MangeH`s Gsxr 1000 TURBO -03

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Då har jag pressat loss kamdreven från kamaxlarna. Började även svarva ur centrumet på dreven för att göra dem justerbara. Svarvar ett nytt centrum med gängade hål i. Detta pressas fast på kammen. Sen gör man avlånga hål i drevet och sen kan man justera kammarna.
 

Bifogat

  • Kammar.jpg
    Kammar.jpg
    60.4 KB · Visningar: 165
  • Kamdrev.jpg
    Kamdrev.jpg
    58.7 KB · Visningar: 174

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Då har jag summerat vad som fattas till turbosatsen och måste kompletteras:

Intercooler 4500 sek
Luftfilter 480 sek
Bränsletrycksregulator 990 sek
Slang mellan intercooler och plenum 550 sek
Slang mellan turbo och intercooler 30 sek
Alla slangar till bensin/vacuum ca 300 sek
Alurörböj ut ur tubon: 160 sek.
Slangarna mellan plenum och spjällhus: 160 sek

Så det blir ca 7200 kr plus frakt. Tur att man fick med lite extradelar som sålts och täcker i stort sett den kostnaden...
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Då har jag summerat vad som fattas till turbosatsen och måste kompletteras:

Intercooler 4500 sek
Luftfilter 480 sek
Bränsletrycksregulator 990 sek
Slang mellan intercooler och plenum 550 sek
Slang mellan turbo och intercooler 30 sek
Alla slangar till bensin/vacuum ca 300 sek
Alurörböj ut ur tubon: 160 sek.
Slangarna mellan plenum och spjällhus: 160 sek

Så det blir ca 7200 kr plus frakt. Tur att man fick med lite extradelar som sålts och täcker i stort sett den kostnaden...
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Sakta men säkert....saknas "bara" lite avlånga hål och gängor.
 

Bifogat

  • Drev x 2.jpg
    Drev x 2.jpg
    72.6 KB · Visningar: 170

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Låses bussningen mot kamaxeln på något sätt eller är det endast m.h.a. presspassning? Snyggt gjort i vilket fall.
Jag väntar fortfarande på Plenum, det skickades med bussgods den 2a April :huvet
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Låses bussningen mot kamaxeln på något sätt eller är det endast m.h.a. presspassning? Snyggt gjort i vilket fall.
Jag väntar fortfarande på Plenum, det skickades med bussgods den 2a April :huvet

Originaldreven var ca 0,03 mm mindre än kamaxeln och endast pressade på. Jag tänkte göra likadant och när väl kamaxlarna är injusterade kan man borra och gänga ett nytt hål genom drevet och centrumet för att förhindra att det lossnar. Bygger du mycket själv eller har du köpt det mesta? Ingen byggtråd?
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Man brukar svetsa naven på kamaxlarna , Inte helsvetsat men en låsning med tigsvetsen

Detta brukar dock inte behövas med orginalkammar
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Originaldreven var ca 0,03 mm mindre än kamaxeln och endast pressade på. Jag tänkte göra likadant och när väl kamaxlarna är injusterade kan man borra och gänga ett nytt hål genom drevet och centrumet för att förhindra att det lossnar. Bygger du mycket själv eller har du köpt det mesta? Ingen byggtråd?

Jag har alltid trimmat och byggt själv men inga moment som du som själv gör mekaniska precisionbearbetningar typ justerbara kammar. Just nu är jag i en planerings och anskaffningsfas av delar som jag måste köpa och har tänkt igenom hur det ska lösas som t.ex. bränslesystem m.m. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?251916-Br%E4nslestyrning-Turbo

En del saker måste man lämna åt proffs som t.ex. tuningen om det ska bli bra och inte inträffa missöden i onödan. Det får förstås Andersson ta hand om.

Jag lägger upp en byggtråd när allt är klart baserat på bilder som jag tar efterhand, för att slippa skapa en tråd som sträcker sig över lång tid.

Har jag flyt så kanske det blir klart till sommaren men det är inget måste. Jag följer såklart liknande byggtrådar för att lära av andras framsteg och bakslag.

Så fort jag har fått hem beställd 2mm packning, plenum och IC så börjar ihopmontering för att se vad som ytterligare behövs.
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Man brukar svetsa naven på kamaxlarna , Inte helsvetsat men en låsning med tigsvetsen

Detta brukar dock inte behövas med orginalkammar

Det kanske kan vara vettigt att lägga några små punkter med tig då? Sen har jag blivit rekommenderad att montera en powercommander för att kunna justera in hojen innan turbon börjar ladda och det blir väl bäst så antar jag? Men har ju sett att det finns powercommander 5, men bara till nyare modeller. Hittade pcIII på ebay för en bra peng. 2000 kr inkl frakt, dock begagnad.

http://www.ebay.de/itm/SUZUKI-GSXR-...pt=Motorrad_Kraftradteile&hash=item2c645f88a0
 

Bifogat

  • powercommander.jpg
    powercommander.jpg
    50.3 KB · Visningar: 111
Last edited:

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Du kan köpa en ny PC-V till Gixxer 1000 -05 för samma pengar från t.ex. https://www.motomummy.com/store/product.php?productid=17623&cat=577&page=1

Då kan du ta in signal från en MAP-sensor och låta PC-V styra bränslemängd kontra laddtryck.

Det du behöver göra för att PC-V ska fungera är att ordna anpassning till K3 kablage till spridarna. Det går t.ex. att använda Ctek-liknande kontakter som www.kjell.com har.

PC-V läser RPM på ettans injector och TPS-signal tar du från den vanliga TPS-givaren.
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Då var mina justerbara kamdrev färdiga! :tummenupp Tigsvetsade fast centrumet i kamaxeln så att det inte ska röra på sig sen. De avlånga hålen fick borras först och slipas med ett diamantstift för det var så J..LA hårt material i dreven. Bara att tvätta av dem och kasta i moorn vid lämpligt tillfälle.
 

Bifogat

  • Kamdrev färdiga.jpg
    Kamdrev färdiga.jpg
    60.2 KB · Visningar: 248

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Då var mina justerbara kamdrev färdiga! :tummenupp Tigsvetsade fast centrumet i kamaxeln så att det inte ska röra på sig sen. De avlånga hålen fick borras först och slipas med ett diamantstift för det var så J..LA hårt material i dreven. Bara att tvätta av dem och kasta i moorn vid lämpligt tillfälle.

Bra jobbat , Nu till frågan

Kan du tillverka en massa sådana till Hayabusa och sälja till mig , billigare än 140 dollars då hehe

( ironisk ):yoparty
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Snart dags att plocka ut den ju :tungan

Jo det är sant! Men det kommer nog dröja till mitten av sommaren kanske innan den är färdig. Nu blir det lite ändringar verkar det som måste köpa en PC5 och byta spridare. Då får jag skippa Marklunds extrasprut då denna lösning sägs vara bättre.
 

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
smaken är som baken men bättre tror jag den inte är men lika bra säkert och troligtvis billigare.

men de är bara vad jag tror.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
smaken är som baken men bättre tror jag den inte är men lika bra säkert och troligtvis billigare.

men de är bara vad jag tror.

Om 1 av 8 spridare dör så går cylindrarna som vanligt. Om 1 av 4 spridare dör så hackar motorn. Om 1 av 8 spridare dör under tryck så blir det svettigt åt den cylindern. Borde väll vara anledningen till att ett system med 4 spridare är säkrare?
 

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
iofs men de får samma utgång om 1 spridare dör under ladd. motorhaveri alt om du är lyckosam en kraftig spikning.
men sånt kan man omöjligt känna innan de är försent.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
iofs men de får samma utgång om 1 spridare dör under ladd. motorhaveri alt om du är lyckosam en kraftig spikning.
men sånt kan man omöjligt känna innan de är försent.


Berätta gärna med din fleråriga vana med insprutningsmappningar och turbobyggnationer varför Mcx gammla dosbaserade extrabox som man mäste köra Windows 98 för att överhuvudtaget kunna skriva till skulle vara bättre ( gäller gammla modellen) Nya är helt annorlunda


Pc 3 eller 5 krävs dessutom om man vill kunna mappa oladdat område

Då man ändå monterar en Pc5 så kan man lika gärna styra allt med en och samma box i REALTID

Har du överhuvud taget kikat på mjukvaran i Pc5 ,,,,, Fullständig tryck och varvtalstabbell med 250Rpm upplösning

Fantastisk fin mjukvara och där det även går att köra quickshifter direkt till Pc5an

Detta funkar fin fint om man har 4 spridare som standard , Har man dubbla rader så blir det lite svårare
 
Last edited:

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
tack för en snabb lektion av ps5an. Konstigt att min överhuvetaget startar:) det är säkert bra grejor. Men de spelar fortfarande ingen roll om en spridare ger upp vid ladd om man kör ps5 eller windows 95 (mcx) box. Slutresultatet är likförbannat densamma.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top