Cordona Quickshifter med PClll

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Nån med K5/K6:a som installerat Cordona SBK-4 Killbox som har koll på till vilken kabel på tändhattarna som de gula kablarna från Killboxen ska monteras?
För det är ju En grå kabel med grön/bruna prickar på som finns på samtliga tändhattskablarna, sen har varje tändhatt en
färgad kabel och samtliga har olika färger.
Ska de gula monteras till de som har olika färger?

All annan info om bryttid, antal kg/varv som QS brytaren ska vara inställd/vriden uppskattas. Regnad idag och var allmänt kallt så man var inte sugen på att ut och prova.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Fråga då.. Snackade med Henrik och hörde att Bullyn hade snott den :mad:


Men.. Jag har:

CBR600RR -06
PC III
Ignition Module

Kollade på det i helgen och det är 8 kablar både direkt ur PC 3an ut till kontakt, som sen går till Ign. modulen.

Hur löser jag lättast QS utan att riskera ful-lösning med drevsallad i lådan som resultat?
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra

Tack Mr.turbo!
Hittade en annan PDF fil och då engelskan kass så ville jag vara på säkra sidan. Var just så jag kopplade det :)

Bara vänta på bättre väder för att se ifall QS brytaren är bra inställd eller om jag måste ställa om den.

Kan det skilja sig i kablarnas färger på brytaren? För köpte en Cordonas SBK-4 Killbox och fick med en QS brytare som hade pajat. På den QS brytaren som jag köpte av henrik var Grön/gul och blå monterade på hans PClll, men på den som jag fick med som tidigare satt på en K5:a var det Grön/gul och Brun kabel som var monterade. Antar att Grön/gul och brun är rätt för min K5:a men vill bara fråga för säkerhets skull :)
 
Last edited:

Brkn

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Nykvarn
Hoj
Nada
Pullswitchen visar det Blue och blue :S Så som jag kopplade var ju Gul/grön och Brun :S finns inte ens 2 blåa.
Det som finns är 1blå, 1gul/grön och 1brun.

Där får du nog gå över till installationsanvisningen för själva GP Switchen, som du ser så beror det på vilken funktion du vill ha på quickshiftern (drag eller tryck) som bestäms av vilken kabel som ska kopplas in.

http://www.cordona.net/installations/pdf/cordonagpswitch 2009.pdf

//Anders
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Fråga då.. Snackade med Henrik och hörde att Bullyn hade snott den :mad:


Men.. Jag har:

CBR600RR -06
PC III
Ignition Module

Kollade på det i helgen och det är 8 kablar både direkt ur PC 3an ut till kontakt, som sen går till Ign. modulen.

Hur löser jag lättast QS utan att riskera ful-lösning med drevsallad i lådan som resultat?

Du köper en sån här http://www.powercommander.com/powercommander/Products/QuickShifter/powercommander_quick_shifter.aspx och ansluter till din ignition module.
Det är det enklaste eftersom du har alla dyra komponenter redan.
PC Quickshiftern kan alla som är åf för Motospeed beställa hem, typ den vanliga lokala mc affären eller Grevens Mc-Delar även. Du måste dock uppge om du ska ha pull och push , beror på fotpinnesats och raceväxlat eller inte.

//Nitrous
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Där får du nog gå över till installationsanvisningen för själva GP Switchen, som du ser så beror det på vilken funktion du vill ha på quickshiftern (drag eller tryck) som bestäms av vilken kabel som ska kopplas in.

http://www.cordona.net/installations/pdf/cordonagpswitch 2009.pdf

//Anders

Tack som fan! vet inte hur många pdf filer jag laddat hem men ingen av dem innehöll den infon du delade med dig :)
Konstigt nog fick jag infon att den brytaren som satt på killboxen hade raceväxlat, men efter att ha kollat på pdf filen inser jag att det ska vara grön/gul och blå för raceväxlat. Push alltså, rätt så säker på det....eller blandar jag ihop det helt?
 

Brkn

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Nykvarn
Hoj
Nada
Tack som fan! vet inte hur många pdf filer jag laddat hem men ingen av dem innehöll den infon du delade med dig :)
Konstigt nog fick jag infon att den brytaren som satt på killboxen hade raceväxlat, men efter att ha kollat på pdf filen inser jag att det ska vara grön/gul och blå för raceväxlat. Push alltså, rätt så säker på det....eller blandar jag ihop det helt?

Det är olika beroende på hur växlingen är konstruerad, på min CBR är det pull för raceväxlat och på min R1 jag hade tidigare var det push.
 

Brkn

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Nykvarn
Hoj
Nada

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Pull är det om du har raceväxlat enligt denna bild. Tänk på hur staget rör sig när du trycker på växelföraren från 1 och uppåt. Då drar man ju i staget = Pull :)

Har ju inte original fotpinnar, och med allt detta push, pull, 180graders vändning blir man förvirrad. Monterade grejerna bara för att få de på plats. men den pdf filen du skickade var till stor nytta :) får ha den i iphonen och klia mig lite i huvudet när jag har hojen framför mig så ska det lösa sig.

Tack för din hjälp!
 

Brkn

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Nykvarn
Hoj
Nada
Har ju inte original fotpinnar, och med allt detta push, pull, 180graders vändning blir man förvirrad. Monterade grejerna bara för att få de på plats. men den pdf filen du skickade var till stor nytta :) får ha den i iphonen och klia mig lite i huvudet när jag har hojen framför mig så ska det lösa sig.

Tack för din hjälp!

Tänk bara på hur staget mellan fotpinnen och axeln rör sig vid växlingen från ettan och uppåt så kommer det lösa sig :) (Pressas den framåt = Push, Dras den bakåt = Pull)

Om du stöter på mer problem så är det bara hojta till på PM.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Första körningen med QS:en på Gälleråsen, först klonkade det rätt bra när jag la i växlarna på raksträckan, ställde in QS:en på lite hårdare och då försvann det, men då vill inte växlarna gå i ibland.

Ska jag öka bryt tiden en aning? eller har nån nåt förslag?

På kvällskörningarna med skinnstället på hinner man inte börja finlira med detta :(
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
För att Cordonan ska veta hur växlingen ska optimeras ska Du ställa in maxvarv för shiftlight om än Du inte har den monterad. Då brukar växlingarna bli sammetsmjuka. Börja inte under 65 ms bryttid, funkar det kan Du sänka stegvis.

Lycka till:)
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
För att Cordonan ska veta hur växlingen ska optimeras ska Du ställa in maxvarv för shiftlight om än Du inte har den monterad. Då brukar växlingarna bli sammetsmjuka. Börja inte under 65 ms bryttid, funkar det kan Du sänka stegvis.

Lycka till:)

Hur ställer man in maxvarv på SBK-4 killboxen?
Kan det skada växellådan om bryttiden är 0.70-0.80 eller ha några andra negativa effekter på hojen?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Sorry, finns bara på PQ8 - glöm det.

Det är bättre att börja med långa bryttider, för korta rensar kuggarna i lådan. 0.70-0.80 ms är bra att börja på.

Hur ställer man in maxvarv på SBK-4 killboxen?
Kan det skada växellådan om bryttiden är 0.70-0.80 eller ha några andra negativa effekter på hojen?
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Ibland på rakan när man varvar ur växlarna vill inte QS:en växla, normalt eller nåt som är fel? Ibland funkar den klockrent :S
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top