Då va det ett faktum SAAB i Konkurs

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Tradigt för dom anställda, men i praktiken konkade väl skiten redan förra året och framtidsutsikterna dog typ 93 eller så.

Frågan är om det hade blivit roligare om Koenigsegg hade tagit över. Kunde inte blivit värre för SAAB men å andra sidan hade kanske Koenigsegg också varit konkat idag i sådana fall...

Tomten Muller slipper jag gärna se fler gånger.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Fasiken, snart dags att köpa sig en nyare Saab då. Tycker nya 9-5 har samma fläskiga uppsyn som en A8. Vad ska man skambuda, 50% av begärt pris hos handlaren?
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
I1rS89HS.jpg
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Fasiken, snart dags att köpa sig en nyare Saab då. Tycker nya 9-5 har samma fläskiga uppsyn som en A8. Vad ska man skambuda, 50% av begärt pris hos handlaren?

Med tanke på att det redan nu är svårt att få tag på reservdelar så tycker jag 50% är klart i överkant.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Med tanke på att det redan nu är svårt att få tag på reservdelar så tycker jag 50% är klart i överkant.

Jasså är det så illa? Nåja tror det kommer lösa sig. Finns det en marknad för det så ser någon till att delar finns. Dem kan ju dock bli dyra?!
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Jasså är det så illa? Nåja tror det kommer lösa sig. Finns det en marknad för det så ser någon till att delar finns. Dem kan ju dock bli dyra?!

Hört från polare som fått vänta några månader på ny framruta... sen en annan som fått vänta jag vet inte hur länge på nya strålkastare.
 

genericjohn

Sporthojsnörd
Gick med
25 Jun 2009
Ort
Viby
Hoj
Gasgas motard Gsxr 1100
men ska det inte produceras reservdelar minst 5 år efter att bilen satts ur produktion. lr är jag hel ute och cyklar? :S
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Det kan ju tänkas att underleverantörerna har hållit inne med leveranser eftersom de inte fått betalt. Kanske är just tillgången till reservdelar något som kommer att bli bättre när riksgälden tar över i samband med konkursen eller den man nu säljer det vidare till.

Men jag hade nog inte köpt en modern SAAB idag. Möjligtvis en äldre klassiker. Det ska bli intressant att se vad som händer nu med SAAB.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Tja, får man över 50% rabatt är det väl bara att köpa två och plocka reservdelar från den ena. :tungan

Nä, det är lockande och SAAB omnämns ofta som det mest prisvärda begagnade då dom ju går att köpa nästan gratis, men även om jag tror att det kommer komma reservdelar så lär man inte få många ören när det ska säljas, och om säg 10 år är nog reservdelstillgången riktigt lusig. Även om man själv inte äger bilen då så lär det påverka vad man får sålt skrotet för om en fem-sex år.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
men ska det inte produceras reservdelar minst 5 år efter att bilen satts ur produktion. lr är jag hel ute och cyklar? :S

Det gäller bilmodeller hos tillverkare ja, men skulle nog våga satsa en slant på att det inte finns några sådana regler som gäller tillverkare som gått i putten.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Anledningen till att det inte finns reservdelar att tillgå är för att att Saab Sverige ej är kreditvärdiga och det är detta som avgör om alla Saab-handlare får beställa hem grejer eller inte då det går via dem när det ska beställas.
Så delar finns men inte som skickas till Saab, så sa de på Saab när jag skulle köpa kamkedja och lite prylar till min bil. Dock var det ju bara bra då original var mycket billigare hos Speedparts som inte har lika stora problem att få hem delar.
Och piratdelar kommer det ju finnas en hel del av och de lär ju inte vara sämre än original med tanke på att de inte lyckades så bra första gången de tillverkade produkten :rolleyes:

Har svårt att förstå att folk ens trodde någon gång på Müller, det har ju varit så genomskinligt så det är skrämmande. En regelrätt bolagsplundring i det öppna är vad jag tror, väl dold trots allt bakom falska förhoppningar och tron om att det inte skulle kunna ske just så öppet.
 

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
KTM 690 SMC R och Suzuki GSXR-600R
Har svårt att förstå att folk ens trodde någon gång på Müller, det har ju varit så genomskinligt så det är skrämmande. En regelrätt bolagsplundring i det öppna är vad jag tror, väl dold trots allt bakom falska förhoppningar och tron om att det inte skulle kunna ske just så öppet.

Utveckla gärna...regelrätt bolagsplundring i det öppna som skett väl dolt???

Största boven är väl Government Motors och deras unkna variant av marknadsekonomi. Tycka vad man vill om Müller men han har försökt iallafall vilket är mer än vad man kan säga om våra svenska "riskkapitalister".
 

Lövet1

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2005
Ort
...
Hoj
...
"– Det här är den svartaste dagen i min karriär, antagligen också i Saabs historia" säger han. Eh nähä menar han verkligen de? :p
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Det hade varit ett värdigare slut om GM satt bolaget i konkurs redan från början eftersom man ändå inte gav bolaget en ärlig chans att överleva. Med större delar av bilindustrin i gungning och statsstöd efter finanskrisen fanns det antagligen bara det ryska och kinesiska spåret kvar och det var ju som bekant en återvändsgränd i båda fallen. I praktiken gick Saab i konkurs innan Muller tog över samma dag som amerikanska staten gick med på att rädda GM, men att det endast rörda amerikanska arbetstillfällen. Det var väl Tyskland som tog hand om Opel. Med tanke på hur beroende SAAB verkar vara av GM var det kanske lika bra att inte staten gick in och försökte påverka utgången.

Det ska som sagt bli intressant att se vad som blir av resterna av bolaget eller om man nu rent av lyckas få någon ny äventyrslysten investerare som lyckas övertyga GM och flygplanstillverkaren SAAB om att få fortsätta bygga och utveckla SAAB bilar från resterna av konkursboet.

SAAB hade nog haft en större chans att överleva om man istället för GM haft Ford som ägare. Titta på Volvo där verkar det ha gått friktionsfritt att överlåta tekniklicenser till kinesisk ägo. Jag kommer nog likt Ankan att aldrig köpa en GM produkt någonsin. Bolaget finns kvar endast för att den amerikanska staten håller dem om ryggen. Enligt kommentarer jag snappat upp verkar GM fortfarande vara färdigt för konkurs. Deras enda hopp är kanske den kinesiska marknaden. GM har väl aldrig varit någon storsäljare i Europa och lär nog aldrig bli det i framtiden heller. Bara det faktumet att man satsade på att bygga SAAB 95 visar ju på hur fel de tänkt. De har inte alls hängt med i tiden.
 

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
KTM 690 SMC R och Suzuki GSXR-600R
Det hade varit ett värdigare slut om GM satt bolaget i konkurs redan från början eftersom man ändå inte gav bolaget en ärlig chans att överleva. Med större delar av bilindustrin i gungning och statsstöd efter finanskrisen fanns det antagligen bara det ryska och kinesiska spåret kvar och det var ju som bekant en återvändsgränd i båda fallen. I praktiken gick Saab i konkurs innan Muller tog över samma dag som amerikanska staten gick med på att rädda GM, men att det endast rörda amerikanska arbetstillfällen. Det var väl Tyskland som tog hand om Opel. Med tanke på hur beroende SAAB verkar vara av GM var det kanske lika bra att inte staten gick in och försökte påverka utgången.

Det ska som sagt bli intressant att se vad som blir av resterna av bolaget eller om man nu rent av lyckas få någon ny äventyrslysten investerare som lyckas övertyga GM och flygplanstillverkaren SAAB om att få fortsätta bygga och utveckla SAAB bilar från resterna av konkursboet.

SAAB hade nog haft en större chans att överleva om man istället för GM haft Ford som ägare. Titta på Volvo där verkar det ha gått friktionsfritt att överlåta tekniklicenser till kinesisk ägo. Jag kommer nog likt Ankan att aldrig köpa en GM produkt någonsin. Bolaget finns kvar endast för att den amerikanska staten håller dem om ryggen. Enligt kommentarer jag snappat upp verkar GM fortfarande vara färdigt för konkurs. Deras enda hopp är kanske den kinesiska marknaden. GM har väl aldrig varit någon storsäljare i Europa och lär nog aldrig bli det i framtiden heller. Bara det faktumet att man satsade på att bygga SAAB 95 visar ju på hur fel de tänkt. De har inte alls hängt med i tiden.

Nu utvecklar man ju inte en ny bilmodell på en handvändning så vi får väl anta att SAAB 9-5(som dessutom var kraftig försenad) var designad när tidsandan var en annan och pengar fanns i överflöd. Stora bilar säljer dessutom fortfarande bra på SAAB huvudsakliga marknader som var USA, England och Sverige. Men i finanskrisens spår från 2007 så krisar dessa marknader fortfarande och jänkarna t.ex köper ju helst Made in USA nu. I Kina där man gärna vill ha stora bilar så hade nog SAAB 9-5 funkat så det var synd att SAAB aldrig fick chansen under nytt flagg.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top