Projekt caféracer cb900f

Number 2

Living the dream
Gick med
6 Feb 2006
Ort
göteborg
Hoj
GSXR 1000 K5
Bygga caféracer - hur svårt kan det vara!

Köpte en Boldor -82 i vintras och tänkte bygga caféracer av den. Jag är helt nybörjare på att bygga och meningen med det hela är att lära mig. Jag kommer att jobba lite efter "learning by doing".
Tänkte att jag skulle lägga upp en tråd på projektet från början men det har inte blivit av förrän nu, så här är vad som hänt hittills.

Det första jag lärt mig är att allt tar mycket längre tid än man tror och kostar mer än man tänkt. Jag hade först tänkt att plocka ner allt, blästra och lacka allt, ram, bromsok, motor men har bestämt mig för att prioritera att försöka få den körbar till sommaren så jag delar upp bygget i flera steg å gör en del nu och fortsätter nästa vinter.

Jag har plockat bort allt överflödigt och gjort rent, ju mer jag skruvar bort, ju mer skit kommer fram.

Efter många timmar med att plocka isär och göra rent från gammal smuts så har jag tillslut börjat sätta ihop den igen.
Framgaffeln har fått nya packboxar och ny olja. Det har blivit fotpinnar och clipon från Raask. Ett par nya Öhlinare bak, bromsoken är rengjorda och nya bromsbackar sitter på plus stålomspunna slangar runt om.

Ska försöka flytta upp batteriet i den kommade sadeln, skulle ju egentligen vilja dra om all el men det är nog en sån grej som får vänta till nästa vinter.
 

Bifogat

  • IMG_1686.jpg
    IMG_1686.jpg
    239 KB · Visningar: 347
  • IMG_1823.jpg
    IMG_1823.jpg
    241.3 KB · Visningar: 286
  • IMG_1824.jpg
    IMG_1824.jpg
    237.2 KB · Visningar: 325
  • IMG_1825.jpg
    IMG_1825.jpg
    241.3 KB · Visningar: 304
  • IMG_1826.jpg
    IMG_1826.jpg
    239.3 KB · Visningar: 456

guruville

Döende.............som alla andra
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Varberg
Hoj
R1-00, cb500-72 café, rm 250-02, cb 500-73, ,rm465-81,Honda xr500 -84 enduro,Honda XR500-84 Gatreg, Monkybike -10 184cc mc reg, honda xl600r 1983gatreg
Ser riktigt trevligt ut! Härligt när det vänder o man får plocka ihop hojjen o se slutresultatet : )
 

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Hade en 83:a som 20-åring, då helt ny, fasen vad lycklig man var.
Har letat en hel del efter ett bra objekt men dem jag hittat hittills har inte varit gjorda för annat än totalrenovering.

Det du gjort hittills ser kanon ut :tummenupp
 

Number 2

Living the dream
Gick med
6 Feb 2006
Ort
göteborg
Hoj
GSXR 1000 K5
Två steg framåt ett steg tillbaka...

Nån som vet vad man ska ha för lufttryck i framgaffeln? Körde i lite luft idag, försiktigt, tyckte jag iallafall, men tydligen var det för mycket för ena packboxen började läcka. Naturligtvis så upptäckte jag ju inte att det läckte förrän hela bromsoket och skivan å allt var ordentligt inoljat.:huvet

Så nu är det bara å riva isär gaffeln igen.:gnissla

Har kollat runt lite på olika hastighetsmätare och varvräknare, men inte hittat någon ännu. Tips på mätare mottages gärna. Är inte riktigt säker på vilken utväxling det är, jag tror det är 1:4 men om nån vet säkert så får ni gärna berätta.

Annars hoppas jag att sadel och slipon som jag beställt kommer i veckan, så jag kan börja fixa till baken och elen.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Ser dunderfint ut! Öhlinarna var ruggit fina. Tänker du köra på nuvarande färgschema? Gillar de röd/vita CB900:eek:rna skarp.
Varit sugen på en själv men med 2 hojar i verkstan redan så får det vänta. Tyvärr:(
 

Number 2

Living the dream
Gick med
6 Feb 2006
Ort
göteborg
Hoj
GSXR 1000 K5
Har inte bestämt mig riktigt. Har varit inne på svart och mattsvart med röd orangea fälgar. Men nu lutar det åt svart ram och blodröd/vinröd tank med mycket flakes och lite "Evil Knevil/70-tals hotrod graphics", i silver, typ några stjärnor å lite stripes.

Men det blir nog inte förrän efter sommaren så jag hinner säkert ändra mig. Det rödvita är snyggt men det är lite bucklor å ganska stora repor i tanken, och ramen är ganska ful lacken så det måste iallafall lackas om, så det blir inte original.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Ser dunderfint ut! Öhlinarna var ruggit fina. Tänker du köra på nuvarande färgschema? Gillar de röd/vita CB900:eek:rna skarp.
Varit sugen på en själv men med 2 hojar i verkstan redan så får det vänta. Tyvärr:(

jag tänkte oså direkt att de där färgerna skulle funka kanon. en liten cuts som man matchar tanken med så är de ju klart =)
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Nån som vet vad man ska ha för lufttryck i framgaffeln? Körde i lite luft idag, försiktigt, tyckte jag iallafall

11-16 psi enligt Honda.

Å så skall man inte ens titta på kompressorn, då går packboxarna pronto!

:fakta

A bicycle tire pump is pretty well mandatory for boosting fork pressure,
as the slightest touch of a service station hose will snap the front end up to its limit like a dog stung by a bee.
Outright carelessness with adding fork air could have you wearing the oil seals and the oil, too.

:crash

/e
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
11-16 psi enligt Honda.

Å så skall man inte ens titta på kompressorn, då går packboxarna pronto!

:fakta



:crash

/e

Nu ska vi inte överteoretisera. Ett kort nävaslag på mackens pumpattiralj funkade för mig i ett knappt decennium.

Mäta är ju fullständiglen hopplöst, när man ryckt loss anslutningen är det värdet man hade lika aktuellt som dackefejden.

Känsla rules!
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Ett tips, (för nästa vinter kanske), är byta ut gummiupphängningen av motorn till svarvade bussningar och fasta "stag". De lär ända vara slut av ålder, tear&wear. Motorn blir en levande last i det veka chassit. 18"-hjulet fram var inte en förändring till det bättre, utom möjligen estetiskt.

Trevligt med Raask, dock ger originalplattorna stadga åt spagettiramen medan Raask fäster på färre punkter och ger motsatt effekt. Inget skäl att undvika dem men man bör förstyva på andra ställen, du har ju dessutom delikat fjädring bak vilket hjälper en hel del. Uppdatera framgaffeln med progressiva fjädrar nu när du byter packboxar och du har en helt annan maskin till en försumbar kostnad!

Blir övernostalgisk varje gång någon ger sig på de här vackra relikerna. Önskar att man byggde i det gamla muskelhojstuket istället för café bara. Känns mer rätt med tanke på historiken och att blådåren är så i det närmaste formfulländad, behöver bara lite hjälp med det sista... (Plocka bort, lätta och lyfta).
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Nu ska vi inte överteoretisera. Känsla rules!

Appselut Madicken! :tummenupp

Men i (uppenbar) brist på fingerspitzgefühl för feeling kan det i alla fall inte skada att ta cykelpumpen i stället. :crash

/e
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Snygg! Och kul med ännu fler caferacers här på västkusten :)
 

Number 2

Living the dream
Gick med
6 Feb 2006
Ort
göteborg
Hoj
GSXR 1000 K5
Ett tips, (för nästa vinter kanske), är byta ut gummiupphängningen av motorn till svarvade bussningar och fasta "stag". De lär ända vara slut av ålder, tear&wear. Motorn blir en levande last i det veka chassit. 18"-hjulet fram var inte en förändring till det bättre, utom möjligen estetiskt.

Trevligt med Raask, dock ger originalplattorna stadga åt spagettiramen medan Raask fäster på färre punkter och ger motsatt effekt. Inget skäl att undvika dem men man bör förstyva på andra ställen, du har ju dessutom delikat fjädring bak vilket hjälper en hel del. Uppdatera framgaffeln med progressiva fjädrar nu när du byter packboxar och du har en helt annan maskin till en försumbar kostnad!

Blir övernostalgisk varje gång någon ger sig på de här vackra relikerna. Önskar att man byggde i det gamla muskelhojstuket istället för café bara. Känns mer rätt med tanke på historiken och att blådåren är så i det närmaste formfulländad, behöver bara lite hjälp med det sista... (Plocka bort, lätta och lyfta).

Åfan då blir det till att kolla på förstärkning då, får försöka ta det i samma veva som jag ska svetsa i ramen för cuts och batteri. Var köper man progressiva fjädrar till en bra peng? Har funderat på att sänka den lite också ( mest för att jag sett att andra gjort det) men jag tror inte det behövs. Har släppt upp gaffelbenen ca 2cm och jag tycker den ser rätt bra ut så. Är ju som sagt 18" på 82:eek:rna så den blir ju lite lägre där. Eftersom jag inte har tillgång till mekanisk verkstad med svarvar och fräsar och liknande så har jag tänkt att köra enkla varianten - bara byta gummibussningarna mot vanliga brickor. Kanske inte det snyggaste sättet men det borde ju funka tills man kan få någon att tillverka riktiga bussningar.

11-16 psi enligt Honda.

Å så skall man inte ens titta på kompressorn, då går packboxarna pronto!

:fakta

:crash

/e


Nä jag märkte det:död blir att använda pumpen jag har till mountainbikedämparna nästa gång.
 

Number 2

Living the dream
Gick med
6 Feb 2006
Ort
göteborg
Hoj
GSXR 1000 K5
Vad tror ni om en sådan här, nån som har erfarenhet av dessa? Finns iallafall adapter för hastighetsmätaren som passar i framhjulet där Wiren går in nu. Varvräknaren lindar man bara en liten kabel några varv runt tändspolekabeln så känner den av varvtalet. Verkar ju smidigt.

http://www.acewell.se/default.asp?catid=153&step=2&section=2&prodid=20
 

Bifogat

  • acewell-speedometer-series-2700-2800-220.jpg
    acewell-speedometer-series-2700-2800-220.jpg
    17.6 KB · Visningar: 2,328

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Helt ok!
Satte en på Diversionen jag fixade upp.

_MG_6507.jpg

Fast hastighetsgivare pluggas inte in i befintlig mätardrivning, den får du plugga/tejpa för.
Givare är ett tungelement som triggas från en magnet man sätter på hjulet.
(äGGsAcKt samma lika som random cykeldator btw. Jag köpte min mätare
beggad utan kablage/sensor och byggde nytt av gammal cykeldator. :tummenupp )

Och så finns det billigare av liknande modell på Ebay.de för under 900:- inklusive frakt! :tummenupp

SP00002_1.jpg

Fast samtidigt är det ju bra att stödja sin lokala dealer.
De är dessutom himla schysta på acewell.se, hmmmm. :va

/e
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Åfan då blir det till att kolla på förstärkning då, får försöka ta det i samma veva som jag ska svetsa i ramen för cuts och batteri. Var köper man progressiva fjädrar till en bra peng? Har funderat på att sänka den lite också ( mest för att jag sett att andra gjort det) men jag tror inte det behövs. Har släppt upp gaffelbenen ca 2cm och jag tycker den ser rätt bra ut så. Är ju som sagt 18" på 82:eek:rna så den blir ju lite lägre där. Eftersom jag inte har tillgång till mekanisk verkstad med svarvar och fräsar och liknande så har jag tänkt att köra enkla varianten - bara byta gummibussningarna mot vanliga brickor. Kanske inte det snyggaste sättet men det borde ju funka tills man kan få någon att tillverka riktiga bussningar.

Kan det inte vara idé att fråga på "forat"? Finns ju folk här som är flinka med svarven.

Jag försöker komma på vad den legendariska firman Skrotnisse brukar tipsa om heter. En hemsida som är asjobbig att leta i men det kan vara mödan värt. De säljer "progressive suspension", är trevliga som få och kunniga på gammalt junk. Återkommer i ärendet när minnet har återvänt från sin sedvanliga och oanmälda bortvaro.

Jag är inte hemma på ebayande och internationella postorderföretag men det är byggarna på forumet. Skulle tro att om du ropar får du svar av avsevärt kunnigare individer än jag.

Just det, fimpa om möjligt anti-diven. Gjorde inte jag och har för mig att det var inte helt okomplicerat. Tillför inget och byter du fjädrar är den än mer överflödig. Betydligt bättre gaffel än tidigare årsmodeller annars.
 
Last edited:

Number 2

Living the dream
Gick med
6 Feb 2006
Ort
göteborg
Hoj
GSXR 1000 K5
Fast hastighetsgivare pluggas inte in i befintlig mätardrivning, den får du plugga/tejpa för.
Givare är ett tungelement som triggas från en magnet man sätter på hjulet.

Och så finns det billigare av liknande modell på Ebay.de för under 900:- inklusive frakt! :tummenupp

View attachment 359618

Fast samtidigt är det ju bra att stödja sin lokala dealer.
De är dessutom himla schysta på acewell.se, hmmmm. :va

/e

Han jag pratade med på Acewell sade att det fanns adapter som passade i befintlig anslutning men jag får väl kolla igen.
Jag vill ju gärna stödja den lokala handlaren men 2600 plus frakt mot 900 inkl frakt från nätet så är det ju omöjligt. Då går det ju inte ens att motivera med att man kan få hjälp ifall den krånglar, jag kan ju köpa tre st för samma pris.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jag försöker komma på vad den legendariska firman Skrotnisse brukar tipsa om heter. En hemsida som är asjobbig att leta i men det kan vara mödan värt. De säljer "progressive suspension", är trevliga som få och kunniga på gammalt junk. Återkommer i ärendet när minnet har återvänt från sin sedvanliga och oanmälda bortvaro.

Ok, minnet har gjort en inte alltför imponerande upphämtning och säger att firman är denna;

http://www.roffesmotor.se/start.html

Ska väl stå att finna i "Gruppkatalog 107". Telefon är ett trevligt retroredskap om man vill ha personlig service av folk med kännedom om relikerna. Kan inte den ene ropar han på brorsan. Har för mig att fjädrar kostar från 900-ca 1500. En summa åtminstone jag kan acceptera för att slippa hålla på med ibland krånglande utlandsaffärer.

Rekommenderar dig att kolla på ViktorL-s byggen om du ämnar göra kryssförstärkningar i ramen. Ett plus på -82 jämfört med modeller före -81 är att du har nållagrad sving och grövre axel. Skicket på dessa delar är avgörande och mina var slut redan efter 4000mil i början på 90-talet. Tror Lelles har ett rätt ansenligt lager till gamla hojar....om man vågar postordra därifrån. Har aldrig blivit rätt på första, men däremot rättats till utan knot.

Tror du kommer långt med att eliminera gummiupphängningen av motorn, få ordning på fjädring och givetvis fräscha lager. Hjulen kan man ju använda som bojsänken, så att jaga lättare hjul kan nog göra under. Gillar inte riktigt vad 17" gör med proportionerna på ett vackert fordon men några 80-tals supersport från senare hälften hade ju 18". GSXR och tidiga FZR 1000.

Hade hellre satsat på dessa saker än att svetsa i ramen, kanske mest för att jag inte kan...

Hm, försöker jag kanske få dig att bygga hojen jag vill ha?:hihi
 
Last edited:

Number 2

Living the dream
Gick med
6 Feb 2006
Ort
göteborg
Hoj
GSXR 1000 K5
Just det, fimpa om möjligt anti-diven. Gjorde inte jag och har för mig att det var inte helt okomplicerat. Tillför inget och byter du fjädrar är den än mer överflödig. Betydligt bättre gaffel än tidigare årsmodeller annars.

Även om den inte tillför så mycket så gör den väl heller ingen skada?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top