Ni med stugmoppar...

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
MartinB startade en bra tråd om försäkringsskydd vid banåkning, http://www.sporthoj.com/forum/showt...ng-försäkring-(ej-plåt-amp-plast!)-noobfrågor, något alla borde tänka mer på, även ni som
inte tävlar!

Jag funderade vidare och kom att tänka på alla (ni) med gamla trötta crossar eller skruttiga, oreggade 125-offroader som ni själva eller kanske 13-åringen tröskar runt med i stugan. Hur gör man den dagen sonen/dottern kommer hem med söndertrasat knä?

Fenomenet ”stugmoppe” är inget nytt. När jag fyllde femton tog jag och en klasskompis mopparna till hans lantställe 4-5 mil från stan och skulle köra med hans 125:a hela dan. Varken hans eller mina föräldrar tyckte det var så konstigt; ”-Akta er för polisen bara...”

När jag råkade ut för min olycka och blev delvis förlamad hade jag, precis som de flesta av oss, både en grupplivförsäkring via facket och den vanliga trafikförsäkringen som gav mig en ekonomisk grund att stå på i resten av mitt liv!

När man då ligger där med ryggraden lindad runt en tall i skogen vid stugan, är det lite sent att börja tänka på vilken försäkring man borde ha tecknat...

Telefonsamtal till FB:
”-Tjena, jag har varit i stugan och fulkört på fulcrossen på fulcrossbanan vi har i skogen som knappt ambulansen hittade till. Nu har jag kraschat och blivit förlamad, hur många miljoner får jag i ersättning?”

Troligtvis svarar de:
”-Jamen din dumma jävel, du har alltså kört en oreggad hoj, utan försäkring, på en bana som varken markägaren eller länsstyrelsen godkänt, och nu vill du ha ersättning från en försäkring du inte har, är det vad du säger?”
”-Njaa, men det gick ju inte så fort...”
”-Här blir det inte en spänn, ut och tigg på stan, IDIOT!”

Så ungefär tror jag det kommer att låta vid en olycka, och frågan är om det ö.h.t. finns försäkringar mot sådant?
Hur resonerar ni som har ungar i ”rätt” ålder?
 

nokte

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Ort
Umeå
Hoj
Suzuki Intruder 600 -96
När jag var 13 så körde jag rätt mycket på våran stugFYRHJULING av modell kinaskräp den var också oförsäkrad, oreggad och såklart skulle man akta sig för polisen. Som tur va insåg jag rätt snabbt att skiten inte gick att köra snabb med då den krängde hur fan den ville ibland. Såklart hade jag varit centimetrar ifrån att köra åt helvete FLERA GÅNGER innan jag tog det beslutet
Nu används den mest för transport och en tur upp på berget om man känner för det.

Bra att du delar med dig av erfarenheter!
 

Tony Z1000

Bättre att ha otur än ingen tur alls!!!
Gick med
10 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Z 1000 -08
Bra att du tar upp frågan Laidback.
Har försökt förklara detta för folk runt omkring mej men tyvärr så e ju detta något som bara "drabbar andra" enligt dom som vill köra på detta sätt.
Man framstår givetvis som en surgubbe när man talar om för barnen att dom ska ge fan i att köra till o från och i skogen på fordon som inte är försäkrade på rätt sätt.
Jag valde att bli medlem i den närliggande crossklubben och tog med mej grabben dit och så körde vi båda 2 där.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Bra tråd. När jag var liten växte jag upp delvis uppe i Norrland. Många av mina jämnåriga fick crossmotorcyklar som de körde på sina tomter. Min mamma var ensamstående och min överförmyndare satte stopp för att jag skulle få en cross. Han hade en föreläsning om sin förlamade son och min mamma ville nog egentligen aldrig att jag skulle ha en cross. I maskopi med varandra satte de stopp för mitt mc-körande tills jag blev myndig.

Det kan nog vara vettigt att undersöka hur försäkringsläget ser ut innan man släpper iväg sina ungar. Med det sagt är det svårt att stoppa helt. Åker de med sina vänner någonstans och deras föräldrar inte har samma koll och låter dem göra lite som de vill och att lekarna blir allt mer vilda. De står man ändå där om en olycka skulle vara framme. Ärligt talat har jag ingen koll på hur barn/ungdoms försäkringar ser ut. Minns att jag i 15 års åldern tecknade en specialförsäkring när jag höll på med segelflygning. Det täckte inte de vanliga försäkringarna.
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Ryser av obehag när jag läser ditt oerhört kloka inlägg, laidback. Sådär har ju dottern lattjat runt från det hon var tio år tills hon blev 16 och skaffade körkort (iofs aldrig på egen hand utan jag åkte med på egen båge men det innebär ju inte att jag hade full kontroll). Gudskelov utan skador men tänk om... För inte var jag så klok att jag hade ens en antydan till försäkring förutom hennes vanliga barnförsäkring.
Tack för att du delade dina tankar!
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Ja som sagt, det här är inget nytt!

Visst, ungar kan skada sig när de klättrar i träd också, men jag tog exemplet med stugmoppe för att vi är på ett hojforum.

Undrar hur FB ser på saken, ser de hårdare på saken om det var en gammal cross inblandad än om ungen ramlat ner från ett träd?

Oavsett vad så är det lite lustigt att en del föräldrar (mina t.ex.) förbjöd mig att ens sätta på ett större framdrev på moppen, medan det gick jättebra att köra 125:a, om det var långt in i skogen och långt från polisen!
 

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Ort
Bispgården
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Bra inlägg! Här på byn har vi samma problem, ungarna kör kors och tvärs och överallt. Tilläggas kan sägas att vi har en cross och enduro klubb med egna banor här på byn. (Svemo godkända). Men ungarna kör hellre på vägar och fritt i skogen än kommer ner och kör med oss andra.

Tror det mesta ligger på hur stort föräldraransvar man tar! Skulle aldrig tillåta ungarna att köra utanför tillåten bana och med bristfälliga skydd..
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Täcker inte en normal olycksförsäkring sådant?
Har iofs bara kollat att min täcker dykning.
Men att tex klättra upp i ett träd och trilla ner o bryta ryggen (som väl en olycksförsäkring täcker?) är väl eg inte mer idiotiskt än att gasa runt med en oreggad cross i skogen?
Men ska nog ringa och kolla upp vad den täcker eg.
(trodde i min naivitet att en separat olycksfallsförsäkring täcker i stort sett allt, dom måste väl ändå utgå från att man inte vill göra sig illa med flit iaf?)
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Vad är det som gäller egentligen? Intressant fråga.

På MTB kan man lätt komma upp i 50 km/h i skogen. Sällan man har mer skydd på sig än när man åker Cross.
Som sagt, varför skulle en olycksfallsförsäkring gälla om jag cyklar men inte åker Cross. kan förstå att Polisen har synpunkter på åkning av oreggat fordorn.
MEN, det som är allvarligt, OM man skadar någon annan på sitt oreggade fordorn. Då sitter man med skägget i brevlådan.
Hur gäller en sådan försäkring om jag cyklar omkull på fyllan. Det är ju olagligt att cykla onykter också.

Mats
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Bra tråd!

Detta har aldrig slagit mig tidigare. Jag har en separat personförsäkring och har alltid mina fordon trafikförsäkrade, minst.
Men visst har man kört både cross och avställd MC i skogen vi flera tillfällen. Inte för att tala om alla oförsäkrade, trimmade mopeder man tuffat runt med under åren. Sånt man inte tänker på när man inte är i stan.

Du fick mig inte bara att fundera över försäkringar utan även va fan jag göra i stan egentligen.
 

Mike-

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2011
Ort
Stockholm
Hoj
VFR 800
Täcker inte en normal olycksförsäkring sådant?
Har iofs bara kollat att min täcker dykning.
Men att tex klättra upp i ett träd och trilla ner o bryta ryggen (som väl en olycksförsäkring täcker?) är väl eg inte mer idiotiskt än att gasa runt med en oreggad cross i skogen?
Men ska nog ringa och kolla upp vad den täcker eg.
(trodde i min naivitet att en separat olycksfallsförsäkring täcker i stort sett allt, dom måste väl ändå utgå från att man inte vill göra sig illa med flit iaf?)

Normalt gäller de inte om man gör något olagligt.

Så här skriver tex Trygghansa
Försäkringen gäller ej för: Skada som uppkommit i samband med att den försäkrade utfört eller medverkat till uppsåtlig brottslig handling som enligt svensk lag kan leda till fängelse.

Olovlig körning leder väl normalt inte till fängelse, vilket ju innebär att försäkringen borde gälla.
 

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Ingen
För min son som är sju år har vi Trygg Hansa barnförsäkring, vi kör cross i ÖMK på riktig bana och betalar genom medlemsavgiften även en del av den försäkring som ingår i medlemsskapet.

Vi har dessutom förmånen att bo i en stad, Örnsköldsvik, där crossbanan är öppen så mycket att jag gissar att han kommer att kunna köra sig less utan problem. Det är öppet alla dagar utom fredag och på helgerna är det öppet mellan 10.00 och 17.00. Det känns rätt bra att vi inte behöver fulköra.

Däremot så tycker jag att du lägger upp problematiken på ett bra sätt laidback. Det går fort att köra åt pipan.

Barnförsäkringarna är rätt bra och täcker en hel del. Vi har redan fått ut en hel del efter skador vid mindre olyckor.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
För min son som är sju år har vi Trygg Hansa barnförsäkring, vi kör cross i ÖMK på riktig bana och betalar genom medlemsavgiften även en del av den försäkring som ingår i medlemsskapet.

Vi har dessutom förmånen att bo i en stad, Örnsköldsvik, där crossbanan är öppen så mycket att jag gissar att han kommer att kunna köra sig less utan problem. Det är öppet alla dagar utom fredag och på helgerna är det öppet mellan 10.00 och 17.00. Det känns rätt bra att vi inte behöver fulköra.

Däremot så tycker jag att du lägger upp problematiken på ett bra sätt laidback. Det går fort att köra åt pipan.

Barnförsäkringarna är rätt bra och täcker en hel del. Vi har redan fått ut en hel del efter skador vid mindre olyckor.

Hur långt efter uppkommen skada kan man söka ersättning? Jag försökte få svar på de från Trygghansa där jag har min försäkring (barnförsäkring fortfarande:yoparty) men de ville inte svara på det om jag inte specificerade exakt avd det gällde. Jag svarade att jag har en massa ärr och nedsatt rörelse i ett finger.

Tydligen behövde jag läkarintyg på fingret, go figure det kan jag fixa, det funkar ju inte som det ska. Men sen skulle jag ha intyg på mina ärr! Va i helvete? De menar alltså att jag ska specificera tidpunkt för samtliga ärr? Ärr blir ju gärna ärr efter ett bra tag, i synnerhet hos mig tar det tid. Hur är tanken där? Ska man ta foto på va ända sår man ådrar sig genom diverse sysslor i fall det blir ett ärr?
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Hur långt efter uppkommen skada kan man söka ersättning? Jag försökte få svar på de från Trygghansa där jag har min försäkring (barnförsäkring fortfarande:yoparty) men de ville inte svara på det om jag inte specificerade exakt avd det gällde. Jag svarade att jag har en massa ärr och nedsatt rörelse i ett finger.

Tydligen behövde jag läkarintyg på fingret, go figure det kan jag fixa, det funkar ju inte som det ska. Men sen skulle jag ha intyg på mina ärr! Va i helvete? De menar alltså att jag ska specificera tidpunkt för samtliga ärr? Ärr blir ju gärna ärr efter ett bra tag, i synnerhet hos mig tar det tid. Hur är tanken där? Ska man ta foto på va ända sår man ådrar sig genom diverse sysslor i fall det blir ett ärr?

Tror mest dom vill ha foton på ärren och var dom sitter så dom kan bedömma vad du ska ha för ersättning.
 

Alex76

Tutankhamun Fästing
Gick med
2 Oct 2007
Ort
Mariefred
Hoj
Aprilia Dorsoduro 750 -10
Hur långt efter uppkommen skada kan man söka ersättning?

Det är ganska lång tid. Själva skadan måste du anmäla inom 3 år från det att du fick kännedom om skadan. Det får dock inte ha gått längre än tio år sedan tillfället då skadan inträffade. Att det sen blir svårare att styrka saker som hände för x antal år sedan är en annan femma...
 

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Ingen
Hur långt efter uppkommen skada kan man söka ersättning? Jag försökte få svar på de från Trygghansa där jag har min försäkring (barnförsäkring fortfarande:yoparty) men de ville inte svara på det om jag inte specificerade exakt avd det gällde. Jag svarade att jag har en massa ärr och nedsatt rörelse i ett finger.

Tydligen behövde jag läkarintyg på fingret, go figure det kan jag fixa, det funkar ju inte som det ska. Men sen skulle jag ha intyg på mina ärr! Va i helvete? De menar alltså att jag ska specificera tidpunkt för samtliga ärr? Ärr blir ju gärna ärr efter ett bra tag, i synnerhet hos mig tar det tid. Hur är tanken där? Ska man ta foto på va ända sår man ådrar sig genom diverse sysslor i fall det blir ett ärr?
För de skador som vi har anmält på våra barn så skall det ha krävt att man har uppsökt läkare/vårdcentral för skadan. Vi anmälde två skador samtidigt varav den ena var över ett år gammal när vi anmälde den. Därefter måste det gå minst ett år (Trygg Hansa) efter skadans uppkomst innan man gör en bedömning om ärrbildning kan vara skäl för utbetalning från försäkring.

Vår son slog upp sår i pannan och över ögat tre år på raken där första skadan anmäldes samtidigt som andra skadan. Alla tre ärr som uppstod bedömdes som "förfulande" och därför betalades det ut ersättning för dessa. Vår dotter brakade in i ett staket med ansiktet före när hon åkte madrass på dagis och slog upp ett sår på näsan som också var ersättningsberättigat.

Ingen av skadorna har krävt uppvisande av läkarintyg men vi har som sagt besökt vårdcentralen för alla skador.

Tipset till er andra är att får era barn eller ni själva skador som kan kännas banala men som kräver omplåstring på vårdcentral så anmäl även skadan till försäkringsbolaget. Jag tror dock att ärr på andra delar av kroppen inte ger samma chans till ersättning som skador i ansiktet men det bästa är väl att anmäla och låta försäkringsbolaget avgöra. Om skadan ger funktionsnedsättningar på som i ditt fall fingrar så bör det gå att anmäla.

Ärr som blivit ärr men du inte vet när eller hur känns svåra att få något på men där du vet datum för skadan skall du kunna anmäla.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Inte så många bolag som vill försäkra en stugmoppe som körs på traktorstigar.

Mitt i prick!
Det är precis det som är frågan i den här tråden!

Nåja, har just snackat med Folksam om div annat, och passade på att fråga just om barn som kör oförsäkrade, oreggade moppar/crossar/125:eek:r vid stugan, och hon sa att i värsta fall blir man helt utan ers. eftersom det är en faktiskt är en olaglig handling.

Hon TRODDE att trafikförs.föreningen (om det gäller oreggat, obes fordon, t.ex gammal offroad 125) kunde täcka upp i efterhand, men var osäker.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Stugmoppen är ett gammalt fint begrepp, en knuten, svensk näve djupt nerkörd i fickan, en loska mot myndigheterna. Eller som i fallet med stugmoppar, djupt in i skogen.

Groggmoppe är ett annat ord för samma sak.

Må de aldrig försvinna från uthus, gillestugor och garage. Eller lutade mot väggen bakom ensilaget " trögstartad varm"!
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Det är ganska lång tid. Själva skadan måste du anmäla inom 3 år från det att du fick kännedom om skadan. Det får dock inte ha gått längre än tio år sedan tillfället då skadan inträffade. Att det sen blir svårare att styrka saker som hände för x antal år sedan är en annan femma...

Får kräva farsgubben på ersättning då han inte ville anmäla mitt brutna finger 2000. Tack och hej ersättning:glömdet
Ärren som är störst är nog samma sak där också tyvärr.:huvet

Mitt ex fick ca 9K för ett ärr på insidan av låret, drygt 6-7 cm långt. Tydligen kunde hon inte bli bikinimodell pga detta.
Det är väll för fan inte insidan av låret som ska fotas, det är väll :tuttar :D
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top