Investeringssparkonto? Var ligger fallgroparna?

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Tjena!

Fick nys om en hyffsat ny "produkt" häromdagen som heter Investeringssparkonto. Då detta är just en produkt så drog jag först öronen åt mig då man som kund ofta blir blåst i slutändan... eller åtmindstone är det min inställning.
Men jag kikade vidare lite och såg att det kanske inte var så dumt. Kan någon som är insatt göra detta lite tydligare.

Gillade inte kapitalförsäkring då det var lite mera adminavgifter inbakade i det. Men detta verkar vara samma sak fast billigare. Ända man inte får med är förmånstagare sen var det tydligen ingen bindningstid.

Ska sätta mig och räkna på lite exempel i helgen. Vad är eran syn på det? Är det bra skit eller bara skit?

//KaliZ
 

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
...
Vill minnas att du betalar en fast avgift på depåns värde i skatt (var det 4% måntro?).
Det är bra om värdet stiger.
Det är dåligt om värdet sjunker eftersom du inte längre kan göra förlustavdrag i deklarationen.

Så minns jag dess fördelar och nackdelar men jag kan ha fel i ovanstående så ta det inte som en sanning ;)
 

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Vill minnas att du betalar en fast avgift på depåns värde i skatt (var det 4% måntro?).
Det är bra om värdet stiger.
Det är dåligt om värdet sjunker eftersom du inte längre kan göra förlustavdrag i deklarationen.

Så minns jag dess fördelar och nackdelar men jag kan ha fel i ovanstående så ta det inte som en sanning ;)

Nej! inte 4%! 0,495% i år, men den kan bli högre framöver.
http://skattenatet.ey.se/2011/12/07/lag-skatt-pa-investeringssparkonto/

ISK är bra. Bara att köpa. Sätter man in pengar på ISK:en så ska man räkna med att ha dem kvar året ut. Skatten beräknas dels på innehav dels på insättningar, men inte på uttag.
 

klippans

Problemfixare
Gick med
22 Feb 2005
Ort
stockholm
Hoj
Honda 125 Räser
Regeringen verkar vara i ett desperat behov att få loss pengar ur det bundna kapitalet!
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Fallgropen ligger i att man måste ha något att investera. Lyxfasoner!
 

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Men det som skattas då om jag förstår det hela rätt är innehavet och inte omsättningen? Om man tradare en summa väldigt frekvent så blir skatten på summan på kontot och inte någon ackumulerad summan av köpen under perioden?

Om jag sätter in och ut en viss summa frekvent så kan ju inte summan av alla insättningar beskattas? Dem måste väl kvittas mot uttaget på något sätt?

//KaliZ
 

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Men det som skattas då om jag förstår det hela rätt är innehavet och inte omsättningen? Om man tradare en summa väldigt frekvent så blir skatten på summan på kontot och inte någon ackumulerad summan av köpen under perioden?

Om jag sätter in och ut en viss summa frekvent så kan ju inte summan av alla insättningar beskattas? Dem måste väl kvittas mot uttaget på något sätt?

//KaliZ
Nej, dina vinster beskattas inte. Inte heller omsättningen. Däremot värdet på ditt innehav i kombination med dina insättningar av reda pengar på kontot. Varför beskattas insättningar? Jo för att annars skulle folk se till att innehavet på kontot var 0 kr vid årsskiftet och således betala 0,495%* 0 kr i skatt=0 kr. Det skulle skattmasen tycka vara mycket tråkigt.

Så bolla pengar in och ut ur isk:en är en mycket dålig idé. De pengar som väl är inne på ISK:en kan du trada med hur mycket du vill utan att det blir några negativa skattekonsekvenser.
Schablonbeskattning

"Schablonbeskattning sker genom att en schablonintäkt beräknas. Beräkningen görs genom att kapitalunderlaget multipliceras med statslåneräntan vid utgången av november året före beskattningsåret. Kapitalunderlaget beräknas till en fjärdedel av dels värdet av sparandet vid ingången av varje kvartal, dels inbetalningar och överföringar av finansiella instrument som har gjorts till investeringssparkontot under respektive kvartal. Den på detta sätt framräknade schablonintäkten ska du redovisa i deklarationen i inkomstslaget kapital. Det innebär att skatten på den uträknade schablonintäkten blir 30 procent. Statslåneräntan den 30 november 2011 var 1,65 procent.
"
http://www.skatteverket.se/privat/s...sparkonto.4.5fc8c94513259a4ba1d800037851.html
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top