Downsizing

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Ingen som ser detta samband?

Mc
0-100 sisådär 2,5 sekunder
-Inspirerd körning, bakhjulsåka på gaspådrag, etc
Det vi åker på är normalt sett inga "från a till b" eller "jag ska bara frakta arslet" fordon precis, eller?

Se er om i bilvärlden och se vad ni hitta med samma prestanda och börja gemföra ekonomin.

MV Agusta/Bimota - Masserati
Ducce - Ferarri/Lamborgini
BMW - Porsche
Sucke/Kawa/Yamma/Honda - Nissan GT-R
Nu kanske det finns andra liknelser men ni fattar nog vad jag menar.

By the way, att få upp en bil på bakhjulen med besked kräver sådär 800-1000 häst och
jag känner EN person som kör en sån bil till å från jobbet (japp, dubbelturbo å BB).
Det finns billiga pendlarhojar men dom heter inget med GSXR, CBR, RR eller R1.
-Svensson letar pendlarbil. Vad var det nu igen den hette GT3 eller var det GT-R? Det va ju sååå bra ekonomi...
 

PimX

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2011
Ort
Södra Sandby
Hoj
Suzuki GSXR 750 L0
men istället för att överladda med en turbo som ger lite effekt på botten och J#€"©∞t mycket på toppen så kan du köra en tex 500-600 med kompressor som ger ett jämt drag över hela registret. Då får du en lika dan effekt kurva men mer effekt om ni fatter :) så turbo kanske inte är det som man ska sattsa på om man vill ha en hoj utan JÄTTE spark i röven, hur man nu inte kan vilja ha det :va
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag har nu kört 4000mil med turbo. Ska plocka ner motor nu för att kolla upp allt i den.
Tycker inte det är så kass eller?
På långfärd,2 pers med väskor i medelfart 130km/h drar den 0.65l/mil....med 373hk...

Jag gissar att turbotekniken utvecklats, typ bättre lager i turbon, för som jag minns från 80-talet var det rätt vanligt med turbohaveri på SAAB nånstans mellan 5000 och 10000mil. Vilket skylldes på att föraren kört hårt strax innan motorn stängdes av som jag minns det. För smörjningen av turbon upphör när motorns stängs av.
Men det kan vara andra lager i turbon nu 30 år senare.

Jag har en vän med en BMW R90S. Den köpte han när den gått 4000mil. Strax innan 20000mil borrades den och fick nya kolvar. Tyvärr bytte han inte avgasventiler för strax efter 20000mil tappade motorn en avgasventil. Så min slutsats är att nånstans kring 15000mil är det dags för borrning, nya kolvar och nya ventiler mm på hojen. BMWn har nu gått 46000mil, är borrad en gång till och nästa gång det är dags så blir det originalcylindrar och originalkolvar.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Så du kör för det mesta runt med 60% mer pollar.

Dvs en hunda pollars maskin skulle ha 160hk, kanske inte riktigt helt vad som förväntats tidigare i tråden men inte så taskigt.
Men då pratar vi som redan nämnt om icke rena racingmotorer som ofta har lite mindre marginaler + att du servar i de flestas tycke din båge mer än vad många kan tänka sig.

Det är ju som jag själv känner. Turbo är ascoolt och hade jag vetat att jag kunnat slänga ihop en snurra på min bike och ändå hålla hojen lätt och smidig på banan, register som går att använda lika bra som utan snurra och ändå driftsäker så hade jag inte tvekat.

Kombon går tyvärr inte ihop :(

Allt har sin förklaring...eller hur... Täta oljebyten 200mil (oljefilter 400mil)...Alltid varmköra...
Som du kanske vet så lever man inte länge om man lastar en Hayabusa 370hk hela tiden...
Nej jag åker på 0.7bar i ladd mesta tiden (270hk) men här det ´behövs' finns 1.3 bar tilgängligt...
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
körbarheten är viktig för många av oss.

Pratar vi kompressor som i sin tur är jäkligt intressant och coolt så pratar vi ju inte längre om att tjäna 1dl milen... Tyvärr... De flesta kompressor byggen drar mer efter konvertering vilket inte är lika vanligt vid turbo. Det lönar sig mer att ta hand om värme och avgaser som redan finns där än att dra runt en fläkt direkt från motorns kraft.


men istället för att överladda med en turbo som ger lite effekt på botten och J#€"©∞t mycket på toppen så kan du köra en tex 500-600 med kompressor som ger ett jämt drag över hela registret. Då får du en lika dan effekt kurva men mer effekt om ni fatter :) så turbo kanske inte är det som man ska sattsa på om man vill ha en hoj utan JÄTTE spark i röven, hur man nu inte kan vilja ha det :va
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Har ju gjorts en del försök på 80-90talet, dock utan framgång. Problemet är väll karaktären när man använder turbo antar jag. Lite jobbigt att vänta på effekten när du ska ta dig ur en kurva med max nedlägg!? Vet inte men detta är min teori iaf.
Tekniken har kommit lång väg sedan 80 talet. De första tubrohojar var "bara för att vi kan"-demonstrationer av tillverkarna.

En turbodisel speciellt utvecklad för en MC tror jag skulle passa utmärkt i alla pendlar och touringhojar, allt ifrån standard och custom till offroad och sporttourers.
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
lyfter upp denna tråd igen med en länk. det verkar som jag var några år för tidig med mina tankar....
dock tror jag att mc tillverkarna hade "downsize" tidigare om dom haft hårdare avgaskrav på sig...
som det är nu så ligger dom minst 10 år efter bil industrin.
mc avgaskrav Euro 2 eller 3.... bilar Euro 6.....

http://www.bike.se/nyheter/suzukis-turbohoj-narmar-sig-produktion
 
Last edited:

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Om Sugkuki släpper en turboknarr så byter jag in SV'n d1recKt!!!111 :yoparty
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Om Sugkuki släpper en turboknarr så byter jag in SV'n d1recKt!!!111 :yoparty

ja det känns ju onekligen lockande.....
och ska den ha halva förbrukningen jämfört med en 600cc så är det bara positivt för mig, vet ej vad en modern 600 har i förbrukning, men min 1000cc v-strom tar ca 0,4 milen (ej kärringkörning)....
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Näe. Vad spelar bränsleförbrukningen för roll på en hoj om man inte kör apmycket?

Har kört BMW bil med stor motor nu i många år och testade nyligen en Mini Cooper Works.
Den går såklart inte att jämföra med en BMW men det var bra skjut i motorn. Dock surrigt och gav inte alls samma upplevelse.

Inte samma sak. Alls. Surrigt och...... Nej.

Stor motor is the shit.
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
lyfter upp denna tråd igen med en länk. det verkar som jag var några år för tidig med mina tankar....
dock tror jag att mc tillverkarna hade "downsize" tidigare om dom haft hårdare avgaskrav på sig...
som det är nu så ligger dom minst 10 år efter bil industrin.
mc avgaskrav Euro 2 eller 3.... bilar Euro 6.....

http://www.bike.se/nyheter/suzukis-turbohoj-narmar-sig-produktion


Man kan använda en bil till enbart/mestadels nöjeskörning och man kan använda en motorcykel till mestadels nyttokörning.
Men ser man till bil och mc marknaden som helhet, speciellt i Sverige och länder med liknande kultur. Så är det nog ändå rätt många som använder bil till stor del för nyttokörning, medan motorcyklarna för de flesta blir helt eller mestadels använda för nöjeskörning.

De som har Ferraris, Lamborghinis eller andra dyra sportbilar bryr sig nog inte så mycket om downsizing heller.
Varför satsa på något som inte kunderna efterfrågar?

Sen är det klart att om det blir hårdare avgaskrav eller dyl. att de kan få tillverkarna att ändra strategier.
Men får de fritt spelutrymme så kommer de nog inte satsa så mycket på det om de flesta kunderna hellre har stor motor med mycket powaahhh.

För de som inte behöver köra motorväg till jobbet och vill ha något ekonomiskt pendlarfordon så finns det redan snåla 125:eek:r som gör jobbet. Så om du inte behöver något som går i 200 men som däremot är billigare i inköp och drift så finns det redan.
Har du ännu lägre krav på hastighet och mestadels rör dig kortare sträckor så finns trampcykel också. Om man inte nördar ner sig i cykelträsket så kan det vara ett mycket ekonomiskt transportmedel som ändå är snabbare (och roligare) än att gå. :tummenupp
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
ja det är ju så att i sverige med många andra länder så är bilen den vanliga transporten och mc ett rent hobby fordon. för dom flesta är det så iallafall.
själv så kör jag hojen så ofta jag kan och gör detta året runt och bilen köres enbart när det är nödvändigt...

dock verkar det som att trenden mc/scooter/liknande blir ett mer och mer populärt alternativ till att köra bil då det är billigare. och mc med mindre cylindervolym och scooters med 100-400cc ökar markant och används som pendlar fordon.
kort sagt, scooter trenden som vart populär i södra delen av europa verkar vara på väg hit.

sen som du säger, varför satsa på mindre motorer om det ej efterfrågas... dels satsar tillverkarna på det för just ekonomi men framförallt tror jag att det är för att klara av avgaskrav..... där ligger ju dock mc branschen som sagt var lååångt efter bilarna...

dock bryr jag mig inte speciellt mycket om miljön eller bränsle förbrukningen. även om det är trevligt med en hoj som går snålt.
det jag ser fram emot är ju möjligheterna som kommer med den "nya" tekniken...
 

xyz

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2010
Ort
göteborg
Hoj
ks 50 Kawa S1
Man kan använda en bil till enbart/mestadels nöjeskörning och man kan använda en motorcykel till mestadels nyttokörning.
Men ser man till bil och mc marknaden som helhet, speciellt i Sverige och länder med liknande kultur. Så är det nog ändå rätt många som använder bil till stor del för nyttokörning, medan motorcyklarna för de flesta blir helt eller mestadels använda för nöjeskörning.

De som har Ferraris, Lamborghinis eller andra dyra sportbilar bryr sig nog inte så mycket om downsizing heller.
Varför satsa på något som inte kunderna efterfrågar?

Sen är det klart att om det blir hårdare avgaskrav eller dyl. att de kan få tillverkarna att ändra strategier.
Men får de fritt spelutrymme så kommer de nog inte satsa så mycket på det om de flesta kunderna hellre har stor motor med mycket powaahhh.

För de som inte behöver köra motorväg till jobbet och vill ha något ekonomiskt pendlarfordon så finns det redan snåla 125:eek:r som gör jobbet. Så om du inte behöver något som går i 200 men som däremot är billigare i inköp och drift så finns det redan.
Har du ännu lägre krav på hastighet och mestadels rör dig kortare sträckor så finns trampcykel också. Om man inte nördar ner sig i cykelträsket så kan det vara ett mycket ekonomiskt transportmedel som ändå är snabbare (och roligare) än att gå. :tummenupp

Avgaskraven har redan börjat skörda offer när det gäller fräna sug motorer, Ferrari 488 blir med turbo, Bmw har väl inte kvar några riktiga sugisar heller. Så inom bilindustrin är dom nog tyvärr borta inom några år.
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Avgaskraven har redan börjat skörda offer när det gäller fräna sug motorer, Ferrari 488 blir med turbo, Bmw har väl inte kvar några riktiga sugisar heller. Så inom bilindustrin är dom nog tyvärr borta inom några år.

ja tyvärr så har du rätt. och det är mycket tråkigt.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Varför har inte alla hojar/bilar bara lustgasinsprutning? Då får man ju powah när det behövs utan allt turboskrot. Bara ketchup liksom :banana
Åsså kunna tanka i gasen på alla mackar, kom igen Statoil :D

Dessutom tuffa rökpuffar och blå eld ur avgaseriet (källa: F&F+tv-spel) :tungan
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top