MC semester - Frankrike(Normandie). Lite funderingar

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Ort
Sundsvall.
Hoj
japp
Sitter och planerar lite inför sommaren. En sväng till Norge är inplanerat men då det är en grabbresa så får inte frun följa med. Funderar dock på att dra söderut och har pratat lite om frankrike och normandie området. Nån som varit där och kört? Isf..var det fint? Vad tänka på osv..

Funderar isf på färjan rödby - puttgarden och sen köra holland, belgien och så frankrike.
Är det nåt att se där, efter vägen alltså. Normandie är jag sugen på och kolla lite kring omaha beach(landstigning i samband med d-day/andra världskriget). Kommer dock inte planera så mycket utan mest ha några riktpunkter att köra efter.

Vad bör man planera för. Service av hojarna innan såklart. Jag en fireblade 929 2001 och frun en Yahamahahaha FZS600 - 2002.

Boende? förboka eller finns det plats att sova på (värdshus och liknande, ej tält) utan att man måste förboka. Prismässigt, hur mycket kan man räkna att det går på per dag? Och hur är det med service/hjälp om nåt skulle hända. Serviceverkstäder och liknande.

Några frågor och om nån vill så öspå med råd och tips till en som aldrig kört i Europa tidigare..
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag skulle inte förboka, då blir man lite upplåst.

Börja leta boende i hyfsad tid på eftermiddagen istället, typ vid 16 eller nåt. Då har man dessutom 2-3h på sig att hitta nåt. Finns ganska gott om boende neråt. Det är bara i Sverige det är helt hopplöst att hitta en säng för natten. Vet inte varför det är så.
 

hrc

Desillusionerad
Gick med
3 May 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
Yamaha Tracer 900 GT
Jag har tänkt göra en liknande resa i september, om det är bra väder. Vill åka till de klassiska krigsskådeplatserna runt om i Europa. Tror det blir rätt dyrt ändå. Jag har inte kommit längre än att räkna på bränsle: 22 dagar med 30 mil om dagen i snitt (det varierar ju för olika sällskap hur mycket man kör) blir nio lax bara i bensin. Så tillkommer boende och mat. Tältet åker med + ett internationellt campingkort. Jag gillar inte att planera så mycket utan tar ut några hållpunkter och sedan får det bli som det blir. På gott och ont.

Tar nog färjan Trelleborg-Rostock. Den kostar 600 minus 25% SMC-rabatt. Mycket bekvämare än att harva genom hela Danmark på dötråkig motorväg. Det har jag gjort tillräckligt många ggr med lastbilen. Så blir det nära till Berlin också, den stan vill jag uppleva ett par dagar.
 

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Ort
Sundsvall.
Hoj
japp
Ok...så Danmark är tråkigt. Om man bara skall passera alltså? Inget att se om man vill ägna några dagar åt vårt södra grannland?
 
Last edited:

Anderzz

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2011
Ort
Landskrona
Hoj
Gsx1000R K9 Hayabusa 09 BMW s1000rr banhoj
Den resan gjorde jag för 2 år sen. Körde ner genom Holland, Belgien.
Hotell boka inte jag o min fruga utan bara stannade så det var inga problem.
Sen är det fin kust i Frankrike att slököra på, vi var på Amerikanska kyrkogården och på det olika strändern, Omaha,Utah,Juno,Goldbeach.
Sen körde vi genom Tyskland upp till Bergen Belsen det rekomenderas att stanna till där.
Trevlig tripp i andra världskrigets spår !
Hotell i Frankrike 500-700 per natt.
 

REK

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
Z H2, R1-18 race, Z1000R-84 ELR, V-MAX-99, FZR 1000-88, YZF 450, RG 500-88
Jag skulle också satsa på att komma över gränsen till Frankrike så fort som möjligt. Holland och Belgien är inte heller särskilt upphetsande. Bättre att ha mer tid på sig i Frankrike, mer att se och rätt så dyrt att köra motorväg. Sikta på Caen och utgå därifrån, finns hur mycket krigsminnen som helst om man tar turistvägen runt kusten. Sedan är även Mount Saint Michael ett måste. Jag och sambon var där i höstas och timade då även in Le Mans 24-timmars.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Ok...så Danmark är tråkigt. Om man bara skall passera alltså? Inget att se om man vill ägna några dagar åt vårt södra grannland?
Ja och nej. Danmark är fint. Trevligt! Men vägarna är "för bra". En hel del vägar av typen 90-knyck-rakt-fram i landskapet, och det är kanske inte det man söker när man kör hoj. De flesta av oss vill ju ha lite kurvor. Det går förstås att hitta go'a vägar i Danmark, där det svänger, men det kräver att ni verkligen ger er ut i spenaten och söker upp de allra minsta, kurvigaste och roligaste. Ett trick som inte är helt enkelt utan lokalkännedom. (Jämför t ex med Norge - där man kommer ut på vackra kurviga fjällvägar strax efter Oslo - det blir "snyggt och kul" nästan direkt...)
 

CrazyVic

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Hamburg
Hoj
1584cc
Var faktiskt nere i Normandie över påsk, dock med bil. Vi inledde i Amsterdam där vi hade bokat hotell för att helt enkelt kunna dra ut och festa på kvällen och därför ville bo centralt. Holland är ju i sig ganska fint om man håller sig till småvägarna och småstäderna. Har man aldrig varit i Amsterdam är även det ett intressant resmål.

Vi fortsatte sedan resan ner genom Belgien (transportsträcka) och stannade till en snabbis i Brygge, enbart för att kunna langa facebookstatusen "In fuckin' Bruges?". Staden i sig har enligt mig inte speciellt mycket att komma med mer än sanslöst många turister samt lite medeltida byggnader. Visby är roligare.

Väl inne i nordvästra Frankrike kan man slappna av och åka småvägarna längs kusten genom de otroligt fina små städerna och byarna där. Sov gjorde vi strax utanför Le Havre utan att ha bokat någonting i förväg. €49 kostade ett rum för två och frukosten gick på €4,5/person.

Dagen efter begav vi oss till amerikanska kyrkogården vid Omaha Beach där ett par tusen amerikaner ligger begravda. Ganska häftigt att gå runt där en liten stund men själva stranden är inte mycket att se. Kan tänka mig att övriga stränder ser likadana ut och svårimponerad som jag är tog jag ett par kort och åkte vidare.

Någon mer atlantkust blev det inte då vi istället styrde kosan mot Paris för att ta en snabbpromenad där innan vi åkte vidare till Luxemburg där vi spenderade natten, obokat givetvis. Sista dagen blev det ett varv på Nürburgring och sen hem till Hamburg.

All and all är dessa delar av Europa väldigt lätta att resa runt i med fina vägar överallt samt relativt enkelt att hitta boende. McDonalds har på vissa ställen gratis wifi så har man en schyst telefon är det bara att stanna på utvald Gyllene Måsen och leta nattlogi. Det finns även många bed and breakfast längs vägen så slänger man inte in handduken alltför sent på kvällen rekommenderas även dessa. Ofta billigt och välstädat med bra frukost.

En annan sak man slipper tänka på när man kör hoj är de otroligt välgömda fartkamerorna längs franska motorvägar. Jag blev fotad inte mindre än fyra gånger under en dag, och detta är bara de blixtar jag märkte av. Förväntar mig ett litet paket från Hertz inom de närmsta veckorna. :huvet
 

Marzocchi

Ny medlem
Gick med
10 May 2007
Ort
Kronoberg
Hoj
BMW R1200R -11
Färjeleden Trelleborg-Travemünde eller Malmö-Travemünde är trevlig, då kan man sova hela natten och komma i land utvilad på morgonen vid 07-08-tiden. Kör några timmar Autobahn för att bli av med lite mil, sen resten på landsväg (Bundesstrassen) för att se mer av landet och svänga lite mer. Förstta stopp trakterna kring Nürburgring. Kör ett varv på banan morgonen efter om de har öppet för körning då, alternativt bara kolla på andra som kör eller på museet osv.

Om tid finns föreslår jag lite körning utmed Mosel, gör några stopp i någon fin stad (Cochem, Bernkastel-Kues, Traben-Trarbach) och kör sedan mot Spa-Francorchamps och kolla in denna härliga plats. Sen mot Bastogne där det finns lite monument/minnesplatser och ett museum på ettgammalt regementsområde där Easy Company (Se Band ofBrothers) hängde lite.

Därefter mot invasionskusten. Tyska och amerikanska kyrkogårdarna är självskrivna, även intressant att vandra från am. kyrkorden ner till stranden. Finns en del fina städer utmed kusten här. Som nämnt tidigare, börja leta boende vid 17-18 så brukar det lösa sig om ni inte är för många...

Undvik förresten de franska motorvägarna. Landsvägarna går ofta parallellt med motorvägarna och är ofta i mycket bra skick, men kostar inget att köra på...
 
Last edited:

nathe01

Ny medlem
Gick med
26 May 2011
Ort
Norr om STHLM
Hoj
lekhoj: Ducati 748, GSX 750 ES (såld), Triumph Legend TT (vandaliserad), senste: cb750-78
Tjena Anze.

NÄr du är i frankrike rekommenderar jag att du bor på så kallade chambre d'hôtes. Det är i regel privatpersoner med stora gårdar, i vissa fall även slott, som hyr ut rum. Brukar ingå mat också. De gånger jag bott på sådana har det varit riktigt prydligt, vi snackar bättre standard och mat än ett betydligt dyrare hotell. Då dom som äger gårdarna bor och jobbar där behöver även dom sömn så man har inte samma 24h service som på ett hotell men dom är mycket hjälpsamma, trevliga och är du sjysst bjuckar dom på hemmagjord cognac/wirre :)
Det brukar finnas ganska gott om dessa i normandie och man behöver inte förboka om du inte råkar åka mitt i högsäsong och vill vara säker på att du får något. De som övernattar på sådana ställen är just folk som är på genomresa och stannar någon natt eller två.

Här har du länk. Gjorde sökning för en natt 1 augusti.

http://www.gites-de-france-manche.com/visu_struct.php

som du ser ligger priserna från ca 50€ och de flesta jag kunde se på listan var det pris för 2 pers 1 natt. Om det ingår middag eller inte beror lite på vilken ställe man bor på, kan kosta extra. I vissa fall kan man bli bjuden på typiska normandie middag hos värdparet (så kallade tables d'hôtes), det är mumma vill jag lova.

behöver du få det översatt så är det bara att höra av dig.
 
Last edited:

staber

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2012
Ort
Fridhemsplan
Hoj
1982, Honda, CBR 600 F
Tjena Anze,

Jag har varit i Normandie 3 ggr på bilsemester och hoppas kunna åka i sommaren med MC. Älskar den öppna landsbygden, calvados gårdarna, fiskestäderna och givetvis andra världskrigets minnesplatser. Jag rekommenderar verkligen att åka långs kusten. Stanna i Honfleur och ät lite skaldjur, åk sedan kustlinjen mot Trouville-sur-mer och Cabourg. Jättefint och sköna kurviga vägar. B&B är oftast inte för svårt att få tag på, jag har min lilla pärla som jag stannar vid varje gång jag är i Normandie området. Tyvärr kan de ingen engelska över huvud taget men det går bra med gester och mina intränade fraser. Vi fixade en B&B karta i Caen som visare var alla "hotel" fanns och deras telefon nr. Vi åkte tyvärr mycket motorväg (dyrt med tullarna) så jag söker själv bra tips på lämpliga MC rutter i det området. Fransmännen är trevliga och hjälpsamma, jag föredrar B&B över hotel då man får en härlig fransk vardagskänsla och nya vänner.

Söker tips (lånar din tråd)
Jag har planerat en resa med tjejen i Europa. Målet är att åka till Amsterdam och norra Frankrike. Kanske ta sig ner mot Spanien en sväng. Någon som har tips och råd om vägar? Har åkt så mycket tråkig motorväg i Tyskland och Frankrike... Vi är 2 personer på 1 Honda CBR 600. Alltså måste packning hållas till ett minimun och körtiden per dag vara lite kortare än om jag åker ensam.

// Staffan
 

strfdanne

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2013
Ort
Ja
Hoj
Kawa ER-6 N -13
Jag bumpar och lånar den här tråden!

En vän och jag är väldigt intresserade av att ta oss ner till Normandie för 70-årsdagen av invasionen. Vi jobbar båda militärt och kör hoj, så det faller sig väldigt väl.

Varken han eller jag har tidigare erfarenhet av utrikes hojresor/semester. Vi tar tacksamt emot allehanda tips samtidigt som vi försöker gräva fram gamla dammiga trådar likt denna.

Spontant känner vi att upplevelsen i Frankrike är den vi vill åt, och vill i huvudsak avverka sträckan dit så effektivt som möjligt. Hur mycket sträcka är det rimligt att man kan avverka på så kort tid som möjligt? Vi funderar kring om endast en övernattning på vägen ner räcker, då skall man avverka totalt 190 mil på två dagar, varav ett antal blir på färja, men det känns ändå som mycket. Man ska ju vilja sätta sig på hojen de resterande dagarna när man nått målet. Jag har som mest gjort 50 mil i ett kör och då hade man minsann inte bråttom upp i sadeln efter att man väl klivit ur den...

All information, tips och råd av värde tas tacksamt emot!
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Jag bumpar och lånar den här tråden!

En vän och jag är väldigt intresserade av att ta oss ner till Normandie för 70-årsdagen av invasionen. Vi jobbar båda militärt och kör hoj, så det faller sig väldigt väl.

Varken han eller jag har tidigare erfarenhet av utrikes hojresor/semester. Vi tar tacksamt emot allehanda tips samtidigt som vi försöker gräva fram gamla dammiga trådar likt denna.

Spontant känner vi att upplevelsen i Frankrike är den vi vill åt, och vill i huvudsak avverka sträckan dit så effektivt som möjligt. Hur mycket sträcka är det rimligt att man kan avverka på så kort tid som möjligt? Vi funderar kring om endast en övernattning på vägen ner räcker, då skall man avverka totalt 190 mil på två dagar, varav ett antal blir på färja, men det känns ändå som mycket. Man ska ju vilja sätta sig på hojen de resterande dagarna när man nått målet. Jag har som mest gjort 50 mil i ett kör och då hade man minsann inte bråttom upp i sadeln efter att man väl klivit ur den...

All information, tips och råd av värde tas tacksamt emot!
Har åkt/rest en hel del med bil till Frankrike och i Frankrike och jag brukar räkna med två övernattningar om man utgår från sthlm. En natt i norra Tyskland (båt till Danmark och båt till Tyskland) och en natt öster/norr om Paris. Ibland har jag skitigt i att ta övernattningen runt Paris och kör hela vägen dit jag ska (4h söder om Paris) men då blir det fler mikropauser.
Vet inte hur länge man orkar åka hoj dock.

Normandie är en trevligt område, rekommenderas starkt (speciellt om man har ett militärt intresse).
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vi har bilsemestrat i Frankrike några gånger. Då vi bor lite mer norrut (Luleå) brukar övernattningarna bli lite fler, men åker man över bron på morgonen så sover man bra utanför Bremen, medan nästa övernattning borde kunna ske i Holland beroende på trafiken och vilken hastighet man är bekväm med.
Reservationslöst vill jag rekommendera campingen i Versailles utanför Paris. Därifrån är det en kvart med pendeltåg till centrala Paris (Eiffeltornet) och miljön är härlig med skog, pool och fräscha duschar osv.

Vad gäller Atlantkusten så är vägarna härliga. Ett år ställde vi navigatorn på att undvika stora vägar och hålla sig så nära vattnet som möjligt och det var en hit. Nästan så man fick vara försiktig vid högvatten men vilka upplevelser! Vi körde sträckan la Rochelle-le Havre längs med hela vattnet - det blev några mil. Pensionat och mindre hotell fanns överallt, fränast var ett rum ovanpå bageriet i Avranches, kostade 30€ inkl frukost för två personer.

Militaria finns det exakt hur mycket som helst; i varje normandisk by som ligger närmare än 50km från kusten finns ett museum med några stridsvagnar, motorcyklar, 88mm-kanoner osv. En Sherman på torget eller i byns enda korsning är en självklarhet. Kring Bayeux med omnejd står de som spön i backen, även krigskyrkogårdar finns det gott om och de är väldigt stämningsfulla och manar till eftertanke kring mänsklighetens uselhet, särskilt där dryga tretusen "tyskbarn" låg begravda efter att ha svultit ihjäl då de förvägrades mat efter kriget.
De berömda stränderna kan man tillbringa mycket tid vid, att tänka på för motorcyklister kan vara att detta är landsbygd och därmed vanligt förekommande traktorer på vägarna, med lera/gödsel i kokor på de annars fina och kurviga vägarna; les Bocages innebär också att man får ta det lilla lugna särskilt som turister är vanliga och vädret skiftande.
Paimpol har en mycket fin fiskrestaurang och där kan man också bo ovanpå.

Våga köra oplanerat och fråga er fram. :)
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Tänk på att i Frankrike gäller/finns inte allemamnsrätten, dvs det är inte fritt fram att tälta var man vill osv. Som BrooklynS skrev, undvik större vägar och upplev mer av landet!


"En annan sak man slipper tänka på när man kör hoj är de otroligt välgömda fartkamerorna längs franska motorvägar. Jag blev fotad inte mindre än fyra gånger under en dag, och detta är bara de blixtar jag märkte av. Förväntar mig ett litet paket från Hertz inom de närmsta veckorna."

Väldigt mkt fartkameror numera, dem flesta håller gällande hastighet. Kameror/radar kan även vara gömd bakom tex bropelare och fota regskylt bakifrån, böter kommer på posten till ägaren av fordonet. (vet ej hur det är med icke franska fordon som fastnar i kameran)
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Allemansrätten finns inte, helt korrekt. Men man kan självfallet fråga bonden om det är OK att slå upp tältet en natt under träden bredvid fältet. :) Det går ofta alldeles utmärkt, särskilt om man åtminstone FÖRSÖKER fråga snällt på franska. Kör man dessutom en BFG är framgången närmast garanterad. ;)
 

strfdanne

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2013
Ort
Ja
Hoj
Kawa ER-6 N -13
Tack för kloka synpunkter.

Jag sammanfattar det till att minst två övernattningar är att rekommendera, samt att man i så stor mån som möjligt skall färdas via Atlantkusten för att få den bästa upplevelsen.

Om man tittar på Google maps för att få distans och ruttförslag (så kort sträcka som möjligt) så föreslås följande:

https://www.google.se/maps/dir/Sk%C3%B6vde/Caen,+Frankrike/@52.2091312,5.9602101,6z/data=!4m16!4m15!1m5!1m1!1s0x465b023d3a4c413d:0x817d30b9033d4604!2m2!1d13.8461208!2d58.3902782!1m5!1m1!1s0x480a42bd4c04c933:0x3da5749f30d00859!2m2!1d-0.370679!2d49.182863!2m1!2b1!3e0

Ungefär vart bör man försöka söka sig mot kustvägen?

Vilken/vilka färjerutter rekommenderas från Sverige till Danmark/Tyskland?

Vilka avgifter får man räkna med att betala vid t.ex. motorvägsfärd i andra länder och hur stora är dessa?
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Om man bor i Stockholm eller norr om kan kanske färjan Nynäshamn - Gdansk vara ett bra alternativ. Man kortar vägen till kontinenten med ca 50 mil, får sova ut ordentligt en hel natt och får köra några mil igenom Polen/forna Östtyskland istället för Sverige innan man kommer till krokarna runt Hamburg. Själv är jag lite trött på sträckan Stockholm - Malmö och tar gärna andra rutter. Kostnaden går på ungefär ett ut att köra inklusive boende och att ta färjan. 1.450:- inklusive hytt, hoj + förare för enbäddshytt med fönster. Billigare med sämre hytter.

Ett litet tips....
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top