CR500AF konverterad med CRF450 '02 Alu-ram

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Skriver ihop mitt bygge lite för den som vill se hur man kan göra istället för att ha det i 60 sidor projekttråd...

Det hela började med att jag hade en GSXR750 som sällan användes och hellre ville ha en hoj som man kunde ha roligt på året om. Gixxern såldes och en CRF450 '02-ram med 17" Excel-fälgar, Brembobroms och TAG-clamps dök upp på Blocket. Chassit blev mitt för 9000 kronor i augusti 2010, mindre än vad fälgarna kostar nya över disk
smile.gif
Nu när man läst på mer så hade ett CR125 '02-'07 chassi varit att föredra då det hade krävt lite mindre modifieringar. På en fyrtaktsram behöver man höja Y-et vid utblåset ca tre tum - 7,5 cm.

CRF450ram-640.jpg


I november hittade jag äntligen en lämplig donatorhoj. En relativt oskruvad CR500 från 1999.
Tror att jag fick den för 15 tkr.
CR500-99-640.jpg


Den provkördes lite under vintern '10-'11
http://youtu.be/3R1fDlq-wZ0

I oktober 2011 tittade jag efter inrådan in i insuget och fann en spricka i kolven. Notera det tjocka godset och de trånga kanalerna.
CrackedPiston-640.jpg


Det blev dags att påbörja projektet. Steg ett - Renovera motorn
Jag portade först cylindern genom att förstora kanalerna och höja portarna
KmanPortar.jpg


Utblåset matchades mot stosen. Ser ni kanten på väster halva - den stör flödet.
ExhaustMatch640.jpg


Mycket grovavverkning. Tog tid, även med tryckluftsfilen. Det finns speciella sådana för aluminium och om de doppas i T-röd under arbetet kleggar det inte fast lika mycket material i filen.
Avverkat640.jpg


Utblåset höjdes 3 mm. Rita med tusch i överkant av porten, ställ skjutmåttet på det du vill höja och dra en repa parallellt med kanten så ser du hur långt du ska avverka. Jag breddade även utblåset lite i överkant ca 1-2 mm.
Var rädd om mellanväggen i utblåset. Den ska inte göras tunnare. Den är lite ömtålig.
LeftPortRaised640.jpg


Insuget öppnades upp rejält. Lämnas med lite grov yta för att förhindra droppbildning.
KmanPortInletCR500-800.jpg


Därefter fick jag hjälp av Johnnymannen och hans vinklade dremel för att kunna höja transferportarna 1,5 mm
Transfer800.jpg


Morgonen efter lämnades cylindern till Lindome motorrenovering söder om Göteborg för borrning till andra överdimension 89,50 mm. 7-800 kr nånting kostade det. Utblåset är jämnt och polerat för bästa flöde. Dekompportarna i överkant av utblåset är inte nödvändiga. Höjningen av utblåset gör den mer lättstartad ändå. Här är spåren efter de gamla bara.
KmanBored8950-800.jpg


Närbild. Portarnas kanter ska gradas av efter borrningen!
Borrad800.jpg


Wisecos smidda och molycoatade kolv #871 kom från USA via Johnny som också skulle ha kolvar. Runt 14-1500 kr för den inkl ringar men EJ med kolvbult! Fick köpas separat.
Top-end färdig:
KmanPistonCylFlash800.jpg

Obs! Kolven ska borras två hål för smörjning av avgasbryggan. Instruktioner följer med kolven.
 
Last edited:

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Jag ville ha nya fräscha lager i bottendelen så att jag visste att motorn var helt frisk när jag började med konverteringen.

Blocket delades. Tidsödande att dela det jämnt och fint utan att det kantrar. En spackelspade i stål kan användas om man inte har en speciell vevaxelavdragare.
SplitCase800.jpg


Ett lagerutdragningsverktyg krävdes för att få ur några av lagren. Biltemas funkade på alla utom minsta lagret till vattenpumpsaxeln. En dyr sats men jag hade en välutrustad kompis
rolleyes.gif

Lagerutdragare800.jpg


En komplett lagersats med packboxar för bottendelen köptes av BossBearing på eBay för ca 1000 kr och en komplett packningssats för motorn.
Blockhalvorna bakades i ugnen i 150 'C och lagren låg i frysen över natten för att de skulle gå i lättare. Funkade fint. Ytterst lite våld krävdes.
NyaLager800.jpg


En hemmagjord Crank-puller användes för att få i veven i de nya lagrena. Funkade också mycket bra. Fick borra upp ett av skruvhålen i drevet bara
biggrin.gif

CrankPuller.jpg


Timelapse-film av ihopmonteringen
http://youtu.be/K1SPYwxUnN8

Kolven kontrollvägs. Smörjhålen borras i kolven enligt instruktionerna. Inga vassa grader får finnas. Kolvringsgapet kollas...
Kolvborrning.jpg


Timelapse-film av top-end re-assembly:
http://youtu.be/fD1DFtLO0iM

Simsalabim - frisk motor med mera pulver!

En utmärkt instruktion för hur man delar en CR500-motor finns HÄR
 
Last edited:

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
I mars 2012 var svetsningen av ramen inplanerad så det var dags att strippa alu-ramen och skära ur Y-et och nedre motorfästena
Y-cut.jpg


Inpassningen av motorn började. En svets på nedre högra ramröret måste slipas ner och göras om för här tar motorn i. Motorn ska vinklas ner så långt det går i ramen för utblåsets skull.
engineFrame.jpg


Korrekt inpassning i sidled åstadkommer man i 2002'ans CRF450-ram genom att flytta högra svingaxelbussningen som är 54 mm till vänster sida.
Sen köper man en Honda original 59 mm svingbussning (partnr: 52141-KZ4-J40) och sätter på höger sida och vips - kedjan löper perfekt mot bakdrevet!
Svingbussningar.jpg


Y-biten passades in och punktades. Det gick att behålla nedre kylarfästet på sin plats.
RaisingY.jpg


Med motorn inpassad tillverkades motorfästen till nedre ramrören. Jag hade tyvärr inte tillgång till någon fräs så det fick bli svarvade aluminiumhylsor som svetsades ordentligt på ramen.
Mounts.jpg


Solida bitar tillverkades som förstärkning inuti ramrören som skulle förlängas. Ramen är gjord av 6061-T6 aluminium.
SolidInserts.jpg


Allt punktades ihop med spalt för att det skulle gå att svetsa ihop alla bitar ordentligt
SolidInserts2.jpg


Fördelen med förstärkningen är att det gick att slipa ner svetsarna och få förlängningen lite mindre synlig
SlipadeSvetsar.jpg


Därefter tillverkade vi ett motorfäste till topplocket där vi även gjorde fästen för tändspolen. Att ha spolen och tändboxen nära toppen gör att man slipper klippa och förlänga kablarna för att minska risken för elfel i framtiden.
HeadBraceCoil.jpg


Det blir trångt men det men allt får faktiskt plats under tanken utan att behöva modifiera den. Jag vände bensinpipen bakåt ur tanken bara.
UnderTanken.jpg


Fästen för avgassystemet tillverkades och ljuddämparen fick vinklas ut för att inte bakdäcket ska ta i. Svetspinnen är inget riktigt fäste
wink.gif

avgasmount.jpg


450'ns kylare fick modifieras för att anslutningarna skulle passa mot 500'ans vattenpump. En ny anslutning svarvades och svetsades på i underkant efter att den gamla pluggats
Kylare.jpg


Sen blev det timtal av slipning och inpassning för att allt skulle sitta helt korrekt. Man får lätt uppfattningen av såna här trådar att det är gjort i en handvändning att AF-konvertera men så är det inte!

Ett enormt tack till CSS AB - Cert. Svets i Bankeryd för all alusvetsning!
 
Last edited:

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Nu var det dags för ihopsättning av allt. Luftburken och dess anslutning till förgasaren passar inte alls mellan hojarna så en snabel/boot från en CR250 '99 inhandlades och monterades mot 450'ns luftburk med hjälp av en adapterplatta av aluminium. Snabeln kläms lite mellan ramen och stötdämparen men inte värre än att den funkar utan att modda den med värmepistolen
AirboxAdapter.jpg


Kylsystemet drogs. Jag kom undan med att använda 450'n och 500'ans originaldelar efter lite modifiering.
Slangdragning.jpg


Sen var det bara att sätta ihop allt! En ny expansionskammare ska ersätta den buckliga FMF-pipan framöver.
Done.jpg


Första start och provkörning gick helt smärtfritt förutom att det kom en snöstorm under påskhelgen som förhindrade omedelbar provtur. Hojen är drevad högt (15-41) men den går mycket fortare än filmen kan förmedla och är precis så galet rolig som jag hoppades! Brembobromsen har grymt bett och det hårt uppsatta Supermoto-chassit passar bra på asfalt. Job done! Nu är det dags att ha roligt!!!
http://youtu.be/ssD0EP5fyLo

Frågan om totalkostnaden dök upp så jag klistrar in summeringen här:

Utgifter i stort:
CR500: 15000
chassi: 9000
Kolv: 1500
svetsning: 1000 (en bekant svetsade på fritiden)
borrning: 800
luftburk: 500
smådelar: 1000

tot: ca 30 tkr
 
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Så mycket arbete bara för att knacka till en tvåtaktsmotard. :3freak

Men stora tvåtaktare kommer alltid att vara något lite speciellt. :tummenupp
 

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Imponerande! jag vill också ha plats och maskiner i framtiden för att kunna modifiera ordentligt!

Grattis till bygget!
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Last edited:

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Bra tråd, bra sammanfattning med bilder & text. Skönt att slippa läsa genom många sidor! :tummenupp
 

p2p

If you snooze, You loose.....
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Ktm 690 smc
riktigt roligt att läsa och man blir bra sugen själv att rädda nån gammal hemsk 2taktare till ett bättre öde :D..


lite nyfiken hur många häst tror du att den landar på efter dina mods?
 

Inge Naning

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2011
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525 EXC -05, Africa Twin -99, CB450 -70, Honda CRF 250 -04 Såld, KTM 690 SMC -11 Såld, Aprilia F1 Futura Såld
Sitter och drömmer om samma bygge fast med en Honda 450 HM ram med papper för LV reg.
Ruggit snyggt bygge!:tummenupp:Bugar
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
voi satana perkele vilken porr! nice jobbat. Är inreggning helt uteslutet på en sån beast?
Ja, men jag bryr mig inte :hihi Den är bara en leksak
SBP och myndigheterna skulle väl få krupp av en gatlaglig 500cc tvåtakt idag

lite nyfiken hur många häst tror du att den landar på efter dina mods?
En kompis med ungefär samma portning bänkade 63 bhp men han har lite mer godis så runt 60 på hjulet gissar jag. Portningen gav honom 78 Nm och det är det jag känt själv. Mer vrid :tummenupp

edit: Rättelse. I samma bänk har original CR500 gett 48 hästar på bakhjulet. Han har alltså 15 hp och 22 Nm mer än original. 25% effektökning :)
 
Last edited:

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Detta har man väntat på! Snyggt gjort:tummenupp
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Tack för skönt reportage, särskilt montagefilmerna! Kan bara bli avis på förmågan.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top