Ute efter hjälmen ICON Variant, tips på återförsäljare

oso_08streets

STOCKHOLM STREETS
Gick med
13 Nov 2011
Ort
sthlm streets
Hoj
Zx6r
Som rubriken lyder.

Skulle vilja ha möjligheten att testa hjälmen innan köp men av vad jag har hittat så finns det bara 4speed i trollhättan som säljer dessa i butik..?
Finns det ingen butik närmre Stockholm där man kan pröva ut ett exemplar?

Alternativet att köpa ett exemplar via dem, testa, om den ej passar -skicka tillbaka o betala returen tills man lyckats köpa rätt storlek känns väldigt utdraget och oekonomiskt..

Förslag?
 
Last edited:

M155E

Sukkabreeewd
Gick med
26 Feb 2010
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer 750 K8 - "Misse edition"
Jag köpte en ICON från 4speed, har för mig att det var fria returer och bytesrätt? Annars kan jag nog säga att det är nätbutiker som gäller. Letade länge innan jag hittade någon i sverige öht som tog hem och sålde dom. Mät ditt huvud noga och beställ om du nu just vill ha en icon, dom passade inte passformen mig, hela allt är för överdimensionerat.
 

oso_08streets

STOCKHOLM STREETS
Gick med
13 Nov 2011
Ort
sthlm streets
Hoj
Zx6r
M155E,
Öppet köp
Kund har öppet köp i 14 dagar från mottagandet. Du har rätt att byta till annan storlek, färg eller vara. Du själv står för returkostnader.


Men det finns ingen annan återförsäljare med dessa ute i butik alltså? Bör väl vara billigare att köpa via t.ex. USA i sådana fall? Förutsatt att man är medveten om chansningen gällande passform.

Tack för din info!
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Enklast är att mäta skallen och stämma av mot ICON's stlk's tabell och sen beställa den stlk som stämmer överens med din skalle sen om de är så att formen inte stämmer är de bara att skicka tillbaka...
 

oso_08streets

STOCKHOLM STREETS
Gick med
13 Nov 2011
Ort
sthlm streets
Hoj
Zx6r
Ajjemen. Tog fram måttbandet och beställde där efter. Vart den röda varianten med spegel+guld-visir. Hoppas bara att formen passar mig, annars kommer det snart finnas en fet, ny, cool hjälm på blocket för köpsugna (XL,61-62).
Det vart nästa 50% billigare att handla på fc-moto än i sverige :tummenupp
 

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Ajjemen. Tog fram måttbandet och beställde där efter. Vart den röda varianten med spegel+guld-visir. Hoppas bara att formen passar mig, annars kommer det snart finnas en fet, ny, cool hjälm på blocket för köpsugna (XL,61-62).
Det vart nästa 50% billigare att handla på fc-moto än i sverige :tummenupp

Köpte du den från fc-moto? jag tittar på ICON VARIANT solid och den blir dyrare om jag köper från fc-moto. 314 Euro från fc-moto och 2750 från 4speed


Är du nöjd med den annars? ljud? känsla? osv
 

oso_08streets

STOCKHOLM STREETS
Gick med
13 Nov 2011
Ort
sthlm streets
Hoj
Zx6r
Köpte du den från fc-moto? jag tittar på ICON VARIANT solid och den blir dyrare om jag köper från fc-moto. 314 Euro från fc-moto och 2750 från 4speed


Är du nöjd med den annars? ljud? känsla? osv
Köpte modellen etched eller vad den heter som var snäppet dyrare tyvärr. Pga billigare pris på fc-moto fick jag två visir inkl. hjälm för nästan samma pris som endast en etched i Sverige.

Är ruskigt nöjd med hjälmen. Pga skärmen förväntade jag mig osmidighet vid högre hastigheter men tycker mig inte ha det mer ansträngt vid vridning av huvudet än med min gamla caberg. Nu har jag väl förvisso inte vart över 140km/h ännu.
Har inte lyckats imma insidan heller, nära till omöjligt men säkert möjligt. Jag hade på mig den med stängt visir inomhus ett bra tag och det vart endast varm.
Spännet är av hög kvalité och det går lätt som en plätt att knäppa på/av när man lärt sig hur spännet skall dras igenom de två byglarna som finns.

Ett tips om man vill ha visiret öppet någon millimeter när man kör på sommaren är att dra åt lite extra på skruvarna som håller visiret på plats, då funkar detta utan att visiret fälls ner av fartvind.

Hjälmen är väldigt lätt att bära men håller ändå borta ljudet extremt bra. Har bara "ljuderfarenhet" från min gamla caberg men gisses vilken skillnad.
Ventilationen har jag inte riktigt en uppfattning om än. Får vänta tills det blir lite varmare.

Den enda nackdelen är att den är liiiiite stor i volym. Men alla fördelar + utseendet väger upp det utan tvekan. Det vore skrattretande att störa sig på det med tanke på vilken grym kruka detta är :)
 

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Köpte modellen etched eller vad den heter som var snäppet dyrare tyvärr. Pga billigare pris på fc-moto fick jag två visir inkl. hjälm för nästan samma pris som endast en etched i Sverige.

Är ruskigt nöjd med hjälmen. Pga skärmen förväntade jag mig osmidighet vid högre hastigheter men tycker mig inte ha det mer ansträngt vid vridning av huvudet än med min gamla caberg. Nu har jag väl förvisso inte vart över 140km/h ännu.
Har inte lyckats imma insidan heller, nära till omöjligt men säkert möjligt. Jag hade på mig den med stängt visir inomhus ett bra tag och det vart endast varm.
Spännet är av hög kvalité och det går lätt som en plätt att knäppa på/av när man lärt sig hur spännet skall dras igenom de två byglarna som finns.

Ett tips om man vill ha visiret öppet någon millimeter när man kör på sommaren är att dra åt lite extra på skruvarna som håller visiret på plats, då funkar detta utan att visiret fälls ner av fartvind.

Hjälmen är väldigt lätt att bära men håller ändå borta ljudet extremt bra. Har bara "ljuderfarenhet" från min gamla caberg men gisses vilken skillnad.
Ventilationen har jag inte riktigt en uppfattning om än. Får vänta tills det blir lite varmare.

Den enda nackdelen är att den är liiiiite stor i volym. Men alla fördelar + utseendet väger upp det utan tvekan. Det vore skrattretande att störa sig på det med tanke på vilken grym kruka detta är :)

Blir nog en solid då mina två båtben läkt ihop! behåller nog ändå arai hjälmen för längre resor.
 

Knauser

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2013
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM Superduke 990 2007
Ursäkta att jag kapar denna tråd såhär ett år senare. Men tänkte beställa en från ebay. Tänkte kolla hur storlekarna är? Mäter 59,5 runt knoppen. Som icon skriver (1cm över ögonbrynen) ska man ta en L eller M?

Knauser
 

i-are-baboon

100kg Fitnessfjolla
Gick med
27 Sep 2010
Ort
Norrbotten/Tornedalen
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -00 (Såld) Triumph Speed Triple -05
Ta M... Jag har M i typ alla hjälmar jag testat men Icon Variant är minst 1 storlek större än angivet.. Vill jag ha hjälmen snortight, på gränsen till obehagligt tight kan jag gå ner till XS..

Finns även massvis med recensioner på youtube där de säger samma sak.. En storlek större än angivet!
 

himself

Tjuvjagare
Gick med
29 Sep 2008
Ort
Sollentuna
Hoj
KTM 1290 SuperDuke R
Ursäkta att jag kapar denna tråd såhär ett år senare. Men tänkte beställa en från ebay. Tänkte kolla hur storlekarna är? Mäter 59,5 runt knoppen. Som icon skriver (1cm över ögonbrynen) ska man ta en L eller M?

Knauser

Finns även att köpa i Tumba. Gooffroad.se
 

p2p

If you snooze, You loose.....
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Ktm 690 smc
snacka me patricia på gooffroad riktigt bra att ha och göra med! hälsa från dennis Den gröne ;)
 

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Håller med, GoOffroad i Tumba är hur bra som helst, köp i butik eller beställ...
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top