MangeH`s Gsxr 1000 TURBO -03

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Så här såg den ut en gång i tiden då min polare ägde den :)View attachment 357685

Har ju funderat på hur många jävla arbetsveckor det gått åt för att polera all aluminium?......:yoparty
Nerver av stål måste han ha! Synd bara att det saknas en del saker till turbosatsen men det ska kompletteras från McXpress.
 

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Ort
Haninge
Hoj
Nada
Mååånga timmar tog det,fick många blickar på sig när det begav sig. :)
Å på slangen gick den å köra med oxå :)
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Jag tar gärna en förklaring exakt hur jag ska tima in kamaxlarna rätt. Enligt Marklunds beskrivning var det bara att sätta tillbaka kammarna med samma inställning som innan men då blir det inte helt rätt eller? Tacksam för svar!


En enkel men duglig genväg är att ritsa över kamdrevet och kamaxeln jäms med topplanet

Sedan vrida kamen motsvarande höjningen ( 2mm ) mätt längst ut på kedjan och göra en ny rits

Då har man en indikering på hur mycket man måste flytta om drevet ( pressade drev )


Men om jag förstog saken rätt så har du alltså laggt distans i mellan 2 skikt i en NY toppakning och limmat denna med spraylim
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
En enkel men duglig genväg är att ritsa över kamdrevet och kamaxeln jäms med topplanet

Sedan vrida kamen motsvarande höjningen ( 2mm ) mätt längst ut på kedjan och göra en ny rits

Då har man en indikering på hur mycket man måste flytta om drevet ( pressade drev )


Men om jag förstog saken rätt så har du alltså laggt distans i mellan 2 skikt i en NY toppakning och limmat denna med spraylim

Japp, det är en Cometic toppackning på 2 mm som består av en stålskiva och två packningar som jag limmat. Så toppen får sitta där den gör nu. Men då kan jag alltså bygga om mina nuvarande kamdrev till justerbara genom att svarva ett nytt centrum som jag pressar på. Gängade hål i centrumet och avlånga hål i drevet så man kan skruva fast det då inställningen blivit rätt. Har gjort massvis såna drev till bilar så det borde väl vara samma princip här?
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Japp, det är en Cometic toppackning på 2 mm som består av en stålskiva och två packningar som jag limmat. Så toppen får sitta där den gör nu. Men då kan jag alltså bygga om mina nuvarande kamdrev till justerbara genom att svarva ett nytt centrum som jag pressar på. Gängade hål i centrumet och avlånga hål i drevet så man kan skruva fast det då inställningen blivit rätt. Har gjort massvis såna drev till bilar så det borde väl vara samma princip här?

Antar att alla 3 packningsdelar är Cometic?

Anger de att lagren ska limmas? Med vad, framgår det av instruktion som medföljer packningen?
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Antar att alla 3 packningsdelar är Cometic?

Anger de att lagren ska limmas? Med vad, framgår det av instruktion som medföljer packningen?

Om det är cometic brukar det vara förlimmat och kräver inget extra klister

Skär man distansen själv så brukar jag köra loctite röda sprayklister
 

blå1

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2010
Ort
E-tuna
Hoj
R1 turbo
När ja mekade bmw användr ja locktight tror den hette 20-30 en sprayburk med rött lim i vid montering av dessa packningar, funka fint för mig
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Var nere en snabbis i garaget och monterade kamaxlarna för att se hur de hamnade. Med ögat så ser det ju ut som de sitter precis som de satt innan och enligt Marklunds anvisningar. Men jag antar att de hamnar fel ändå eftersom man monterat en spacer på 2 mm? Kollade på originaldreven och det borde gå att göra justerbara drev av dem. Tjockleken på själva drevet och ytterkransen som man ska göra de "avlånga" hålen i är 3 mm. Det nya centrumet blir iaf 5 mm tjockt där gängan ska sitta. Borde funka med 4 st M5-skruvar.
 

Bifogat

  • Kam2.jpg
    Kam2.jpg
    103.3 KB · Visningar: 260
  • Kam 1.jpg
    Kam 1.jpg
    77.3 KB · Visningar: 243

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Hur ska kamaxlarna justeras in om man har ställbara drev? Har läst lite om timing av kamaxlar men skulle gärna få en förklaring.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Det ser ut som att höjningen av toppen drar fram kammarna ca en halv kugg jämfört med bilden i K2 servicemanual. I manualen ser det ut som att 2 på avgaskammen står rakt upp när 1 linjerar med anliggningsplanet och 3 på insugskammen står rakt upp. I din bild är kammarna vridna ca 0.5 kugg medurs under förutsättning att markeringen på vevaxeln står rätt och det antar jag att du har vridit den till på bilden. Det motsvarar en dubbelt så stor vinkelförändring på vevaxeln som roterar dubbelt som fort som kamaxlarna. Jag gissar att det är bra många vevaxelgrader som kammarna nu är förskjutna och för egen del skulle jag åtminstone mäta upp det med en kamgradskiva (som man kan göra själv) och se vad det blir. Det rätta är förstås som Andersson skriver att justera in dem rätt.
 

Bifogat

  • camshaft.jpg
    camshaft.jpg
    151.9 KB · Visningar: 168
Last edited:

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Ort
KALMAR Sveriges framsida...
Hoj
Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00
Stod verkligen veven i rätt läge????????????????? Man brukar stoppa i kammen efter fösta pinnen på länken och avsluta med sista pinnen,så visar även bilderna!!!!!!!!! Bara en fundering????
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Jag ställde vevaxeln i rätt läge, sen la jag i avgaskammen och sen insugskammen. Självklart borde båda kammarna kommit lite längre fram medurs så jag ska bygga justerbara kamdrev och justera in det rätt.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Om jag räknar rätt blir LC om du kommer att köra med 2mm packning 102.8/103.7 vilket om det stämmer inte alls är tokigt. Värdet utgår från K1/K2 kam med LC 107/99. Vet ej om K3 har annan kam men jag tror att det är samma som för K1 och K2. Bäst att mäta upp hur det blir i vilket fall. Jag vet inte om kamprofilerna är symetriska eller ej och då kan det slå en del mot beräknat värde.
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Om jag räknar rätt blir LC om du kommer att köra med 2mm packning 102.8/103.7 vilket om det stämmer inte alls är tokigt. Värdet utgår från K1/K2 kam med LC 107/99. Vet ej om K3 har annan kam men jag tror att det är samma som för K1 och K2. Bäst att mäta upp hur det blir i vilket fall. Jag vet inte om kamprofilerna är symetriska eller ej och då kan det slå en del mot beräknat värde.

Det är väl lika bra att montera justerbara kamdrev och ställa in allt rätt ändå...
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Det är väl lika bra att montera justerbara kamdrev och ställa in allt rätt ändå...

Ja, speciellt om du kommer att ladda mycket. Jag kommer inte att montera justerbara drev på min hoj, initialt i vart fall. Men jag kommer så klart att mäta LC och se vart de hamnar och om det avviker från beräkningen är det inte mycket att välja på.

Vilken effektnivå siktar du på och gör du några andra åtgärder som t.ex. att montera APE-studs?
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Ja, speciellt om du kommer att ladda mycket. Jag kommer inte att montera justerbara drev på min hoj, initialt i vart fall. Men jag kommer så klart att mäta LC och se vart de hamnar och om det avviker från beräkningen är det inte mycket att välja på.

Vilken effektnivå siktar du på och gör du några andra åtgärder som t.ex. att montera APE-studs?

Jag siktar väl att hamna på ca 250-260 bakhjulshästar som McXpress sa att de brukar plocka ur dem. Jag gör inga andra åtgärder förutom att plugga hålen på ventilkåpan... men det ska man ju göra. Men jag gjorde inte exakt som i beskrivningen utan jag gängade upp hålen och monterade skruvar med gängtejp på istället. Bilder kommer...
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top