Caféracerobjekt, Yamaha XS 750 1T5.

TheWhip

Medlem
Gick med
17 Jun 2011
Ort
Linköping
Hoj
R1-03 Banhoj, Yamaha XS 750 -77 (Caféracerobjekt)
Fått lite mer gjort! Demonterat och rengjort gafflarna, underbenen ska pulverlackas svarta. Packboxen var okej men de överlever ändå inte ugnen till pulverlack. Men grafitbussningarna måste väl klara värmen?

Demonterat bakstötdämparna så gott det går. Tanken var att lacka fjädrar och kåpa svarta men det verkar som att själva dämparen inte går att dela, och kompressionen är dålig/obefintlig. Fan jag vill inte ha en utgift till men lutar åt ett par Hagon nu. Om det inte är så att man knappt hade ngn kompression på så här hamla hojar. Returen är kanonbra. Hur var dina dämpare utan fjädrar zäta?

Lossat bromsskivorna från fälgarna med. De väger, hör och häpna, 2,5kg styck!! Tanken är att de ska hålborras och få naven lackade i bremboguld.

Hur ska man göra med framskärm? Ska man kapa originalen, få med på pulverlacken och låta det duga? Vill ha framskärm, eller iaf möjlighet att ha en.

Stötdämperiet i en låda.
ImageUploadedByTapatalk1360433010.072006.jpg

Här ser man asen till bromsskivor med.
ImageUploadedByTapatalk1360433021.070983.jpg

Och här är projektet i sin helhet!
ImageUploadedByTapatalk1360433078.504273.jpg
 
Last edited:

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Något jag reagerade på mina SPLITT NYA progressive dämpare var hur lätt det var att dra o trycka ihop dämparen, har aldrig gjort det på mc-dämpare förut, bara bilar. men jag misstänker att det är normalt. (det är ju lite skillnad på en dämpare som har ca 180kg att ansvara för jämfört med bil som har 1200kg+ att ansvara för)
Men som sagt, är dämparna 30 år gamla så är det nog dags att byta ut dem.


ang framskärmen så kan jag väl bara säga hur jag tänkt göra, och det är att kapa ner min så det blir mer i still med de mindre honda cb modellerna, liten och tunn. Sen ska min lackas tillsammans med tank o cuts.

Kapa original-skärmen är billigast, gäller bara att vara noggrann. Sen är sitter det väl (om det är som på min) en inbyggd förstärkning som styvar upp gaffeln, och bättre väghållning är alltid trevligt! :D
 

TheWhip

Medlem
Gick med
17 Jun 2011
Ort
Linköping
Hoj
R1-03 Banhoj, Yamaha XS 750 -77 (Caféracerobjekt)
Mer godis!!

ImageUploadedByTapatalk1360592260.594537.jpg

ImageUploadedByTapatalk1360592269.911027.jpg

ImageUploadedByTapatalk1360592278.177577.jpg

Har dock lite funderingar på att modda om den baktill, att man drar upp lite ankstjärt på cutsen sen svetsar bakramen så att den inte är helt plan, utan drar lite uppåt. Min tanke är att man ska se hela bakramen, cutsen ska inte dölja sidorna på den.

Typ såhär fast med denna cutsen jag har.
CUSTOM-MOTORCYCLE-www.hydro-carbons.blogspot.com-CAFE-RACER+-SPIRIT+7+-YAMAHA+-XS750-1.jpg
 
Last edited:

TheWhip

Medlem
Gick med
17 Jun 2011
Ort
Linköping
Hoj
R1-03 Banhoj, Yamaha XS 750 -77 (Caféracerobjekt)
Något jag reagerade på mina SPLITT NYA progressive dämpare var hur lätt det var att dra o trycka ihop dämparen, har aldrig gjort det på mc-dämpare förut, bara bilar. men jag misstänker att det är normalt. (det är ju lite skillnad på en dämpare som har ca 180kg att ansvara för jämfört med bil som har 1200kg+ att ansvara för)
Men som sagt, är dämparna 30 år gamla så är det nog dags att byta ut dem.


ang framskärmen så kan jag väl bara säga hur jag tänkt göra, och det är att kapa ner min så det blir mer i still med de mindre honda cb modellerna, liten och tunn. Sen ska min lackas tillsammans med tank o cuts.

Kapa original-skärmen är billigast, gäller bara att vara noggrann. Sen är sitter det väl (om det är som på min) en inbyggd förstärkning som styvar upp gaffeln, och bättre väghållning är alltid trevligt! :D

Jo de är nog rätt slut, hittade på yambits ett par svarta standarddämpare för 59£ också så blir väl det. Ska ju ändå beställa massa lager och grejer från dem. 2500kr ungefär landar det på med bakdämpare, sving, ram och hjullager, alla packningar till bromsoken, belägg från EBC (är de ngt att ha eller ska man beställa SBS) och lite annat smått o gott.

Hagondämpare, ractechfjädrar och racetech-cartridge styrdämpare och fork brace får kanske bli nästa vinters projekt.

Är det inte jävligt svårt att få skärmen snygg så? och den jag har idag är ju kromat helvete, jag vill ju ha svart. Pulverlacka kanske? Frågan är om man tycker den finishen duger? Annars, går det att lacka vanlig lack över pulverlack om man mattar ner lite? För vad jag förstått fäster pulverlacken bra på krom.

Annars får man gjuta en egen i glasfiber och montera på fästet från originalskärmen. Så har man ändå förstärkningen.
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Nice!
Körde lite rostfritt igår, fasen vad bra det blev, och roligt är det :)

Ang stötaren, jag har enkelstötare bak, och ärligt så kollade jag aldrig, jag tejpade kromet det första jag gjorde, sen gick inget att röra :) Men vid monteringen av fjädern så upplevde jag inte att den åkte ihop iaf, så kompression var det nog i den (min är gasfylld). En lite flummig tanke... från en ovetande.. men fjädern hjälper ju till att hantera kraften vid kompression... så jag "gissar" (märk väl), att det är vid returen det måste kontrolleras med en större motkraft.
Jag skulle skulle slänga ut frågan i mekforumet, där finns massor med kunskap... till skillnad från mina gissningar :)
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Är det inte jävligt svårt att få skärmen snygg så? och den jag har idag är ju kromat helvete, jag vill ju ha svart. Pulverlacka kanske? Frågan är om man tycker den finishen duger? Annars, går det att lacka vanlig lack över pulverlack om man mattar ner lite? För vad jag förstått fäster pulverlacken bra på krom.

jo, min var också kromad, men kromet går att blästra bort utan några större bekymmer (vilket de förmodligen gör inför pulverlack ändå).

Njae, jag tror inte det är svårt. Tekniskt sett alltså. det krävs nog en hel del med tålamod dock.
 

TheWhip

Medlem
Gick med
17 Jun 2011
Ort
Linköping
Hoj
R1-03 Banhoj, Yamaha XS 750 -77 (Caféracerobjekt)
Nice!
Körde lite rostfritt igår, fasen vad bra det blev, och roligt är det :)

Ang stötaren, jag har enkelstötare bak, och ärligt så kollade jag aldrig, jag tejpade kromet det första jag gjorde, sen gick inget att röra :) Men vid monteringen av fjädern så upplevde jag inte att den åkte ihop iaf, så kompression var det nog i den (min är gasfylld). En lite flummig tanke... från en ovetande.. men fjädern hjälper ju till att hantera kraften vid kompression... så jag "gissar" (märk väl), att det är vid returen det måste kontrolleras med en större motkraft.
Jag skulle skulle slänga ut frågan i mekforumet, där finns massor med kunskap... till skillnad från mina gissningar :)


Jag måste få tag på Argon och wolfram för att kunna svetsa bara, håller ögonen öppna på blocket men annars får man väl ta smällen med 2400 för en ny tub. Sen missade (förmodligen deras knep) idioterna på ebay som skickade svetsen att skicka med automatiska svetshjälmen som lovades med alla köp. Men de skulle skicka den idag när jag påtalade det. Nu har jag en svart ful plastskärm som följde med med en svart glasskiva i bara, en så man håller framför ansiktet.. Undrar hur man tigar med en sån.. man använder ju båda händerna liksom. :p

Jo fast det är lite som Broberg säger, är de 30 år är det dags att byta. Oljan i gafflarna hade ju sett sina bättre dagar.
 

TheWhip

Medlem
Gick med
17 Jun 2011
Ort
Linköping
Hoj
R1-03 Banhoj, Yamaha XS 750 -77 (Caféracerobjekt)
jo, min var också kromad, men kromet går att blästra bort utan några större bekymmer (vilket de förmodligen gör inför pulverlack ändå).

Njae, jag tror inte det är svårt. Tekniskt sett alltså. det krävs nog en hel del med tålamod dock.

Går du på med vinkelslip och sen slipar till formen eller? Detta efter noggrann mätning märkning.
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Wolfram elektroder finns tex på Jula, men de är ganska dyra där..
2 för 100:- (med tanke på hur länge de räcker är det kanske inte speciellt dyrt) men jag köpte på svetsmästarn (tror jag det heter) och då gav jag typ 15 spänn styck. Du får ha lite tillsats (tråd) också...

Ang svetsskärmen... silvertejp ?? :hihi
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Modda cutsen enligt ditt förslag blir fint tror jag. :tummenupp

Jag kapade min skärm (när jag hade original kvar) med vanligt tunn kapskiva, putsade lite med en rondell = klart med en fin kant utan problem.

Har du tips på pulverlackerare i byn? Ska oxå lämna in lite grejer när jag kommer så långt...
 

TheWhip

Medlem
Gick med
17 Jun 2011
Ort
Linköping
Hoj
R1-03 Banhoj, Yamaha XS 750 -77 (Caféracerobjekt)
Modda cutsen enligt ditt förslag blir fint tror jag. :tummenupp

Jag kapade min skärm (när jag hade original kvar) med vanligt tunn kapskiva, putsade lite med en rondell = klart med en fin kant utan problem.

Har du tips på pulverlackerare i byn? Ska oxå lämna in lite grejer när jag kommer så långt...

Ok, ja jag får väl sätta kapen i den ikväll och sen lämna den med på pulver.

Jag pratade med www.ytplast.se i Åtvid, han ska ha 500kr för ram och sving, 1000 kr med fälgarna också plus lite småtjafs som strålkastarhus, broms/kopplingsgrepp, triple clamp mm mm

annars finns www.termodyn.se men de var dyrare.
 
Last edited:

TheWhip

Medlem
Gick med
17 Jun 2011
Ort
Linköping
Hoj
R1-03 Banhoj, Yamaha XS 750 -77 (Caféracerobjekt)
Wolfram elektroder finns tex på Jula, men de är ganska dyra där..
2 för 100:- (med tanke på hur länge de räcker är det kanske inte speciellt dyrt) men jag köpte på svetsmästarn (tror jag det heter) och då gav jag typ 15 spänn styck. Du får ha lite tillsats (tråd) också...

Ang svetsskärmen... silvertejp ?? :hihi

Jag hittade en grå tunn liten 1,6 mm eller tunnare i en liten påse som var med, men det är fortf gas och tillsats som saknas. Svetsen var liite större än jag räknat med så får nog börja med att bygga en vagn i rostfritt till den. Eller svartstål och hammarlacka kanske blir lika bra och definitivt billigare.

Haha, den kommer nog om några dagar den andra skärmen, frakt från England går ju fortare än inom Sverige.
 

TheWhip

Medlem
Gick med
17 Jun 2011
Ort
Linköping
Hoj
R1-03 Banhoj, Yamaha XS 750 -77 (Caféracerobjekt)
Rent spontant känns det som att det där med "budgetbygge" försvann för längesedan typ i samband med att det blev en hel teardown... Nu är det snarare ett kostnadseffektivt bygge! :)
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Går du på med vinkelslip och sen slipar till formen eller? Detta efter noggrann mätning märkning.

Precis, mäter och tejpar ut formen sen fram med vinkelslipen!


Hehe ja, budgetbyggen går att göra, men det är sällan det blir det i slutet för oftast inser man halvvägs igenom att man inte vill göra något halvdant!
 

TheWhip

Medlem
Gick med
17 Jun 2011
Ort
Linköping
Hoj
R1-03 Banhoj, Yamaha XS 750 -77 (Caféracerobjekt)
Precis, mäter och tejpar ut formen sen fram med vinkelslipen!


Hehe ja, budgetbyggen går att göra, men det är sällan det blir det i slutet för oftast inser man halvvägs igenom att man inte vill göra något halvdant!

Ja man får klura lite på hur man vill att det ska se ut, original är inte vacker alltså...Som en jävla anknäbb.

Nej men grejen är ju att racingen kostar en del.. detta var ju bara ett litet projekt...
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Tycker dock att din originalskärm inte är så ful, den är ju ganska smäcker, lite lång kanske. men du ska se det aset som sitter på min, riktigt jävla klumpig i jämförelse!
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Ok, ja jag får väl sätta kapen i den ikväll och sen lämna den med på pulver.

Jag pratade med www.ytplast.se i Åtvid, han ska ha 500kr för ram och sving, 1000 kr med fälgarna också plus lite småtjafs som strålkastarhus, broms/kopplingsgrepp, triple clamp mm mm

annars finns www.termodyn.se men de var dyrare.

Lysande! Då vet jag vart jag ska vända mig, tackar! :tummenupp
 

FjordHunter

Adventurer
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
XTZ750 -97, RMX250 -99, XS750 -77 Caféracer
Testa modda cutsen som du skrev vetja. Det kan nog bli jäkligt snyggt och så slipper vi ha likadana bakdelar för jag kommer nog behålla formen på min orörd. Var din helt rak eller lite småsned som min?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top