Då va det ett faktum SAAB i Konkurs

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Viktor Muller måste ha känt till vilkoren kring affären och i början försökte man köra eget race men drömsiffror.

Jag kan inte se annat än att skulden bärs av Viktor Muller och GM. Guy Lofalk försökte väll i vart fall få fram en lösning?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Var på tiden. Nu finns det i alla fall halstrået till chans att det kommer nåt gott ur det här till slut. Vilket man inte kunnat hoppas på så länge Muller var vid rodret.

Men jag förstår att Muller är besviken för han hoppades väl på att kunna dra cirkusen ytterligare ett varv till så att han kunde ha pumpat ur ännu mer till egen ficka. En intressant del är ju förståss hur den ekonomiska biten ser ut mellan Muller och Antonov. Tror inte så är fallet men om Muller har blåst även Antonov så kanske han får vad han förtjänar till sist.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
tRåkigt med jobben, anställda etc. naturligtvis men man blir ju lite nyfikon på vad som komma skall.

Reservdelar (som nämnt) till senaste 9-5, hur många bilar har de sålt för det första? I sammanhanget lär det knappast vara någon hög siffra och hur många av reservdelstillverkarna finner det överhuvudtaget lönt att producera nya delar än de som ligger på hyllan? Alltid har de någon eller några komponenter som kommer gå åt som smör p.g.a. sk barnsjukdomar men kommer de producera nya till den eventuellt lilla vagnparken?

Utryckning/leasing/taxi/hyrbilar? Nu borde väl det ha bantats ner avsevärt efter 2009 men några kom väl med på målsnöret.

Begmarknaden då? Tittade på en Saab åf, 44 bilar i lager till ett salupris för ca 8 240 000:-, den äldsta är en 2006 men merparten 2009 och nyare. Tror ni inbytesmarginalerna håller? :)


  • Ingen nybilsgaranti, rostskyddsgaranti, vagnskadegaranti(?)
  • Får enligt lag inte sälja den utan garanti
  • Svårt att garantera tillgång till reservdelar
  • Det faktum att märket gått i konkurs och det förväntade frittfallet i värde

Fint om vagnskadegarantin upphört och ägaren skrotar sin forna 300 000:- Saab nu när det kommit snö och allt med halvförsäkring...

God Jul
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ni som spekulerar i hur begagnatmarknaden för Saab-apparater kommer utvecklas borde väl som närmaste gissning studera Rovers nedläggning.

Reserdelstillverkningen hamnade väl i Norge till sist för Rover så till dom finns det nog delar idag tror jag?
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Reserdelstillverkningen hamnade väl i Norge till sist för Rover så till dom finns det nog delar idag tror jag?

Tror inte de bringade riktigt samma värde, eller ja tänkta värde, och vad det gäller delar så sägs det inte vara helt enkelt förutom rena slitdetaljer. Men det är bara vad jag hört, en titt hos närmsta reservdelsnasare pekar dock åt samma håll.
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Det är många negativa kommentarer om Muller. I vissa avseenden påminner han om gamla tiders hästhandlare, det kan jag hålla med om. Men det är trots allt tack vare honom som Saabanställda haft en anställning och fått lön de sista två åren. Det bör man komma ihåg innan man dömer ut honom. Dessutom kommer han knappast ifrån detta med välfylld egen plånbok. Jag har svårt att se hur han skulle kunna undvika personlig konkurs som det hela utvecklat sig. Däremot lär han inte hamna på fattighuset, då han sannolikt har välbeställda närstående. Gödda på Saabpengar.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Det är många negativa kommentarer om Muller. I vissa avseenden påminner han om gamla tiders hästhandlare, det kan jag hålla med om. Men det är trots allt tack vare honom som Saabanställda haft en anställning och fått lön de sista två åren. Det bör man komma ihåg innan man dömer ut honom. Dessutom kommer han knappast ifrån detta med välfylld egen plånbok. Jag har svårt att se hur han skulle kunna undvika personlig konkurs som det hela utvecklat sig. Däremot lär han inte hamna på fattighuset, då han sannolikt har välbeställda närstående. Gödda på Saabpengar.

Även om Muller förefallit ha varit den eviga optimisten in i det sista har han nog redan från början haft en konkurs med i beräkningarna och tagit åtgärder för att skydda sin egen förmögenhet innan han ens skrev under köpeavtalet.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Det är många negativa kommentarer om Muller. I vissa avseenden påminner han om gamla tiders hästhandlare, det kan jag hålla med om. Men det är trots allt tack vare honom som Saabanställda haft en anställning och fått lön de sista två åren. Det bör man komma ihåg innan man dömer ut honom. Dessutom kommer han knappast ifrån detta med välfylld egen plånbok. Jag har svårt att se hur han skulle kunna undvika personlig konkurs som det hela utvecklat sig. Däremot lär han inte hamna på fattighuset, då han sannolikt har välbeställda närstående. Gödda på Saabpengar.

Nej, och ingen jävel vet hur det hade sett ut om han hade gett fan i att ge sig in i Saab. Kanske hade det funnits en seriös ägare sedan två ägare som hade gjort att arbetarna inte hade haft en så osäker och ovetande situation som nu.
Ingen vet men vi vet åtminstone att det gick åt helvete för Herr Müller. Och att GM vägrade ge med sig är ju inte så konstigt, varför skulle de? De har ju bara att förlora på att ge bort en sådan produktion till kineserna.
 

pucko

Medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Trollhättan
Hoj
Honda CBR 600 RR 07
Många olika åsikter har vädrats från folk som tror sig veta hur man styr en bilfabrik, är det någon här som har gjort det?
Det mest sjuka i det hela är att folk tror att Saab har gått med förlust så länge GM har ägt Saab. Inte ens ett storföretag som GM satsar så mycket pengar i ett företag som bara går med förlust varje år.

http://www.aftonbladet.se/debatt/article14099957.ab
 

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Ort
Vargön
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Om vi hade förstatligat SAAB som en del tyckte regeringen skulle göra, hade dom då suttit i samma sits gällande licenserna/patent och därmed suttit fast med ett bolag som ej gått att sälja?
Hypotetiskt, skulle GM acceptera att någon som vill tillverka bilar gått in och köpte SAAB? Alla är ju potentiella konkurrenter.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Många olika åsikter har vädrats från folk som tror sig veta hur man styr en bilfabrik, är det någon här som har gjort det?
Det mest sjuka i det hela är att folk tror att Saab har gått med förlust så länge GM har ägt Saab. Inte ens ett storföretag som GM satsar så mycket pengar i ett företag som bara går med förlust varje år.

http://www.aftonbladet.se/debatt/article14099957.ab

Ahh, så man måste ha styrt en bilfabrik för att få vädra sina åsikter och spekuleringar. Sorry, jag missade den biten.

Skämt åsido, självklart har ju alla olika åsikter om ett bilmärke som Saab som väcker så många olika känslor. Snacka om älskat och hatat bilmärke, åtminstone i Sverige.
Att de har gått med förlust i decennier är inte så troligt bara för att aftonhoran skriver det, siffror går att flytta runt hur man vill för olika ändamål. Ojdå, detta år har vi för mycket vinst så vi spekulerar bort det i några dotterbolag eller flyttar över det till investeringsfonderna som ska gå till framtida utveckling och förhoppningsvis ge avkastning.
Så där, nu har vi backat 200 miljoner. Skönt, då slapp vi skatta så jävla mycket.

Inget nytt under solen direkt.
Men även om det skulle vara ett förlustbolag i en del avseenden så är ju inte alla företag ute efter vinst utan omsättning som går att omvandla till så mycket annat som tex lån etc. Och omsättningen har det ju inte varit några fel på.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Många olika åsikter har vädrats från folk som tror sig veta hur man styr en bilfabrik, är det någon här som har gjort det?
Det mest sjuka i det hela är att folk tror att Saab har gått med förlust så länge GM har ägt Saab. Inte ens ett storföretag som GM satsar så mycket pengar i ett företag som bara går med förlust varje år.

http://www.aftonbladet.se/debatt/article14099957.ab

Man behöver knappast någon erfarenhet för att se att hela upplägget var fel från början. Jag tror inte regeringen hade kunnat rädda SAAB, inte under de omständigheterna som råder idag inom bilindustrin. Men man kanske hade kunnat ställa lite hårdare krav på GM när det begav sig och få till stånd en starkare köpare. Genom att låta Muller ta över var en framtida konkurs väldigt nära. GM skulle aldrig låta kineserna köpa in sig i SAAB det stod klart tidigt. Då hade man sålt bolaget till Kina från början utan Muller som mellanhand. Man var heller inte intresserad av ryssen. Du har nog redan sett vem som är budbäraren av debattartikeln? Lars Carlström, Vladimir Antonovs talesperson i Sverige.

Sedan kan han mycket väl ha rätt i att konkursen nu kommer att kosta skattebetalarna åtskilliga miljarder. Men vi kommer aldrig att få reda på vilket alternativ som var det bästa. Att driva Saab hade också kostat åtskilliga miljarder och till vilken nytta i slutändan? Det finns inga garantier för att man skulle kunna få rätt köl på bolaget så nedkört som det var. För det krävs nog en större koncern med ett väl utbyggt service och återförsäljare nät och betydligt större ekonomiska muskler än vad skattebetalarna rimligen kan ställa upp med.
 

pucko

Medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Trollhättan
Hoj
Honda CBR 600 RR 07
Man behöver knappast någon erfarenhet för att se att hela upplägget var fel från början. Jag tror inte regeringen hade kunnat rädda SAAB, inte under de omständigheterna som råder idag inom bilindustrin. Men man kanske hade kunnat ställa lite hårdare krav på GM när det begav sig och få till stånd en starkare köpare. Genom att låta Muller ta över var en framtida konkurs väldigt nära. GM skulle aldrig låta kineserna köpa in sig i SAAB det stod klart tidigt. Då hade man sålt bolaget till Kina från början utan Muller som mellanhand. Man var heller inte intresserad av ryssen. Du har nog redan sett vem som är budbäraren av debattartikeln? Lars Carlström, Vladimir Antonovs talesperson i Sverige.
Jo självklart har jag sett vem som har skrivit det, och efter 9 år som anställd på Saab så har man även fått höra hur saker och ting fungerar och ibland blir man faktiskt mörkrädd. Artikeln var för mig ingen nyhet. Faktum är att jag tycker regeringen bara är ett packe nötter, borde inte regeringen kunna visa lite stolthet över sin svenska industri?
Sverige har några riktigt stora industriföretag som man inte behöver gå ut och snacka skit om.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Många olika åsikter har vädrats från folk som tror sig veta hur man styr en bilfabrik, är det någon här som har gjort det?
Det mest sjuka i det hela är att folk tror att Saab har gått med förlust så länge GM har ägt Saab. Inte ens ett storföretag som GM satsar så mycket pengar i ett företag som bara går med förlust varje år.

http://www.aftonbladet.se/debatt/article14099957.ab

Ok, men då har vi alltså fått in en person i tråden som vet hur en bilfabrik styrs! Du vet till och med varför GM satsat så mycket pengar i Saab och trots det sedan säljer fabriken billigt!

Kan inte du berätta lite mer åt oss som inte sitter i ledningen på någon multinationell fordonstillverkare?
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Faktum är att jag tycker regeringen bara är ett packe nötter, borde inte regeringen kunna visa lite stolthet över sin svenska industri?
Sverige har några riktigt stora industriföretag som man inte behöver gå ut och snacka skit om.

Jag tänker inte argumentera emot dig. Regeringen gjorde ett par väldigt olyckliga uttalanden i ett känsligt läge och verkar mest ha hållit sig i bakgrunden. Men att rusa in som oppositionen var beredd att göra, det hade nog bara slutat i katastrof, värre än det vi ser idag. Men jag tycker helt klart borde man kunnat stå upp mer för Saab, särskilt i första läget innan Muller tog över och efter att GM ville lägga ner bolaget.

Efter alla turer med Saab tror jag faktiskt att sista ordet inte är sagt. Kanske har Muller satt något i rullning. Han har ju trots allt agerat bulvan hela tiden där någon annan har suttit på pengarna.
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Nu kan ju kineserna köpa upp konkursboet istället och slippa att överta en massa skulder. visserligen får de inte med namnet Saab men en hel del teknik&patent måste väl ändå Saab ha som inte GM äger?
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Läs kommentarerna lite längre ner på sidan. Lite längre ner finns en länk till en artikel i Kinesisk press där Rachel Pang uttalar sig. Det verkar som de inte rest tomhänta från Europa. Lär nog stå mer om det i media framöver.

Vad beträffar advokat Rolf Åbjörnsson, kan man undra vad han har för intressen i det här. han har ända från början uttalat sig angående Saabs förutsättningar och att intressenter står på kö vid en konkurs. Upp till bevis!

http://www.saabsunited.com/2011/12/...ie-loof-speaks-to-swedish-radio.html#comments
 
Last edited:
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top