Däcksparkare, mailkompisar & testpiloter…

Alex76

Tutankhamun Fästing
Gick med
2 Oct 2007
Ort
Mariefred
Hoj
Aprilia Dorsoduro 750 -10
Men jag håller verkligen med om att många annonser är jäkligt märkliga. Speciell när folk skriver "låna mail".
Varför lånar man en mail, de är ju gratis i 90% av fallen? Och vem fan lånar ut SIN mail?

Är nog inte helt ovanligt, om än kanske inte i vår generation. Både jag och min fru har faktist lånat ut våra mailadresser till svärföräldrarna ett antal gånger när de varit i köp/säljartagen. Men klart man blir fundersam när det är någon <50 år som sitter och "lånar" mailadresser...
 

martin2011

Medlem
Gick med
21 May 2011
Ort
göteborg
Hoj
s
Prutat o klart är ju också en intressant formulering som en del gillar (ofta då just de som satt ett rätt högt pris på sin vara). Jag vet inte varför man skriver så. Det borde ju vara varje köpares rättighet att lägga ett bud på en vara. Gillar man som säljare inte budet så kan man ju tacka nej. Men, en del verkar vara lite obekväma med prutning.
Ja folk tar det som ett personlig förolämpning :confused: "prutning sker på plats" är också populärt att skriva. Javisst det är väl korrekt. Men för att det ibland ens ska vara intressant att komma och se på nåt långt bort så kan man väl komma fram till nåt slags pris på förhand. Vad spelar det för roll?
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Haha ja.. jävligt bra fråga.

Eller en annons med typ 10 rader om att säljaren inte behöver pengarna, inte har något behov av att bli av med hojen osv..

Vafan, skit i att lägga ut annonsen då?

Fast det där är ju också en skum inställning.. Ska jag inte få försöka sälja hojen om jag inte har fogden på farstun och MÅSTE sälja den?

Jag la ut SuperDuken för typ 62´ när det hade gått typ 500 mil - inga seriösa svar öht. Bästa budet var typ 52´. 2 år och 1200 mil senare får jag 55´ utan vidare och prutade inte en krona på det.

I perioder finns inga köpare, eller alldeles för stort utbud på just den varan. Av någon anledning var SuperDuken orättvist lågt värderat, tycker jag fortfarande.

Jag ville sälja, jag ville köpa sporthoj igen. Men för den sakens skull är ju inte Dukken värdelös för mig, den betingade ett värde på 60-65´ för MIG, bjuder ingen över MITT pris så blir det ju ingen affär. Svårare än så är det ju inte.

Säljare är inte heller siare, det finns bara ett sätt att veta om det går att sälja för ett visst pris eller inte, och det är att bjuda ut.

Sen alla som begär 47´ för gamla -98 R1:eek:r med 4000 mil :rofl.. Det är ju bara sorgligt.
 

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Ja folk tar det som ett personlig förolämpning :confused: "prutning sker på plats" är också populärt att skriva. Javisst det är väl korrekt. Men för att det ibland ens ska vara intressant att komma och se på nåt långt bort så kan man väl komma fram till nåt slags pris på förhand. Vad spelar det för roll?
Självfallet, men då ska den förhandlingshandikappade svennebananen gorma och slänga på luren DIREKCTT.

Att någon talar om vad han eller hon är redo att betala innan vederbörande åker land och rike runt för att köpa något (ofta för mycket pengar) ser jag som helt naturligt och sparar både min och motpartens tid.
 

martin2011

Medlem
Gick med
21 May 2011
Ort
göteborg
Hoj
s
De där som försöker få kompispris är lite roande. De blir arga när jag förklarar för dem att de inte är min kompis, och att jag ändå inte gör affärer med kompisar för att det bara ger problem med vänskapen, så de kan betala samma pris som alla andra.
När de sedan nästan ofelbart svarar med något din-mamma mail, så rättar jag deras kassa svenska.

Det är ju ren underhållning, och alldeles gratis dessutom! :D

Så sant men gratis är det oftast inte.
Alla är vi suckers som göder blocket.. Som i sin tur censurerar friskt & dikterar villkoren i sitt monopol som vi alla egentligen borde bojkotta!
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Sedan har vi klassikern med säljare som ska blir fly förbannade när någon utländsk man med förhandlingsvana lägger ett bud som svennebanan uppfattar som "ett skambud", för han har ju minsann skrivit "prutat och klart".

Herregud, tacka nej vänlig med bestämt och fortsätt förhandla, vad är problemet?
Och varför i hela friden lägger man ut telefonnumret när mejlen tillåter en att sålla bort nio döskallar och göra upp affären med den tionde, vettige spekulanten?

Folk är idioter, fast det är väl inget nytt.


Check...

Det enkla är att aldrig svara på dem öht, och blocka avsändaren i mailen helt så man slipper se/höra av dem ever again.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Ja folk tar det som ett personlig förolämpning :confused: "prutning sker på plats" är också populärt att skriva. Javisst det är väl korrekt. Men för att det ibland ens ska vara intressant att komma och se på nåt långt bort så kan man väl komma fram till nåt slags pris på förhand. Vad spelar det för roll?


Absolut.. Sen är det ju avhängt på hur annonsen är skriven. Sist jag sålde hade jag bestämt mig för att den SKA bort, jag hade redan köpt nytt och det var redigt trångt i garaget. (Det säger man ju iofs inte)

Men då satte jag ett pris som jag visste var konkurrenskraftigt från start. Sen var det bara att ha is i magen i väntan på rätt köpare. På 3,5 vecka fick jag bara skambud och idioter som frågade om saker som stod klart och tydligt i annonsen. Började bli lite darrig för jag hade liksom lovat sambon att det inte skulle va några problem att få MINST XXX kronor. Sen ringde en kille med seriösa frågor, som ville ha en sån, och hade pengarna. Visst ville han pruta också, men framförallt få tag i en bra hoj. Jag fixade frakt av delar, provkörning och sånt när HAN ville/kunde och det prutades ingenting när det väl kom till kritan.

Jag gjorde å andra sidan ett bra köp också, annars hade jag nog inte släppt den så billigt. Gillar man sin hoj finns ingen anledning att gå med på vad som helst bara för att "bli av med den".
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Jag tycker att det är många annonser som är lustiga och köpte faktiskt en hoj på en annons där killen helt glömt att lägga ut sitt hela namn och mobnr=ingen kan ringa/kollade inte mailen
Så jag gjorde lite eftersökningar och hittade till slut namnet på karln som förvånat svarade att ingen annan än jag hade ringt....

Sen har jag lite förståelse för "inga skambud" då en polare till mig nyligen försökte sälja sin merca och blev nerringd av "kompisar" med skambud!

Lånad mail/Inte min på bilden...lol
Vem har inte mail och hur svårt är det att ta ett jävla kort?

Ibland så är prutat och klart faktist ett bra pris men i 90% av fallen så är det ett överpris!
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Hur menar du då? Om man ska byta så gör man väl upp vad resp bytesvara anses värd på marknaden och sedan löser man mellanskillnaden. Att redan på förhand påstå att ens egna grejer på ngt sätt skulle bli mer värda vid byte är ju löjligt... "aha, om jag inte får cash och tvingas byta så ska jag iallafall ha mer".. Det bytesmervärdet finns bara i någons ego.

Läste du hela mitt inlägg?

Klart man kan justera priset med likvida medel men det var väll inte det jag påpekade?

Ska man byta rakt av värdesätter folk sina grejer högre för att de inte fritt kan välja utan i så fall "måste" ta bytes objektet. Värderar du din hoj till 45K cash och 50K bytes så finns ju chansen att någon med en finare pryl är beredd att byta rakt av för att slippa fixa och dona med en massa kontanter/postväxlar/banköverföringar etc.

Personligen har jag aldrig bytt något rakt av på många år av den enkla anledningen att saker ALLTID kostar mer än vad man initialt trott. I dagsläget vete fan om jag ens skulle byta något rakt av med en handlare...

Ergo, bytesvärdet är högre för att folk vill ha mer för sina pengar när de inte kan vraka och välja. Något högre reellt värde finns inte utan detta kommer sig endast av att säljaren vill ha mer "pengar" för sin pryl när denne försakar sin möjlighet till ett större utbud. Något jag tycker framgår ganska tydligt av mitt tidigare inlägg.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Men den dummaste tog priset i oktober när jag skulle sälja mina dubbdäck. Satte ut dem skitbilligt för att få dem sålda när en i Skåne menade att det var ju synd de var här uppe i Sthlm. Glömde jag skriva var de finns eller? undrade jag och fick ett snabbt svar tillbaka att det hade jag inte glömt. Varför hör man av sig då om man ändå inte ska köpa dem pga avståndet?
Det där var nog ett litet tamt försök till att få frakten fixad till Skåne. :D
Kanske skulle du eller en bekant nedåt inom kort. Klart man kan med dem ner då eller?


TS, du glömde en sak i annonserna som man ser mer och mer: "Talar endast svenska".
Jag har bara råkat ut för en som inte talat svenska, en engelsman. Han köpte den för priset jag ville ha.
Däremot kommer det en jäklans massa sms på utrikiska, bara att trycka bort direkt.

Jag börjar också alltid med ett mail om jag är intresserad av en hoj. Svarar de inte så är det ju mest synd om dem.
Då tar vi en annan som svarar på mailen.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Självfallet, men då ska den förhandlingshandikappade svennebananen gorma och slänga på luren DIREKCTT.

Att någon talar om vad han eller hon är redo att betala innan vederbörande åker land och rike runt för att köpa något (ofta för mycket pengar) ser jag som helt naturligt och sparar både min och motpartens tid.

Ja, det är ju helt klart, prutning är ju en del av att sälja prylar. Och att försöka pruta ska man ju. :D (Det är inte prutandet i sig jag har något emot... Jag har väl egentligen inget emot kompisprisarna heller, de är ju underhållande)
 

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Sen har jag lite förståelse för "inga skambud" då en polare till mig nyligen försökte sälja sin merca och blev nerringd av "kompisar" med skambud!
Tips: Endast mejlsvar. Författa ett standardsvar som vänligt avböjer för låga bud. Kör klipp/klistra. Klart.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Ha ha ... Ja dessa Blocket annonser kan locka fram de mest egendomliga individer från sina vrår.Sålde en 850 GLT för några år sedan i fint skick och samtalen var faktiskt många och intressanta på ett bra sätt förutom ett förmodat original av utländsk härkomst beroende på grava brytningsfel som efter att bilen blev såld hörde av sig ett flertal gånger och mycket ilsken över denna försäljning förklarade att jag skulle suttit på psyket när jag var dum i huvudet med mera när vederbörande hade gett mer än jag nu fick för denna bil.Till sist gick han bananas när jag tröttnade på dumheterna efter flera samtal från samma individ och frågade vad han skulle ha om jag fick ligga med hans eventuella syster.Bytte kontantkortet och så var sagan slut.

En annan gång hade jag en Tv till salu på Blocket och två kunder var på väg till mig för att titta och bedömma.Kund nr 1 bodde runt hörnan och kund nr 2 skulle färdas tio mil där jag avrådde kund nr 2 från att köra innan kund nr 1 bestämt sig.Det gjorde nu inte kund nr 2 utan sparkade och svor i ren besvikelse när hon kom fram och upptäckte att kund nr 1 köpt min Tv.

Sålde tre Tv spels konsoller för något år sedan via Blocket och en av köparna hörde av sig och ville endast ha den ena av dessa konsoller.Förklarade att jag prissatt varan för alla tre eller inget alls.Köparen hävdade då fortfarande att han endast var intresserad av den ena konsollen och undrade vad jag ville ha för den.Mitt svar blev att priset var det samma för endast en som för alla tre.Detta blev tydligen för mycket för den tänkbara köparen som skrek och svor i luren som ett litet besviket småbarn.Jag la stillsamt på luren och undrade hur världen egentligen fungerade för somliga.

Den bästa köparen fram tills nu var en snubbe från Småland som ringde på min annons om en bil jag hade till salu som hans son skulle få i sin tur.Han kom och lastade den på en kärra utan att vare sig öppna motorhuven eller provköra den.Den ser ju jättefin ut var hans enda svar och så var affären genomförd.FANTASTISKT.

Så visst kan Blocket vara roande på många sätt. :D
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Att någon talar om vad han eller hon är redo att betala innan vederbörande åker land och rike runt för att köpa något (ofta för mycket pengar) ser jag som helt naturligt och sparar både min och motpartens tid.
:tummenupp

Mitt första mail brukar handla om ett mer specificerat skick på hojen och kompletterande uppgifter.
Andra mailet (om första svaras på vill säga) handlar om priset. Ofta är de hojar jag vill ha långt borta och då åker man inte på en titt.
En del vill inte förhandla om priset i mail eller telefon för den delen så då blir det inget mer där.
Men för de som vill förhandla lite så blir allt klappat och klart med priset och då åker jag upp och kollar in att allt säljaren sagt stämmer och så blir det köp.
Än så länge så har detta gått bra och det blivit köp av. 13 hojar har det blivit sedan 2009.
 

martin2011

Medlem
Gick med
21 May 2011
Ort
göteborg
Hoj
s
Läste du hela mitt inlägg?

Klart man kan justera priset med likvida medel men det var väll inte det jag påpekade?

Ska man byta rakt av värdesätter folk sina grejer högre för att de inte fritt kan välja utan i så fall "måste" ta bytes objektet. Värderar du din hoj till 45K cash och 50K bytes så finns ju chansen att någon med en finare pryl är beredd att byta rakt av för att slippa fixa och dona med en massa kontanter/postväxlar/banköverföringar etc.

Personligen har jag aldrig bytt något rakt av på många år av den enkla anledningen att saker ALLTID kostar mer än vad man initialt trott. I dagsläget vete fan om jag ens skulle byta något rakt av med en handlare...

Ergo, bytesvärdet är högre för att folk vill ha mer för sina pengar när de inte kan vraka och välja. Något högre reellt värde finns inte utan detta kommer sig endast av att säljaren vill ha mer "pengar" för sin pryl när denne försakar sin möjlighet till ett större utbud. Något jag tycker framgår ganska tydligt av mitt tidigare inlägg.

Jag läste men jag förstår inte riktigt hur du menar? Man får ju se saken från bägge bytares håll. Det är ju marknaden som bestämmer priset. Inte en enskild säljare. Ja, "konstigt folk" vill ha mer "om man ska tvingas gå med på att byta" men bytespartnern som erbjuder bytesaffären ser väl värdet i sitt? Du tycker helt enkelt att ett högre bytespris är vettigt för då ska den som accepterar ett bytesförslag på något sätt tjäna något på "besväret"? :confused:
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
När jag ringer för att köpa en hoj kör jag standardfrågorna:


  • Hur långt har den gått?
  • Besiktad?
  • Några större, allvarligare, kända fel?
  • Allmänt skick?
  • Senaste service, vem som gjort den och vad som är gjort?

Har man fått rimliga svar på alla dom frågorna så kan man avgöra om den är av intresse eller ej, finns ingen vits att sitta och snacka om "Jorå serru att jag och polarn drog värsta feta bombarrepan förra året på...". Är den av intresse så säger man att man kommer och kollar på den. Eventuellt prutande sker på plats efter inspektion och provkörning. Är den inte av intresse så tackar man för sig och böjar leta hoj igen.

Exakt samma sak gäller när man säljer hojen. Ärlighet varar längst.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Att folk ger skambud hör väl till? Alla känner vi väl säljare på pulsen vid privatköp, särskilt när man ofta har ett högt utgångspris.

Det värsta jag vet som säljare är alla ointresserade spekulanter som hör av sig. De drar iväg ett par punkter, men återkommer inte med följdfrågor eller ens ett litet tack. Även seriösare spekulanter återkommer med någon respons på ens svar. Om jag är intressent och ställer frågor på något jag är intresserad av har jag åtminstone vett att återkomma med någon form av svar som visar om jag fortsatt är intresserad eller ej.

Sedan dessa som är väldigt på att få komma och titta och eventuellt provköra eller titta. Man kommer överens om tid och dag och sedan dyker de inte upp på grund av någon banal händelse i deras liv. En gång må vara ingen gång, men om det händer ytterligare en gång så börjar man ju fundera på vad det är för folk där ute.

Jag skulle aldrig få för mig att skriva däcksparkare, mailkompisar, testpiloter, no money no honey etc i en annons. Det är för mig inte seriöst. Man märker rätt fort om folk är däcksparkare, mailkompisar eller testpiloter eller saknar pengarna. Det enda man gör är att man retar upp seriösare spekulanter som kanske skiter i att kontakta berörd säljare. Jag brukar hoppa över den typen av annonser själv.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top