Parkeringsregler Linköping

Sage

Medlem
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Stockholm-Linköping
Hoj
CBR600F3-97
Tjena,
Vad är det för parkeringsregler som gäller i Linköping? Är det okej att rulla upp hojen och ställa den i anslutning till ett cykelställ? Vet att det finns en ruta på campus men när man har föreläsningar lite längre bort är det okej att ställa cykeln på dom ytor som finns vid utgångarna? Har sett lite hojar på campus som står så, men vad är det som gäller?
 

jakrog

Ny medlem
Gick med
27 May 2011
Ort
Linköping
Hoj
Vespa Rally 180 -71, Kawasaki ER-6f -07
Tidigare har beskedet varit att det är ok att ställa sig i anslutning till cykelställ på kommunal mark så länge man inte står i vägen (http://motalatouringclub.se/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=320). Jag skulle gissa att det inte har ändrats sen 2008. Jag mailade någon lämplig ansvarig på kommunen tidigare i år, men fick aldrig något svar, så det kan vara idé att försöka med det för att vara på den säkra sidan.
 

Hombre

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2012
Ort
Linköping
Hoj
En svart
Jag lyfter tråden med anledning av svaret jag fick från Linköpings kommun när jag mailade och frågade om just detta.
Att parkera MC eller moped klass I i cykelställ sker alltså på egen risk i Linköpings kommun.


********************
Parkering av MC, Moped klass I och Moped klassII

Hej *****!

När det gäller registrerade fordon, d.v.s. MC och Moped klass I är dessa ej tillåtna att parkera i cykelställ, på kommunens mark.

Ett registrerat fordon som anträffas parkerat på gång- och cykelbana eller i terräng kan rapporteras av parkeringsövervakningen med parkeringsanmärkning.

Moped klass II får - om inte annat meddelas genom vägmärke - föras och parkeras på gång- och cykelbana.

Lämplig uppställningsplats är då i anslutning till plats avsedd för cykelparkering.

Med vänlig hälsning
***** *********
Trafikingenjör

********************
 

Knobi

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2014
Ort
Linghem
Hoj
2002, Kawasaki ZR-7S
Där emot parkeringshusen med bommar gäller följande.

****************************
Det är gratis att parkera MC i p-husen, utanför bommarna på särskild anvisad plats.

Med Vänlig Hälsning

Anna Nyman
Parkeringshandläggare
****************************
 

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Ort
Linköping
Hoj
2001 Aprilia Falco, 2004 Aprilia RSV Factory
Eller så ställer man den i parkeringsruta och betalar, bara för att det säkert irriterar någon bilförare. Särskilt effektivt om man är ett helt gäng som tar vars en ruta. :)
 

Knobi

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2014
Ort
Linghem
Hoj
2002, Kawasaki ZR-7S
Vi ska inte irritera våra kollegor i trafiken dom är tillräckligt ignoranta mot motorcyklister så det behöver inte spädas på.
 

shiven

SHBlåbär
Gick med
26 Jul 2011
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR 750 SRAD
Jag trodde man fick parkera sin MC i princip vart man vill så länge man inte blockerar eller stör annan trafik på något sätt. Det är alltid vad jag har gjort iaf, torg, cykelställ, trottoar. Det är ställen jag brukar kliva av på. Inte fått någon böter än iaf!:rock
 

Biber

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Ort
Linköping
Hoj
Street Triple R -13
Har även fått samma direktiv.
Kör på att ställa den gratis i parkeringshusen i stan. I annat fall kan man ju ha Easypark appen så är det även smidigt att betala om man vill ställa sig på någon ruta nån gång :) (Så slipper man parkeringslapp att sätta fast)

Har även hört att man kan stå vid cykelstället framför St. Lars kyrkan (lite till vänster om entren om man står mitt framför). Står du tight mot cykelstället så ska det inte vara några problem, men som alltid, lite på egen risk.
 

shiven

SHBlåbär
Gick med
26 Jul 2011
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR 750 SRAD
Där emot parkeringshusen med bommar gäller följande.

****************************
Det är gratis att parkera MC i p-husen, utanför bommarna på särskild anvisad plats.

Med Vänlig Hälsning

Anna Nyman
Parkeringshandläggare
****************************

Vart är dessa "särskilda anvisade platser" då? Jag har aldrig sett någon skylt med mc-parkering runt några p-hus vi har här i linköping. Men jag kanske inte har letat efter dem heller?
 

Soddamarre

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2014
Ort
Linköping
Hoj
2007, Honda VFR800
Jag blev också nyfiken så jag kollade när jag parkerade bilen idag. I detektiven (drottninggatan) står det mc-parkering utanför bommarna vid utfarten (det ser ut som att det går att gena mellan infart och utfart).
 

eXoticSimpa

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2012
Ort
Linköping
Hoj
KTM 660 SMC -04
Har även fått samma direktiv.
Kör på att ställa den gratis i parkeringshusen i stan. I annat fall kan man ju ha Easypark appen så är det även smidigt att betala om man vill ställa sig på någon ruta nån gång :) (Så slipper man parkeringslapp att sätta fast)

Har även hört att man kan stå vid cykelstället framför St. Lars kyrkan (lite till vänster om entren om man står mitt framför). Står du tight mot cykelstället så ska det inte vara några problem, men som alltid, lite på egen risk.

Ja vid S:t Larskyrkan ser jag hojar ståendes nästan varje dag nära cykelparkeringen. Jag bor i närheten och tror inte jag någonsin sett någon motorcykel få böter där. Men jag kanske kikar ditåt för sällan. :D
 

Knobi

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2014
Ort
Linghem
Hoj
2002, Kawasaki ZR-7S
Vart är dessa "särskilda anvisade platser" då? Jag har aldrig sett någon skylt med mc-parkering runt några p-hus vi har här i linköping. Men jag kanske inte har letat efter dem heller?

Ursäkta mitt lite otydliga svar där, Men det är sant du har rätt i vissa av parkhusen så är det lite dåligt utmärkt i form av skyltar eller liknande. Men såhär säger Dukatens hemsida.

Akilles - 3 Platser
Absalon - 1 Plats
Baggen - 10 Platser
Druvan - 3 Platser
Detektiven - 3 Platser
Diakonen - 3 Platser

Antalet "platser" som dom kallar det är nog inte riktigt sant utan 1 plats motsvarar storleken av en yta på en vanlig parkeringsruta så det finns rätt så gott om plats i vissa av husen ialla fall.
Var inne på Detektiven idag och där stod det 5 MC och 3 Mopeder.
 

Knobi

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2014
Ort
Linghem
Hoj
2002, Kawasaki ZR-7S
Ni som har erfarenhet av Easy:park appen. Är det så att man måste ha en dekal på hojen för att den skall vara "giltig"?

Eller kan man lita på att "lapplisorna" alltid kollar upp regnummer innan de lappar på hojen?
 

Biber

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Ort
Linköping
Hoj
Street Triple R -13
Ni som har erfarenhet av Easy:park appen. Är det så att man måste ha en dekal på hojen för att den skall vara "giltig"?

Eller kan man lita på att "lapplisorna" alltid kollar upp regnummer innan de lappar på hojen?

Ej erfarenhet, men hör att det ska bara vara och betala, de ska kolla regnummret innan de sätter bot, om inte har du ju bevis på att du faktiskt hade köpt för den perioden :) (Då är det rätt smidigt och överklaga)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top