Försäkring under bankörning?

Wack0

HighFiveINC
Gick med
18 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR600RR
Hej,

Klassas bankörning som "tävlingsmoment" när man åker fritt utan handledare? För jag har frågat Länsförsäkringar hur det är med försäkringen under bandagar och har fått detta svar,

"Jag pratade med en kille hos oss som sa att det ofta är " tävlingsmoment" under sådana här dagar, och i så fall gäller inte försäkringen
för just detta moment, men under övriga dagen i så fall.
Finns inga sådana moment under dagen du är där så gäller alltså försäkringen."

Jag tycker inte att det borde klassas som tävling, men man vill ju gärna vara säker:)

(Bankörningen jag planerar åka på: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?248536-Bandag-Geller%E5sen-3-Juli-2012 )

Mvh

Daniel
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Nej, den gäller inte då.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Varierar mellan bolag och bolag och även från fall till fall. Vet folk som har fått ut på försäkring senaste året och andra som blivit nekade. Finns bolag som bara gäller på SMC-körningar men jag vet åtminstone en som fått ersättning på en "vanlig" körning.

Enklast är om du ringer ditt bolag och frågar vad som gäller för dom.
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Problemet är att man ofta inte kan lita på det svar man får när man frågar bolaget. Eftersom banor utgör inhägnade tävlingsområden gäller inte trafikförsäkringen vid körning som dessa. Vissa bolag ersätter ändå beroende på omständigheterna. Det kan vara att man kört med handledare och följt denne, alltså att körningen i någon mening inte varit "fri". Finns det t ex tidtagning med i bilden kan man lugnt räkna med att det inte blir ersättning.
Är man inte helt hundra på att det egna bolaget ersätter - vilket alltså oftast är svårt att vara - skall man utgå från att man kör på egen risk och att man kan få stå för eventuella skadekostnader själv.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Problemet är att man ofta inte kan lita på det svar man får när man frågar bolaget. Eftersom banor utgör inhägnade tävlingsområden gäller inte trafikförsäkringen vid körning som dessa. Vissa bolag ersätter ändå beroende på omständigheterna. Det kan vara att man kört med handledare och följt denne, alltså att körningen i någon mening inte varit "fri". Finns det t ex tidtagning med i bilden kan man lugnt räkna med att det inte blir ersättning.
Är man inte helt hundra på att det egna bolaget ersätter - vilket alltså oftast är svårt att vara - skall man utgå från att man kör på egen risk och att man kan få stå för eventuella skadekostnader själv.


Tyvärr skall man nog ALLTID be om skriftligt om vad som sägs med i telefon med försäkringsbolag. Har aldrig fått så varierande svar som när man ringer och rådfrågar olika bolag.

De flesta bolag har försäkring bara under SMC's flagg. Finns undantag som sagt och en del som backat då de stödjer sig mot regler som är väldigt "gråa" och lämnar mycket osagt.
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Tyvärr skall man nog ALLTID be om skriftligt om vad som sägs med i telefon med försäkringsbolag. Har aldrig fått så varierande svar som när man ringer och rådfrågar olika bolag.

De flesta bolag har försäkring bara under SMC's flagg. Finns undantag som sagt och en del som backat då de stödjer sig mot regler som är väldigt "gråa" och lämnar mycket osagt.

Reglerna är tämligen klara faktiskt. Trafikförsäkringen gäller inte inom inhägnat tävlingsområde. Man kan understundom diskutera vad som utgör inhägnat tävlingsområde, men kör du på Anderstorp, Gelleråsen, Knutstorp, Mantorp, Sviesta eller dylikt är det inget som helst snack om saken. Då är du utlämnad till bolagens välvilja om något händer. De har absolut ingen skyldighet att lämna ersättning ur trafikförsäkringen.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Fjantigt o ta krasch på bana på försäkringen!

Håller faktiskt med dig... jag blir provocerad när någon ligger och bombar en helt dag på bana, och sen när de klotar så löser de in hojen..
Kanske bara är jag, men jag tycker att det "ingår" i bankörning att köra omkull ibland. Eller åtminstone är en risk man får räkna med, särskilt om man kör ett par dagar/säsong.

Men till TS. Vagnskadan lär inte gälla på den där körningen, men personskadeförsäkring kan nog gälla så länge det inte handlar om "tävling eller träning inför tävling".

(men som andra redan sagt, kolla upp det med ditt bolag och få det skriftligt).
 

- Jerker -

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
Men till TS. Vagnskadan lär inte gälla på den där körningen, men personskadeförsäkring kan nog gälla så länge det inte handlar om "tävling eller träning inför tävling".

(men som andra redan sagt, kolla upp det med ditt bolag och få det skriftligt).

Det där vet jag att Ragge kollade med Actionpics i somras. Jag vill minnas att han frågade dem varför man inte fick köra oreggad hoj i gatgrupper när ändå ingen del av försäkringen gäller. I år kan man köpa till en separat försäkring som ska ge ett visst skydd när man bokar en bandag med dem. Nu har de tyvärr ingen bra förklaring på sin hemsida om hur försäkringar gäller på deras bandagar. Som jag tolkar det så gäller ingen del av ens hojförsäkring på andra bandagar än sådana som anordnas av SMC, och det är kurser som inte kallas bandagar. Ragge får korrigera mig om jag har fel.

Annars håller jag med. Kör man riktiga bandagar så får man räkna med att få betala skadorna på sin hoj själv om man klotar. Jag tror att det gäller även om ens klotning berodde på ngt en annan deltagare gjort.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Reglerna är tämligen klara faktiskt. Trafikförsäkringen gäller inte inom inhägnat tävlingsområde. Man kan understundom diskutera vad som utgör inhägnat tävlingsområde, men kör du på Anderstorp, Gelleråsen, Knutstorp, Mantorp, Sviesta eller dylikt är det inget som helst snack om saken. Då är du utlämnad till bolagens välvilja om något händer. De har absolut ingen skyldighet att lämna ersättning ur trafikförsäkringen.

Trafikskadelag (1975:1410)

Lagen tillämpas dock ej på
motordrivet fordon när det användes för tävling, träning, övningskörning, uppvisning eller liknande ändamål inom inhägnat tävlingsområde,

Fortbildning/utbildning står det inte om även om man KAN tolka det så.
Försäkringsbolag har vid vissa fall backat och faktiskt gett ersättning då det KAN tolkas olika.

Även så att en del bolag säger att dem stödjer sig mot detta regelverk men godkänner fortbildning av denna typ.

Så nej, vad jag förstått så är det inte solklart även om jag förstår att du tycker det och att man lätt kan tolka det så efter läst texten ovan.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Trafikskadelag (1975:1410)

Lagen tillämpas dock ej på
motordrivet fordon när det användes för tävling, träning, övningskörning, uppvisning eller liknande ändamål inom inhägnat tävlingsområde,

Fortbildning/utbildning står det inte om även om man KAN tolka det så.
Försäkringsbolag har vid vissa fall backat och faktiskt gett ersättning då det KAN tolkas olika.

Även så att en del bolag säger att dem stödjer sig mot detta regelverk men godkänner fortbildning av denna typ.

Så nej, vad jag förstått så är det inte solklart även om jag förstår att du tycker det och att man lätt kan tolka det så efter läst texten ovan.

Den texten öppnar ju för att man kan processa mot förs bolaget om man vill det beroende på vart man har kört. En bana som inte är godkänd för licensträning. Då gäller försäkringen?

Men jag håller med, kör man bana ska man inte använda försäkringen.
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Trafikskadelag (1975:1410)

Lagen tillämpas dock ej på
motordrivet fordon när det användes för tävling, träning, övningskörning, uppvisning eller liknande ändamål inom inhägnat tävlingsområde,

Fortbildning/utbildning står det inte om även om man KAN tolka det så.
Försäkringsbolag har vid vissa fall backat och faktiskt gett ersättning då det KAN tolkas olika.

Även så att en del bolag säger att dem stödjer sig mot detta regelverk men godkänner fortbildning av denna typ.

Så nej, vad jag förstått så är det inte solklart även om jag förstår att du tycker det och att man lätt kan tolka det så efter läst texten ovan.

Det är den ända rimliga utgångspunkten när man tar ställning till sitt eget åkande på bana. Jag har
drivit sådana fall i domstol så jag har haft anledning att sätta mig in i frågan ganska rejält.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Det är den ända rimliga utgångspunkten när man tar ställning till sitt eget åkande på bana. Jag har
drivit sådana fall i domstol så jag har haft anledning att sätta mig in i frågan ganska rejält.

Och jag har en vän som fick rätt trots texten ovan som lutar mer emot kan man tycka.

SÅ nej det är inte givet hur texten skall tolkas!
Det finns utfall åt bägge hållen trots allt och därmed finns det oklarheter. Have fun!

Jojust. Tycker inte personligen att försäkringen skall täcka hojen alls men väl människan på bana så länge det inte är tävling då licensen skall gå in.

Sedan att försäkringen som är kopplad till licensen suger är en annan historia.
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Nu till frågan - om man kör en trafikförsäkrad hoj på bana och vurpar (ej tävlingssammanhang), betalar försäkringen eventuella sjukhuskostnader?
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Nu till frågan - om man kör en trafikförsäkrad hoj på bana och vurpar (ej tävlingssammanhang), betalar försäkringen eventuella sjukhuskostnader?

Socialförsäkringskyddet (obligatoriskt och skattefinansierat) betalar sjukhuskostnaderna om du så avsiktligt hoppar från en bro, skjuter dig i benet eller kör hoj på bana.
 

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Botkyrka
Hoj
R1
De har ett knäck på försäkringar i senaste numret av Bike där de bland annat tar upp den här frågan. Det skiljer mellan olika försäkringsbolag.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top