Keihin FCR 39 vs Mikuni RS40?

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Båda alternativen är ju flatside och etablerade varumärken:)

Men vilket alternativ är att föredra?

Jag kan notera att Mikuni RS är något billigare är Keihin FCR.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jag hade satsat på FCR förgasare, beggade eller nya spelar ingen större roll tror jag. Bättre svar i gasen, trottlarna rullar lättare (på grund av att dom är rullagrade), snyggare design, lätta att justera, osv. Bara fördelar tycker jag. Fungerar både på gata och på bana.

Sen kommentaren ovan så spelar inte kubik någon större roll. Jag hade FCR39:eek:r på min GSX1100EF från -84 med standardborr på 1134cc. Det fungerade utmärkt. Med det sagt fungerar det givetvis bättre nu med raceportad topp, större ventiler och 1230cc.
 
Last edited:

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Saken är den att jag fann ett nytt kit med FCR 39 fuggar färdigt med ett ram airkit till ZX9R 94-97 för ca 900£.

Men samtidigt går jag o funderar på att investera i ett 1427 cc kit, nya kammar o portad topp till den GSX 1100 som jag inhandlade häromveckan. Och då hade ett FCR 39 kit passar perfekt till den med.

Men då vet jag att det är Keihin som jag skall sikta på det är tydligt:)

Skall bara bestämma mig om det skall vara till Sukkan eller Kawan:gnissla
 

stroemberg

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Ort
Mas i Malmö
Hoj
Monster 900
Kör FCR 41or på min sen ett år tillbaka och är riktigt nöjd!
Gasresponsen är riktigt bra och insugsljudet är grymt

Beställde genom www.braigasen.se
Trevlig kille med snabba svar på mejl
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
Helvete vad är det för motor du ska slänga på dem på? 1400-1500 cm3? Är det för dragrace?

Billigast att beställa från USA, även med tull och moms. t.ex. Dynoman: www.dynoman.net

okay varför måste man ha mega maskin för att använda fcr 39? förklara då varför dom flesta liter maskiner typ r1 kör med 4o mm förgasare. (ja såklart innan insprutningen kom)????? o kan du säga mej va du kan köpa dom för hos dynaman ? jag köpte en brygga förre veckan i england, med tull o moms o frakt blev dom dyrare i usa.
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
här har du lite om vilka förgasare som passer vilka hojar. titta på carp spacing det c-c måtet på förgasaren, det ger en hint om vilka som passer när man kollar beg på typ ebay. priset på mina avser förgasare till gsxr 1100 oilcooled
http://www.sudco.com/mikuni6.html

Vad jag förstår så är också fördelen att man kan bygga om en brygga så det passar hojar med andra cc mått. Vet du om det stämmer?
Väldigt bra lista. Tack!
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Kör FCR 41or på min sen ett år tillbaka och är riktigt nöjd!
Gasresponsen är riktigt bra och insugsljudet är grymt

Beställde genom www.braigasen.se
Trevlig kille med snabba svar på mejl

Jo han har hjälpt mig mycket med specialmunstycken etc. Tyvärr så hade svårt att skaffa FCR fuggar till rätt pris vid det tillfället.
Hehehe har varit o besökt honom i hans verkstad i GBG:)
15-20kvm arbetsbyssja, svinkallt o brötigt:hihi

Men en mycket trevlig prick:tummenupp
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Vad jag förstår så är också fördelen att man kan bygga om en brygga så det passar hojar med andra cc mått. Vet du om det stämmer?
Väldigt bra lista. Tack!

Ändrade delning på min brygga i våras. Det var rätt så enkelt. Svarva lite nya distanser sen var det klart.

Däremot så går det inte att ändra delningen hur mycket som helst. Men 5mm är inga problem.
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Ändrade delning på min brygga i våras. Det var rätt så enkelt. Svarva lite nya distanser sen var det klart.

Däremot så går det inte att ändra delningen hur mycket som helst. Men 5mm är inga problem.

Men brukar skillnaden på delningen vara mer än 5mm mellan olika radfyror?
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
det finns ställbara bryggor men vete fan vem som säljar dessa. har bara set det en gång, då sitter förgasarna på ett rundjärn med klämma så man kan lossna klämman o skjuta förgasarna i sidled . om du förstår va jag menar. men vanligtvis är dom fixerade på det måttet som står på dom o då får man ändra distanserna som Viktor sa.
 

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Götet
Hoj
old
Ang diametern på förgasarna så är det ju inte så svårt att läsa på lite och inse vikten av luftens hastighet och rörelseenergi. Större diamteter på dina förgasare passar till hög fyllnadsgrad på höga varv.

Mindre förgasare blir mer lämpliga för lägre varvtal.

Jävligt basic.
Ursäkta mig alla som redan visste det.
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Ang diametern på förgasarna så är det ju inte så svårt att läsa på lite och inse vikten av luftens hastighet och rörelseenergi. Större diamteter på dina förgasare passar till hög fyllnadsgrad på höga varv.

Mindre förgasare blir mer lämpliga för lägre varvtal.

Jävligt basic.
Ursäkta mig alla som redan visste det.

Vart kom det där ifrån:va

Din kommentar fyller säkert ett värde men tonläget känns lite märkligt?
 

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Saken är den att jag fann ett nytt kit med FCR 39 fuggar färdigt med ett ram airkit till ZX9R 94-97 för ca 900£.

Men samtidigt går jag o funderar på att investera i ett 1427 cc kit, nya kammar o portad topp till den GSX 1100 som jag inhandlade häromveckan. Och då hade ett FCR 39 kit passar perfekt till den med.

Men då vet jag att det är Keihin som jag skall sikta på det är tydligt:)

Skall bara bestämma mig om det skall vara till Sukkan eller Kawan:gnissla

1427cc till Sukkan och respirator till Kawan!
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
1427cc till Sukkan och respirator till Kawan!

Hehehe! Men till respiratorn behöver man väl också ett läckert FCR kit?
:hihi
1427cc var det en trevlig kille på SH som har:)
 

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Ort
KALMAR Sveriges framsida...
Hoj
Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00
Ska du åka 1427 med en riktig topp RS 40 billiga FCR 39 Dyrt............... Lägg hellre pengarna på ett riktigt avgas system och RS 40 .200 eller 205 HP ,tror du att du känner någon skillnad...... :)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top