Då va det ett faktum SAAB i Konkurs

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Läste bara sammanfattningen från s34. Brukar oftast börja där när jag läser artiklar.

Den korta sammanfattningen är att Muller beskrivs som naiv.

Och då ska man vara medveten om att det sannolikt är en väldigt diplomatisk åsikt eftersom det är två universitet som står bakom.

Nu har jag läst igenom hela texten eller rättare sagt skummat igenom den. Slutsatsen var att SAAB dödskamp började långt tidigare. Rätt intressant läsning, men egentligen innehåller den inget nytt.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
En bil blir inte premium bara för att man säger att den är det och sätter ett högt pris.
Man kan orda hur mycket man vill om vems fel saker och ting är i SAAB-affären, men faktum kvarstår att produkterna har varit undermåliga i femton år.
Fast tydligen kan man ju sätta högt pris på vadsomhelst och kalla det premium...
Se bara på vilken skit Volvo trycker ur sej, och de verkar ändå kunna hålla näsan över ytan.

Visserligen en pytteliten biltillverkare i ett internationellt perspektiv.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Fast tydligen kan man ju sätta högt pris på vadsomhelst och kalla det premium...
Se bara på vilken skit Volvo trycker ur sej, och de verkar ändå kunna hålla näsan över ytan.

Visserligen en pytteliten biltillverkare i ett internationellt perspektiv.

Jag är ju bakåtsträvare.
Men visst undrar man hur det hade gått om Volvo fortsatt att bygga extremt säkra och praktiska bilar med lång modellivslängd och Saab byggt små inovativa bilar med udda utseende.
Allt detta utan att växa in absurdum.
 

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Fast tydligen kan man ju sätta högt pris på vadsomhelst och kalla det premium...
Se bara på vilken skit Volvo trycker ur sej, och de verkar ändå kunna hålla näsan över ytan.

Visserligen en pytteliten biltillverkare i ett internationellt perspektiv.
Nja, nog för att många tillverkare vill vara premium, men exempelvis Volvo har en bit kvar. Premium är så mycket mer än bra statistik hos bilprovningen och ingång för ajpryl i handsfacket.
Mycket hänger ihop med vad folk förknippar med respektive märke, och sådant tar en jävla tid att bygga upp.

Att försöka leka premium med uråldriga produkter, som SAAB, är dödfött. Oavsett hur många gånger man försöker hänvisa till den sedan länge bortsuddade kopplingen till flyget.

Jag är ju bakåtsträvare.
Men visst undrar man hur det hade gått om Volvo fortsatt att bygga extremt säkra och praktiska bilar med lång modellivslängd och Saab byggt små inovativa bilar med udda utseende.
Allt detta utan att växa in absurdum.
Jag gillar kompromisslösa tillverkare, och jag tycker BMW är det bästa exemplet. Iallafall så länge vi pratar om bilar som ickemiljonärer köper.

BMW har stenhårt hållit fast vid bakhjulsdriften, eftersom det är bäst. Alla tekniker vet att framhjulen inte klarar av att utföra tre arbetsuppgifter på ett tillfredsställande sätt, men marknadsavdelningarna hos andra märken har i 40 år inpräntat i Svenssons sinne att framhjulsdrift är "säkert".

Volvos största misstag var att överge bakhjulsdriften.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Volvos största misstag var att överge bakhjulsdriften.

Låg nog främst ekonomiska faktorer bakom det beslutet. Att de allra flesta av bilvärldens tillverkare tillverkar framhjulsdrift har nog inte så mycket med säkerhet att göra egentligen. Idag med alla elektroniska hjälpmedel går det ju att köra med i princip vad som helst utan några extraordinära förarkunskaper. På gott och ont kan man ju kunna bygga en bil med värdelös viktfördelning med värdelös drivlina och ändå skulle det vara körbart under de mest förrädiska situationerna.
 

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Absolut, vilket ytterligare ökar min respekt för BMW.

Att diskutera drivhjulsprinciper med en en icke bilkunnig är ju som att prata dubbdäck. Ingen idé.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Låg nog främst ekonomiska faktorer bakom det beslutet. Att de allra flesta av bilvärldens tillverkare tillverkar framhjulsdrift har nog inte så mycket med säkerhet att göra egentligen. Idag med alla elektroniska hjälpmedel går det ju att köra med i princip vad som helst utan några extraordinära förarkunskaper. På gott och ont kan man ju kunna bygga en bil med värdelös viktfördelning med värdelös drivlina och ändå skulle det vara körbart under de mest förrädiska situationerna.

Det är ingen liten fördel att kunna bygga ett komplett drivpaket och sedan kunna hänga på vad skit som helst efter.
Om Saab hade hållt sig till en sorts drivlina (naturligtvis en 2,3liters turbomotor med manuell låda och bästa möjliga upphängningar så skulle man nog kunnat hålla sig med fullt modellutbud (en stor trött kombi, en mellanstor hyfsat pigg kombikupé och en riktigt vass småbil) till låg kostnad.

Volvo skulle hållt sig till bakhjulsdrift och bygga stora, robusta bilar (stel axel råkkar) med löjligt liten vändradie.
Skall de nödvändigtvis ha småbilar inom koncernen, så får det gärna stå DAF på bakluckan.
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Varför räknar man med att Muller ska gå i konkurs?

Ett skäl är det som brukar kallas för ansvarsgenombrott i aktiebolag. När halva aktiekapitalet är förbrukat är styrelsen skyldig att upprätta kontrollbalansräkning, varefter nytt kapital måste tillföras alternativt bolaget träda i likvidation. Saab har varit på obestånd hur länge som helst och halva aktiekapitalet torde ha varit förbrukat sedan lång tid tillbaka. Muller har såvitt jag förstått saken varit ensam kvar i styrelsen på sistone. Det är styrelseledmöterna som blir ansvariga för bolagets gäld om man missköter sig enligt ovan. Saabs skulder för vilka Muller bör bli ansvarig, uppgår förmodligen till plus en miljard snarare än minus samma miljard. Därmed är personlig konkurs högst sannolik.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Ett skäl är det som brukar kallas för ansvarsgenombrott i aktiebolag. När halva aktiekapitalet är förbrukat är styrelsen skyldig att upprätta kontrollbalansräkning, varefter nytt kapital måste tillföras alternativt bolaget träda i likvidation. Saab har varit på obestånd hur länge som helst och halva aktiekapitalet torde ha varit förbrukat sedan lång tid tillbaka. Muller har såvitt jag förstått saken varit ensam kvar i styrelsen på sistone. Det är styrelseledmöterna som blir ansvariga för bolagets gäld om man missköter sig enligt ovan. Saabs skulder för vilka Muller bör bli ansvarig, uppgår förmodligen till plus en miljard snarare än minus samma miljard. Därmed är personlig konkurs högst sannolik.

Resten av styrelsen då som lämnade sina uppdrag? Nog borde de också ha ett visst ansvar. De lämnade ju efter att det var rätt uppenbart att bolaget var i obestånd.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
  • Ingen nybilsgaranti, rostskyddsgaranti, vagnskadegaranti(?)

Fint om vagnskadegarantin upphört och ägaren skrotar sin forna 300 000:- Saab nu när det kommit snö och allt med halvförsäkring...

God Jul
Garantierna är inget som bilföretagen håller i, åtminstone inte vagnskadan, troligen inte dom andra heller. VAG använde(r) tex TryggHansa som försäkringsbolag för sånt. Så om biltillverkaren konkar eller inte torde vara ganska betydelselöst, i synnerhet som "vem som helst" får serva ur garantisynpunkt!
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Absolut, vilket ytterligare ökar min respekt för BMW.

Att diskutera drivhjulsprinciper med en en icke bilkunnig är ju som att prata dubbdäck. Ingen idé.

BMW har under alla år lyckats behålla sin identitet och kundkrets. Även där man gjort mer eller mindre lyckad exteriör och interiör känner man tydligt att det är en BMW man kör. Det är inte många bilmärken man kan säga samma sak om. Bara att hoppas att BMW kan hålla sig självständiga även i framtiden. Det är nog nyckeln till att behålla sin identitet.
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Resten av styrelsen då som lämnade sina uppdrag? Nog borde de också ha ett visst ansvar. De lämnade ju efter att det var rätt uppenbart att bolaget var i obestånd.

Konkursförvaltarna kommer att fastställa obeståndstidpunkten. Det blir avgörande. De avhopp från styrelsen som skett har säkerligen sin grund i oron för ansvarsgenombrott. Vi får se hur många som åker med i svepet, men det dröjer nog ett tag innan detta klarlagts. Normalt tror jag inte detta blir offentligt förrän förvaltarberättelsen är klar. Nu är det säkert mycket i denna konkurs som inte kommer följa "normala" ramar för hur det brukar gå till. Jag är inte så hemma på sånt här, så jag vågar mig inte på att gissa om hur det kan bli.
 

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Ort
SS Wonder Village
Hoj
Världsmästarhoj
BMW har under alla år lyckats behålla sin identitet och kundkrets. Även där man gjort mer eller mindre lyckad exteriör och interiör känner man tydligt att det är en BMW man kör. Det är inte många bilmärken man kan säga samma sak om. Bara att hoppas att BMW kan hålla sig självständiga även i framtiden. Det är nog nyckeln till att behålla sin identitet.
Skoda har under alla år lyckats behålla sin identitet och kundkrets. Även där man gjort mer eller mindre lyckad exteriör och interiör känner man tydligt att det är en Skoda man kör. Det är inte många bilmärken man kan säga samma sak om. Bara att hoppas att Skoda kan hålla sig självständiga även i framtiden. Det är nog nyckeln till att behålla sin identitet.
 

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
Det mindre lustiga är att "innovationerna" som räknas upp ovan i nio fall av tio är något som konkurrenterna hunnit före med.

SAAB 9-5 är en stor, krängande, törstig koloss, med SAAB:s patenterade enorma (fula) baklampor. En bil som gick ur tiden redan innan Facelift 1 (Facelift 2 var bara pinsam).

En bil blir inte premium bara för att man säger att den är det och sätter ett högt pris.
Man kan orda hur mycket man vill om vems fel saker och ting är i SAAB-affären, men faktum kvarstår att produkterna har varit undermåliga i femton år.

Det du skriver om Saabs innovationer är fel.
Bilens utseende en smaksak.
En 95 Aero har Sportchassi som standard & kraft så det räcker. Den ligger som ett strykjärn på vägen.
Räcker inte det kan man chippa/mappa den via Nordic Performance som även säljer väghållnings satser för mer extrem körning. Denna bil har inga begränsningar & är stryktålig som få dvs. motorn tål att trimmas.
Jag har svårt att finna en roligare bil i denna prisklass. Ok den är törstig men smakar det så kostar det. Jag skriver bara om de senaste Aero bilarna.
Det du beskriver låter mer som en gammal sur 900 med sug motor.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Skoda har under alla år lyckats behålla sin identitet och kundkrets. Även där man gjort mer eller mindre lyckad exteriör och interiör känner man tydligt att det är en Skoda man kör. Det är inte många bilmärken man kan säga samma sak om. Bara att hoppas att Skoda kan hålla sig självständiga även i framtiden. Det är nog nyckeln till att behålla sin identitet.

Finurligt, men jag håller inte med dig där. Det är ingen större upplevd skillnad mellan VAG koncernens bilar i låg mellan och lyxsegmentet. Senaste Porsche modellerna Cayenne, Panamera och troligtvis även senaste 911 känns allt mer Audi och det är inte i positiv mening. Sedan har man Lamborghini och det är nog bara en tidsfråga innan man börjar dela utvecklingskostnader mellan Porsche och Lamborghini. Audi har ju sin R8 som i princip är en Gallardo rakt av. VW Phaeton baseras på Bentley Continental.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Konkursförvaltarna kommer att fastställa obeståndstidpunkten. Det blir avgörande. De avhopp från styrelsen som skett har säkerligen sin grund i oron för ansvarsgenombrott. Vi får se hur många som åker med i svepet, men det dröjer nog ett tag innan detta klarlagts. Normalt tror jag inte detta blir offentligt förrän förvaltarberättelsen är klar. Nu är det säkert mycket i denna konkurs som inte kommer följa "normala" ramar för hur det brukar gå till. Jag är inte så hemma på sånt här, så jag vågar mig inte på att gissa om hur det kan bli.

Det ska bli intressant att se vilka rättsprocesser som kommer att uppstå i den här konkursen och vilka som ställs till svars. Hur det än går med SAAB så kommer det säkert att uppstå en rad juridiska tvister mellan olika intressenter i den här affären.
 

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Det du skriver om Saabs innovationer är fel.
Bilens utseende en smaksak.
En 95 Aero har Sportchassi som standard & kraft så det räcker. Den ligger som ett strykjärn på vägen.
Räcker inte det kan man chippa/mappa den via Nordic Performance som även säljer väghållnings satser för mer extrem körning. Denna bil har inga begränsningar & är stryktålig som få dvs. motorn tål att trimmas.
Jag har svårt att finna en roligare bil i denna prisklass. Ok den är törstig men smakar det så kostar det. Jag skriver bara om de senaste Aero bilarna.
Det du beskriver låter mer som en gammal sur 900 med sug motor.
Ligger som en strykjärn på vägen? Har du fler floskler?

Det har för övrigt varit mycket strul med SAAB-motorer.

Har jag fel om innovationerna? Se nedan.


1947 Saab 92 introduceras
med detaljer som aerodynamiskt formad kaross Cw 0.32 med helt slät undersida.
Tvärmonterad motor och framhjulsdrift. Ett koncept som de nästan samtliga
biltillverkare sedan anammat.
Exempelvis Citroën hade framhjulsdrift redan på 30-talet. Motor och växellåda i SAAB 92 kom för övrigt från DKW.

1962 Säkerhetsbälte
som standardutrustning. Saab var bland de första biltillverkarna som införde
säkerhetsbälten som standard.
Ja, men Volvo var före.

1963 Dubbla
diagonaldelade bromssystem. Med diagonalt delat tvåkrets bromssystem reduceras risken
att bromsförmågan försvinner helt om en krets skulle gå
sönder. Nyheten införs på 1964 års modeller.
Ja, men Volvo var före.

1969 Ljusautomatik. En
viktig säkerhetsdetalj, eftersom olycksrisken minimeras
då man kör med huvudljuset på under dagtid.
Är det en innovation att koppla halvljuset till startnyckeln? OK, vi säger det då.

Tändningslåset mellan framstolarna innebar att växelspak, tändningslås och handbroms
samlades på ett ställe vilket bland annat minimerar risken att få allvarliga
knäskador men också att alla reglage vid start återfinns samlade.
Jodå, men idiotin med att backen måste läggas i för att få ur nyckeln förstörde det mesta.

1971 Strålkastartorkare
och spolare. Regn och framförallt smuts kan minska strålkastarnas ljus
med upptill 90%. Saab införde ett tork och spolsystem för strålkastarna
för ökad körsäkerhet. Saab erhöll trafiksäkerhetspris för denna innovation.
Korrekt.

1971 Kraftabsorberande,
självreparerande stötfångare.
Med en självreparerande
stötfångare klarar bilen att krocka i upp till 8 km/h
utan att karossen behöver repareras.
Korrekt, men inte unikt.

1972 Eluppvärmda
säten för komfort och hälsa under vintern.
Visst, men det är inte en SAAB-uppfinning.

Sidokrockskydd med skyddsbalkar infördes. Saab var först med att placera förstärkta
skyddsbalkar i dörrarna för att ge bättre sidokrockskydd.
Detta är mest en definitionsfråga. Mercedes var också tidiga med dylika system.

1976 Lambda-sond
och trevägskatalysator. Saab var en av de första biltillverkarna
som mötte de allt hårdare miljökraven genom att installera Lambda-sond och trevägskatalysator.
En av de första ja, men återigen ingen innovation från SAAB.

Turbo. Saab var först med att utveckla en turbomotor som var pålitlig och
hållbar nog för att användas i dagligt bruk.
Nja, visst utvecklade SAAB waste gate-tekniken, men BMW körde med turbo på 2002:an 1972.

1978 Deformerbar
rattstång. Styrstången i en Saab är konstruerad för att
minimera intrång i kupén vid en frontalkollision.
Ja, men SAAB var inte först.

Elektrostatiskt kupéluftfilter. Ett elektrostatiskt kupéluftfilter
rensar inkommande kupéluft från partiklar ner till 0,0004 mm. Viktigt inte minst
för allergiker.
Jag tror SAAB var först med detta.

1980 Automatic Performance
Control (APC). Funktionen reglerar turboaggregatets laddtryck och medger att
motorn kan gå effektivt även på lågoktanig bensin.
Korrekt.

1981 Vidvinkel
i ytterbackspeglar minimerar den döda vinkeln.
En SAAB-innovation? Skojar du?

1982 Asbestfria
bromsbelägg. Saab var sannolikt först med att använda
de asbestfria material i bromsbeläggen.
Möjligt.

1985 Direct
Ignition (DI). Systemet ger bättre förbränning och
säkrare kallstarter eftersom varje tändstift har en egen tändspole för att
minimera förluster.
Detta är ingen SAAB-innovation.

1991 Saab
Trionic, Saabs egna motorstyrsystem introduceras. Det är ett av världens
mest avancerade och sköter alla viktiga funktioner i förbränningsprocessen.
Jodå, men man övergav systemet tämligen snabbt.

Lättrycksturbo. Med lättrycksturbon införde Saab turbotekniken
även i bilar som inte var uttalat sportiga. Det gav optimerade köregenskaper
och förbättrad omkörningskapacitet.
Att sänka laddtrycket kallar jag inte innovation.

Freonfri luftkonditionering Saab var en av det första att införa alternativa kylmedel som standard.
Många "en av de första". Var det inte innovationer som skulle lyftas fram?

1993 Saab
Safeseat är ett säkerhetskoncept som innebär att alla säkerhetsdetaljer
inuti bilen ska samverka för att ge bästa möjliga skydd.
Ett flertal tillverkare hade samma tänk.

Night panel innebär att instrumenten förutom hastighetsmätaren släcks
ner för att ge en vilsammare mörkerkörning.
Äsch, en billig gimmick.

1995 Saab Ecopower. Ecopowerkonceptet innebär kraftfulla och miljövänliga motorer.
Ja, samt oil sludge.

1997 Saab
Active Head Restraint (SAHR) Saab var först i världen med att införa
ett aktivt nackskydd som skyddar mot pisksnärtskador.
Korrekt.

Electronic Brake force Distribution (EBD) Ett system som automatiskt fördelar
bromsverkan optimalt mellan fram- och bakhjul.
Inte en SAAB-innovation.

Ventilerade stolar. Saab 9-5 var den första personbilen i världen som kunde
levereras med ventilerade säten.
Möjligen den första massproducerade bilen.

2000 Saab
Variable Compression. Världens första motor med variabel kompression för
kontinuerlig anpassning av motorn efter olika körförhållanden presenteras.
Tekniken har aldrig bevisats fungera i serietillverkningsskala.

Från senaste 95 Aeron: DriveSense FWD (för Aero)
- Aktiv stötdämpning Vardagsmat
- Variabel styrrespons Vardagsmat
- Nyckelfri upplåsning Vardagsmat
- Pilotdisplay (HUD) Vardagsmat
- Körfältsvarnare och skyltavläsning (TSR) Vardagsmat
(Notera: detta paket begränsar funktionen hos egenskap Adaptiva Bixenonstrålkastare med signaturljus)
- Ljudsystem harman/kardon® Surround Sound Vardagsmat
- Bluetooth™ telefonintegreringssystem Vardagsmat
- Klimatanläggning med tre zoner Vardagsmat
- Ljud i baksätet Skämtar du?
- Underhållning i baksätet Vardagsmat
- Regnsensor för vindrutetorkare Skämtar du?
- Innerbackspegel med automatisk avbländning Skämtar du?
Ventilerad läderklädsel sport, Jet Black / Kupé: Jet Black
Minnesfunktion för förarstol och ytterspeglar. Vardagsmat

Motor snål diesel på 190 hk, 400 Nm, att plocka ut den kraften ur en 2 liters diesel är en prestation, bränsle förbrukning stad/landsväg/blandat 8.2 / 4.9 / 6.1 - imponerande ! En Izuzu-motor, om än omarbetad av SAAB. Fina prestanda dock.
Värstingen Saab 9-5 Sedan Aero Turbo6 (300) XWD Aut 300hk, 400nm, bränsle förbrukning ungefär som en Turbo Volvo, stad/landsväg/blandat 16.2 / 7.3 / 10.6 dvs. ingen miljöbil men jävligt kul! Konkurrenterna matchar detta tämligen lätt.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Skoda har under alla år lyckats behålla sin identitet och kundkrets. Även där man gjort mer eller mindre lyckad exteriör och interiör känner man tydligt att det är en Skoda man kör. Det är inte många bilmärken man kan säga samma sak om. Bara att hoppas att Skoda kan hålla sig självständiga även i framtiden. Det är nog nyckeln till att behålla sin identitet.

Snicksnack.
Skodorna har blivit kopior på VW, med möda lagd vid att de skall kännas billigare (lyckats) kombinerat med ett (marginellt) lägre pris.
Möjligen med undantag för Roomster och Yeti.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top