Biltemas Gel eller kalcium batteri

vlt

Ny medlem
Gick med
8 May 2011
Ort
Västerås
Hoj
ktm 950 sm
Dax att införskaffa sig nytt batteri då mitt ej orkar hålla laddning i längre.

Ett orginal skulle gå på 2300:- så det lägger j ag ej ut, utan alt är att köpa biltemas batteri då dom har bra pris på dessa.

Frågan är om jag skall välja ett GEL eller vanligt kalcium batteri?

Är till en KTM 950 SM

Ps någon som har erfarenhet av biltemas batterier? Ds
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Gel batterierna ÄR bra, sen är bara frågan om de passar en stor twin, är det autodekomp på 950'n? annars behöver du nåt som ger mycket stark startström (cca) och det gör inte gel-batterierna
 
Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Ingen egen erfarenhet men har läst på flera olika håll att gel batterierna skall vara riktigt bra...

Gel kan man lägga tiltat utan problem då gelen ligger kvar över plattorna i batteriet.
Så på mc är det ofta ett måste då en hel del bågar ligger batteriet ner eller vart fall tiltat extremt.
 
Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Gel batterierna ÄR bra, sen är bara frågan om de passar en stor twin, är det autodekomp på 950'n? annasr behöver du nåt som get mycket stark startström (cca) och det gör inte gel-batterierna

Det är sant. Och Biltemas batterier har generellt sätt rätt låg CCA dessutom även om de är ypperliga förövrigt.
Det har tipsat tidigare av Boris om en sida där du köper "original" för tusenlappen. Yuasa.
Även andra alternativa bra vägar för er som har lite mer svårstartade hojar.
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Har kört med btemas "vanliga" batteri till Kawa VN 800 (V-twin), funkade klockers :) under de 2 år jag hade den kvar.
Använder det även till Trajjan T595 ... hmm, och till Yamman XJ600.... till Yamman blir det ett gelbatteri i sommar ,då det ska stuvas in i cutsen (liggandes).
Så av gelbatterierna har jag INGEN efarenhet än, av de vanliga har jag bara bra erfarenheter
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Gelbatterier tål att lutas / ligga på sidan så är batteriet monterat kraftigt lutat
eller
batteriet sitter rakt upp men hojen körs mycket på bakhjulet så är det Gelbatteri.
Är batteriet monterat vertikalt och bakhjulskörning obefintligt/sällsynt så går det lika bra med biltemas underhållsfria.

Jag har Biltemas underhållsfria i båda hojarna. Det i Suzukin har nu startat upp hojen efter vinterupphållet för sin 3e sommar. Det satt Biltemas Gelbatteri i trajan och det funkade bra ända tills jag lyckades sabba ena batteripolen med en borrmaskin/borr så nu har det fått en ny uppgift: Ström till tjuvlarmet i garaget.
Fulladdade ger de dagen efter körning 13,2V till 13,0V (om hojen inte drar för mycket när den står stilla)
Sukkan som drar 0 mA stillastående har ca 13,0 V på batteriet en vecka efter jag kört med den.

Underhållsladdar i garaget med i princip en
http://biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batteriladdare-612-V-37707/
följt av lite delar från ELFA som begränsar batteri spänningen till 13,2V.
Och det räcker med ca 1mA för underhållsladdning.
 

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Ort
Bispgården
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Jag har vanligt batteri i min cbr från biltema (inte gel). Har funkat klockrent än så länge, så har inget negativt att säga om dom.. :tummenupp
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
ktm verkar ha 230cca i orginalbatteriet? dethär stod på infon för ett shorai batteri
Fits ALL KTM 950/990 models. Weighs 6.5 lbs less than a stock battery, with more capacity (18Ah vs. 14Ah) and more starting power (270CCA vs. 230CCA).

så om det stämmer behöver du nåt som ger runt 230cca eller mer, vet inte om det står på biltemas sida hur mycket de olika batterierna ger men 230cca var inte sådär jättemycket så dte borde dem ju klara
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Biltemas duger men oeiginal yuasa är så mycket bättre och från mdsbattery.co.uk är de inte mycket dyrare
 

vlt

Ny medlem
Gick med
8 May 2011
Ort
Västerås
Hoj
ktm 950 sm
Tackar för alla svaren så det blir att inhandla ett stycke underhållsfritt batteri från biltema då jag varken kör på bakhjul eller har batteriet lutande.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ouch. Vart inte så jävla billigt där trots allt. Kanske mot swe men fick för mig någon som sa tusenlappen häromdagen. Kan sett fel. Zippy för 500pix? ;)

Det är för att KTM har extra stort herrejösses-batteri. De flesta sportmoppar har YTZ10s som kostar tusingen....
 

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
Är det någon som har erfarenhet av: Shorai Lithium? Fördelar; Nackdelar mm. ? Som t.ex. startström i verkligheten, laddtid (typ av laddare) & hur länge en laddningen håller, jämfört med ett standard Yuasa?
Vad är det för kalciumbatteri han talar om; bra (push-up bra) eller anus?
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Beror nog på vilken hoj man har.
Ett vanligt biltema-batteri orkade inte dra igång min DR800 trots nytt och fulladdat! Samma dimensioner som original.
Med Yuasa behövde man inte ens använda dekompen.
Nu kör jag på biltema gel istället vilket funkat hittills.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Är det någon som har erfarenhet av: Shorai Lithium? Fördelar; Nackdelar mm. ? Som t.ex. startström i verkligheten, laddtid (typ av laddare) & hur länge en laddningen håller, jämfört med ett standard Yuasa?
Vad är det för kalciumbatteri han talar om; bra (push-up bra) eller anus?

använd sökfunktionen. Finns så många trådar om shorai eller litium i sig. Jag förespåkar budgetalternativet zippy för 500pix.

Men korta varianten. Vikt bättre. startströmmar bättre. Tål - grader uselt.
Tål sämre än PB att vara utdraget eller överladdat.

~ Beror på applikation och eller hur kunnig man är
 
Last edited:

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Inte direkt av Shorai men har ett hemmabyggt batteri med samma kemi, jämfört med ett blybatteri är dom bättre på allt. Enda nackdelen är att cellerna kan komma i obalans så man måste balanseringsladda det och vid kall temperatur får man inte ut full ström men det är bara att gnugga några varv, vänta en liten stund så är cellerna varma inuti och då spinner startmotorn fint.

Finns några fall av batterier som tagit eld eller knäckt laddregulatorn men om det beror på feltillverkning har jag ingen aning om.

Man ska inte använda rekonditioneringsladdare utan så dum laddare som möjligt, hade råkat tömt mitt batteri och hade lite bråttom så jag laddade i 10minuter med 25A och sen var det bara att starta :) och då sitter det ändå i KTM:en som vill ha "lite" ström.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top