Däcksparkare, mailkompisar & testpiloter…

M155E

Sukkabreeewd
Gick med
26 Feb 2010
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer 750 K8 - "Misse edition"
Utgå ifrån att alla är idioter så blir man inte besviken och istället positivt överraskad när någon vettig hör av sig...
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Har aldrig sålt hoj på blocket men en jälla massa bilar i varierande prisklasser .... kan nog lungt säga att MINST en eller två telefonprutare med bruten svenska bjuder ca 25%-30% under annonspris , varav jag av princip höjer priset med 5000 spänn

"Men eyyyfan du kan inte höjja pris,de står ju XXXXkr i annons"
"Kan du pruta utan ens ha sett bilfan så kan jag höjja utan ha sett dig" *klick*

Hadde min Sukka 1600 custom ett kort tag på blocket ... tog bort annonsen efter massor med tröttsamma samtal och bytte in skiten istället
typ
"Jag bor jättelångt bort , kan vi mötas halv-vägs" (hur fan ska jag då komma hem om du köper hojjen?)
"Jag köper den osett men bara om du tar min "vaffandenuvaförhoj" i inbyte för XX kronor"(nej tack,stog klart och tydligt i annonsen ej byten)
samt massor mera ... kändes som det var en jävla massa pratare som ringde utan reellt intresse av att köpa den , utan ville mest prata om sin gamla Harley/whatever dom hadde haft för 10 år sen(och dissa japs customs) , det var nog den största skillnaden från att sälja bilar
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Tror att det är så här: Om allt man vill veta redan står i annonsen så har man liksom inget att prata om då man ringer. Men man vill ju ändå snacka lite, bara för att få lite koll på vad det är för snubbe som säljer. (Speciellt om det är en bit att åka för att titta på hojen).

Och det är egentligen helt ok, jag gör samma sak som köpare.

Men när folk MAILAR och ställer dessa frågor???

Det är ju inte svårare att ljuga i ett mail än i annonsen..
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Hoj säljes.

Den är röd o svart, den är snabb, fungerar att burna o dra bakhjul, snuten går att dra den okså om man vill, mätarn har precis paserat 3500mil, tror att det är årsmodel 2003 eller nyare, du vet kompis avgasystemet är bytt o sticker upp vid röven, så det måste vara nyare en 2003, kanske tillomed är en 2004 men är inte säker, däckena fram o bak är finna, dom blänker av allt gummi, fram är det 30% kvar på topp o 90% på kanterna, räker många mil till att svänga med, bak är nytt o kört med ca 200mil så det räker till en del börnisar, motorn är nyservad med olja i somras, ä fan filter glömde jag bytta men ska serva den på nytt till vårkanten med stift/olja/oljefilter/luftfilter skystera ventilerna om dom behöver skysteras, de märker jag när jag plockat av kamkåpan.

Så va det dära med däckspakare, ja fasiken kom hit o sparka på däckerna hur mycke du vill tills du är nöjd, men skadar du fälgen måste du köpa den eller ersätta mig för skadorna.

Ska du provköra den måste jag avge hela summan för fordonet, det är på egen risk att framföra dödsmachinen, men vill du höra på det mullriga ljudet o varvstoppet som står o smäller i så kan jag ge dig en uppvisning.

Vill du bli min mailkompis så är det bara maila mig, kanske msn där vi kan bli bästa kompisar, vill du inte maila kan du ringa mig, är du tjej mellan 17-22år o så het så kan du ringa, alla andra får maila.

Sen va det bara sista pungten, du får köpa hojen men ramnumret o skylten behåller jag.

Ja priset va det okså, hade tängt mig för min raket 25000kr, det är billigt kompis för denna racerhoj, ni som är medlemmar på Sh kan få köpa den för den netta suman av 22000kr för då vet jag hur den kommer användas som den blev tillvärkad.

Ska jag lämna med skylten o ramnumret så måste jag tuvär sälja den för 150000kr, det är billigt det okså, då byter jag till nya däck F/B, racerolja, racer stift, racer luftfilter, fullprepad racetopp, race kolvar, race vevstakar, uppgraderad oljepump, race koppling, digitalt avancerad insprutning/tändning fullskysterad med laptopp o laptopp ingår, race avgasystem från toppen o bak, 8 kolvars bromsok fram, 6 kolvars bromsok bak, race drevpacket, race kolfiber skysterbara fotpinnar, race framgafflar/bakstötdämpare fullt skysterbara, kolfiber bromskivor med belägg, kolfiber sving, digitalt avanserad daslogger, kolfiberkåpor omålade, allt najat ifal du ska ut o köra på racerbanan, kan även montera turbo så den toppar över 350km/h.
 

janneviking

Medlem
Gick med
14 Mar 2011
Ort
Skaune
Hoj
Kawasaki ZL900...Kawasaki ZL1000...Kawasaki KZ 1100...Kawasaki KZ 550 LTD
För några år sedan skulle jag sälja lillsyrrans Mazda Miata på Blocket då hon bodde utomlands o behövde pengarna så efter att ha lyckats hantera alla med bruten svenska som prutade 50% på priset eller ville provköra med alla sina 15 syskon+30 ungar+92 syskonbarn så ringde det en tjej som ville komma o provköra o titta,två timmar senare kom där två kvinnor i 40årsåldern(riktiga MILFar)
Efter en provtur och den sedvanliga frågestunden/inspektionen av bilen så frågade en av dom om priset var förhandlingbart,,,, japp sa jag och nämnde en summa som lät bra..för lite sa hon och frågade om andra tjänster kunde ingå???????och där började mannen i mig tänka(inte på hushållsarbetet o dyl)
Hennes nästa fråga var om en trekant med henne o väninna kunde få mig att gå med på hennes prutpris!!!!!!
Så min upplevelse av försäljning av fordon på Blocket är att allt kan hända......
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Ni har missat en sak här i tråden tror jag..det är alla övervärderade varor som finns ute där det står

"-Först till kvarn"

Hur komiskt är inte det...och extra kul blir det när man kan se att varan varit ute i över en månad.
Först till kvarn är väl fan en självklarhet men visst används det på varor som enligt säljaren är ett extremt bra pris.
I vissa fall stämmer det men oftast är de kanske någon tusenlapp under billigaste.
 

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Nynäshamn
Hoj
KTM Adventure 640
Personligen börjar jag oftast med att maila om jag ska köpa något. Det är lättare att fundera ut grundfrågorna bakom tangenbordet.

Lite skräppost och oseriösa köpare ingår när man ska sälja på blocket, det kan jag leva med.

Sälja motorcyklar brukar funka hyfsat men sälja bil, fy fan. De finns lika många udda personer som lägger ut "intressekollar" på sin BMW/annan kebabvagn som ringer upp och vill ha kompispriser och grejer.

Samma sak när jag sålde en svets. Det stod klar och tydligt i annonsen att jag inte vet något om svetsar och att man får köpa den i befintligt skick med mitt satta pris, och jag har ingenstans att visa att den funkar. Men ändå ringer det en hög med folk som knappt kan svenska och ska lägga skambud. När de väl kommer någon från en bananrepublik och kollar på den så ska de förhandla ned priset något fruktansvärt och testsvetsa någonstans. Jisses.

De fick svetsen för 100 kr mindre en vad jag begärde men då var de bra sura :lol
 

axelsson_vpg

Guest
Hahaha

så sant, har personligen aldrig varit med om någon ovanstående och jag har heller aldrig skrivit annat än info om hojen föruton Bvsa... :tuttar
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
För några år sedan skulle jag sälja lillsyrrans Mazda Miata på Blocket då hon bodde utomlands o behövde pengarna så efter att ha lyckats hantera alla med bruten svenska som prutade 50% på priset eller ville provköra med alla sina 15 syskon+30 ungar+92 syskonbarn så ringde det en tjej som ville komma o provköra o titta,två timmar senare kom där två kvinnor i 40årsåldern(riktiga MILFar)
Efter en provtur och den sedvanliga frågestunden/inspektionen av bilen så frågade en av dom om priset var förhandlingbart,,,, japp sa jag och nämnde en summa som lät bra..för lite sa hon och frågade om andra tjänster kunde ingå???????och där började mannen i mig tänka(inte på hushållsarbetet o dyl)
Hennes nästa fråga var om en trekant med henne o väninna kunde få mig att gå med på hennes prutpris!!!!!!
Så min upplevelse av försäljning av fordon på Blocket är att allt kan hända......

Jahapp, blev det någon deal då? :rofl
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Skärp till er när det gäller era beskrivningar av personer med utländsk påbrå eller som är dåliga på svenska. Ni går över gränsen till vad som är tillåtet.

Mvh Peter
 

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Ort
Nacka
Hoj
BMW S1000RR -15
Jag gillade det där med Milfarna, vilken 20 årig kille vill inte byta lite mus mot att de får pruta lite extra, och speciellt när det är syrrans bil, så hon förlorar på det och du bara är vinnare ^^ Humor.
 

robert77

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Ort
Östberga
Hoj
KTM 990 Adventure R
Varför är det viktigt om det är en import?
Ska inte det vara ändrade regler sen vi gick mer EU? Det ska väl inte spela nån roll om den är köpt inom EU.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Varför är det viktigt om det är en import?
Ska inte det vara ändrade regler sen vi gick mer EU? Det ska väl inte spela nån roll om den är köpt inom EU.

Kan tycka vad man vill om det men man får mindre vid inbyte/försäljning så det påverkar ju självklart.

Sen,om hojen är från en av de som lämnar 3 extraår garanti på motor/el så saknas ju den med,påverkar priset negativt oavsett vad man tycker försäkringen är värd.

Men man importerar ju inget som kostar lika mycket här så det spelar ingen roll.
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
1. Mailkompisar? Hur vanligt är det att bli bombad av email? Särskilt som de flesta sätter nästan samma pris som alla andra?

2. Svarar inte på mail? Varför utesluta de flesta spekulanter direkt? Hur vanligt är det idag att man inte använder email?

3. Intressekoll? Ska du sälja eller ska du inte?

4. Testpiloter undanbedes? Är det verkligen ett vanligt problem…?

5. Pengar före provkörning? Vem köper mc utan prova den? Det är väl bara att göra upp före att provköraren tvingas köpa den vid ev skada?


Missförstå mig rätt.
Alla får skriva vad dom vill i sina annonser men det är kul när folk verkar vara så kära i sina grejer att man som säljare börjar ställa krav på köpare redan i annonsen!
:D

1. Mailkompisar och att bli mailbombad är 2 helt olika saker, en mailkompis frågar en massa om hojen, sen så blir det mindre och mindre snack om hojen och frågor om vad man har hittat på idag och hur läget är osv etc, du har fått en mailkompis.

2. Vissa är kanske inte vana vid datorer och gillar helt enkelt inte att maila och föredrar att förhandla över telefon.

3. Om intresset är stort nog så säljer han antagligen hojen.

4. Folk som funderar på att köpa hoj åker runt och prövar en massa olika hojar, ungefär som folk som åker och tittar på hus för att se hur folk har det hemma hos sig, idioter finns överallt.

5. Pengar före provkörning är ett bra sätt att inte få hojen stulen, för ett par år sen så var det en hel del som blev av ed hojen vid provkörning.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Varför är det viktigt om det är en import?
Ska inte det vara ändrade regler sen vi gick mer EU? Det ska väl inte spela nån roll om den är köpt inom EU.

Tycker också det borde vara mindre känsligt i dagsläget. Hur många beställer inte reservdelar till hojen från andra länder t.ex.? Är ju samma sak kan jag tycka.

Det jag har mest svårt att förstå är dessa människor som ringer och säger "Du, det var en fin hoj du har till salu, den är jag riktigt intresserad av. Jag ska bara sälja bilen först för jag har inte pengar just nu". Men ring inte om du inte har pengar, freckin eejit!
 

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Varför är det viktigt om det är en import?
Ska inte det vara ändrade regler sen vi gick mer EU? Det ska väl inte spela nån roll om den är köpt inom EU.

Om det är import från tex England är väl mätaren i mph?
Sen vet jag inte säkert, men det kan väl vara så också att strålkastaren inte är avsedd för högertrafik?

Utöver det borde det väl inte vara något problem, förutsatt att hojen är reggad i Sverige efter import.
 

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
När jag skulle sälja min yamaha yz 250 så maila en kille och sa att han jättegärna skulle köpa min cross men han hade inga pengar, varför ens maila då? och nån ville byt mot en kina fiddy plus pengar. Vad fan skulle jag med en sån till när jag hade en riktig kross som jag ville bli av med
 

JJ(CBR)JJ

Nybörjare!
Gick med
1 Dec 2010
Ort
Göteborg!
Hoj
Bmw S1000RR 2010
Mailkompisar Jag har dåligt med vänner så ja mejlade alla ja kunde bara för att få vänner!
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Varför är det viktigt om det är en import?
Ska inte det vara ändrade regler sen vi gick mer EU? Det ska väl inte spela nån roll om den är köpt inom EU.



Är den inte svensk såld kan det t.ex bli problem att få mc-id om man vill tävla..

+ att det är svårt att kolla historik på service, tidgare ägare, skador mm..
+ att mätare ofta kan skruvas inför exporter
+ att SBP för äldre hojar saknar info om tiden innan import..


Bla..
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top