MangeH`s Gsxr 1000 TURBO -03

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Då var man och köpte sig ett objekt förra helgen. En Suzuki gsxr 1000 -03 på 1700 mil fast nermonterad i bitar. Sedan följde det med ett nästan komplett turbosystem från McXpress.....:tuttar:tuttar:tuttar. Tänkte att man kunde få lite tips på vägen av alla turbobyggare här då man aldrig byggt turbohoj innan. Har haft lite kontakt med Erik Marklund och fått lite tips inför byggnationen. Fick även med en massa extradelar som jag tänkte sälja av för att finansiera bygget. Så här såg det ut när jag hämtade grejorna.
 

Bifogat

  • mail 3.jpg
    mail 3.jpg
    82.7 KB · Visningar: 474
  • mail 2.jpg
    mail 2.jpg
    92.7 KB · Visningar: 544

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Här är den trevligaste biten.....
Behöver komplettera med alla slangar, intercooler, bränsletrycksregulator mm. Turbon är en TD04-16T som jag kommer att använda. Får väl antagligen bygga om den lite och flytta wastegaten för att den ska passa på hojen.
 

Bifogat

  • mail 4.jpg
    mail 4.jpg
    77 KB · Visningar: 539

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Testade att slänga dit lite kåpor för att se hur den kommer se ut. Eventuellt kommer jag byta kåpor för att få lite mera standard utseende. Någon har iaf lagt ner ett antal veckor på att polera i stort sett all aluminium som ram, fälgar, bakram, sving och gaffelkrona. Jag tycker egentligen mer om när det är svart men det får vara som det är.
 

Bifogat

  • mail.jpg
    mail.jpg
    74.6 KB · Visningar: 432

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Fick som sagt med en massa extradelar som ska säljas... Blå cuts till en gsxr K5/K6, 2 st original bakskärmar, 2 st originalljuddämpare med mellanröret, en splitter ny turbo Mitsubishi TD04-13T, ett underseatpipe.
 

Bifogat

  • Picture 003.jpg
    Picture 003.jpg
    239.5 KB · Visningar: 233
  • Picture 004.jpg
    Picture 004.jpg
    243.9 KB · Visningar: 253
  • Picture 005.jpg
    Picture 005.jpg
    229.6 KB · Visningar: 299
  • Picture 006.jpg
    Picture 006.jpg
    226.1 KB · Visningar: 295
  • Picture 008.jpg
    Picture 008.jpg
    240.3 KB · Visningar: 273
  • Picture 009.jpg
    Picture 009.jpg
    238.5 KB · Visningar: 264

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Ah äntligen en turbo byggar tråd!
Detta ska följas med spänning, och hoppas man kan hjälpa med några små saker :rock
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Grattis! ringde säljaren men då sa han att det var redan en köpare påväg :(
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Blev en sväng till garaget precis. Lyfte bort toppen, rengjorde och monterade en 2mm packning/stålskiva och återmonterade toppen. Så snart är den redo att överladdas!!!
 

blå1

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2010
Ort
E-tuna
Hoj
R1 turbo
Tänkte samma, du måste justera kammarna när du komp-sänker efftersom du lyfter toppen, kan bara säga att du kommer inte ha en tråkig raka kvar på hoj :)
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
timingen blir aningens annorlunda i.o.m att man flyttar toppen, men enligt marklund blir det flyttat åt rätt håll.
Så man behöver inte skaffa några justerbara kamdrev eller liknande, utan det är bara att köra på.

Iofs forskade jag inte något mer i det efter han berättade det, så kanske finns lite till att hämta där :brynad

Edit:Jag har åkt med 1,9mm uppflyttat utan att ändra och det har iaf funkat en sommar.
 
Last edited:

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
timingen blir aningens annorlunda i.o.m att man flyttar toppen, men enligt marklund blir det flyttat åt rätt håll.
Så man behöver inte skaffa några justerbara kamdrev eller liknande, utan det är bara att köra på.

Iofs forskade jag inte något mer i det efter han berättade det, så kanske finns lite till att hämta där :brynad

Edit:Jag har åkt med 1,9mm uppflyttat utan att ändra och det har iaf funkat en sommar.

Kollade i manualen och på bilden visade kamaxlarnas position exakt som det var när jag rev ner det. Ska bara kolla ventilspelet också.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Nja , Avgaskammen blir åt rätt håll det vill säga högre lobcenter

Insug därimot blir FEL , Den måsta man pressa om alternativt ställbart kamdrev

Finns en metod på äldre metoderna genom att vrida fram lilla drevet på vevaxeln 5 steg men det funkar inte då det sitter en bom (avsaknad utav splines ) för att lägesbestämma drevet


Att motorn funkar utan åtgärd behöver inte betyda att det är " rätt "


Ca 5 grader förskjuts LC med 2mm upphöjd topp


Att lära sig att tima kammer med gradskiva och mätklocka torde vara lite ABC då man ger sig in för att bygga en turbomotor
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Nja , Avgaskammen blir åt rätt håll det vill säga högre lobcenter

Insug därimot blir FEL , Den måsta man pressa om alternativt ställbart kamdrev

Finns en metod på äldre metoderna genom att vrida fram lilla drevet på vevaxeln 5 steg men det funkar inte då det sitter en bom (avsaknad utav splines ) för att lägesbestämma drevet


Att motorn funkar utan åtgärd behöver inte betyda att det är " rätt "


Ca 5 grader förskjuts LC med 2mm upphöjd topp


Att lära sig att tima kammer med gradskiva och mätklocka torde vara lite ABC då man ger sig in för att bygga en turbomotor

Jag tar gärna en förklaring exakt hur jag ska tima in kamaxlarna rätt. Enligt Marklunds beskrivning var det bara att sätta tillbaka kammarna med samma inställning som innan men då blir det inte helt rätt eller? Tacksam för svar!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top