Omgående hjälp zx9r 1995

seanjoel

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2011
Ort
Norrköping
Hoj
2000, Kawasaki, Zx9-r
Hej!
Jag ska dra och kolla på en årsmodell 1995 av en Kawasaki zx9r. Den har gått 5600 mil, vilket jag tycker är ganska mycket. Vill gärna veta om det kan vara något att ha? Han som äger den är upp emot 50+ och har ägt den i 7 år nu, vilket egentligen borde betyda att den har gått bra och han har varit väldigt nöjd med den. Men vill ändå veta av er som kan lite och kanske har erfarenhet.

Mvh SJ
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Vattenpumpläckage, och topplockspackningarna var väl svaga punkter. Du ser om det läcker ur pumpen nedanför stödet. Nu ska jag vara negativ, jag tycker du ska se dig om efter en annan hoj. Det där är tunga grisar, 98:eek:rna är ju inte så dyra men mycket roligare.
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Sprucket topplock är det absolut vanligaste felet pga dålig kylvattencirkulation, gäller 1994-97. Det är inte en fråga om den spricker utan när tyvärr.
I annat fall så är motorerna super om service har skötts.
5600mil är inget märkvärdigt mycket.
Men som tidigare sagts så är hojen tung.

Söker du en -98 till -01 så är växellådorna ett problembarn. Vilket det inte var på tidigare årsmodeller.

Lycka till med köpet:tummenupp
 
Last edited:

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Man läser ofta om topp/toppackning. Tycker också att det verkar vara en bra allroundhoj men har aldrig våga mig på att köpa en pga ovanst.
 

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Växjö
Hoj
ZX9R, Duke
Hade en 96a som jag körde typ 2500mil. Jävligt skön hoj att köra men upplevs som tung framför allt när du testar nyare hojjar. Men tyngden ger även komfort och bra sittställning. Jag fick byta vattenpumpen och termostaten på min men annars var det bara vanligt underhåll. En 98a är ju mycket lättare och säkert inte så mycket dyrare.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Gå på en 98:a istället, som tidigare talare säger, mycket bättre hoj för en liiiten peng till.
 

seanjoel

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2011
Ort
Norrköping
Hoj
2000, Kawasaki, Zx9-r
För vetskapens skull så hade jag denna zx9r i 4 månader innan jag sålde. Fungerade problemfritt och sålde den för att ekonomin inte tillät mig att ha den längre :)
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
5400mil är väl inte mycket? Dubbla siffran så börjar det eventuellt bli mycket.

Vad väger hojen? Googlade fram 189kg torrvikt, om det stämmer så är det ju inte så mycket.
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Surfar man runt på de olika mc-specifikationssidorna får man fram att både 95:eek:rna och 98:eek:rna har ungefär samma torrvikt som blötvikt. Det enda som mer skiljer är 4 hästkrafter så hur den nyare 98:an kan vara "mycket" lättare och roligare är ett mysterium om det nu inte finns en konspiration som jobbar för att sänka äldre 90talshojars vikter på just specifikationssidor :va Ser nu att denna tråd är 3 år gammal men ändå, jag tror inte tiden gjort de äldre ZX9Rerna tyngre :va
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Surfar man runt på de olika mc-specifikationssidorna får man fram att både 95:eek:rna och 98:eek:rna har ungefär samma torrvikt som blötvikt. Det enda som mer skiljer är 4 hästkrafter så hur den nyare 98:an kan vara "mycket" lättare och roligare är ett mysterium om det nu inte finns en konspiration som jobbar för att sänka äldre 90talshojars vikter på just specifikationssidor :va Ser nu att denna tråd är 3 år gammal men ändå, jag tror inte tiden gjort de äldre ZX9Rerna tyngre :va

En zx9r innan 98 väger lika mycket torr som en efter 98 väger våt.
Min 03a väger 186 torr.
Lägg på 19L soppa, 3,8L olja, 2,9L kylarvätska och en skvätt bromsvätska.
Cirka 212kg våt.

Chassit innan och efter 98 är väldigt olika varandra.

Och ja, jag vet att tråden är gammal....

EDIT; En 96a väger 215kg torr enligt manual.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top