Ktm 525 exc-07 Något annat fel än förgasare och ventiler! HJÄLPP

pwn

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2009
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha R6-03
Ktm 525 exc -07 Få gång timmar

Lämnat in hoj för att få förgasaren och ventilerna inställda. Hojen har altid gått lite halv dåligt sen jag köpte den så jag tänkte nu jävlar.

Efter justering och mappning så gav ingen av dom någon resultat. Fortfarande svårstartad, går som en påse skit på vissa varv etc.

Nu har man börjar kolla på camen och går vidare med felsökning där.

Vad kan det vara för fel på skiten? Kände från början att det skulle vara något annat fel än förgasaren då den knappt gick att starta med orginal bestyckningen och ingen tomgång alls.

Det som är gjort hittils på verkstad:
-Ventilerna är kollade
-Förgasaren är nedplockad och försökt mappa
-camen ska kontrolleras

Någon som har något tips? Vet inte vad jag ska göra om dom inte grabbarna i Helsingborg hittar felet!

MVH: Fredrik
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
90% av företagen kan inget om fcr förgasare så det äringen garanti. Men en lite närmare problembeskrivning än går skit får du komma med. När,var,hur går den illa?
 

pwn

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2009
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha R6-03
Sant! men det är inte raket forskning direkt speciellt för någon som kan skruva förgasare.

Den har alltid gått dåligt på tomgång. Svårstartad. När den är varm så går den igång utan problem.
Hur som så har det kommit ner till skåne och efter det så har jag plockat i de som satt i från början i förgasaren. Och då startade den knappt samt att när den väl gick så fanns det ingen tomgång. Sitter akra helsystem på annars orginal vad jag vet.
Orginalmunstyckena som satt i . Main jet 178. lågfart 42 och OBDTR nålen.

Vet inte exakt hur den går nu men på verkstaden så sa dom att de angrepp som dom gjort inte givit några resultat alls. :död
 
Last edited:

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
sitter det akra hel så bör nog nål också bytas + läget på clipset samt lågfart (bör väl vara samma på ktm som husa?)
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Den får inte tjyvluft någonstans.. Sitter luftburken på ordentligt.
Långsökt kanske, men en polares 690 gick skit och då satt luftburken fel. dock är det ju insprut på den...
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Vart är den inlämnad?

Byt lågfartsmunstycke (till samma storlek eller möjligen 45), rengör lågfartskretsen och kontrollera accpumpens funktion och membran. Därefter byt tändstift, tändhatt och klipp av 1cm på tändkabeln och kontrollera spolens jordning.

Vill du ha ytterligare hjälp så bor jag utanför Lund
 

RaceMe

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Om den har gått dåligt så länge du har haft den, då kan det ju vara vad som helst. Jobba metodiskt. Kolla basic först. Att allt mekaniskt är helt och sitter rätt monterat. Kamtider och svänghjul.

Kamaxeln kan sitta en kugg fel, en ventilfjäder kan vara av, svänghjulet kan ha vridit sig några grader, glapp/defekt tändsystem, felbestyckad förgasare, dåligt tändstift, kabel ligger och tjuvjordar. Kan säkert komma på mer. Enklare att kika på plats. Lämna till någon om du inte kan själv.
 

pwn

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2009
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha R6-03
Jag sa till när jag lämnade in den att kolla extra noga på förgasaren! Det är standrar att regöra den innan mappning men dom skulle kolla extra noga. Det borda ju vara ok då. De som ska göras nu är att kolla kamaxeln. Det sitter nytt stift i. Kablar/tändning, då går hojen konsigt hela registret eller? Den är lämnad på honda center i Helsingborg.

Tack för alla tips!! Nu har man mera koll så att man kan diskutera nästa steg om det fortsätter att strula. Ska fråga igen om förgasaren så det inte är den.

MVH: Fredrik
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag sa till när jag lämnade in den att kolla extra noga på förgasaren! Det är standrar att regöra den innan mappning men dom skulle kolla extra noga. Det borda ju vara ok då. De som ska göras nu är att kolla kamaxeln. Det sitter nytt stift i. Kablar/tändning, då går hojen konsigt hela registret eller? Den är lämnad på honda center i Helsingborg.

Tack för alla tips!! Nu har man mera koll så att man kan diskutera nästa steg om det fortsätter att strula. Ska fråga igen om förgasaren så det inte är den.

MVH: Fredrik
Vad säger honda center?
 

pwn

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2009
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha R6-03
Vad säger honda center?

Dom har hittat två fel men det går fortfarande dåligt på tomgång och mellan registret(riktigt dåligt). Kamaxeln var fel inställd och ett litet läckage i insugsgummit. De är tydligen något fel som indikerar på dåliga kolvringar eller krökta vetiler. Men de ska riva ner toppen och kolla kolvringarna samt om någon ventil är krökt eller liknande. De har även testat andra nålar. Dom har imponerande bra service och förklarar allt väll så det känns bra.
Men satan vilket skit att det ska vara fel på allt. Som sagt så har den aldrig gått bra så det förvånar mig inte om det är något som är trasigt.

Det går allafall framåt och ser framemot en fungerande ktm som går som det ska! Det är huvudsaken!
Jag ska förklara alla fel sedan och resultat!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top