Ikea börjar sälja hemelektronik

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
http://www.svd.se/naringsliv/branscher/konsumentvaror/ikea-borjar-salja-hemelektronik_7060355.svd

"Möbeljätten Ikea ska börja sälja möbler med inbyggda tv-apparater och ljudsystem med dvd, cd, bluray och trådlösa högtalare..."

Ett steg i riktningen att sänka svenska hemelektronikmarknaden för gott? Slår detta väl ut för Ikea kan man ju misstänka att fler tillverkare vill marknadsföra sig där det finns gott om kunder fortfarande och de befintliga hemelektronikedjorna butiker/varuhus urholkas än mer.

Det som tala mot detta är att de trots allt hållt sig till "no name" vitvaror under en ganska lång tid.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag tror inte att de kommer konkurrera på det viset då deras lösningar inte finns någonstans i stort idag.
Och de kommer verkligen inte konkurrera med de stora aktörerna som redan har sänkt merparten av den svenska elektronikmarknaden...
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Tror det kan bli lurigt att sälja inbyggda grejer faktiskt.
Jag skulle iaf inte köpa en tv som har en fast möbel runt sej.

Svårt att tajma att tv:n går sönder/behöver bytas samtidigt som man känner för nya möbler.
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Blir det en renässans för 50-tals stuket med diverse roliga inbyggda system?

Ideén med att slippa en massa sladdar och endast en fjärrkontroll låter lockande, men är tveksam precis som yipyip hur det går när en pryl av flera går sönder eller att man vill uppdatera lite. Är det bara att kasta allting då?

När möbelmodet svänger? Känns som en riktigt slit-o-släng idé.
 

Bifogat

  • Dux_TV.jpg
    Dux_TV.jpg
    112.2 KB · Visningar: 361

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Tror det kan bli lurigt att sälja inbyggda grejer faktiskt.
Jag skulle iaf inte köpa en tv som har en fast möbel runt sej.

Svårt att tajma att tv:n går sönder/behöver bytas samtidigt som man känner för nya möbler.

Kanske svårt att tro men dom har faktiskt tänkt på det. Dels har man fem års garanti på produkterna.
Men framförallt så kan man plocka bort t.ex. TV'n - allt är inte cementerat ihop till ett enda stort block :rolleyes:
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Jag är nog i vart fall en svår kund att övertala då jag överlag ogillar IKEAs möbler. Soffan är från IKEA och nån taklampa. Annars har vi riktiga möbler.
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Konceptet är ju vinnande tycker jag, även om jag själv inte skulle få för mig att handla möbler på IKEA :gnissla
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Riktiga möbler är möbler där man inte snott designen, konkursförsatt tillverkaren genom storordrar och prispress för att sedan köpa skiten asbilligt.

Riktiga möbler är sånt som man inte betalar 8K för för att sen behöva byta dem efter 3 år pga att de är slitna pga dålig kvalitet.

Sen är ju inte IKEAs möbler falska, det är ju faktiskt möbler om än med viss eftersatt kvalitet.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Nej, "riktiga" möbler får man också montera själv. Med hjälp av en urusel instruktion.

IKEA FTW!


??

När vi köpte soffa så valde vi stomme, tyg osv i butik. Bokade ett datum och sen kom det två snälla pojkar som bar upp och skruvade ihop allt. De satte tom möbeltassar på den för att inte sabba golvet!


(Vilket blev ett problem sen när vi flyttade för vi hade ingen aning om hur fan skiten satt ihop :huvet)
 

- Jerker -

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
Nu kan de hitta på lite kul namn på sina nya produkter. Jag tror att stereon Sven-Ingvar, TV:n John Pohlman och bluerayspelaren Beck kommer att finna sin givna plats i folkhemmet.
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
??

När vi köpte soffa så valde vi stomme, tyg osv i butik. Bokade ett datum och sen kom det två snälla pojkar som bar upp och skruvade ihop allt. De satte tom möbeltassar på den för att inte sabba golvet!


(Vilket blev ett problem sen när vi flyttade för vi hade ingen aning om hur fan skiten satt ihop :huvet)

Det finns ljuspunkter hos Ikea också. Som sagt har vi en Ikea soffa , Karlstad och den är riktigt bekväm. Men mycket av deras övriga inredning som bokhyllor, vitrinskåp och liknande ger jag inte mycket för.
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Då lär du handla i andra affärer än de etablerade möbelvaruhusen, samt betala en halv förmögenhet.

Jag är öppen för begagnat, egentillverkat och ibland öppen för att betala 3 gånger så mycket för något jag aldrig kommer slita ut. Skulle jag vilja byta ut det har det ett visst andrahandsvärde då det fortfarande håller bra klass.

Men jag tycker inte 4000:- var så farligt för ett vitrinskåp från Indien gjort i 2,5cm tjock akasia, med dörrar med perfekt passform. Det är ju faktiskt inte jättelångt ifrån vad Ikea tar för det som inte är absolut basic. Och det var redan färdig monterat.

Edit: Sen säger jag inte vad som är rätt eller fel men personligen är jag inte så förtjust i vårt slit och slängsamhälle.
 
Last edited:

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Jag är öppen för begagnat, egentillverkat och ibland öppen för att betala 3 gånger så mycket för något jag aldrig kommer slita ut. Skulle jag vilja byta ut det har det ett visst andrahandsvärde då det fortfarande håller bra klass.

Men jag tycker inte 4000:- var så farligt för ett vitrinskåp från Indien gjort i 2,5cm tjock akasia, med dörrar med perfekt passform. Det är ju faktiskt inte jättelångt ifrån vad Ikea tar för det som inte är absolut basic. Och det var redan färdig monterat.

Edit: Sen säger jag inte vad som är rätt eller fel men personligen är jag inte så förtjust i vårt slit och slängsamhälle.
Nej, jag håller med om att slit och släng-mentaliteten har gått för långt.

Det jag stör mig mest på är när de etablerade möbelkedjorna försöker sälja vanliga fanérmöbler för 4-5 gånger IKEA-priset.
Det värsta är att folk går på det.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nej, jag håller med om att slit och släng-mentaliteten har gått för långt.

Det jag stör mig mest på är när de etablerade möbelkedjorna försöker sälja vanliga fanérmöbler för 4-5 gånger IKEA-priset.
Det värsta är att folk går på det.

Det där fattar inte jag heller.
När vi skulle köpa säng senast så var vi runt och kollade. Vi hittade en på Mio som flickvännen tyckte var fin. Men den var i Folie och kostade 10 lakan. Kvaliteten på folien kändes som att om man bara slog i den lite lätt så hade man ett märke i avvikande färg. Vilket styrktes av att det var en hel del skrapmärken på exemplaret i butiken. Sådär så att det inte längre var vitt utan att spånskivan under tittade fram. En säng i jämförbar eller bättre kvalitet kostade 2 lakan på IKEA. Vad det är som gör att den andra sängen skulle kosta 5 gånger mer fattar jag inte men det var då inte bättre kvalitet på den.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top