Rookie1000 2012 Kalender?

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Äh, ta en bärs o läs en bra bok... bifogas här som PDF :)

Det blir nog en rolig säsong hursomhelst, om man jämför med hur tävlingarna såg ut för 10 år sen... ja, det har blitt stor förbättring även om det inte är en uppstyrd GP depå... ännu :3freak
 

Bifogat

  • rookie bibeln.pdf
    416.1 KB · Visningar: 131
Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Anderstorp har ju förvisso varit en av de bättre arren. Som tex det med startavg förra året.

Nu körde inte jag på a-torp förra året så där kan jag inte säg så mycket, men..

1: Att inte som arrangör bränna av ett jädrans fyrverkeri kl 01 på lördagsnatten, är det inte depåtystnad ???

2: Att sänka entre avg betänkligt, till ca 50 kr. Det är bara att inse att det är väldigt få som är villiga att betala 150-200 kr för svensk RR.

3: Att slopa SM och SO som enskilda serier. Det finns varken tid, plats eller pengar för att två serier ska funka i framtiden. Hade det inte varit bättre att satsa allt krut i RR sverige på en stor fin proffsig serier. Där det i en framtid kanske kan komma lite publik till och därmed mer klirr i kassan med allt det drar med sig.


Här var några tankar från mitt håll. Varsågod.

Tack!
1. Nåt fyrverkeri har jag inte sett i en svensk rr-depå de åren jag har kört. I STCC har man det vid målgång, men inte mitt i natten.
2. 120 kr tog vi 2011. Av detta kunde man få rabatt på 20 kr med en rabattsedel som delades ut på mässan. Hela överskotte på pubilkintäkten delades på hälften mellan arrangör och förare. Detta gav 225 kr per förare i återbetalning. Det innebär 41 kr per åskådare som gick åter till förarna. Av de som passerade grinden fick alltså arrangören caa 60 kr inkl moms. Billigare blir det inte för en hel dags underhållning.
3. Utan att säga för mycket, du kanske blir bönhörd fortare än du tror. Det ligger dock inte under vår kontroll enbart.
 

robbie labero

Ny medlem
Gick med
23 Dec 2003
Ort
Falkenberg
Hoj
ny
Tack!
1. Nåt fyrverkeri har jag inte sett i en svensk rr-depå de åren jag har kört. I STCC har man det vid målgång, men inte mitt i natten.

Mike Luff anordna detta så fint under första SO helgen på Karlskoga i år. Inget du ska ta åt dig utav. Men bara en sak som bevisar att arrangörerna inte alltid är speciellt proffsiga. Ett tips på saker att inte göra :)

Ang entreavg. Tror att det ändå är förmycket pengar ( 120kr) för en person som ska ditt och titta på sin polare, eller en som e lite halvintresserad av RR.
Jag tänker så här. Jag kan ju ha fel men.....

Jag skulle gissa på att entre inkomsterna enbart är en bonus under ett RR sm / SO. Så hade det då inte varit bättre att få ditt fler personer som betalar en mindre summa, än några få som betalar en större summa???
Man får ju tänka lite långsiktigt också.
Ett ex: 1a året kommer det 50 pers som betalar 50 kr. Om dom går hem och snackar om rejsingen med sina polare/ kollegor etc, så kanske det kommer 100 pers nästa år osv osv. Och med ett växande intresse kommer pengar och media.
Vi kan inte jämföra oss med Fotboll, Hockey eller andra mer populära sporter när det kommer till priser för publik.
För jag tror att man måste "lura" dit folk till en början, så att dom får upp ett intresse.
Kostar det då bara ca 50 kr att gå in, så kommer fler människor att ge det en chans.
Sedan när dom väl är inne så kan man ju salta priserna på mat/dryck och liknande. Precis som dom gör på alla andra sport events :)
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Ge mig tre exempel på saker som vi på Anderstorp Raceway kan förbättra till 2012 års SM.

Mina förslag/funderingar..

1. Att speakerljudet går ut i samtliga högtalare runt banan. Dels för publiken, men även för förare om det blir som Söndagen förra året.

2. Att de externa leverantörerna av mat & dryck ges lärdom av hur det var förra året.

3. Att man redan vid inskrivningen delar ut en lapp/länk om hur man följer livetidtagningen på sin laptop.

3.1 Amigoo Live eller liknande (med tydlig information) så att ev. publik har tidtagningen direkt i mobilen.

4. Att besiktningen är öppen sent kvällen innan. Nu när det inte blir några bandagar direkt innan helgen lär (?) väl betydligt fler ansluta sent på kvällen innan (Fredagsträningen?).

5. Att reklamaffischen är tydlig med informationen & finns tillgänglig i god tid.

5.1 Att det görs reklam lokalt. Sist såg jag inte en enda affisch uppsatt (blind?).

6. Samma strikta ordning i depån som 2011.

Ser fram emot April, de kommer bli skitkul!
 

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Nisse pungkulla
Hoj
Moriwaki
Jag vet inte vad du vill komma Robbie....först å främst var det bara om frågeställning om kalendern ...Vilken tråd man än öppnar på detta forum så ska det alltid klagas å tjafsas oavsett vad tråden gäller...och det är fan samma nickname som gör det oxo.
Det vore på tiden om ni visa alla totalt värdelösa arrangörer hur man gör....
Men när ni står där vid förarmöte å säger ni inte ens flaska.
Kanske skulle börja med facebook möte med "gilla" lr "ogilla" knappar.

SO har funnits sedan 96 lr 97
Jag tycker den är klart mycke trevligare än Kalle Anka cup i STCC.

Visst hade det varit bättre med 1serie...men i dags läget är det bara gilla det som det är om man vill tävla RR
 

robbie labero

Ny medlem
Gick med
23 Dec 2003
Ort
Falkenberg
Hoj
ny
Jag vet inte vad du vill komma Robbie....först å främst var det bara om frågeställning om kalendern ...Vilken tråd man än öppnar på detta forum så ska det alltid klagas å tjafsas oavsett vad tråden gäller...och det är fan samma nickname som gör det oxo.
Det vore på tiden om ni visa alla totalt värdelösa arrangörer hur man gör....
Men när ni står där vid förarmöte å säger ni inte ens flaska.
Kanske skulle börja med facebook möte med "gilla" lr "ogilla" knappar.

SO har funnits sedan 96 lr 97
Jag tycker den är klart mycke trevligare än Kalle Anka cup i STCC.

Visst hade det varit bättre med 1serie...men i dags läget är det bara gilla det som det är om man vill tävla RR

Jag svara bara Nr 18 på det han vill veta utav mig.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Mike Luff anordna detta så fint under första SO helgen på Karlskoga i år. Inget du ska ta åt dig utav. Men bara en sak som bevisar att arrangörerna inte alltid är speciellt proffsiga. Ett tips på saker att inte göra :)

Ang entreavg. Tror att det ändå är förmycket pengar ( 120kr) för en person som ska ditt och titta på sin polare, eller en som e lite halvintresserad av RR.
Jag tänker så här. Jag kan ju ha fel men.....

Jag skulle gissa på att entre inkomsterna enbart är en bonus under ett RR sm / SO. Så hade det då inte varit bättre att få ditt fler personer som betalar en mindre summa, än några få som betalar en större summa???
Man får ju tänka lite långsiktigt också.
Ett ex: 1a året kommer det 50 pers som betalar 50 kr. Om dom går hem och snackar om rejsingen med sina polare/ kollegor etc, så kanske det kommer 100 pers nästa år osv osv. Och med ett växande intresse kommer pengar och media.
Vi kan inte jämföra oss med Fotboll, Hockey eller andra mer populära sporter när det kommer till priser för publik.
För jag tror att man måste "lura" dit folk till en början, så att dom får upp ett intresse.
Kostar det då bara ca 50 kr att gå in, så kommer fler människor att ge det en chans.
Sedan när dom väl är inne så kan man ju salta priserna på mat/dryck och liknande. Precis som dom gör på alla andra sport events :)

Om vi då tittar på verkligheten när det gäller publik;
När man kommer hem på kvällen vill man veta mer. Eftersom man hört speakern hela helgen säga sporthoj.com går man in i racingforumet där. Det första man ser är 10 ilskna förare som klagar för att brsiktningen bara hade öppet till 22 på kvällen. Ytterligare nån är sur för att det råkade regna, och skriver några dryga inlägg om det. En tredje är otrloligt upprörd över att deras heat köra 2 varv bakom Safety Car för att nån kraschat.
Tror du den lilla publik vi lockar har en positiv upplevelse han vill återuppleva?

Vad jag menar är;
1. Ge arrangören kritik på plats.
2. Var saklig i kritiken.
3. Fundera över om det är något du själv kan göra för att förbättra för sporten.
4. Är du på dåligt humör söndag kväll efter racet, sätt dig inte vid tangentbordet och avreagera dig. Det drabbar HELA sporten, inte bara arrangören.

Min poäng är att alla måste göra lite, för ingen kan göra allt.
 

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Nisse pungkulla
Hoj
Moriwaki
Vi arrangerar näst rookie race på SH's forum...
Robbie släpp hörnflaggen å kom in i matchen.
Lyft luren å prata med dom komande arragörer å ge förslag.
Eller åk till Humlan,luff. c/o å hjälp till gratis....kanske du får lite insikt att det inte är alltid så kul att vara i deras skor på varje race.
Det är ju faktiskt valfritt att åka race.
Det är ju ingen nöjespark med olika attraktioner.....
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Mina förslag/funderingar..

1. Att speakerljudet går ut i samtliga högtalare runt banan. Dels för publiken, men även för förare om det blir som Söndagen förra året.

På LMS har vi fått rikta om högtalare osånt för att det lät för mycket till grannarna...

3. Att man redan vid inskrivningen delar ut en lapp/länk om hur man följer livetidtagningen på sin laptop.
3.1 Amigoo Live eller liknande (med tydlig information) så att ev. publik har tidtagningen direkt i mobilen.

kan nog ordnas

4. Att besiktningen är öppen sent kvällen innan. Nu när det inte blir några bandagar direkt innan helgen lär (?) väl betydligt fler ansluta sent på kvällen innan (Fredagsträningen?).

Eftersom jag stått mkt i besiktningen så på LMS är det knappt någon som dyker in efter 20:00, det har visat sig bättre att öppna tidigt.
Ska man öppna kl 07:00 känns orimligt att ha öppet sent, den personalen behöver också sova...

5. Att reklamaffischen är tydlig med informationen & finns tillgänglig i god tid.

Den som SVEMO delar ut brukar vara snygg men otydlig, ser fint ut på normalt läsavstånd (50cm) men på 20m syns det inte alls vad det står, därför brukar LMS trycka egna enkla & tydliga affisher

5.1 Att det görs reklam lokalt. Sist såg jag inte en enda affisch uppsatt (blind?).

Normalt sett inte värst mycket, det finns inte personal till att sätta upp och ta ner reklam
Vi har försökt att engagera förare med att lägga upp PDF:er på hemsidan så man kan skriva ut, kan inte svara på hur bra/dåligt det blivit riktigt
Det bästa har varit små A5 flyers tillsammans med lite fribiljetter på mackarna runtomkring Linköping, vi har även där försökt engagera medlemmarna som ändå är och tränar att dela ut detta, tyvärr dåligt engagemang från medlemmarna.
LMS är en ideel förening och alla medlemmar har lika stort/litet ansvar att se till att tävlingarna blir som de själva önskar, engagera er!



Nu kanske de här frågorna ställda till just Anderstorp tävlingen egentligen, men de är lika gällande på övriga tävlingar



Ett ex: 1a året kommer det 50 pers som betalar 50 kr. Om dom går hem och snackar om rejsingen med sina polare/ kollegor etc, så kanske det kommer 100 pers nästa år osv osv. Och med ett växande intresse kommer pengar och media.
Vi kan inte jämföra oss med Fotboll, Hockey eller andra mer populära sporter när det kommer till priser för publik.
För jag tror att man måste "lura" dit folk till en början, så att dom får upp ett intresse.
Kostar det då bara ca 50 kr att gå in, så kommer fler människor att ge det en chans.
Sedan när dom väl är inne så kan man ju salta priserna på mat/dryck och liknande. Precis som dom gör på alla andra sport events :)

Vi har provat på LMS att ha gratis entre, då blev resultatet tvärtom, är det gratis entre är det inget bra arrangemang och publik uteblev.
Då är det bättre resultat med inträde + en jävla massa fribiljetter, då känner sig publiken "utvalda" (gratis är gött!) att just de fått tag på en fribiljett.

När det gäller lokal reklam har det som givit bäst respons på LMS att ge ut A5 flyers med info + lite fribiljetter på alla mackar runt Linköping och Norrköping, detta kräver dock engagemang och lite organisation och vilja från de som är och tränar.
Vill man inte hjälpa till med nåt så enkelt att ta med en bunt papper och lägga ut på mackarna som ändå ligger längs vägen hem, ja då är det inte lätt att få publik heller.

Det spelar egentligen ingen roll om det kostar 50 eller 120kr, vet folk inte om att det är racing på gång så kommer de inte helt enkelt.
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Vi arrangerar näst rookie race på SH's forum... Robbie släpp hörnflaggen å kom in i matchen.
Lyft luren å prata med dom komande arragörer å ge förslag. Eller åk till Humlan,luff. c/o å hjälp till gratis....kanske du får lite insikt att det inte är alltid så kul att vara i deras skor på varje race. Det är ju faktiskt valfritt att åka race.
Det är ju ingen nöjespark med olika attraktioner.....
Ditt inlägg är ju precis ett sånt som nämns tidigare i tråden, dvs att man ska vara glad att någon vill arrangera ett race och stå med mössan i handen.

"Lyft luren... Åk till Humlan, Luff... Hjälp till gratis..."
Stannade din klocka 1972?

Arrangörerna tar betalt av förarna men av någon konstig anledning har inte förarna rätt att ställa några krav. Skulle någon obstinat förare välja att vädra sitt missnöje på något så hemskt som internet så yxas han snabbt ner av samma personer gång på gång på gång. Ödmjukhet och lyhördhet för sina kunder, något normala företag insåg att man måste ha redan på 1800-talet för att överleva, är något som helt gått arrangörerna förbi. Men så blir det på en monopolmarknad...

Den här typen av diskussioner dyker upp ett par gånger varje år utan att varken arrangörer eller Svemo tar åt sig speciellt mycket av de åsikter som framförs. Istället är det förarna det är fel på, dvs kunderna.
 

robbie labero

Ny medlem
Gick med
23 Dec 2003
Ort
Falkenberg
Hoj
ny
Ditt inlägg är ju precis ett sånt som nämns tidigare i tråden, dvs att man ska vara glad att någon vill arrangera ett race och stå med mössan i handen.

"Lyft luren... Åk till Humlan, Luff... Hjälp till gratis..."
Stannade din klocka 1972?

Arrangörerna tar betalt av förarna men av någon konstig anledning har inte förarna rätt att ställa några krav. Skulle någon obstinat förare välja att vädra sitt missnöje på något så hemskt som internet så yxas han snabbt ner av samma personer gång på gång på gång. Ödmjukhet och lyhördhet för sina kunder, något normala företag insåg att man måste ha redan på 1800-talet för att överleva, är något som helt gått arrangörerna förbi. Men så blir det på en monopolmarknad...

Den här typen av diskussioner dyker upp ett par gånger varje år utan att varken arrangörer eller Svemo tar åt sig speciellt mycket av de åsikter som framförs. Istället är det förarna det är fel på, dvs kunderna.

Hade inte tänkt att skriva mer här.
Men tack Sandstream. Det är precis detta jag menar.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Ditt inlägg är ju precis ett sånt som nämns tidigare i tråden, dvs att man ska vara glad att någon vill arrangera ett race och stå med mössan i handen.

"Lyft luren... Åk till Humlan, Luff... Hjälp till gratis..."
Stannade din klocka 1972?

Arrangörerna tar betalt av förarna men av någon konstig anledning har inte förarna rätt att ställa några krav. Skulle någon obstinat förare välja att vädra sitt missnöje på något så hemskt som internet så yxas han snabbt ner av samma personer gång på gång på gång. Ödmjukhet och lyhördhet för sina kunder, något normala företag insåg att man måste ha redan på 1800-talet för att överleva, är något som helt gått arrangörerna förbi. Men så blir det på en monopolmarknad...

Den här typen av diskussioner dyker upp ett par gånger varje år utan att varken arrangörer eller Svemo tar åt sig speciellt mycket av de åsikter som framförs. Istället är det förarna det är fel på, dvs kunderna.

Lägger du detta ur ett kundperspektiv har du naturligtvis rätt. Det finns dock en faktor till i ekvationen.
Kunden (föraren) vill att säljaren (arrangören) ska arrangera en tävling. Så långt är det enkelt, pyntar kunden(föraren) ska han självklart ställa krav. I fallet med tävlingsverksamhet vill dock kunden att nån annan (publiken) ska betala kostnaden som tävlingen drar. Då blir det lite svårare, eftersom pengarna som ska in ska komma från nån annans plånbok.....

Med andra ord; jag kan göra världens bästa klubbtävling åt föraren, bara han betalar. Ska jag däremot göra världens bästa vm-tävling går det åt mer pengar än vad föraren kan pynta, då behövs extrafaktorn "publik" också. Om inte publiken kommer blir inte arrangemanget bättre än en klubbtävling.
Frågan är då hur vi ska locka publik, så att föraren kan få sin vm-tävling för kostnaden av en klubbtävling? Gör vi det genom att gemensamt jobba för sportens bästa, se till att befogad kritik framförs på ett sånt sätt att det når rätt person, eller gör vi det genom att kasta dynga bakom tangentbordet?
Jag tror att jag har mer rätt än fel när jag säger att vägen till att locka publik är att lyfta fram det positiva och försöka rätta till det negativa. Att, som många gör, lyfta fram det negativa och inte nämna något som helst positivt leder åt helt fel håll.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Helt fel har du inte, Stefan, men jag tror inte att det finns speciellt många inom svensk RR som förväntar sig att publiken ska stå för kostnaderna. Vi är långt ifrån ett sånt scenario och några VM-arrangemang är det nog ingen som förväntar sig.

Som förare förväntade jag mig ett bra och rättvist arrangemang men eftersom jag inte hade kapaciteten för något annat än Rookie kände man sig allt som oftast som något katten släpat in trots att våra två klasser stod för en väldigt stor del av anmälningsavgifterna.

Det jag har stört mig något vansinnigt på i alla år är framförallt Svemos stenålderstänkande när det gäller kontakten med de egna förarna. Det är därför SH har blivit den självklara samlingspunkten för många förare och det är här saker diskuteras. Att då hela tiden få höra att SH inte är något officiellt forum/kommunikationskanal gör bara saken ännu värre. Jag får känslan av att de ansvariga INTE vill ha någon kontakt med sina medlemmar/kunder.

Men jag släpper det här nu. Har stångat huvudet mot den här "väggen" i för många år :)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag tror att jag har mer rätt än fel när jag säger att vägen till att locka publik är att lyfta fram det positiva och försöka rätta till det negativa. Att, som många gör, lyfta fram det negativa och inte nämna något som helst positivt leder åt helt fel håll.
Mycket sant! :tummenupp

Jag tror många har svårt att ta kritik, såväl bra som dålig. Efter att ha slitit som ett jon, och gjort allt man kan för att få en bra tävling, glatt och konstruktivt ta emot kommentarer på det är inte så enkelt. Det är otroligt lätt att gå in i en försvarsställning och istället för att objektivt ta åt sig, förmedla vidare och begrunda, gå till anfall och försvara sig allt man kan. Naturligt, men det leder ingen vart.

För förarna är det ju samma sak, fast tvärs om, på en racehelg vill man ha all fokus på körningen och hojen, man vill inte spilla energi på att riskera att hamna "i luven på" arrangören. På söndag kväll vill man ju bara packa och komma hem, trött och less med några timmar i bussen framför sig innan man kan lasta ur, sova nån timme och masa sig till jobbet, så då är det heller inget vidare tillfälle att framföra konstruktiv kritik på ett glatt och skoj sätt på saker som kanske inte var helt optimala under helgen.

Kort sagt, jag har full förståelse för att man tar det i efterhand, och då är ju SH en av kanalerna, en ganska smidig sådan dessutom. Du behöver inte säga något rakt i ansiktet på arrangören, arrangören kan välja att bry sig eller inte, och man kan välja att inte bry sig i vad arrangören svarar. Ungefär som att knyta näven lite extra hårt hemma vid köksbordet alltså. Men samtidigt är det ju viktigt att man öppet visar vad man tycker och för en dialog mellan förarna sinsemellan och mellan förare och arrangörer, och det är ganska svårt att få till via telefon å andra sidan... :(
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Arrangörerna tar betalt av förarna men av någon konstig anledning har inte förarna rätt att ställa några krav. Skulle någon obstinat förare välja att vädra sitt missnöje på något så hemskt som internet så yxas han snabbt ner av samma personer gång på gång på gång. Ödmjukhet och lyhördhet för sina kunder, något normala företag insåg att man måste ha redan på 1800-talet för att överleva, är något som helt gått arrangörerna förbi. Men så blir det på en monopolmarknad...

hade det varit företag som arrangerade tävlingarna så förstår jag ditt tänkande, tyvärr är det ideela föreningar som står för det i många fall åtminstone.

Skulle alla funktionärer få rimligt betalt skulle anmälningsavgiften bli lite högre, men det är kanske det man ska göra?

Om man ska kunna ställa krav på arrangören dit man anmält, då behöver man ju först och främst betala för den tjänsten.
En tävling på två dagar kostar lika mycket som två bandagar UTAN ambulans(ER!), UTAN reklam, UTAN speaker, UTAN tidtagning, UTAN domare, UTAN tävlingsledare, UTAN besiktning, UTAN sekretariat, UTAN 20-40 talet funktionärer runt banan, UTAN el, UTAN polistillstånd, UTAN tävlingstillstånd (säkert fler saker jag missat, men jag tror meddelandet går fram).

Hur trollar tävlingsarrangörerna för att få ihop detta undrar jag? låter ju helt orimligt att det skulle finnas en rimlig sportmössa att få ihop det ekonomiskt.

Finns det någon arbetsgivare som skulle kunna få det att gå ihop?

Om man räknar lite på det, det går åt runt 40 funktionärer runt banan (LITE olika beroende vilken bana), en rimlig timlön för att hålla för säkerheten under tävling borde väl motsvara ca 15000kr / månad efter skatt? (total lönekostnad ca 25000 motsvarar det, dvs ca 150kr / timme)
Funktionärer är på plats från 8:00 till 18:00 dvs 10 timmar (-1 timma lunch)
lågt räknat på 40 funktionärer hamnar en lördag/söndag då på 150*9*2*50=135 000kr
Detta är då bara under helgen (observera INGET OB tillägg på söndagen), ta även förarbete, uppskattad tid är ca en en arbetsvecka heltid för ca 10-12 personer (400-480 mantimmar)
Samma uträkning där då 150*8*10*5=60 000kr
Sen har vi andra utgifter såsom banhyra, reklamkostnader, mat, boende, resor
Bara den timlön blir ca 192 000kr. Banhyra, exempelvis tar mantorp park 60 000kr per dag.
Sjukvården hamnar på runt 40-60 000kr för en helg

Slutnota blir hamnar på mellan 450 000 till 550 000+kr för en tävlingshelg, allt detta är då lågt räknat och förmodligen har jag missat massoor (dessutom utan fredagsträning).
Vissa ställen är det extra för att hyra in elverk (Mantorp Park), minns inte kostnaden, men ytterligare 20 000kr är det säkert.

om utgifterna är 550 000kr och anmälningsavgiften är 2200kr så behövs 250 betalande för att det ska gå runt på deltagarna.
Ska man sen slå på stortrumman för reklam, lägg till 30-50 000kr i reklamutgifter så är man uppe i 265 deltagare.

Då kommer nästa problem, förarna får inte körtid så det räcker till om det är 250 förare som ska slåss i tidschemat (vi som varit med ett tag vet hur det kan va med 200+ deltagare), fast förra året på LMS klagade förare på att det var för MYCKET träningstid?!?!

För att få det hela att gå runt med det antal deltagare som varit idag behöver anmälningsavgiften vara 4000kr och minsta antal deltagare 145st.

Ponera att jag räknat fel och det är 60st som ska ha lön (och de kanske jobbar mera?) så blir lönekostnaden bara där 162 000kr istället för 135 000kr och man behöver minst 150st deltagare á 4000kr...

ja... nånstans där är det, är det ideelt? är det ett företag? vilka krav kan vi som förare ställa? vilka krav SKA vi ställa?
får vi vad vi betalar för?


Vem får de pengarna som vi betalar för en tävling?
Största posterna i dagsläget är (fritt ur minnet)
Banhyra & sjukvård, resten är diverse :)
INGEN av de funktionärer som är på plats, vare sig före under eller efter en tävling får betalt!

Så att kräva en massa saker av personer som gör saker för att de tycker sporten är rolig och vill se till att det blir av tävlingar åtminstone, ja... många här verkar ha fått svar på den frågan redan.
Om det är nåt man är missnöjd med och själv kanske kan bidra med något (dela ut flyers på väg hem från träningen?), ge dig själv tillkänna INNAN tävlingen :)

Det är ca 5% av Roadracingsektionens aktiva medlemmar(förare, tränar & eller tävlar RR) som är ideelt aktiva i föreningen, dessa 5% arrangerar flertalet tävlingar, träningar & övriga evenemang som är under sommaren.
Dubbla det deltagarantalet så blir det stor skillnad på evenemangen, aj pjommis

Ja det blev ett långt inlägg och några få kommer orka läsa hela, men va f*n :)

OBS uträkningarna är förmodligen fel, men området bör stämma... ungefär :)
 
Last edited:

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Jag tror att jag har mer rätt än fel när jag säger att vägen till att locka publik är att lyfta fram det positiva och försöka rätta till det negativa. Att, som många gör, lyfta fram det negativa och inte nämna något som helst positivt leder åt helt fel håll.

Hur menar du? jag har i ytterst få lätträknade fall läst om att arrangörerna gör nånting som är BRA?! (OBS IRONI faktor på)

nä fan, alla tävlingar jag vart på är jag helt nöjd med, förutom min egna prestation då :)

Tillochmed Anderstorp i +2 grader & regn var jag nöjd med, kul hade man så det förslår!
När de gamla stofilerna lagade kåpor med cornflakespaket, det var härliga tider det!

Det finns många punkter här som man lätt glömmer bort som arrangör när tävlingarna närmar sig, är det enkla saker (som livetiming info, till sekretariet, maila/ring och påminn?)
 

PeppeBus

SDK Socio#2734
Gick med
18 Jul 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 999SPR, CBR1000RR
Intessant vändning denna tråden tog :)

Tror att det är svårt att locka till sig mer folk, med enbart rejsingen.
Mitt förslag har varit upp tidigare i en eller annan form (ej av mig). Men vet inte hur den mottogs då?
Vet oxå att det skulle generera otroligt mycket mer jobb och uppoffringar, från både arrangörer och förare. Antagligen sätter kommuner och grannar stop för det långt innan vi ens har tänkt tanken. Men det vore kul om det skulle funka.

Varför inte ngt mer likt en "folkfest/marknad"

Här kommer några lösa ideér:

* Bjuda in olika företag för att visa upp sig (slå stånd) Erbjuda försäljning/provkörningar m.m. Helst mc-relaterade, men allt borde vara av intresse för en bredare publik (kanske)

* Någon typ av Swap meet

* Bra mat och dryckestält

* Olika stuntuppvisningar i pauserna (mc/mx)

* Kanske dra det hela vägen med öltält, liveband, camping och bajjamajjor, och som grädde på moset ett mindre tivoli i ena hörnet?

Finns självklart massor av saker man skulle kunna göra, men skulle antagligen ta lite tid att arbeta upp ett bra och bärande koncept.
Sen kanske inte alla banor passar för ett sånt här arrengemang, men kan tänka mig att ett par ställen borde ha ytan iaf.
Nä jag får sluta att drömma... men detta vore ngt som skulle locka mig iaf.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
hade det varit företag som arrangerade tävlingarna så förstår jag ditt tänkande, tyvärr är det ideela föreningar som står för det i många fall åtminstone.
Där har du enligt mig en av de största orsakerna till att svensk RR har svårt att lyfta och få till riktigt bra arrangemang både för publik och förare.

Med en serie och en promotor skulle allting bli mycket enklare.
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Där har du enligt mig en av de största orsakerna till att svensk RR har svårt att lyfta och få till riktigt bra arrangemang både för publik och förare.

Med en serie och en promotor skulle allting bli mycket enklare.

DET håller jag med dig till fullo!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top