Banåkning/försäkring (ej plåt & plast!) - noobfrågor

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Ännu en sökning som resulterar i asgamla träffar.
Trådens syfte: vad gäller vid banåkning på personskyddsdelen?

Bakgrund: en bekant skadade sig på en privat crossbana, ena föräldern fick ta ledigt utan lön under rehabtiden. (Killen är helt återställd om någon undrar)

1: Ett tag var man inte välkommen i gatgruppen om man hade "fel" bolag. Gäller det fortfarande? Finns det en uppdaterad lista någonstans?

2: Om oturen är framme och man blir halt och lytt och t.ex behöver bil med rattväxel: behöver man specialförsäkring för sådant?

3: jag har idag en olycksfallsförsäkring som gäller så länge man inte tävlar (muntligt från bolaget från två olika handläggare) - duger det för att få åka i en gatgrupp om man nu har "fel" bolag?

4: om jag ordnar tävlingslicens får man väl en hyfsad försäkring via SVEMO? Gör den min olycksfallsförsäkring verkningslös då?

Jag vet. En del vill bara basha med ett "ring FB din idiot" men de gör affärer, kunderna finns här. Hur gör ni? Eller har föräkringsläget för bana stabiliserat sig så att det bara är att åka på?
 

Dede

Nu med en hoj mindre
Gick med
2 Mar 2004
Ort
Po lanned
Hoj
ZX6R-07 racehoj ││ ZX6R-96 regnhoj
Min uppfattning när jag kollade runt är att SVEMOS:s försäkring inte ger ett fullgott skydd. Den gäller (gällde i alla fall då) enbart på av SVEMO sanktionerade träningar/tävlingar.

Ska du enbart åka bandagar så är väl personskyddet helt upp till dig.
Vissa arrangörer kräver trafikförsäkring i gatgrupperna men ingen vet om de egentligen gäller. SMC är väl enda arrangören där samtliga bolag ska täcka trafikdelen.

När det kommer till personskydd så har jag inte hittat något bolag där deras vanliga olycksfallsförsäkring täcker MC-körning på inhägnat område.
Jag har två olika försäkringar (gruppförsäkringar genom företaget samt facket) som täcker om jag skulle skada mig på bana.
Tips är att inte nöja dig med muntliga avtal. Gäller försäkringen så ska det finnas på papper, annars är risken stor att den inte gäller när den väl behövs.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Också intresserad av om någon känner till en olycksfallsförsäkring som täcker bandagar.

För min del handlar det inte om träning inför tävling, utan bara vanliga "arrangerade" bandagar.. typ smc, actionpics osv..
 

tarantella

Medlem
Gick med
25 Jul 2009
Ort
Fagersta
Hoj
Cbr600rr-07, Cbr600rr-05
Trygg Hansas olycksfallförsäkring gäller på bandagar om det inte är -Tävling eller organiserad träning inför tävling med motorfordon då licensförsäkring gäller.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Min uppfattning när jag kollade runt är att SVEMOS:s försäkring inte ger ett fullgott skydd. Den gäller (gällde i alla fall då) enbart på av SVEMO sanktionerade träningar/tävlingar.

Ska du enbart åka bandagar så är väl personskyddet helt upp till dig.
Vissa arrangörer kräver trafikförsäkring i gatgrupperna men ingen vet om de egentligen gäller. SMC är väl enda arrangören där samtliga bolag ska täcka trafikdelen.

När det kommer till personskydd så har jag inte hittat något bolag där deras vanliga olycksfallsförsäkring täcker MC-körning på inhägnat område.
Jag har två olika försäkringar (gruppförsäkringar genom företaget samt facket) som täcker om jag skulle skada mig på bana.
Tips är att inte nöja dig med muntliga avtal. Gäller försäkringen så ska det finnas på papper, annars är risken stor att den inte gäller när den väl behövs.

Kan bara hålla med!

Kolla noga med ditt FB om trafikförs. verkligen gäller på bana, och se till att få allt på papper.
För dig med licens, gör precis som Dede säger, lita inte på SVEMO:s försäkring utan ta en egen olycksfallsförs. Då har du åtminstone räddat ekonomin om du (som mig) blir sittande i rullstol!

När du väl vobblat ut på rakan på Knutstorp och stångat sönder nacken mot muren på utsidan, är det för sent att ångra att du inte tecknat en schysst försäkring... :huvet
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Kan bara hålla med!

Kolla noga med ditt FB om trafikförs. verkligen gäller på bana, och se till att få allt på papper.
För dig med licens, gör precis som Dede säger, lita inte på SVEMO:s försäkring utan ta en egen olycksfallsförs. Då har du åtminstone räddat ekonomin om du (som mig) blir sittande i rullstol!

När du väl vobblat ut på rakan på Knutstorp och stångat sönder nacken mot muren på utsidan, är det för sent att ångra att du inte tecknat en schysst försäkring... :huvet

Beklagar och konstaterar bara att det fortfarande verkar vara en enda röra.
Märkligt att det (förutom Actionpics initiativ) inte verkar finnas något vettigt för något som är såpass vanligt.
Hur gör t.ex fallskärmshoppare? Freeriders?
 

Koffe

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Lödde
Hoj
ARRITTOR
Pratade precis med folksam som kommer skriva om alla sina försäkringsvilkor den 1/5, dom har ju diverse sportförsäkringar o killen jag snackade med var förvånad om inte motorsport kommer finnas med då (finns idag) men han tyckte jag skulle lugna mig till 1/5 och kolla igen hur villkoren ser ut
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top