Buell 1125 R Turbo?

blownharley

Medlem
Gick med
2 Mar 2006
Ort
Insjön, Dalarna
Hoj
Buell 1125 R, Harley Wide Glide, Harley XL1200C, D&G Dragbike
Tror ni det blir bra att ha turbon placerad ungefär som på bilderna? Det sitter 1,75" primärrör på den och jag tänkte gå ihop med dem till ett rör direkt. Undrar om det har någon större betydelse i fall man använder 2 eller 2,25"?? Sekundärröret blir ungefär 40 cm. Kan bli lite knivigt att få en vettig placering av luftfiltret.....
CIMG1326.jpgCIMG1327.jpg
 

blownharley

Medlem
Gick med
2 Mar 2006
Ort
Insjön, Dalarna
Hoj
Buell 1125 R, Harley Wide Glide, Harley XL1200C, D&G Dragbike
Inget svar så jag fortsätter väl enligt plan... Börjat smida till röret till snigeln, arbetar för närvarande baklänges från turbon och framåt. Väntar på en slipjointkollektor från Burns innan jag kan fortsätta mycket mera. Den stora utmaningen blir att få upp tryckröret från turbon till spjällhusen på ett elegant sätt...

bild.jpg
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Ser bra ut, verkar ju nästan vara mindre plats på dendär än på 1000cc maskinerna :brinnerup
 

blownharley

Medlem
Gick med
2 Mar 2006
Ort
Insjön, Dalarna
Hoj
Buell 1125 R, Harley Wide Glide, Harley XL1200C, D&G Dragbike
Tack Xyron, dessvärre blir det inte någon tid att roa sig med detta de närmaste två veckorna. Detta beror på att jag ska jobba på PRI och IMIS-mässorna (motorsportmässor) så det känns OK ändå!

Fick tag på en till motor billigt så nu kan jag börja anpassa den för tvångsmatning parallellt med rörkrökningen..
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Kan du dra tryckröret parallellt med avgaset? Ser elegant ut i tanken, vet inte hur det är funktionsmässigt.
 

blownharley

Medlem
Gick med
2 Mar 2006
Ort
Insjön, Dalarna
Hoj
Buell 1125 R, Harley Wide Glide, Harley XL1200C, D&G Dragbike
Jag tror inte värmeutbytet blir speciellt stort, skulle det bli problem så kan jag ju linda avgasröret
 

blownharley

Medlem
Gick med
2 Mar 2006
Ort
Insjön, Dalarna
Hoj
Buell 1125 R, Harley Wide Glide, Harley XL1200C, D&G Dragbike
Det blev för mycket verktyg på arbetsbänken och turligt nog så sladdade tomten förbi och tappade ett par paket rekordtidigt...

verktygsskåp.jpg
 

blownharley

Medlem
Gick med
2 Mar 2006
Ort
Insjön, Dalarna
Hoj
Buell 1125 R, Harley Wide Glide, Harley XL1200C, D&G Dragbike
Motor nummer 2 skruvas ned för kompsänkning mm. Dock blir det en sväng hem till Sverige över jul & nyår så det blir snart stiltje ett tag....

Engine.JPG
 

blownharley

Medlem
Gick med
2 Mar 2006
Ort
Insjön, Dalarna
Hoj
Buell 1125 R, Harley Wide Glide, Harley XL1200C, D&G Dragbike
Yes, Rotax fotpackning. Tänkte mig en 2 mm aluspacer med en packning på vardera sida.

Jag hoppas det kan funka, men jag måste nog tima om kammarna....
 

blownharley

Medlem
Gick med
2 Mar 2006
Ort
Insjön, Dalarna
Hoj
Buell 1125 R, Harley Wide Glide, Harley XL1200C, D&G Dragbike
Var tvungen att skaffa en mockajäng som liknade en svets för att snabba på byggprocessen lite...
atpw5221.jpg

Vet inte om det funkar, men jag pratade med Cometic Gaskets tidigare i veckan och dom kan göra topppackningar upp till 0.140 tjocklek (sisådär 3,56 mm..). Vad tror ni, kan detta funka? Vad Cometic gör är att öka tjockleken på den rostfria plåtbiten i mitten på packningen, de båda tätande metallbitarna på båda sidor om denna är lika som på standardpackningen.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Vad är fördelen med en tjockare fotpackning VS en tjockare Toppackning?

I Skylines så sitter det oftast Cometic packningar och de finns i allt från 1.2-3+ mm och har ju visat sig klara 1000++ HK.
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
MCXpress hade starka kopplingsfjädrar till Hayabusa till bra pris. Med lite modifikation och distanser så passade de på min zx9. Kolla med dem är mitt tips, de kanske har en passande lösning. En till fördel med de fjädrarna är att vänster underarm börjar likna Karl-Alfreds, utan att äta spenat :)
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Oops, kopplingen löste du säkert för ett år sen såg jag nu..
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Verkar vara enklast med en spacer i cylinderfoten....
View attachment 374588

Det finns en möjlighet att laserskära ut cylinderfotpackning om det kan vara av intresse. NCCR (Jens Krueper) kan skanna in din gamla packning och så får du en .dxf fil tillbaka, som du kan lämna till en laserskärare. Jens har jobbat mycket med Buell. Bara ett tips :)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top