoj
1994 Laverda 650 sport
Under 1900 tillverkade laverda hojjar från 94 och framåt, men de hade låg budget och varje årsmodell har sin egen lista med brister. Den första, laverda 650s från 1994, den jag har, är den med troligtvis lindrigast fel, jag har fått bygga om oljepumpen (den kylde inte tillräckligt så jag fick dreva om pumpen). Den gick väldigt ojämt och tände bara på en cylinder, den hade ducati regulatorn och just den typen krångla gärna och då brändes säkringarna till laddningen, bytte regulator och säkringen och efter det blev den driftsäker, om man nu kan kalla en sån hoj driftsäker. Att fixa oljepumpen är det enda man "måste" åtgärda innan den tas i bruk. De senare modellerna hade förutom sin egen lista med fel ett som utmärker dem, toppen sprack gärna , motorn blev för varm och gjutningen var inte bra.
laverda på 90 -talet är kända för sina bristande motorer på ett väldigt bra chassi, chassit är som gjord för banan, formulan jämförde med ducatis 748 och då gick laverda med vinnst. trotsderas dåliga budget så sparade de inte in på bromsar och fjädring osv, brämbo finns på alla och formulan har även öhlins. så det är en väldigt trevlig hoj att köra med bra väghållning! skulle dock se den lika snabbstyrd som en ny sporthoj. jag beställde hem delarna från Tyskland som i sin tur importerade från bland annat usa. de här motorerna drar också väldigt mycket olja! tillräckligt för att jag aldrig behöver byta olja, bara fylla på, två påfyllningar per sesång ungefär.
min 650 har som alla andra hojar under 800cc lite 2takt känsla över sig, händer inget under 6000varv, det är därför jag har bytt promen (databoxens minne)
var hittar du delar till din sf? känner en som plocka ihop sin gamla jota. jag kan lägga upp bilder imon. Gör all service hemma och efter denna sesong kommer jag göra stor service med ventiljustering, då skall jag också byta kolvar och ringar och se över resten av små felen den har, till exempel kopplingen.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top