Hur mycket tid spar man på en QS?

TKBHENKE

BLACK IS BACK
Gick med
7 Jul 2003
Ort
I Garaget
Hoj
Super blackbird
Jag har kört med qs på senaste 4 hojarna och tror att det skulle kännas rätt märkligt att köra utan. Vänner till mig som inte har qs, och som inte testat det tror inte riktigt på min beskrivning hur underbart smidigt det är :)

Nu till det väsentliga. Jag är amatör och i samma klass som mina vänner. Tar oss ca 1:30 på Mantorp, 1:10 Knutstorp, 1:38 Gotland. Ingen av oss tävlar och kör vi typ 5-15 bandagar/år.

Vad tror/uppskattar ni i tid att man tjänar på en QS?

1 sekund på ett varv?

Tacksam för tankar bakom detta mycket viktiga ämne ;)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
0,1s/varv är det snarare för dig, ja det är en komfortfaktor att trycka i växlarna men tidsvinsten ligger inom din klåperimarginal. Det är lika mycket psykologi som att trimma 5hk, ja du åker snabbare men det är tack vare placeboeffekten och ditt ökade självföretroende....
 

TKBHENKE

BLACK IS BACK
Gick med
7 Jul 2003
Ort
I Garaget
Hoj
Super blackbird
Jag tänker på tex utgången på åsen. Att "trixa" i en växel i böjen,kontra att bara behöva "kicka" den på plats. Borde bli lite tid?
Men hur som. Jag har det för att det är så smidigt och känns sportigt ;)
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jag tänker på tex utgången på åsen. Att "trixa" i en växel i böjen,kontra att bara behöva "kicka" den på plats. Borde bli lite tid?
Men hur som. Jag har det för att det är så smidigt och känns sportigt ;)

Tror inte växlingen är den stora förlusten utan snarare att att man riskerar att missa utan qs., det och ev. kopplingsslir om man kopplar.

Som amatör som en annan är själv är det skitsamma,på toppen är det det som skiljer om man är före eller efter.

Men det är min upplevelse av det.
 

Ricco43

#14 R600
Gick med
30 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
GSXR600 -11, CBR600 -99
Jag tror också att tidsbesparingen är ganska liten. Däremot så är ju allt som gör det bekvämt och enkelt att köra bra. Man behöver inte ödsla energi på att tajma gasdipp/koppling med växelfoten utan kan fokusera på din närmsta fiende. Orken kanske inte tryter lika fort då :)
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Min fråga är hur slitaget på växellådan påverkas av QS kontra sparka växlar?
 

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Min fråga är hur slitaget på växellådan påverkas av QS kontra sparka växlar?

Allt är hur man hanterar att sparka i växlar, rätt gasdipp och det sliter minimalt, samma för Qs, en felinställd sådan kan haverera växellådan fort!
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Allt är hur man hanterar att sparka i växlar, rätt gasdipp och det sliter minimalt, samma för Qs, en felinställd sådan kan haverera växellådan fort!

Ok, så förutsatt att man inte gör bort sig så det klonkar och sprakar i lådan så är det ingen vinst bortsett bekvämlighet?
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
En annan fördel är ju att QS är mer konsekvent, den gör inte så många "fel" som du som förare gör. Jag känner att det blir en snabbare och säkrare uppväxling framförallt vid utgången på kurvor då man kanske vill kortväxla under lite nerlägg och tiden utan "kraft" blir kortare och din balans blir inte störd av växlingen.

/J
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
En annan fördel är ju att QS är mer konsekvent, den gör inte så många "fel" som du som förare gör. Jag känner att det blir en snabbare och säkrare uppväxling framförallt vid utgången på kurvor då man kanske vill kortväxla under lite nerlägg och tiden utan "kraft" blir kortare och din balans blir inte störd av växlingen.

/J


Mmmm.. Känner lite så också. Sista höger på Mantorp eller depåböjen på Åsen måste man ju tappa en hel hög med metrar på att man liksom "börjar om" på gasen när man är lite på gränsen redan från start.

Jaja.. När jag får en ny huvudsponsor ska jag titta på det!
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Min fråga är hur slitaget på växellådan påverkas av QS kontra sparka växlar?

Jag har sett ungefär lika många trötta lådor från folk som använder QS som de som inte gör det. Vissa förare dödar en låda på mindre än en säsong medan andra ser nya ut efter två. Så jag tror att QS i sig inte är skonande utan det är rätt teknik från föraren som gäller.
 

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Ok, så förutsatt att man inte gör bort sig så det klonkar och sprakar i lådan så är det ingen vinst bortsett bekvämlighet?

Den stösta vinsten är att det är så himla mycket roligare att köra, sen kan man säkert räkna sekunder på ett helt race med tanke på småmissar man kan göra utan QS!
Alla borde ha QS!
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
om den inte vet vilken växel som är i, och bryter när / om man försöker lägga in sjunde växeln, så tappar man mer än man vunnit.
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Fördelen är nog olika stor beroende på bana. Jag kör mest på mittsverige och där har man inte så stor nytta av en qs alls. Däremot gör den stor nytta efter esset(innan snabbhögern) på gelleråsen där det för min del är avsevärt lättare att få i växeln i rätt tid. Men det beror ju lite på hur man har drevat å hur man åbäkar sig runt på hojen.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
hur man har drevat

Gör det större skillnad på 600 som inte kan luta sig på mellanregister i längre kurvor? Depåböjen på tyysen t.ex har väl rätt lågt varv IN? På 600 måste man ju hålla >10000 jämtalltidhelatidenfyfan annars parkeras man ju.
 

TKBHENKE

BLACK IS BACK
Gick med
7 Jul 2003
Ort
I Garaget
Hoj
Super blackbird
En annan fördel är ju att QS är mer konsekvent, den gör inte så många "fel" som du som förare gör. Jag känner att det blir en snabbare och säkrare uppväxling framförallt vid utgången på kurvor då man kanske vill kortväxla under lite nerlägg och tiden utan "kraft" blir kortare och din balans blir inte störd av växlingen.

/J

Så är min tanke. Att jag gör mindre fel på detta sätt helt enkelt. Jag känner att jag får bättre flyt och blir mer konsekvent i min körning. Mindre saker i körningen som krånglar till att jag inte hinner bromsa,svänga bla bla.
 

RRbjorn

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX6R-08 (race), Yamaha YZ450F-07 cross
Om man ligger på raksträcka och använder QS kontra dippväxla blir det inte mycket skillnad. Tycker det fungerar kanonbra när man ligger på raka med dipp-dekniken.

Ligger man däremot i utgången på en kurva och greppet i bakhjulet ligger på gränsen så känns det smidigare med QS. Ifall man börjar få low-/highsider så är ju chansen större att reda ut en sådan situation om man inte är tvungen till tid/koncentration att dippa med gasen.

Det handlar om att lägga så lite tid som möjligt på olika moment. Om man kan ta bort olika störande moment så kan du lägga ner mer tid och koncentration på det viktigaste. Om man t.ex. tar bort störande ljud (motor) som stör hörselsinnet (påverkar balanssinnnet) så kan dina andra sinnen jobba bättre. T.ex. känsel och balanssinnet ökar = köra fortare! (elhojar:fakta)

Men det som verkligen är tidsbesparande är slirkopplingen!
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Flikar in med en fråga här med då... någon speciell QS man skall hålla sig ifrån eller tvärtom till en CBR1000RAA 10:a?
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
om den inte vet vilken växel som är i, och bryter när / om man försöker lägga in sjunde växeln, så tappar man mer än man vunnit.

Fast har du en drevning anpassad efter banan så kommer du ju aldrig komma dit? När den väl börjar närma sig att varva ur på 6'an så är det ju dags att bromsa iaf?
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Fast har du en drevning anpassad efter banan så kommer du ju aldrig komma dit? När den väl börjar närma sig att varva ur på 6'an så är det ju dags att bromsa iaf?


Varva ur på sexan??? :eek:

Så stora bakdrev finns inte att jag skulle våga det, går ju jetEfoRrt då jue :3freak
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top