Kawasaki z550 -82 goes caféracer

Br3ak

Ny medlem
Gick med
7 May 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z550 GT, -91
Ah, trevligt! Har du någon byggtråd som man kan kika på? :krama
Nej tyvärr är ny här på forumet så jag har inte slängt upp något än, men kanske borde göra det nu.
Har hela hojen isärplockad just nu och håller på med massa slipningsarbete så kanske inte så mycket att följa för tillfället :lol
 

Kawabunga

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Kawazaki Z550 -82
Nej tyvärr är ny här på forumet så jag har inte slängt upp något än, men kanske borde göra det nu.
Har hela hojen isärplockad just nu och håller på med massa slipningsarbete så kanske inte så mycket att följa för tillfället :lol

Aha! Mitt mål var att köra min hoj i sommar (hoppas hoppas) så därför valde jag att bygga lite rat-stuk utan puts och krusiduller så man slipper den biten. Men jag hade också ett ganska vettigt grundobjekt så jag kunde unna mig att skita i det också hehe. :D
 

Kawabunga

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Kawazaki Z550 -82
Lite mer tid i garaget idag. Rullade ut för lite foton dessutom. Har fått på clip-ons och nya lamphållare och klurat över min elstart som inte vill vara med. Det verkar inte som startknappen är problemet utan eventuellt startrelät. Ska nysta i lite kablar så jag inte har fel men annars får det bli till att investera i ett sådant.

ImageUploadedByTapatalk1336926372.826268.jpg

ImageUploadedByTapatalk1336926395.404968.jpg
 

Breiz

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Ort
Hörby
Hoj
Z1000 -08 XS750 -80 Z400 -84
Mitt startknapps problem låg i att knappen jordar mot styret och med pulverlackade clip-on så blir jorden obefintlig:fakta

Testa att jorda knappen direkt till jord eller jorda direkt på start reläet.

Jag köpte en ny knapp som jag satte på ramen, funkade klocka:banana
 

Br3ak

Ny medlem
Gick med
7 May 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z550 GT, -91
Aha! Mitt mål var att köra min hoj i sommar (hoppas hoppas) så därför valde jag att bygga lite rat-stuk utan puts och krusiduller så man slipper den biten. Men jag hade också ett ganska vettigt grundobjekt så jag kunde unna mig att skita i det också hehe. :D

Min hoj var i inte i det bästa skicket att bygga vidare på då den hade stått avställd utomhus i 6år. Men jag hoppas att jag ska hinna klart till i sommar!
Du har förresten inga bilder på hur du kapat ramen, och fästen för sadeln? :)
 

Kawabunga

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Kawazaki Z550 -82
Mitt startknapps problem låg i att knappen jordar mot styret och med pulverlackade clip-on så blir jorden obefintlig:fakta

Testa att jorda knappen direkt till jord eller jorda direkt på start reläet.

Jag köpte en ny knapp som jag satte på ramen, funkade klocka:banana

Aha! Mitt problem uppstod dock när jag hade originalstyret på så jag tror inte det är där problemet ligger. Får kika över sladdarna antar jag. Finner jag inget där så siktar jag på relät. Gött att du fick det att funka :tummenupp
 

Kawabunga

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Kawazaki Z550 -82
Min hoj var i inte i det bästa skicket att bygga vidare på då den hade stått avställd utomhus i 6år. Men jag hoppas att jag ska hinna klart till i sommar!
Du har förresten inga bilder på hur du kapat ramen, och fästen för sadeln? :)

Aha då förstår jag! Jag kan fixa ett kort på hur jag kapat, inga problem. Ännu så länge så ligger bara sadeln uppepå så där finns inget spännande att se. Snart ska jag ta tag i den detaljen dock.
 

Br3ak

Ny medlem
Gick med
7 May 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z550 GT, -91
Aha då förstår jag! Jag kan fixa ett kort på hur jag kapat, inga problem. Ännu så länge så ligger bara sadeln uppepå så där finns inget spännande att se. Snart ska jag ta tag i den detaljen dock.

Okej skulle vara grymt håller på och funderar över hur jag ska kapa. :)
Angående problem med startknappen, är du säker på att problem är därifrån? Har du kollat att solenoiden klickar?
 

Kawabunga

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Kawazaki Z550 -82
Okej skulle vara grymt håller på och funderar över hur jag ska kapa. :)
Angående problem med startknappen, är du säker på att problem är därifrån? Har du kollat att solenoiden klickar?

Jag styr en bild :)
Elektronik är inte min starka sida men så mycket vet jag att det inte låter ett jota när man försöker starta med startknappen haha.
 

Br3ak

Ny medlem
Gick med
7 May 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z550 GT, -91
Jag styr en bild :)
Elektronik är inte min starka sida men så mycket vet jag att det inte låter ett jota när man försöker starta med startknappen haha.

Okej, solenoiden sitter på högra sidan av batteriet fasthäng i ett slags gummifäste, lyssna/känn om det klickar i den när du trycker på startknappen, händer det inget så kan det antingen vara fel på den, eller på startreläet som skickar strömmen till den. Är inte något proffs på detta heller men hade ett liknande fel på en annan hoj.
Har du prövat koppla förbi och se om startmotorn går runt? Alltså genom att använda tex en skruvmejsel mellan polerna vid solenoiden? :)
 

Kawabunga

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Kawazaki Z550 -82
Okej, solenoiden sitter på högra sidan av batteriet fasthäng i ett slags gummifäste, lyssna/känn om det klickar i den när du trycker på startknappen, händer det inget så kan det antingen vara fel på den, eller på startreläet som skickar strömmen till den. Är inte något proffs på detta heller men hade ett liknande fel på en annan hoj.
Har du prövat koppla förbi och se om startmotorn går runt? Alltså genom att använda tex en skruvmejsel mellan polerna vid solenoiden? :)

LIV! :fyllisar
Att lägga skruvmejseln mellan polerna funkade som en dröm! Det innebär alltså att det är den som behöver bytas ut? Pangar upp en bild på ramen alldeles strax för övrigt.
 

Kawabunga

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Kawazaki Z550 -82
Jahapp. En snabbis i garaget igen. Nu är startproblemet på väg att lösas och alla saker till cykeln finns på plats. Förhoppnings så ska jag väl försöka smälla ihop allt så snart det bara går. Tack till alla för hjälpen med problemet och speciellt Br3ak då! Någon som har en bra idé om vart man kan köpa en ny solenoid? Gärna i Gbg-området så man kan få tag i den ganska omgående :tummenupp

Varför får jag inte bilduppladdaren att lira för? Allt jag får upp är en tom svart ruta.
 

Br3ak

Ny medlem
Gick med
7 May 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z550 GT, -91
Jahapp. En snabbis i garaget igen. Nu är startproblemet på väg att lösas och alla saker till cykeln finns på plats. Förhoppnings så ska jag väl försöka smälla ihop allt så snart det bara går. Tack till alla för hjälpen med problemet och speciellt Br3ak då! Någon som har en bra idé om vart man kan köpa en ny solenoid? Gärna i Gbg-området så man kan få tag i den ganska omgående :tummenupp

Varför får jag inte bilduppladdaren att lira för? Allt jag får upp är en tom svart ruta.

Kul att man kunde hjälpa till lite :) Angående en ny solenoid så är de ganska lätta att få tag på då de finns många fordon som har likadana styrkor på sina solenoider, titta vad det är för styrka på den alternativt ta med den till en bilskrot och be om en med likadan styrka, använde mig utav en solenoid från en gammal bil till min jetski t.ex.
Kommer dock inte ihåg om man mätte upp styrkan eller om det stod på den :)
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Gött att det går framåt, den ser riktigt bra ut!
 

Kawabunga

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Kawazaki Z550 -82
Jag är på gång att köpa en ny hjälm och har hittat en jag verkligen vill ha. Den är dock amerikansk och DOT-märkt istället för ECE som vi har i europa. Är det någon som vet något om skillnaderna osv? Man vill ju inte gärna köpa en kass hjälm.

Blev lite fundersam av texten "Note: US DOT Safety Approved - Not European ECE Rated. Use in the UK/Europe is at your own risk." Kan ju vara för att slippa ansvar om någon stryker med vilket ju inte behöver bero på att hjälmen var kass.

http://the-cafe-racer.com/index.php?route=product/product&product_id=687 :kär
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Juridiskt sett är det väl likställt med att köra i toppluva, dvs.
om du blir påkommen får du böter för att ha kört utan godkänd hjälm.

Sedan är säkert usa-krukan lika bra som europamodellen om du tänkt klota lite.

Dock skall det nog mycket till innan fabbo pilisen går så
långt som att lusläsa de små klisterlapparna på hjälmen.

Fast, det beror kanske på vad det är för hjälm.:rolleyes:

spidey_helmet.jpg

:hihi

edit=>Fin kruka btw, en sån i äggskalsvitt kan jag tänka mig! :tummenupp

/e
 

Kawabunga

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Kawazaki Z550 -82

Kawabunga

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Kawazaki Z550 -82
Jaha nu har det hinnits med en snabbis i garaget. Det blev dock ingen munter historia haha. Jag fick hem ett nytt startrelä och sparkade dit det idag. Hade förhoppningarna högt ställda för att allt bara skulle fungera sedan men ICKE. Samma sak som innan, inte ett ljud när man trycket på startknappen. Vad skulle felet kunna vara då? Klapp i någon kabel? Vilken sida av relät vore mest troligt då? Blev riktigt less på skiten idag faktiskt :(
 

Kawabunga

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Kawazaki Z550 -82
Är det någon där ute som antingen sitter på en bra kontakt som skulle kunna felsöka mitt el-problem till en överkomlig penning eller som kanske till och med skulle kunna göra det själv? Hör av er i så fall. Jag vill ut och åka snart :) :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top