Projekt caféracer cb900f

Number 2

Living the dream
Gick med
6 Feb 2006
Ort
göteborg
Hoj
GSXR 1000 K5
Därom tvistar såväl de lärde som vi tyckare.:4skrika

Kanske räcker att plocka länkaget? Ett lätt test då ju.

Då måste jag ju bygga nytt fäste till bromsoket, så det får nog vara kvar. Fast det borde ju gå att ta bort eller sätta igen något inuti systemet så att man sätter det ur spel. jag börjar nog med att byta fjädrar så får vi se vad som händer.
 

Number 2

Living the dream
Gick med
6 Feb 2006
Ort
göteborg
Hoj
GSXR 1000 K5
Idel motgångar!

Får ingen ordning på gaffeln. Den är mjuk och svampig och ihopsjunken. Den sjunker ihop ca 1 dm från max utsträckt och nu när jag trycker ihop den så stannar den liksom i bottenläget. Kan det vara oljemängden? Jag hittade nånstans att det ska vara 3.8 dl. i varje ben, tycker det låter mycket, men det har jag iallafall hällt i. Har också läst 350 cc, men det vet jag inte hur mycket det är.

Det som är glädje är att sadel och ljuddämpare har kommit. Fast få plats med batteriet i cutsen kan jag ju glömma. Funderar på att försöka lägga det under sitsen istället. Har också kollat lite på att eventuellt använda gamla baken, men jag har inte riktigt kommit på hur jag skulle fästa den isåfall. På måndag ska jag åka och köpa lite plåt eller alu och börja bygga under sadeln. Nån som har några tips på var man kan köpa billig plåt eller alu i Göteborgstrakten?

Angående ljuddämparna så tror jag att jag väntar med att sätta på dem till efter besiktningen, då jag måste kapa i original för att få på dem och jag tror att de kan vara ganska högljudda.
 

Bifogat

  • IMG_1834.jpg
    IMG_1834.jpg
    239.5 KB · Visningar: 305
  • IMG_1838.jpg
    IMG_1838.jpg
    239.6 KB · Visningar: 254
  • IMG_1840.jpg
    IMG_1840.jpg
    239.2 KB · Visningar: 394

Number 2

Living the dream
Gick med
6 Feb 2006
Ort
göteborg
Hoj
GSXR 1000 K5
Hjulen kan man ju använda som bojsänken, så att jaga lättare hjul kan nog göra under. Gillar inte riktigt vad 17" gör med proportionerna på ett vackert fordon men några 80-tals supersport från senare hälften hade ju 18". GSXR och tidiga FZR 1000.

Hade hellre satsat på dessa saker än att svetsa i ramen, kanske mest för att jag inte kan...

Hm, försöker jag kanske få dig att bygga hojen jag vill ha?:hihi

Kanske det:) men all input är bra, det är väl lite därför man lägger upp en sån här tråd.:tummenupp

Håller med om att hjulen är sjukt tunga, men jag gillar utseendet så de kommer nog att få vara kvar. Å 17" är inget alternativ! Svetsa kan inte jag heller men jag lurar på att köpa en billig på blocket och försöka lära mig, det är ju lite meningen med projektet trots allt. Eller så går jag in till bilmeken som ligger vägg i vägg och ber dem göra det. Blir nog inte förrän efter sommaren iallafall. Ska nog försöka kolla runt på lite forum och liknande, om nu gummiupphängningen är så kass så borde ju någon sälja andra bussningar.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
ne fy faen va jag gillar den färgsättningen.. med gammla baken harmoniserar de mer.
kanske batteriet kan sitta under svingen framför bakhjulet?
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Bara lite funderingar baserat på gamla cb900fminnen:
Är hjulen av "comstar" modell, med "ekrarna" nitade i fälgbanan?
Det påstods att det kunde bli problem med nitningen vid mycket körning i forcerat tempo.
Kommer inte ihåg hur nitarna ser ut, men man kanske skulle nita om dem, för säkerhets skull.
Vet en del som svetsat, men det rekomenderas inte.
Kan spricka.
De tidiga cb900orna hade motorn stumt monterade i ramen.
Fungerade utmärkt.
Vet inte om det går att flytta upphängningarna rakt av från en donator, men det kan vara värt att kolla.


Gaffeln får nog plockas ner och ses över.
Dämpningen består ju i princip av att olja pressas genom små hål.
Om det blir stopp i kanalerna så kommer inte oljan igenom och gaffeln fastnar.
Räcker med något spån eller geggamojan som blir i botten efter några år av misskötsel.
Kan ju även hända att gaffeln är krockad - Behövs inte mycket för att kröka sugrören.

Batterier finns ju nu i miniformat med lithium-jon teknik.
Vet inte hur bra det funkar på hojjar, men det är ju pålitligt i andra samanhang.

Om du skaffar en donatorhoj, så bör du tänka på att de äldre som har motorn stumt monterad har (ännu) klenare gaffel.
 

Number 2

Living the dream
Gick med
6 Feb 2006
Ort
göteborg
Hoj
GSXR 1000 K5
Har inte hänt så mycket på sistone, har fixat lite med elen och kollat så allt funkar. Å det gör det:). Börjat trixa lite med en låda under sadeln.
IMG_1847.jpg
Får fortfarande ingen ordning på gaffeln, visade sig att det var progressiva fjädrar så jag vände på dem och tyckte att det blev bättre, men den krånglar fortfarande. Har laborerat lite med oljemängden men det blir inte bra ändå. Nu ska jag riva isär den igen och kolla så gaffelbenen inte är krökta. Inte helt omöjligt då förra ägaren lagt den och slagit av ena styrstoppet:rolleyes:.
IMG_1846.jpg

Har börjat slipa lite på tanken, fortfarande inte bestämt mig för färg. Det står nu mellan; 1. röd tank, sadel/cuts med vita stripes med svarta konturer. 2.svart ram svart cuts/sadel och gul/orange metallic tank. 3. Allt svart med silverstripes och guldfälgar. 1:an blir kanske lite lik mickes 985:a (inte för att jag kommer komma i närheten av den finishen). Är nog mest inne på nr 3.

Hoppas på att få lite svetsat i veckan så jag kan göra färdigt sadeln.

(funkar inte att lägga upp bilder så de kommer senare)
 
Last edited:

Number 2

Living the dream
Gick med
6 Feb 2006
Ort
göteborg
Hoj
GSXR 1000 K5
Idag har jag slipat ochspacklat lite mer på tanken,
IMG_1855.jpg
IMG_1865.jpg
kapat lite mer där bak och byggt en "ram" som ska sitta under sadeln.
IMG_1864.jpg
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Får fortfarande ingen ordning på gaffeln, visade sig att det var progressiva fjädrar så jag vände på dem och tyckte att det blev bättre, men den krånglar fortfarande.

Lite långsökt och Cb-n har väl ett ganska säkert system men....det kan inte vara så att du monterar hjulet så att benen "går ihop" nertill. Det är inte antidyken som spökar då? Du har ju 4 lägen, är det samma oavsett? Är "kulan" rörlig som du ser när du plockar bort främre bulten på hundbenet/länkaget från oket?
 

Number 2

Living the dream
Gick med
6 Feb 2006
Ort
göteborg
Hoj
GSXR 1000 K5
Lite långsökt och Cb-n har väl ett ganska säkert system men....det kan inte vara så att du monterar hjulet så att benen "går ihop" nertill. Det är inte antidyken som spökar då? Du har ju 4 lägen, är det samma oavsett? Är "kulan" rörlig som du ser när du plockar bort främre bulten på hundbenet/länkaget från oket?
Tror inte att det går att montera hjulet fel, men det är ju värt att kolla.
Antidiven har jag misstänkt att det är, jag har testat de olika lägena och det är samma. Förstår inte riktigt vad du menar med "kulan", får kolla nästa gång jag är där och se om jag fattar.
 

Number 2

Living the dream
Gick med
6 Feb 2006
Ort
göteborg
Hoj
GSXR 1000 K5
Great success!!!

Lite långsökt och Cb-n har väl ett ganska säkert system men....det kan inte vara så att du monterar hjulet så att benen "går ihop" nertill.

Det var precis vad jag gjort. Tre veckors grubblerier, en isärrivning av gaffeln i onödan och mycket kladd med olja.
Men då har man väl lärt sig nåt iallafall. Man är ju glad att den funkar, fast lite korkad känner man sig ju....:rolleyes:
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Det var precis vad jag gjort. Tre veckors grubblerier, en isärrivning av gaffeln i onödan och mycket kladd med olja.
Men då har man väl lärt sig nåt iallafall. Man är ju glad att den funkar, fast lite korkad känner man sig ju....:rolleyes:

Skönt...och billigt när väl problemet blivit adresserat.

Korkad? Tror du är i rätt gott sällskap. Jag har naturligtvis inte gjort en sån tavla själv utan bara hört om nån som känner nån som klantat på det viset. Jomen....:näsblod

Vägen till en relativ framgång är kantad av misslyckanden och halvmesyrer!:fakta
 

Cliff Barnes

Sporthojsnörd
Gick med
3 Feb 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Moto Guzzi 1000SP
Den blir inte lite väl kort sadeln? det bygger väl minst 3 cm upp och fram när du fixar stoppning
 

Number 2

Living the dream
Gick med
6 Feb 2006
Ort
göteborg
Hoj
GSXR 1000 K5
Den blir inte lite väl kort sadeln? det bygger väl minst 3 cm upp och fram när du fixar stoppning
Jag är inte helt nöjd med sadeln, inte helt säker på att det blir den slutliga. Men kort vill jag ha den, och det blir tunn stoppning. Är lite inne på att försöka bygga en själv i glasfiber, men det är ju det där med tiden också, skulle ju vilja köra lite i sommar också.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jag är inte helt nöjd med sadeln, inte helt säker på att det blir den slutliga. Men kort vill jag ha den, och det blir tunn stoppning. Är lite inne på att försöka bygga en själv i glasfiber, men det är ju det där med tiden också, skulle ju vilja köra lite i sommar också.

Unge man! Du borde lyssna på mig och vad jag sagt om utseende och stuk på hojen. Har aldrig haft fel i dessa frågor, men det har varit nära några gånger.
 

Number 2

Living the dream
Gick med
6 Feb 2006
Ort
göteborg
Hoj
GSXR 1000 K5
Sakta men säkert!

Har inte blivit så mycket tid i garaget på sistone, men lite har iallafall hänt. Har börjat lacka tank och cuts. För att garantera att hojen ska se snabb ut så det blev gråmetallic från Ferrari.
Det kommer bli svarta stripes också, likadant som det vita på original färgsättningen. Tror det kommer att bli fint med röd ram. Köpte färg från http://www.lackman.se/ , kan verkligen rekommendera dem, mycket proffsiga och trevliga och de gav många hjälpande tips till en glad amatör.
IMG_1912.jpg
Har köpt dekaler också, men efter en liten omröstning med mig själv så bestämde jag mig för att jag måste skaffa ett par dekaler med mer rött istället.
IMG_1916.jpg
Elen är nästan klar och jag har skaffat konstläder till sadeln å tänkte dra igång sadelbyggandet i veckan. Hade tänkt använda liggunderlag som stoppning men det kanske blir lite väl hårt, vad tror ni? Kommer ju iofs inte bli nåt man tourar med iallafall, med tanke på sittställningen med cliponen å fotpinnarna, så det får nog bli snygg sadel framför bekväm sadel.
Originalljuddämparna är kapade och längden på grenrören kommer att bli perfekt med minizooomarna!
IMG_1926.jpg
Ser ut som att det kommer att bli lite åka i sommar iallafall!

More to come!
 
Last edited:

sansao

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2011
Ort
Tungelsta
Hoj
Yamaha Wr450f-04, Kawasaki Zrx1100-97
Det var precis vad jag gjort. Tre veckors grubblerier, en isärrivning av gaffeln i onödan och mycket kladd med olja.
Men då har man väl lärt sig nåt iallafall. Man är ju glad att den funkar, fast lite korkad känner man sig ju....:rolleyes:

Hej, tycker att det är ett intressant bygge du sysslar med. Du har inte lust att förklara lite närmare vad felet var med den nedsjunkna framgaffeln? Jag har en nyinköpt cb900f som också verkar vara väldigt ihopsjunken.
Mvh
 

Number 2

Living the dream
Gick med
6 Feb 2006
Ort
göteborg
Hoj
GSXR 1000 K5
Hej, tycker att det är ett intressant bygge du sysslar med. Du har inte lust att förklara lite närmare vad felet var med den nedsjunkna framgaffeln? Jag har en nyinköpt cb900f som också verkar vara väldigt ihopsjunken.
Mvh

"Felet" var att jag monterat hjulet fel, liksom klämt ihop gaffeln så att den blev smalare nertill. Den fastnade då liksom och fjädrade inte tillbaka ordentligt.

Gaffeln är ju rätt mjuk, det är ju skillnad mot en modern hoj. Har du pumpat gaffeln? Det ska ju vara lite lufttryck i den. Var försiktig bara det är lätt att ha i för mycket, det ska vara 11-16psi. Jag använder numera en sån här, den är till mountainbikedämpare. (körde med tryckluften först och sköt en packbox direkt.)
31Z4w7woc5L._SL500_AA300_.jpg
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
skulle vilja se zoomisarna lite lätt uppåtriktade.. annars looking good!
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top